Mää luulen että kun mittaristo on ohjelmoitava osa niin se on can-väylässä eikä sieltä saa suoraan 12v herätettä.
Insigniaan lisävalot
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13463
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insigniaan lisävalot
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insigniaan lisävalot
joo toki on ledinä mittaristossa mutta kiinnostas tietää tuleeko siihen mittariston liittimen johtoon 12v mikä on pitkänmerkkivalolle.
mittariston irrotus nyt ei kauaa vie aikaa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Insigniaan lisävalot
näin se voi olla mutta pitää tutkia kun kerkeää ihan mielenkiinnosta mikä johto liittimessä on pitkänmerkkivalolle ja testailla.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Insigniaan lisävalot
Vaimon Insignia B:hen laitoin lisäpitkät viime viikonloppuna. Käytin CanM8 relettä, joten johdot (virta + heräte) piti saada rintapellistä läpi. Kuskin jalkotilan yläpuolelta (puuttuvan kytkinpolkimen kohdilta) löytyi rintapellistä valmis läpivientikumilla varustettu (ehkä 13 mm) reikä mihin pääsi hyvin käsiksi. Poistin läpivientikumin ja pujotin reiästä ohuen rautalangan konetilaan alaviistoon. Konehuoneesta pujotin vastaavasti johdot akun läheltä jarrutehostimen suuntaan alaspäin. Nostin auton nosturilla ylös ja noukin paksulla rautalangalla sekä rautalangan että johtojen päät öljypohjan tasalle ja teippasin johdot kiinni rautalankaan. Auto takaisin maantasalle ja vedin johdot kabiinista käsin kuskin jalkotilaan. Loppu olikin sitten helppoa. Kytkin vielä herätejohdon väliin kytkimen, jolla lisäpitkät saa päälle/pois rankan sumun tai lumisateen sattuessa.
Loppujen lopuksi kohtuu helppo homma. Auton omat valot on jo hyvät, mutta lisäpitkät (Lazer Linear 12 Elite) toi keilaan kivasti sekä leveyttä että pituutta. Ei ehkä ne markkinoiden kirkkaimmat lisävalot, mutta lamppu on siro ja valon väri silmälle miellyttävä - hivenen keltaisempi kuin auton omien LED Matrixien lievästi sinertävä. Nyt näkee tielle pyrkivät hirvet ja peurat paremmin... niitä täällä Siuntion/Vihdin suunnalla tuntuu riittävän.
Tässä lyhyt video pikaisesta valojen testauksesta https://aijaa.com/DOAcoz. Ajaessa huomasi hyvin miten adaptiiviset pitkät olivat vastaantulijan jälkeen päällä korkeintaan sekunnin verran ennen kuin auto vaihtoi täysille pitkille. Mielestäni tuo indikoi, että adaptiiviset pitkät on sama kuin manuaalisesti kytketyt täydet pitkät silloin kun ei ole vastaantulijoita.
Xbb dongle kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta onko tosiaan niin, että sen ohjaamiseen tarvitsee kännykän? Ei kait sitä muutoinkaan voi ohjata... Asennuksen ja sen purkamisen helppoudesta voisin vielä sen satasen maksaa, mutta kännykkää en rupea ajon aikana räpläämään.
Loppujen lopuksi kohtuu helppo homma. Auton omat valot on jo hyvät, mutta lisäpitkät (Lazer Linear 12 Elite) toi keilaan kivasti sekä leveyttä että pituutta. Ei ehkä ne markkinoiden kirkkaimmat lisävalot, mutta lamppu on siro ja valon väri silmälle miellyttävä - hivenen keltaisempi kuin auton omien LED Matrixien lievästi sinertävä. Nyt näkee tielle pyrkivät hirvet ja peurat paremmin... niitä täällä Siuntion/Vihdin suunnalla tuntuu riittävän.
Tässä lyhyt video pikaisesta valojen testauksesta https://aijaa.com/DOAcoz. Ajaessa huomasi hyvin miten adaptiiviset pitkät olivat vastaantulijan jälkeen päällä korkeintaan sekunnin verran ennen kuin auto vaihtoi täysille pitkille. Mielestäni tuo indikoi, että adaptiiviset pitkät on sama kuin manuaalisesti kytketyt täydet pitkät silloin kun ei ole vastaantulijoita.
Xbb dongle kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta onko tosiaan niin, että sen ohjaamiseen tarvitsee kännykän? Ei kait sitä muutoinkaan voi ohjata... Asennuksen ja sen purkamisen helppoudesta voisin vielä sen satasen maksaa, mutta kännykkää en rupea ajon aikana räpläämään.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Re: Insigniaan lisävalot
Ei tarvii kännykkää kuin laitteen asennukseen, sen jälkeen voi vaikka poistaa sovelluksen luurista.Vsq kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 00:57
Xbb dongle kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta onko tosiaan niin, että sen ohjaamiseen tarvitsee kännykän? Ei kait sitä muutoinkaan voi ohjata... Asennuksen ja sen purkamisen helppoudesta voisin vielä sen satasen maksaa, mutta kännykkää en rupea ajon aikana räpläämään.
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Re: Insigniaan lisävalot
Kolme tapaa kytkeä lisävalo pois päältä:ab^] kirjoitti: ↑12 Joulu 2021, 22:37Ei tarvii kännykkää kuin laitteen asennukseen, sen jälkeen voi vaikka poistaa sovelluksen luurista.Vsq kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 00:57
Xbb dongle kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta onko tosiaan niin, että sen ohjaamiseen tarvitsee kännykän? Ei kait sitä muutoinkaan voi ohjata... Asennuksen ja sen purkamisen helppoudesta voisin vielä sen satasen maksaa, mutta kännykkää en rupea ajon aikana räpläämään.
1) XBB Smart Button (langaton, eikä maksa kuin satasen verran).
2) XBB Donglen irrottaminen OBD2-portista.
3) Sammuttaa kännykällä.
Haen siis tapaa kytkeä lisävalo pois päältä esim. lumisateen yllättäesssä. Siis tilanteessa jossa lisävalo häikäisee ja haluaa ajaa auton omilla valoilla (joko lyhyet tai pitkät).
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Re: Insigniaan lisävalot
Lumisateen yllättäessä kyllä nappaa sekunnissa pois obd pulikan portista. Mutta totta tuo että muulloin on vähän "vaivalloinen" jos ei osta tuota kallista langatonta nappia..Vsq kirjoitti: ↑13 Joulu 2021, 19:59Kolme tapaa kytkeä lisävalo pois päältä:ab^] kirjoitti: ↑12 Joulu 2021, 22:37Vsq kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 00:57
Xbb dongle kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta tuotteelta, mutta onko tosiaan niin, että sen ohjaamiseen tarvitsee kännykän? Ei kait sitä muutoinkaan voi ohjata... Asennuksen ja sen purkamisen helppoudesta voisin vielä sen satasen maksaa, mutta kännykkää en rupea ajon aikana räpläämään.
Ei tarvii kännykkää kuin laitteen asennukseen, sen jälkeen voi vaikka poistaa sovelluksen luurista.
1) XBB Smart Button (langaton, eikä maksa kuin satasen verran).
2) XBB Donglen irrottaminen OBD2-portista.
3) Sammuttaa kännykällä.
Haen siis tapaa kytkeä lisävalo pois päältä esim. lumisateen yllättäesssä. Siis tilanteessa jossa lisävalo häikäisee ja haluaa ajaa auton omilla valoilla (joko lyhyet tai pitkät).
Tokihan konehuoneeseen tulevaan power unittiin voisi laittaa maa johtoon napin jonka vetää kajuuttaan, mutta menee taas vähän laitteen idea ohi
Insignia A2 1.6Turbo OPC-line sedan
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Ex.Vectra B1 2.0 STW ''Sia''
Ex.Vectra B1 2.5V6 STW
Ex.Vectra B1 -96 2.0 sport ''Hibbi''
Ex.Omega A 2.0i -89
Re: Insigniaan lisävalot
Jos täällä on joku seppä joka yrittää ilman ohjeita asentaa cannectia inkkuun, niin tässä vinkkinä: insignian pitkien valojen ohjaus ei toimi can-väylässä, vaan se kulkee lin-väylässä. Eli perinteisesti can-high/low johtoihin ei tule komentoa pitkiltä valoilta. Cannectin boksi ymmärtää myös lin-bussia ja sieltä saa komennon pitkille valoille. Tarvittavat pinnit obd pistokkeessa ovat 1 (opelin oma lin-väylä), 4 (signal ground), 5 (maa) ja 16 (12v+).
Re: Insigniaan lisävalot
Jos on jollain mielessä lisävalon asennus puskurin taakse niin suosittelen sellaista valoa missä on lämmitettävä linssi. Aika äkkiä on lasi tukossa lumisateella/loskakelillä.