Sintrat V6 aut->2.3T, 2.2 man->2.0T man
Sintrat V6 aut->2.3T, 2.2 man->2.0T man
Terve,
voisi tännekin jotain kertoa kesän/syksyn puuhasteluista.
Kulkineena siis alun perin perheakvaario Opel Sintra 3.0 V6 automaatti. Rupes meneen hermo auton kulutus puoleen, mutta luopuminenkaan ei tullut kyseeseen kun vaimo niin tykkää autolla ajaa. Kompromissia lähettiin hakeen ja kaverin Saab-harrastus koituikin turmioksi
Soitto Trafiin tekniikka puolen isolle päällikölle ja varmistus siitä, että homma on laillinen eli katsastusmiehen kanssa ei tulisi kahnauksia. Hyväksyntä tuli ja oli kaikin puolin erittäin asiallinen kaveri. Ei muuta kun etsimään tekniikanluovuttaja autoa. Semmoinen löytyikin aika helposti ja kaupat tehtiin.
Alkoi helkutin moinen tekniikan purkaminen. Siinä vierähti muutama viikko kunnes oli kaikki tarvittavat romut irti kummastakin autosta ja päästiin ihmetteleen miten kaikki saadaan Sintran pellin alle.
Vetareiden kanssa oli aika jännittäminen, mut GM:ää kun ovat niin sinnehän ne sopi paikoilleen.
Vaihdelaatikon kannakekohdat istuivat myös mukavasti, automaatilootan takakannake kävi suoraan Saabin manuaalinlootan kylkeen ja offset oli sama niin laatikko istahti heti oikealle paikalle vetareiden suhteen. Etuyläkannake kävi suoraan taas Sintran manuaalilaatikosta.
Laatikon etummainen tukikumi ja moottorin pään kumi olivat sitten tehtävä alusta asti itse. Auton apurunkoon ei saanut tehdä mitään muutoksia, mutta onneksi sieltä löytyi sopivasti reikiä mihin uudet tukipisteet pystyi pulttaamaan kiinni.
Vaihdelaatikon löydettyä oman paikkansa oli väkästelyssä kytkinpolkimen ja vaihdevivuston asennus. Sintran vaihdekeppi liikkui juuri päin vastoin kuin Saabin, joten alkoi Saabin keppilinjan muokkausoperaatio. Ylimääräiset avainpesänkotelot rälläkällä pois ja vaihteensiirtotankoon vähän lisää pituutta ja hyvä tuli. Vielä kun kepin runkokotelo istui samoinhin reikiin kun automaattilootankeppi, ei voinut muuta kun hymyillä.
Päivittelen juttua taas jossain vaiheessa lisää...
-Tuomas-
voisi tännekin jotain kertoa kesän/syksyn puuhasteluista.
Kulkineena siis alun perin perheakvaario Opel Sintra 3.0 V6 automaatti. Rupes meneen hermo auton kulutus puoleen, mutta luopuminenkaan ei tullut kyseeseen kun vaimo niin tykkää autolla ajaa. Kompromissia lähettiin hakeen ja kaverin Saab-harrastus koituikin turmioksi
Soitto Trafiin tekniikka puolen isolle päällikölle ja varmistus siitä, että homma on laillinen eli katsastusmiehen kanssa ei tulisi kahnauksia. Hyväksyntä tuli ja oli kaikin puolin erittäin asiallinen kaveri. Ei muuta kun etsimään tekniikanluovuttaja autoa. Semmoinen löytyikin aika helposti ja kaupat tehtiin.
Alkoi helkutin moinen tekniikan purkaminen. Siinä vierähti muutama viikko kunnes oli kaikki tarvittavat romut irti kummastakin autosta ja päästiin ihmetteleen miten kaikki saadaan Sintran pellin alle.
Vetareiden kanssa oli aika jännittäminen, mut GM:ää kun ovat niin sinnehän ne sopi paikoilleen.
Vaihdelaatikon kannakekohdat istuivat myös mukavasti, automaatilootan takakannake kävi suoraan Saabin manuaalinlootan kylkeen ja offset oli sama niin laatikko istahti heti oikealle paikalle vetareiden suhteen. Etuyläkannake kävi suoraan taas Sintran manuaalilaatikosta.
Laatikon etummainen tukikumi ja moottorin pään kumi olivat sitten tehtävä alusta asti itse. Auton apurunkoon ei saanut tehdä mitään muutoksia, mutta onneksi sieltä löytyi sopivasti reikiä mihin uudet tukipisteet pystyi pulttaamaan kiinni.
Vaihdelaatikon löydettyä oman paikkansa oli väkästelyssä kytkinpolkimen ja vaihdevivuston asennus. Sintran vaihdekeppi liikkui juuri päin vastoin kuin Saabin, joten alkoi Saabin keppilinjan muokkausoperaatio. Ylimääräiset avainpesänkotelot rälläkällä pois ja vaihteensiirtotankoon vähän lisää pituutta ja hyvä tuli. Vielä kun kepin runkokotelo istui samoinhin reikiin kun automaattilootankeppi, ei voinut muuta kun hymyillä.
Päivittelen juttua taas jossain vaiheessa lisää...
-Tuomas-
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Internautin syöveristähän löytyy käyttövideotakin tästä härvelistä...
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
juu niin ilmeisesti löytyy, kuka lie veijari sen sinne laittanu...
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Huikea projekti. Täytyy nostaa hattua että jotkut jaksaa ja osaa ropata
BMW E61 535da M-Sport Milk chocolate 380/728
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
Seuraa bemun tarinaa sekä mm. teippausvideoita:
Instagramissa -> http://bit.ly/1OsOK8e ja Youtubessa -> http://bit.ly/1Jdr5Kb
Wanhat: Ooppeleita ja Volvoja -> http://bit.ly/1gPE59K
- janne___
- OCF Member 2017
- Viestit: 2634
- Liittynyt: 09 Kesä 2013, 10:51
- Paikkakunta: Kangasala/Tampere
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Kansa vaatii kuvia!
Omega A Caravan 3.0 24V -93
Ex.Omega B 2.0 16V -97 Vectra A 1.8 8v -94 Vectra B Caravan 1.6 -99 Omega B Caravan 2.5v6 -95 Omega B Caravan 2.0 16v -96
Ex.Omega B 2.0 16V -97 Vectra A 1.8 8v -94 Vectra B Caravan 1.6 -99 Omega B Caravan 2.5v6 -95 Omega B Caravan 2.0 16v -96
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Kuvia tulossa enemmänkin kun saan ton dropboxin järkättyä ja kaikki oho kuvat pois. Yritän huomen aamuna jatkaa stooria.
-Tuomas-
-Tuomas-
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Jaahas jatketaan...
Nyt kun voimansiirtolinjat oli laitettu kuntoon niin siirryttiin koneen kimppuun.
Kone piti hieman outoa ääntä ja päätettiin tehä perusremontti koneelle. Syyksi löytyi tukkeutunut imusihti ja siitä seurannutkiertokangenlaakeri vika.
Kaikki irti ja mukamas hyvään järjestykseen. Kannesta venttiilit pois ja plaanaus. Venttiilit oli sen verran hyvät, että ne vaan läpättiin ja laitettiin uudet venttiilivarrenkumit. Kevyt hoonaus sylintereille ja uudet runko- ja kiertokangenlaakerit. Kasaus reippaan öljyn kera ja kas...sehän pyöri käsin oikein mukavasti, jopa pulttien kiristyksien jälkeen.
Uusi jakopäänketju sekä laahaimet ja motti huolella kasaan, kera uusien tiivisteiden ja stefojen.
Kytkin päivitettiin vähän järempään niin ei tarvi sitä heti vaihtaa.
Moottorin kasaamisen jälkeen koko paketti läjään ja koe sovitukseen Sintran keulalle. Pari pikku juttua tuli eteen. Tuulilasinpyyhkijöiden yksi tuki tuli tielle, mutta onneksi siitä pysty viistään 15mm pois ja asia oli hoidettu. Samoin ilmaläppävivustonsuoja sai lähteä. Muuten homma meni ihan jees ja tilaa jäi riittävästi, ainakin muutamia millejä
Kone pois keulilta ja lopulliset maalaukset ja fiksaukset, jonka jälkeen oli sähköjen vuoro.
Sähköjä olin perannut jo aina lapsia nukuttaessa tai muuten lyhyissä väleissä tai kun ulkona oli keli mihin ei viittiny lähtee. Sintran konehuoneen sulkarasiasta yksi lohko kokonaan irti ja koko moottorin johtosarja olkkarin lattialle ja päälle tietenkin vaimon kehut ja kannustukset
Täältä löydetyillä sähkökuvilla kaikki "ylimääräiset" johdot sulakelohkosta irti. Niitä oli sit paljon. Saabin moottorin sähkösarja on valovuoden edellä Sintraa, mutta yhdistäminen oli useiden tuntien valmistelujen jälkeen aika helppoa. Saabin johtosarja erittelee johdot ECU:lle ja auton omille sähköille eli kaikki mitä moottori tarvitsi: ruiskut, asentoanturit ym olivat jo omassa nipussa. Nyt tarvitsi kytkeä 33 napainen liitin johon tuotiin sähkön syötöt, niin suorat kuin katkeavatkin, bensapumppu, ilmastointi, jarruvalokytkintieto ym. Huolellisen kytkemisen jälkeen lohko takas sulakerasiaan, piuhat repsikan jalkotilaan.
Moottori takas keulille, mut tällä kertaa toivottavasti lopullisesti. Koneen löydettyä paikkansa tuntui kun kaikki rupeis oleen valmista, kunnes tein listan ja totesin et voi PE###LE, tää lista on pitkä...
Ohjaustehostimenpumppu oli seuraava kohde. Saabin pumpun ja Sintran putkien väliin tein uudet hydrauliletkut ja päät hitsailin TIG:llä sopiviks. Tehostimen säiliö sai hieman uuden paikan ja uuden paluuletkut.
Polttoaineletku meni uusiks ja vaihtui etanolia kestävään malliin.
Välijäähdyttimeksi suunniteltiin ensin Saabin omaa, mutta huomattiin heti, että se ei tule mahtumaan Sintran puskurin kaareuden takia. Kauppa kutsui ja sieltä löytyikin lyhyt ja korkea malli. Jäähdyttimen ja ilmastoinninkennon jälkeen tuo välijäähdytin haki mukavasti paikkansa ja puskuriin jäi tilaa about 3mm. Ahtoputket löysivät helposti reittinsä lukuun ottamatta turbolta lähtevää, joka piti parista kaupan alumiiniputkesta muokata sopivaksi ja liimata TIG:llä.
3" downpipe oli turhan lähellä Saabin flektiä, joten vaihdon ne kahteen tarvikemalliin. Samalla sähköt helpottuivat kun Sintra ohjaa alkuperäisesti kahta flektiä, Saabin käyttäessä yhtä.
Öljynjäähdytin löysi paikkansa välijäähdyttimen vierestä ja letkut muokattiin hydrauliliittimillä ja -letkuilla sopiviks.
Jos joku jakso lukee tänne asti niin saa henkisen papukaijamerkin
Lisäilen jos jotain viä tulee mieleen...
-Tuomas-
P.S kuvia tulee ihan kohta
Nyt kun voimansiirtolinjat oli laitettu kuntoon niin siirryttiin koneen kimppuun.
Kone piti hieman outoa ääntä ja päätettiin tehä perusremontti koneelle. Syyksi löytyi tukkeutunut imusihti ja siitä seurannutkiertokangenlaakeri vika.
Kaikki irti ja mukamas hyvään järjestykseen. Kannesta venttiilit pois ja plaanaus. Venttiilit oli sen verran hyvät, että ne vaan läpättiin ja laitettiin uudet venttiilivarrenkumit. Kevyt hoonaus sylintereille ja uudet runko- ja kiertokangenlaakerit. Kasaus reippaan öljyn kera ja kas...sehän pyöri käsin oikein mukavasti, jopa pulttien kiristyksien jälkeen.
Uusi jakopäänketju sekä laahaimet ja motti huolella kasaan, kera uusien tiivisteiden ja stefojen.
Kytkin päivitettiin vähän järempään niin ei tarvi sitä heti vaihtaa.
Moottorin kasaamisen jälkeen koko paketti läjään ja koe sovitukseen Sintran keulalle. Pari pikku juttua tuli eteen. Tuulilasinpyyhkijöiden yksi tuki tuli tielle, mutta onneksi siitä pysty viistään 15mm pois ja asia oli hoidettu. Samoin ilmaläppävivustonsuoja sai lähteä. Muuten homma meni ihan jees ja tilaa jäi riittävästi, ainakin muutamia millejä
Kone pois keulilta ja lopulliset maalaukset ja fiksaukset, jonka jälkeen oli sähköjen vuoro.
Sähköjä olin perannut jo aina lapsia nukuttaessa tai muuten lyhyissä väleissä tai kun ulkona oli keli mihin ei viittiny lähtee. Sintran konehuoneen sulkarasiasta yksi lohko kokonaan irti ja koko moottorin johtosarja olkkarin lattialle ja päälle tietenkin vaimon kehut ja kannustukset
Täältä löydetyillä sähkökuvilla kaikki "ylimääräiset" johdot sulakelohkosta irti. Niitä oli sit paljon. Saabin moottorin sähkösarja on valovuoden edellä Sintraa, mutta yhdistäminen oli useiden tuntien valmistelujen jälkeen aika helppoa. Saabin johtosarja erittelee johdot ECU:lle ja auton omille sähköille eli kaikki mitä moottori tarvitsi: ruiskut, asentoanturit ym olivat jo omassa nipussa. Nyt tarvitsi kytkeä 33 napainen liitin johon tuotiin sähkön syötöt, niin suorat kuin katkeavatkin, bensapumppu, ilmastointi, jarruvalokytkintieto ym. Huolellisen kytkemisen jälkeen lohko takas sulakerasiaan, piuhat repsikan jalkotilaan.
Moottori takas keulille, mut tällä kertaa toivottavasti lopullisesti. Koneen löydettyä paikkansa tuntui kun kaikki rupeis oleen valmista, kunnes tein listan ja totesin et voi PE###LE, tää lista on pitkä...
Ohjaustehostimenpumppu oli seuraava kohde. Saabin pumpun ja Sintran putkien väliin tein uudet hydrauliletkut ja päät hitsailin TIG:llä sopiviks. Tehostimen säiliö sai hieman uuden paikan ja uuden paluuletkut.
Polttoaineletku meni uusiks ja vaihtui etanolia kestävään malliin.
Välijäähdyttimeksi suunniteltiin ensin Saabin omaa, mutta huomattiin heti, että se ei tule mahtumaan Sintran puskurin kaareuden takia. Kauppa kutsui ja sieltä löytyikin lyhyt ja korkea malli. Jäähdyttimen ja ilmastoinninkennon jälkeen tuo välijäähdytin haki mukavasti paikkansa ja puskuriin jäi tilaa about 3mm. Ahtoputket löysivät helposti reittinsä lukuun ottamatta turbolta lähtevää, joka piti parista kaupan alumiiniputkesta muokata sopivaksi ja liimata TIG:llä.
3" downpipe oli turhan lähellä Saabin flektiä, joten vaihdon ne kahteen tarvikemalliin. Samalla sähköt helpottuivat kun Sintra ohjaa alkuperäisesti kahta flektiä, Saabin käyttäessä yhtä.
Öljynjäähdytin löysi paikkansa välijäähdyttimen vierestä ja letkut muokattiin hydrauliliittimillä ja -letkuilla sopiviks.
Jos joku jakso lukee tänne asti niin saa henkisen papukaijamerkin
Lisäilen jos jotain viä tulee mieleen...
-Tuomas-
P.S kuvia tulee ihan kohta
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Tässä joitakin kuvia. Valmiista autosta ei ole vielä dataa, mut pitää joku päivä räpsiä.
https://www.dropbox.com/sh/2hsod3u1di8axsy/EHDQgcdnul
Ilmoitelkaa jos ei näy...
-Tuomas-
https://www.dropbox.com/sh/2hsod3u1di8axsy/EHDQgcdnul
Ilmoitelkaa jos ei näy...
-Tuomas-
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Hattua täytyy nostaa projektille
Johnny, la gente esta muy loca.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 3519
- Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
- Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Kyllä! Sinatrasta tuli heti kertaluokkaa kiinnostavampi kauppakassiJohnny kirjoitti:Hattua täytyy nostaa projektille
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Kiitokset kommenteista!
Kyllä on kaverin kanssa pari kertaa vitsailtu, et nyt pitäs vaimon keritä siwaan vähän mukavammin :)Vielä kun saadaan hienosäädöt tehtyä ja kiesi leimattua niin pitää ottaa videoo miten se etenee. Voi kyllä käydä niin, että tulee itte ajeltua tällä ja vaimo saa mennä toisella autolla
Ulkoista olemusta on tarkoitus vähän vielä parantaa/muuttaa. 850 Volvon takalippa saa Sintran persuuksista uuden kodin, lasit saavat tummennuksen ja valot vaihtuvat toivottavasti xenoneihin. Etupuskuri saattaa vaihtua chevrolet-malliseen ja nokka sadaa pienen karjaraudan. Pakoputkistosta lähtee Sintran vaimentimet pois ja tilalle 2,5" marteliuksen vapaavirtausvaimennin.
Kai sillä vois jossain Opel kokoontumisessa tulla poikkeen, siihen vois porukka antaa vinkkiä mihin!?!Mut sit kun paistaa arska ja on LÄMMIN!
Voisin tässä samalla heittää kiitokset kolmelle jantterille joiden apu on ollut iso! Jokke Rinkinevalta on tullut hommattua Sintran osia ja kyseltyä tyhmiä. Suokko on ollut isona apuna Saab osien ja tietämyksen kanssa ja Anttila, joka on ollut korvaamaton apu suunnittelussa ja moottorin kanssa pelattaessa! Kiitokset kaikille, ilman teitä olis jääny rojekti todennäköisesti tekemättä. Toisaalta Anttilaa voi syyttää kaikesta kun pisti nää hullut ideat mun pääkoppaan
-Tuomas-
Kyllä on kaverin kanssa pari kertaa vitsailtu, et nyt pitäs vaimon keritä siwaan vähän mukavammin :)Vielä kun saadaan hienosäädöt tehtyä ja kiesi leimattua niin pitää ottaa videoo miten se etenee. Voi kyllä käydä niin, että tulee itte ajeltua tällä ja vaimo saa mennä toisella autolla
Ulkoista olemusta on tarkoitus vähän vielä parantaa/muuttaa. 850 Volvon takalippa saa Sintran persuuksista uuden kodin, lasit saavat tummennuksen ja valot vaihtuvat toivottavasti xenoneihin. Etupuskuri saattaa vaihtua chevrolet-malliseen ja nokka sadaa pienen karjaraudan. Pakoputkistosta lähtee Sintran vaimentimet pois ja tilalle 2,5" marteliuksen vapaavirtausvaimennin.
Kai sillä vois jossain Opel kokoontumisessa tulla poikkeen, siihen vois porukka antaa vinkkiä mihin!?!Mut sit kun paistaa arska ja on LÄMMIN!
Voisin tässä samalla heittää kiitokset kolmelle jantterille joiden apu on ollut iso! Jokke Rinkinevalta on tullut hommattua Sintran osia ja kyseltyä tyhmiä. Suokko on ollut isona apuna Saab osien ja tietämyksen kanssa ja Anttila, joka on ollut korvaamaton apu suunnittelussa ja moottorin kanssa pelattaessa! Kiitokset kaikille, ilman teitä olis jääny rojekti todennäköisesti tekemättä. Toisaalta Anttilaa voi syyttää kaikesta kun pisti nää hullut ideat mun pääkoppaan
-Tuomas-
Opel Sintra 2.3T E85
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Hienoa työn jälkeä, isossa maapohja "hallissa" suoritettu vai?
omansa saa särkee
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Suokko on kyllä huippu kaveri, parin Saabin boksin kanssa siellä vieraillut ja palvelu on ollut hyvää.
Re: Opel Sintra 3.0 V6 aut -> 2.0T man
Juu maassa on kirjailmellisesti maattu kun tätä on rakennettu, pressukatos päällä, joka sekin hajos viime myrskyssä. Onneks oli jo auto pois alta.
Tein aika pitkällä kaavalla ihan jo kelien, työn ja perheen sanelemana, mutta se oli hyvä puoli kun suunnitteluun oli paljon aikaa niin ei tullu tehtyä oikeastaan mitään kahteen kertaan. Moni asia muuttu viikon paussin aikana ja onneksi, koska ekat ideat oli hyvin usein susia jo syntyessään
Talven aikana jos pääsis kaverin halliin viimeistelemään sähköt (niputus ja kiinnitys) ja vaihtaan pakoputken. Muutokset voi sit taas tehä kesällä ulkona, voi kyllä olla että ei malta odottaa sinne asti.
-Tuomas-
Tein aika pitkällä kaavalla ihan jo kelien, työn ja perheen sanelemana, mutta se oli hyvä puoli kun suunnitteluun oli paljon aikaa niin ei tullu tehtyä oikeastaan mitään kahteen kertaan. Moni asia muuttu viikon paussin aikana ja onneksi, koska ekat ideat oli hyvin usein susia jo syntyessään
Talven aikana jos pääsis kaverin halliin viimeistelemään sähköt (niputus ja kiinnitys) ja vaihtaan pakoputken. Muutokset voi sit taas tehä kesällä ulkona, voi kyllä olla että ei malta odottaa sinne asti.
-Tuomas-
Opel Sintra 2.3T E85