Stuke kirjoitti:Leimattu ja rikottu. Park kierrosta joutsaa ja litra öljyä huohottimen kautta pihalle. Taitaa olla saab moottori seuraavaksi.
Ei taida ihan litran vajauksesta vielä kone kilahtaa
Ei se määrä ole oleellinen vaan se että väkisinkin jotain on mennyt pahasti rikki jos huohottimen kautta tulee tuollainen määrä öljyä pihalle.
....Tai ihan vaan ajettu korkeilla kierroksilla pitkän aikaa mutkarataa ympäri->öljyt ei kerkeä palata öljypohjaan,kansi/venakoppa tulvii->öljyt huohottimesta pihalle.Ahtopaine ei myöskään helpota asiaa.
Tätä ilmiötä esiintyy myös muutamissa moottoreissa,tosin ovat rivi 6 myllyjä.Ooppelin v6 moottoreihin olen itse yrittänyt olla sekaantumatta joten en tunne niiden rakennetta kovinkaan hyvin.
?! kirjoitti:
....Tai ihan vaan ajettu korkeilla kierroksilla pitkän aikaa mutkarataa ympäri->öljyt ei kerkeä palata öljypohjaan,kansi/venakoppa tulvii->öljyt huohottimesta pihalle.Ahtopaine ei myöskään helpota asiaa.
Tätä ilmiötä esiintyy myös muutamissa moottoreissa,tosin ovat rivi 6 myllyjä.Ooppelin v6 moottoreihin olen itse yrittänyt olla sekaantumatta joten en tunne niiden rakennetta kovinkaan hyvin.
Ei ees ehitty ajaa kun kaksi mutkaa ja heti kun tuli ylipainetta myllyyn alko savuttamaan ja haisemaan öljylle. Öljy mitä jäi huohottimen öljynkeruusäiliöön oli vaalean harmaata. Nää v6-moottorit on mun mielestä mainettaan parempia
motorsport kirjoitti:mitä puristuspainemittaus näytti ? Paineilmalla voisi myös kuunnella, vuotaako paljon mäntien ohi. Noita öljyn syöksähtelyjä on sattunut myös muista syistä.
Eipä tullu puristuspaineita mitattua. Mitäs muita syitä tolle öljyn syöksähtelylle vois olla?
juu meinaan lähinnä semmoista tilannetta mitä edelläkin jo viitattiin, että öljyn loiskuminen kaarteissa tai joku paluuvirtauksen ongelmatilanne pistäisi tukkoon hetkellisesti sen kanavan, mistä huohotus kulkee. Tällöin huohotuspaine syöksisi öljyä huohotuskanavasta ulos. Jotain tämmöistä syytä epäilisin ekana.
Noniin vein tänään saabin moottorin koneistamolle. Pyysin koneistamoa selvittämään moottorin sopivat laakerit ja niiden hinnat. Ja vähän myöhemmin tulikin soitto, et laakereita löytyy ja ihan ok hinnalla. Samalla selvis myös, ettei x30xe kampiakselin laakerit käy. Eli saabin moottorissa pitäisi olla leveämmät laakerit. Kanget ja kampura ovat kuulemma hyvin mitoissaan, eikä lohkokaan näyttänyt pahalta. Laakerit on kyllä huomattavasti kalliimmat kun jenkkilästä x30xe koneeseen saatavat king merkkiset laakerit ja samalla myös paljon halvemmat kun marmoritiskiltä saatavat originaalit
Eli eli, saabissa on erilaiset männät, kanget, lohko. Ja ehkä kampura? Alkaa yhtäläisyydet jäädä aika vähiin x30xen kanssa.
Tavoitteena olis saada viikolla 43 niputettua kone ja auto takasin käyttöön
Tulipa hyvä tietopläjäys koneiden rakenne-eroista. Jenkkilästä saa myös Mahlen lakruja ainakin Opelin versioon. Sairaan halpaa.
Olen myös siinä uskossa _vielä_, että huonousmaine on suurimmaksi osaksi tiettyjen osien ikääntymiseen liittyvää, mikä ei harraste/kilpalaitteisiin vaikuta kun huoltovälit on riittävän tiheitä.
motorsport kirjoitti:Tulipa hyvä tietopläjäys koneiden rakenne-eroista. Jenkkilästä saa myös Mahlen lakruja ainakin Opelin versioon. Sairaan halpaa.
Olen myös siinä uskossa _vielä_, että huonousmaine on suurimmaksi osaksi tiettyjen osien ikääntymiseen liittyvää, mikä ei harraste/kilpalaitteisiin vaikuta kun huoltovälit on riittävän tiheitä.
Sorry ot mutta olisko heittää linkkiä tonne jenkkilän sivuille mistä noita saa?
takoakselissa on n. 5-10mm leveä se rosoinen alue akselin puolikkaiden liitoskohdassa. Valetuissa on kapea 1-3mm.
Mietin vaan, että ainakin Englannin forumeilla liikkuu sitkeästi huhu, notta 3.2 litraisen akseli oli takoakseli. Mutta kuvissa näyttää ihan samalta valukokkareelta kuin 2.5/3.0.
On ilmeisen hankala moottori laakerien suhteen, kampiakselin laakereita ei saa enää stanu kokoina vaan ainoastaan 0.25 ylikoossa. Noo rahalla saa ja akseli hiotaan. Ensi viikolla pitäis saada moottori