Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Eli alkuperäisosa kumminkin.
Oliko siinä minkälainen numero?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

bosch 0281002770, alkuperäinen muuten sama pts viiminen nro 1
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mikä on vectran rekkari?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

mey-813
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Joo en tiedä sitten vaikuttaako se viimeisen numeron heitto mitään.
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

veti jakaria heti kun löin auton käyntiin testausten jälkeen; suurin osa viittasi paine-eroanturiin, satunnaisia. Poistin koodit ja kaikki ennallaan - 2 kpa. Sama lukema o - 2 kpa oli vanhallakin.

Mietin tuossa voisiko moottorinohjausyksikköön menevä paine-eroanturin piuha olla vioittunut, eikös tuo paine-eroanturiannan yhdessä ilmamassamittarin kanssa dataa moottorinohjausyksikölle mm. hiukkaspytyn täyttöasteesta ja siten regeneroinnista?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja Rak »

Regenerointitarve on laskennallisesti määritelty, p-erotunnistin diagnostiikan käytössä. Pääsääntöisesti näin asian muistelen olevan, ooppeleissa.

Mua tuo 5.5v mittaustulos vähän kummastuttaa. Odottaisin että liitin irti syöttö ja signaalijohdoissa ois tarkemmin sama jännite.
Vois vaikka vertailun vuoksi imusarjan painetunnistimelta ja korkeapainetunnistimelta mitata jänniteet samalla tavalla, todennäköisesti piirin rakenne samanlainen.

Piuhojen kunnosta: Jos meilla esim. 0kpa = 0.5V(pyöristetyt numerot). jos maajohto menee huonoksi, signaalijännitteen pitäisi nousta= tunnistin näyttää suurempaa painetta.
Jos syöttöjännite putoaa, signaalijännite laskee myös ja päinvastoin. Jos syötössä oli se 5.5V niin senkin pitäis vaan aiheuttaa suurempi painelukema.

Signaalijohtimeen tulee ohjainlaitteelta jännite(oletattavasti aika suuren vastuksen läpi, syötöstä tunnistimen läpi tuleva jännite yliajaa tämän), koska siinä se viitisen volttia on mitattavissa niin sanon että se johto on ehjä, koska siinä ei virtaa liiku senkään vähän vertaa mitä syötössä ja maassa.

Että joo, anturi tai sen opetusvialta vaikuttaa. Näyttääkö kaikki tunnistimet samaa auton ollessa sammuksissa?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Kiitokset vastauksestasi

En ole tsekannut kuin tuon paine-eroanturin; näyttää piuhan anturissa kiinni 0,41 V, anturin piuha irti testerissä 4,97 V ja mittarilla liittimestä 4,98 V.

Mitä muita kannattaisi mitata ja pitääkö ne mitata piuhat irti vain normisti vaan testerin kautta piuhat kiinni virta päällä ja apulaitteet pois?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja Rak »

Lukaisin topikkia uudestaan läpi ajatuksella ja Kadett90 kirjoittanut että ohjearvo 0.49V ja sulla testeri näyttää 0.41V, jännite ohjearvon alapuolella joten näyttää tietty vähemmän painettakin.

Jos haluat vielä mitata jotain, niin mittaa p-eroanturin liittimestä yleismittarilla signaalijännite liitin kiinni. Vaikka nuppineulan työntää hellävaraisesti takakautta tiivisteen välistä liittimeen. Hox oikosulun riski, toki piiri yleensä suojattu oikosulkua vastaan.

Jos tunnistimella jännite sama kuin testerillä, topikissa mainittujen mittausten perusteella tunnistimen vika. Etenkin jos sille ei soveltuvaa opetusta ollut. Ja koska jännite ohjeellisen vaihteluvälin alapuolella, niin voi olla ettei opetuskaan osaa korjata sitä.

Mistä sen uuden tunnistimen kaivoit?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Moro

Nyt on uusi tunnistin paikallaan ja ohjelmoituna. Tilanne ei muuttunut miksikään, sama -2 kpa ja 0,41 V.

En vielä mitannut jännitettä liitin kiinni, alkaa sähköpyörä pikkuhiljaa kiinnostaan..., no ei sentään

Uusi, samoin vanha paine-erotunnistin on orkkiskamaa Bosch 0281002770
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja Rak »

Oliko orkkis siis 1-loppuinen ja uus 0-loppuinen?
Googlen mukaan 1-loppuinen tunnistin on 1 letkuinen ja 0 kaksiletkuinen.
Onko auto siis 1 letkuinen ja paikallaan kaksletkuisen tunnistin?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Moro, juurikin näin

Varaosatiskillä sanoivat, että molemmat käy; ei näköjään käy. Kiitokset!

Ei ihme, jos ei pelaa. Tsekataanpa uudelleen
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

tarkistus vielä; sekä 0 että 1-loppuisissa Boschin anturoissa on lähtö vain yhdelle letkulle, voiko ne olla silti erilaisia. vastaavasti 772-loppuisessa anturissaon lähdöt kahdelle letkulle, joka viittaa vahvasti 2-letkuiseen järjestelmään.

Tukkureilla, samoin netin palstoilla kääntävät 0 ja 1 - loppuisia antureita rsitiin, eli sopisivat molemmat. Ulkonäöllisesti presiis samannäköisiä.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja Rak »

Kakslähtöisellä tarkoitin nimenomaan 2 letkuliitännällä olevaa. En kovin tarkkaan katsonut tuloksia, mutta googlaillessa vaikutti siltä että 0 ja 1 ero ois lähtöjen määrä.
Mut se ei siis pidä paikkaansa?
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Vectra c Z19dth:n mystinen paine-ero

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Moro

Löysin vanhan 771 -loppuisen säätäjän ja tyrkkäsin paikalleen; samat lukemat kuin uudella ja vielä uudemmalla 770-loppuisella...
Vastaa Viestiin