Yli miljoonan ajetut

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Niin pitkälle kuin
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Marras 2013, 10:04
Paikkakunta: Oulu

Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Niin pitkälle kuin » 19 Huhti 2021, 12:53

Tänne voi laitella kaikista yli miljoonan ruuvatuista Opeleista kuvia ja juttuja.

Itsellä C vectra 2.2 DTI pääsi tuon rajan yli reilu kuukausi sitten ja tosiaan mittari pyörähti ympäri niin kuin kuuluukin.
Huolto näyttöä ei pysty enää nollaamaan ja mittarin tripin paikalle startatessa tulee teksti FULL. Eli oiskohan tiedoksi miljoonan ylittymisestä tai mittariston muistin täyttymisestä.

Tänään autolla on ajettu 1008 tkm ja matkaa pyrin jakamaan ainakin 1,1 milj km, sitten tuolla sen miljoonan jotakuinkin istunut.

Alkuperäistä auton tekniikassa on moottori osalta kaikki muu paitsi öljypohja ja moottorin öljypohjassa oleva värinänvaimennus yksikkö.
Sitten tietysti turbo, startti, egr, syöttöpumppu, kytkin, 3 pyörän laakeria, pakoputki, muut lienee jo vaihdettu ainakin kerran.
Öljyt vaihtuneet 50tkm välein (paitsi öljypöhjan rikkoontumis kerta) ja 600 tkm asti oli lisäystarve vaihtovälillä 0,8 ltr ja tuon lukeman jälkeen ollut 1,3 ltr. Suurin määrä öljystä lentää täyttökorkin tiivisteen välistä ulos ja kone sen näköinen sitten.

Rinta-Joupilta sain miljoonan rikkoutumisen kunniaksi täysin ilmaisen huollon Oulussa ja Opel tavaraa. Kuulema lähti maahantuojalle viestiä kun lupailivat (maahantuoja) jotenkin muistavansa sitten kun miljoona menee rikki (muutama vuosi sitten)...vaan taisivat syödä sanansa kun ei mitään ole kuulunut.

Hyvää kevättä kaikille!
Vectra Wag 2,2 tdi -04
EX:Yeti TDI 1,9 -10, Mondeo 1,6 -08, Caliber 2,0 -07, Golf 4x4 TDI 1,9 -02, Vectra 2,0 -90, Golf 1,8 -98, Tercel 1,3 -84, Fiesta 1,6 -84, Manta 2,0 -78, Tercel 1,3 -82, Wartburg 1,3 -77, Escort 1,6 -68, Kadett 1,2 C -77

Avatar
Rookeri
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 19391
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 20:09

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Rookeri » 19 Huhti 2021, 13:39

Eikö tuo 50tkm vaihtoväli öljyille ole aika paljon?
OCFormulatietäjä 2016

Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu välillä vähän siltä että turha työ menee hukkaan.

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 19 Huhti 2021, 13:54

Niin pitkälle kuin kirjoitti:
19 Huhti 2021, 12:53

Itsellä C vectra 2.2 DTI pääsi tuon rajan yli reilu kuukausi sitten ja tosiaan mittari pyörähti ympäri niin kuin kuuluukin.
Huolto näyttöä ei pysty enää nollaamaan ja mittarin tripin paikalle startatessa tulee teksti FULL. Eli oiskohan tiedoksi miljoonan ylittymisestä tai mittariston muistin täyttymisestä.
Mittaristo täynnä, G-Astrassa ja A-Zafirassa tämä käy siis 700tkm kohdalla. OP-COMilla katsoessa korisähkökeskus, ecu, tms. moduli kyllä tietää oikean ajomäärän, mittaristo ei vain näytä sitä ja huoltoväli-ilmaisin näyttää "FULL" tekstiä.

ascona_c
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 8571
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja ascona_c » 19 Huhti 2021, 14:16

Rookeri kirjoitti:
19 Huhti 2021, 13:39
Eikö tuo 50tkm vaihtoväli öljyille ole aika paljon?
Ehkä hieman yllättäen, normaali öljynvaihtoväli 2000-luvun alun Opelin dieseleille, joka on myös huoltokirjaan mainittu huoltoväli.
Bensat muuttui samalla 30tkm huoltovälille. (Aiemmin 15tkm)

Huoltovälin pidennys tapahtui joskus.....2001-2003 välillä.

Vaikea sanoa mikä muuttui koneessa, tuskin mikään. Sama kone oli nimittäin B-Vectrassa 15tkm öljynvaihtovälillä.

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 19 Huhti 2021, 15:36

Oma auto on ajettu takuuaika 15tkm vaihtovälillä ja sen jälkeen, ajanhetkellä X, merkkiorganisaatio muutti vaihtovälin 30tkm.
Itse olen ajanut koko omistuksen ajan 180 => 968tkm 30tkm vaihtovälillä ja öljynkulutus ei ole muuttunut mihinkään.

Ts. GM orggis öljyä (kenen lienee tekemää) menee tikun yläviivalta alaviivalle vaihtovälissä ja en ole sitä lisännyt.

Minusta Aimo on ajellut samalla tavalla ja hänelläkin ölkynkulutus on tainnut pysyä aika samana koko ajan.
Siis tyyliin laittaa pienen lirun vaihtovälissä. Mutta varmaan vahvistanee itse tiedon paikkansa pitävyyden, suuntaan tai toiseen.

Luulisin että yksi iso tekijä näissä paljon ajetuissa on se, että autoilla ajetaan usein ja säänöllisesti useita tunteja putkeen, jolloin kosteus haihtuu kuumasta öljystä huohotuksen mukana jne. Pelkästään lyhyiden nykyjen ajaminen ja varsinkin talvella syö minkä tahansa auton tekniikan elinkaarta rotan lailla, mutta kahta pahemmin Long Life huolto-ohjelmien piirissä olevia.

Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 292
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Aimo » 22 Huhti 2021, 19:29

Minulla tuo Astra G 2.0 DTL, vm.1999 ollut uudesta lähtien.
Jäänyt mieleen kun oli ajettua muutama tuhat km kun katsoi öljytikkua, niin öljymäärä oli aivan alarajassa, niin ihmetys oli suuri. Lisäsin öljyä ja aloin katsomaan useammin millä tasolla öljy on ja lisäsin aina tarpeen mukaan.
Kun kysyin merkkiliikkeestä suuresta kulutuksesta, niin on normaalia jos kuluttaa ohjekirjassa mainittua vähemmän, eli 0,06 l/100 km. Tuohan tarkoittaa, että 15 tkm vaihtovälillä saa kuluttaa 9 litraa, niin takuuseen ei tehdä mitään.
Takuuaikana vaihtoväli oli 15 ja sen jälkeen 30 tkm. Alkuaikoina oli Teboilin Diamod mutta eniten ajanut GM longlifellä.
Katsoin vanhoja muistiinpanoja, niin 145 – 160 tkm mittarilukemien välillä pitänyt lisätä 4,5 litraa ja 300 – 315 tkm välillä 2 litraa ja 450 – 465 tkm välillä enää 0,5 litraa, 700 - 715 tkm välillä taas 2,5 litraa, 800 – 815 tkm 3,5 litraa. Nuo on noin- lukuja, mutta kuitenkin suunnan näkee, että 500 tkm seutuvilla kulutus pienintä.
Turbon (on alkuperäinen) ympäristö öljyinen ja auton seistessä muutama pisara tippuu maahan.
Aikaisemmin jo kertonut, että nykyään eläkkeellä ollessa ei kilometrejä paljoa tule. Viime vuonna vajaa 20 tkm. Parhaimmillaan tuli reilu 60 tkm vuoteen.

Teuwo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Teuwo » 23 Huhti 2021, 14:07

Luulen, mutta en tiedä varmaksi, että hyvä osa öljystä voi mennä turbon kuluneiden akselitiivisteiden kautta ja tulee poltetuksi moottorissa, jos valskaa kompuran puolelta.
Kun tuntuisi että itse perusmoottori kestää tavattoman hyvin, siis männät, niiden renkaat ja kampikoneiston ja nokan laakerit jne.

Minullahan turbo on vaihdettu parikin kertaa, ei siksi että alkuperäinen olisi särkynyt tai kulunut, vaan erilaisiin "viriturboihin". (Käytännössä 2.2. mallien vakioahtimiin)
Tosin jälkimmäiselläkin on jo kairattu hyvin yli puoli miljoonaa.

Alipainepumppu, venttiilikoppa ja öljyn lämmönvaihdin taitavat olla yleisimmät, tiivisteiden kovettumisen aiheuttamat, vuotokohteet - josko itse moottori ei syö vajuvaa öljyä.
Omasta öljy/vesi lämmönvaihdin on vaihdettu ennakkohuoltona joskus luokkaa 750tkm tienoilla, tietysti tiiviste samalla. Ei kyllä vuotanut vielä, mutta sain tehdasuuden GM orggiksen halvalla, joten ajattelin varmistaa että ei alakaan vuotamaan.

Pitää kelien lämmettyä pestäkin vähän moottoria ja seurata tihuttaako se jostain.

Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 292
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Yli miljoonan ajetut

Viesti Kirjoittaja Aimo » 23 Huhti 2021, 16:19

Turbon ja imusarjan välisen putken sisäpinta on aivan öljyinen, eli osa öljystä tulee poltetuksi. En ole alkanut turbolle tekemään mitään, kun ollut jo monta vuotta suunitelmissa vaihtaa uudempaan autoon. Viime kesänä katsurille sanoin, että taisi olla viimenen katsastus tälle autolle. Onkohan tulevana kesänä taas sama homma.

Vastaa Viestiin