Vectra A2 V6 1995 ja satunnaiset omegat +1

Esittele Opel-projektisi tai autosi
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hyvä että löyty mutta edellinen asentaja saisi kuulla kunniansa.

Moottorin sisäisestä öljylietteestä voi myös päätellä miten huollettu jos venttiilikoppia availet
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Kuva
Laturia tuli tutkittua. Löyty tollanen erittäin ammattitaisesti asennettu säteilylämmitinkin samalla. Ja kyllä, se on nippusiteillä kiinni kallistuksen vakaajassa sekä tuo jakopulikka on suoraan lämmityselementissä. Purkasin pois osittain kun se puskurin liitoskin oli hajotettu niin ei kukaan mene edes vahingossa laittamaan piuhaan tota. Pitänee raatokokoelmasta ettiä sopivat kaapelit ja laittaa kuntoon.

Kuva
Laturin sisältä löytyi "vähän" ajetut hiilet. Vaiheittiin uusi jännitteensäädin ja kokeiltiin mutta eihän se sillä lähtenyt toimimaan. Pitänee käyttää toi laturi huollossa tai sitten ettiä purkuosa, kumpi nyt järkevämmäks tulee.

Jatketaan ja katellaan mitä löytyy :o

Edittiä kun ei jaksa tehä uutta viestiä:
Laitoin laturista ostoilmotuksen tolloin ja sellanen löyty 20€ hintaan 50km päästä niin haettiin se sitten (tietenki illalla että asennus tehtiin tavan mukaan keskellä yötä). Sinne vaihdettiin toi aijemmin mainittu jännitteensäädin ja laitettiin "uusi" laturi kiinni niin alkoi pelaamaan.

Kuva
Sitten piti tota virtalukkohommaa tutkia. Mukanahan tuli toinen koko ratti/virtalukko paketti ja se piti laittaa ton vanhan paskaks hakatun tilalle vaan ei ollu tohon lukkoon avainta mukana. Toki tuli omia avaimia kokeiltua jokusen kymmentä mutta niistäkään ei millään saannut tota lukkoa kääntymään eli poraushommiks.

Kuva
Vanha kun oli rikottu valmiiks niin mitä sitä säästelemään tässäkohtaa, reikiä täyteen ja pihdeillä napsi paloja pois niin turvaruuvit sai porattu pois. Samalla korjattiin toi virtalukon johtosarja, johdot juotettiin + kutistesukka päälle ja lopuksi nippuun teipillä kaikki. Uus virtalukonpohja ja tyhjä virtalukko löytyi jo hyllystä mitä on muista raadoista jäännyt niin nekin samalla sitten kiinni.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Eipä oo tullu mitään oikein päiviteltyä hetkeen. Kuitenkin nyt jotain mutta onko ajallisesti järjestyksessä, en tiedä :)

Kuva
Omegaan tuli ostettua taakse jarrukilvet kun tuli huomattua että toisesta ei ole jäljellä oikein mitään.. Aika näkkäriltä näytti mutta unohtuvat viikoks sitruunahappoon. Harmaammat kohdat oli tasasessa ruosteessa, ja kirkkaammassa oli maalit jäljellä mutta nähtävästi toi happo irrotti nekin :o Kaupassa tuli molemmat, ja toisessa oli vielä gm tarrat kiinni. Sekin meni samaan pönttöön uimaan vaikkei juurikaan ruostetta ollut mutta maalit siitäkin lähti. Hetken tullu nyt funtsittuu millä noi maalais, kun ei viittis ihan heti uusiakkaan sitten taas.

Sitte tuli huomattua että omegan jäähytys systeemi ei toimi oikein ja joku hätänä. Jäähytysnestesäiliöstä löyty sitte vastaus eli öljyä. Noh öljyjen seassa ei mitään ylimäärästä ollut ja lämmönvaihdin silloin näytti aika epämääräseltä. Moti meni koko veneeseen ja makas sitte pihalla volkkarinurkassa* varmaan kuukauden
[+] Volkkarinurkkaus
*pihan takanurkka missä makaa melkein kaikki vw tuotteet joita tuli väännettyä joskus aikanaan

Kuitenkin nyt kun etelässäkin on lunta, ainut takaveto(vaikkakin leimaton jne) tarvis herätellä taas ja pöllytellä penkkoja eli:
Kuva
Raato talliin ja konetila levälleen. Tälläkertaa tuli irroitettua pyyhkimet, muovit siitä ympäriltä ja konepelti. Karvan vajaa tunti ja lämmönvaihtimen putket yms oli pyödällä. Kyllä tuli mietittyä että miten helvetin tyhmä äijjä saa olla että tykkää näitä ropata.

Kuva
Termostaatti. En yhtään epäilis ettei olis about alkuperänen tai ainakin sieltä nurkilta. Toi ruskea "mikälie" vissiin palanut kiinni aika kovasti. Kotelon putsaus, hyllyyn talteen ja termari romukasaan. Hyllystä aitoa gm varaosaa tilalle. Tavan mukaan termostaatin ja vesipumpun tiivisteet oli vedetty massan kanssa. Ostin kolmet uudet o-renkaat vesipumpulle ja termarille, hintaa 2,40€. En tosiaan ymmärrä miks jätetään vanhat tiivisteet ja sotketaan massan kanssa. Omakohtasesti suurinosa jäähdytysneste vuodoista näitten v6 moottorien kanssa on tullut siitä että on tehty jotain tollasia "haistapaska" patentteja. Termarille menevän putken korvakekkin oli poikki eli roikkunut o-renkaiden ja tiivistemassan varassa.


Kuva
Lämmönvaihtimelle hyppyletku. V6 LÄMMÖNVAIHTIMEN PUTKEN KIERRE LOHKOON ON M18X1.5. Tiedon varmuus siis noin 103%. Eli siis kävin kyselemässä 18x1.25 kierteellistä (joka se siis kuulemma olis ollu) niin ei ole /ei saa.

Kuva
Jos joku teettää letkun omaansa, kannattaa jakopään puoleinen ottaa 45 kulmalla ja vaihteiston 90. Letkun pituus alle 40cm. Tämän kanssa tuli ongelmaksi että jos letku on paikallaan, öljynsuodatin ei mahdu paikallee ja toisinpäin :bonk:

Kuva
Pirralla siis siisti siivu pois moottorin kannakkeesta ja johan mahtuu. Ei varmaan kaikkein turvallisin tai varmin tapa mutta näin se tehtiin. Uus suodatinkin samalla koska 3.90€.

Ei nyt kuvaa ole mutta nyt omegassa puhtaat jäähdytysnesteet ja pienen säätämisen jälkeen hytissä erittäin lämmin. Vanhaa öljysontaa jäi vielä vähän sekaan vaikka huuhdeltiin usemman kerran. Leimalle siis jo vuonna 2044?

Kuitenkin vectrallekkin tehty jotain!

Kuva
Ajotietokoneeseen ajettu nyt ohjelma sisään. Toimii, joskin kulutuksesta en oo varma. Kuvassa alla erittäin varovaista moottoritie ajoa johon syy löytyy samasta kuvasta. Noin kello 09:40 100km päässä kotoa heinolan abc pihassa ja sanon nulkille että avaas pelti niin tarkistan öljyt kun aika ohjelmoinnille vasta 10:00. Kattelin että mitäs ohjaustehostimen pumpun kannakkeen päällä on ja maistan sormenpäästä. Ja eikös se oo makeaa ole. Samantien katon toiseen laitaan konehuonetta ja jäähdytysneste pönttö on tyhjä :D Onneks tuli kurkattua sillä oli kadonnut vasta niin vähän nestettä ettei vahinkoa syntynyt. Syyllinen oli siis ylävesiletku ja soittelin huoltoukoille ja varmistin sen mitä jo aikasemmin tiesin: V6 ylävesiletkua ei saa, eikä tule saamaan :lol: Samaa letkua tulis jo viime talvena lyhennettyä ja nyt taas. Pitää suunnitella silikoniletku setin hankkimista siis. Onneks sellaset saa "oe-matt-black" värisenä ja ilman mitään logoja.

Edit: nyt jotain satoja km ajettuna 7,5l/100km sanoo mittari ja siinä tuntuu pysyvän.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Kuva
Kuva
Kuva
Etujarruista toinen piti välillä rahinaa kun toinen pala oli kulahtanu. Uutta siis tupaan. Asennuksessa ei muuten mitään mutta yllättäen tollanen kiinalainen kuusiokolopää ei kestäny avata noita satulan kannakkeen pultteja :roll: ??nm ja ruuvilukite on selväst liikaa tollaselle, kuka olis uskonu :D

Kuva
Tänää toi sitte posti tollasen paketin (ei kuvan swag-minkki-eläintä kuitenkaan) Tietenkään ei tullu mieleen että noissa etu-iskareissa ei tosiaan ookkaan sellasta mutteri-kantaa kuten vakioissa vaan omanlaisensa hahlo-mutterit.. Sellanen oikea työkalu maksaa vissiin ihan jonku kympin mutta saako sen perjantai illaks? No ei tietenkään, eli piti valmistaa erittäin kaunis ja toimivan näköinen erikoistyökalu mistä sitten kuvaa jos se toimii. Elikkäs huomenna pitäis vaihtaa noi alustajutut ja samalla taakse jarrupalat.

Vectra jakopääkin tulis aiheelliseks tehä noin 10-15tkm sisään, mutta siitä en tiedä miten sen kanssa toimii. Itsehän se olis ihan tehtävissä mutta jos työ maksaa jonkun 300 ja vastuun saa taktisesti siirrettyä sitten tekijälle. Kamalasti käynnyt vaan kiinnostamaan toi omegan moottorin vectraan asentaminen. Vectrasta pitäs ainakin venttiilinvarrenkumit uusia, tai männänrenkaat. Tuntuis siis helpoimmalta ottaa omegasta moottori, remontoida pukissa se ja sitten koko paketti vaan vaihtaa vectraan :what: Toki x25xe kansia saa melkein ilmaseks, ja sellaset vois tehdä valmiiks ja vaihtaa ne vaan tohon vectraan mutta jos kannet irrottaa niin liekö millanen työ enään vaihtaa sitten koko moottori :-? :-?

Kamalan vaikeeta
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Nyt selvisi sinunkin henkilöllisyys tuon eibach kuvan myötä
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ostaisi kannet ja tekee ne valmiiksi. Rengastamisessa ei kauaa mene.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Noo vectrassa on nyt alustasarja alla ja olihan siinä hommaa hetkeks.
Kuva
Alustanosat oli aikalailla pulttaa kiinni, mitä nyt voi merkkiosilta odottaa. Ainut hidaste mitä tuli oli kallistuksenvakaajan kiinnikkeen katkeaminen. No sellasetkin vaihdettiin sitten uudet, ja ihan peräti OE-laatuset kun tarvike on jonkun 9€ ja oe-laatunen 16€ tmvs.
Kuva
Erittäin tarkasti suunniteltu erikois-työkalu uuden patruunan kiristämiseen. Toimi sen minkä tarvii mutten kyllä enempää tollasella tekis vaan ostaisin sen oikean :D

Kuva
Siin olis kuvaakin miltä nyt näyttää. Renkaan ja kaaren väliin jää noin puoltoist-kaks senttiä tilaa kun alla noi 15" talvirenkaat.


Alkuperäset iskarit sai painettua ihan vaan yhdellä kädellä pohjaa ja aika vauhilla. Repsikan etuiskarissa oli alussa tyhjää pari senttiä ja sitten meni samalla lailla pohjaan. Ei siis ihan kamalast elinikää jäljellä. Olihan syyskuussa leimalla kuitenkin mahtavat 64%/62% ja takana 61%/62%

Takajarrupalathan piti kyllä vaihtaa, ja vaihdetaankin mutta äsken piti käydä hakemassa tällänen puuhapaketti:
Kuva

Oli nimittäin repsikan takajarrussa männät niin jumissa että en edes kokeillut kuskinpuolta availla. Hintaeroa nopeella laskutoimituksella huoltaminen vs uudet satulat on joku parikymppiä ja säästää parit *ittu *aatanat kun hakee vaan uudet. Samalla täytyy vaihtaa nesteet, vanhojen iästä ei tällähetkellä oo mitään hajua :roll:
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

En nyt osaa yhistää mihin tollasta e-työkalua tarttis, vaikka joskus tullu kyllä a vekkuun alusta vaihettua :o
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja ?! »

Oisko patruunan kiristämiseen tolppaan?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Niinhän siinä lukee... ite aina kirrannu putkipiheillä.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Kyllä, iskaripatruunan kiristämiseen. Vakiomallinen menee kyllä tosiaan putkipihdeillä ja niillä vakiopatruunatkin avasin mutta toi bilsteinin iskari kun on ns väärinpäin niin se on keskimäärästä paksumpi, ja toi mutteri on siis tällänen:
Kuva
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Nonii nyt selvensi :D
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
kolkoti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 686
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Mää oon vaan käsin kiertäny ja sit tuurnalla lyöny tiukalle mutta kyllähän tommonen työkalu aina parempi on :D
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja DEAD »

kolkoti kirjoitti: 12 Maalis 2018, 10:24 Mää oon vaan käsin kiertäny ja sit tuurnalla lyöny tiukalle mutta kyllähän tommonen työkalu aina parempi on :D
samalla tapaa itekkin noita paukuttanut kiinni jos ei ole oikea avain ollut mukana
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 322
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po »

Juuh elikkäs jotain vois tännekkin postailla vaiheeks vaikkei oikein mitään oo tapahtunukkaan.
Vectraan lähinnä öljynvaihtoa ja ajoa. Alustajutut on nyt varmaan hetkeks tehty. Molemmat etupyöränlaakerit tuli vaihdettua kun eivät oikeestaan mitään maksa ja ne toinen oli "ehkä" huono. Uretaanipuslat ja teräspunos jarruletkut kun vielä sais hommattua. Ja sataviissataa muuta pikkuosaa.
Kuva
Vectra on isäukolla ollut ajossa ja ajaa jokapäivä samaan parkkiin. Rupesin kattelemaan että se parkki on nähtäväst alkavasti märkä :P
Mikälie sitten oli, vuoti jonkun aikaa ja lopetti ittestään. Asiaa pitää tutkia.. Paljon mahollista että tullu myös noista venakopantiivisteistä kun oli taas vaihteeks öljyä kaikkialla. Melkein niin paha että norjalaiset lähetti tiimin tutkimaan voiko täällä porata öljyä :D
Kuva
Tähän asti on menty venakopan tiivisteissä "tarvike"-sellasilla mitä saa mm motonetistä 12€/kansi. Ei olis uskonu että ne on niin luokatonta paskaa kun olivat. Ei saannut tiiviiks edes liiman kanssa, aina jostain tihku. Etummaisen venakopan tiivisteen vaihdon kahdesti ja nyt noin 5tkm ajettuna oli ihan koppura jo. Elringien hinta saksasta oli noin 30€/PARI kotiovelle tuotuna ja marmorilta olis ollu alennuksineen orggikset 80€.

Tällähetkellä on suhteellisen kuiva konetila. Moottori/loota liitoksen alueelta laski öljyä kuten aijemmin mainittu mutta lopetti. Mahollisesti venakopista valunut kun etummainen koppa vuoti aika rankasti ja loppu kun noi venakopan tiivisteet vaihto (ei siis ehitty edes tutkia ja loppui kun venakopan tiivisteet vaihtoi) Tai sitten kampuran takastefa tmvs mutta en usko että sellanen vaan lopettais vuotamisen. Öljynkulutus noin muuten suhteellisen tasainen 2dl / 1000km.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuvasaastetta. Etuvilkkujen kalvot OLI oranssit mutta ei oikein tykänny auringosta kiinalainen kalvo ja muuttu enemmän keltaseks joten saivat lähteä. Kesärenkaat uusittu ja vakiovanteilla toistaseks. Nankang NS-2 elikkäs perusvarma/halpa vaihtoehto.

Omega omega omega..
Puun alla makaa. Laitoin myyntiinkin mutta tuskin ketään kiinnostaa kun noita on nurkat täynnä. Toimii perjaattessa ihan ok mutta takajarrut, tuulilasi ja muuta "pikkuhommaa" olis leimalle. Toki sisustalta/koriltaan ei mikään priima mutta b omekaks pelleiltään aika hyvä. Sen mitä sillä penkkoja levitettiin niin ei se lämmintä puhaltanut. Jäähytysnestettä ei katoa, öljyä ei joukkoon enään tule eikä keitä/oksenna nesteitä. Liekö sisäkenno, tai mikälie.

Omega siis myydään varmaan osina pois, poislukien moottori. Moottori olis tarkotus nostaa pois kun joutaa ja sitten selviää mitä vectralle tehdään. Kuvitteellisesti jos tossa omegan koneessa on alakerta ok niin pitää tilata satamiljoonaa tiivistettä, pultteja, laakereita ja männänrenkaita.
[+] Kuvitteellinen ostoslista
-yläpää tiivistesarja + etuvedon öljypohjan tiiviste
-Jakopääsetti + vesipumppu+ termari
-Kannen-, KK-, Runkopukkien-, vauhtipyörän-, nokkarattaiden-, kampiakselin- ja pakosarjan pinna-pultit
-Laakerit (kiertokanki+runkolaakeri)
-Kaikki stefat
-Männänrenkaat
Osa näistä jo on kun sopivat sekasin erikokosten kesken mutta osa uupuu..

Pelottaa vaan tossa vectran moottorin vaihdossa se saako sitä enään koskaan kasaan ja toimimaan niin hyvin kun nyt.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Vastaa Viestiin