Opel Omega mv6 twin turbo -96

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja ?! »

omega16T kirjoitti:
deme79 kirjoitti:
Stuke kirjoitti:Leimattu ja rikottu. Park kierrosta joutsaa ja litra öljyä huohottimen kautta pihalle. Taitaa olla saab moottori seuraavaksi.
Ei taida ihan litran vajauksesta vielä kone kilahtaa :roll: :bonk:
Ei se määrä ole oleellinen vaan se että väkisinkin jotain on mennyt pahasti rikki jos huohottimen kautta tulee tuollainen määrä öljyä pihalle.
....Tai ihan vaan ajettu korkeilla kierroksilla pitkän aikaa mutkarataa ympäri->öljyt ei kerkeä palata öljypohjaan,kansi/venakoppa tulvii->öljyt huohottimesta pihalle.Ahtopaine ei myöskään helpota asiaa.

Tätä ilmiötä esiintyy myös muutamissa moottoreissa,tosin ovat rivi 6 myllyjä.Ooppelin v6 moottoreihin olen itse yrittänyt olla sekaantumatta joten en tunne niiden rakennetta kovinkaan hyvin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

?! kirjoitti: ....Tai ihan vaan ajettu korkeilla kierroksilla pitkän aikaa mutkarataa ympäri->öljyt ei kerkeä palata öljypohjaan,kansi/venakoppa tulvii->öljyt huohottimesta pihalle.Ahtopaine ei myöskään helpota asiaa.

Tätä ilmiötä esiintyy myös muutamissa moottoreissa,tosin ovat rivi 6 myllyjä.Ooppelin v6 moottoreihin olen itse yrittänyt olla sekaantumatta joten en tunne niiden rakennetta kovinkaan hyvin.
Ei ees ehitty ajaa kun kaksi mutkaa ja heti kun tuli ylipainetta myllyyn alko savuttamaan ja haisemaan öljylle. Öljy mitä jäi huohottimen öljynkeruusäiliöön oli vaalean harmaata. Nää v6-moottorit on mun mielestä mainettaan parempia :lol:
motorsport kirjoitti:mitä puristuspainemittaus näytti ? Paineilmalla voisi myös kuunnella, vuotaako paljon mäntien ohi. Noita öljyn syöksähtelyjä :D on sattunut myös muista syistä.
Eipä tullu puristuspaineita mitattua. Mitäs muita syitä tolle öljyn syöksähtelylle :D vois olla?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja motorsport »

juu meinaan lähinnä semmoista tilannetta mitä edelläkin jo viitattiin, että öljyn loiskuminen kaarteissa tai joku paluuvirtauksen ongelmatilanne pistäisi tukkoon hetkellisesti sen kanavan, mistä huohotus kulkee. Tällöin huohotuspaine syöksisi öljyä huohotuskanavasta ulos. Jotain tämmöistä syytä epäilisin ekana.
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Noniin vein tänään saabin moottorin koneistamolle. Pyysin koneistamoa selvittämään moottorin sopivat laakerit ja niiden hinnat. Ja vähän myöhemmin tulikin soitto, et laakereita löytyy ja ihan ok hinnalla. Samalla selvis myös, ettei x30xe kampiakselin laakerit käy. Eli saabin moottorissa pitäisi olla leveämmät laakerit. Kanget ja kampura ovat kuulemma hyvin mitoissaan, eikä lohkokaan näyttänyt pahalta. Laakerit on kyllä huomattavasti kalliimmat kun jenkkilästä x30xe koneeseen saatavat king merkkiset laakerit ja samalla myös paljon halvemmat kun marmoritiskiltä saatavat originaalit :lollis:

Eli eli, saabissa on erilaiset männät, kanget, lohko. Ja ehkä kampura? Alkaa yhtäläisyydet jäädä aika vähiin x30xen kanssa.

Tavoitteena olis saada viikolla 43 niputettua kone ja auto takasin käyttöön :D
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja jariz »

Noniin hyvä hyvä :peukku: Tuleeko moottorista turbo vai remmiahdettu? Kasaat ilmeisesti noilla vakioilla alakerran osilla?
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

jariz kirjoitti:Noniin hyvä hyvä :peukku: Tuleeko moottorista turbo vai remmiahdettu? Kasaat ilmeisesti noilla vakioilla alakerran osilla?
Vakiorojuilla kasaan ja remmillä toistaiseksi. Ei vaan aika riitä turbojen asennukseen, vaikka ahtimet on ollu hyllyssä jo yli vuoden.

Tätä moottoria pidetään jotenkin niin huonona, että haluun nähdä mitä se kestää vakiona ja kunnolla säädettynä.
Avatar
retro
'Senator'
'Senator'
Viestit: 892
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja retro »

Johan se sovittiin, että kestää, kun ei halvimmat laakeritkaan sovi. :lol:
Autot eivät omia aikojaan lähde luistelemaan, vaan sivuluisu liikenteessä on aina ajovirheen seuraus. -Liikenneturva.fi
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Tulipa hyvä tietopläjäys koneiden rakenne-eroista. Jenkkilästä saa myös Mahlen lakruja ainakin Opelin versioon. Sairaan halpaa.

Olen myös siinä uskossa _vielä_, että huonousmaine on suurimmaksi osaksi tiettyjen osien ikääntymiseen liittyvää, mikä ei harraste/kilpalaitteisiin vaikuta kun huoltovälit on riittävän tiheitä.
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Wasu »

motorsport kirjoitti:Tulipa hyvä tietopläjäys koneiden rakenne-eroista. Jenkkilästä saa myös Mahlen lakruja ainakin Opelin versioon. Sairaan halpaa.

Olen myös siinä uskossa _vielä_, että huonousmaine on suurimmaksi osaksi tiettyjen osien ikääntymiseen liittyvää, mikä ei harraste/kilpalaitteisiin vaikuta kun huoltovälit on riittävän tiheitä.
Sorry ot mutta olisko heittää linkkiä tonne jenkkilän sivuille mistä noita saa?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Oliko Saabin kampura taottu ? Kaikki Opelin kampurat mitä oon nähny, on olleet valettuja.
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

motorsport kirjoitti:Oliko Saabin kampura taottu ? Kaikki Opelin kampurat mitä oon nähny, on olleet valettuja.
Kysyin koneistajalta, ja hänen mielestään on valettu akseli. Itse en ole tarkistanut. Mistä tunnistaa taotun akselin?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja motorsport »

takoakselissa on n. 5-10mm leveä se rosoinen alue akselin puolikkaiden liitoskohdassa. Valetuissa on kapea 1-3mm.

Mietin vaan, että ainakin Englannin forumeilla liikkuu sitkeästi huhu, notta 3.2 litraisen akseli oli takoakseli. Mutta kuvissa näyttää ihan samalta valukokkareelta kuin 2.5/3.0.
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

On ilmeisen hankala moottori laakerien suhteen, kampiakselin laakereita ei saa enää stanu kokoina vaan ainoastaan 0.25 ylikoossa. Noo rahalla saa ja akseli hiotaan. Ensi viikolla pitäis saada moottori
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Saab opel moottori alkaisi olla kasattuna ja on malliltaan kootut teokset. Saab lohko, omegan kannet,öljypohja, imusarjat ja vectran venttiilikopat :lollis:


Vielä vähän vertailua x30xe -96 ja b308e -99 välillä. Kampiakseli ja kannet on samat. Öljypumppu, jakopää, lohko, männät ja kanget erilaiset.

Muutama kuva vielä männän ja kangen eroista
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
retro
'Senator'
'Senator'
Viestit: 892
Liittynyt: 27 Kesä 2005, 17:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega mv6 -96

Viesti Kirjoittaja retro »

Katotaa jos tänään nähtäis paljonko matalapuristeinen vapari jaksaa työntää tuolla hangessa. :bonk:
Autot eivät omia aikojaan lähde luistelemaan, vaan sivuluisu liikenteessä on aina ajovirheen seuraus. -Liikenneturva.fi
Vastaa Viestiin