C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Eli lyhyesti. Kansipahvi paloi 3-4 pyttyjen välistä. Kansi kävi tarkistuksessa, sai puhtaat paperit ja lyötiin kiinni uusien tiivisteiden kera. Kokoonpanon jälkeen ekan käynnistyksen jälkeen huomattiin naputtava ääni, tyhjäkäynnillä kuului satunnaisesti, kierroksia antaessa hiljeni ja yhdellä kovalla polkaisulla sitten 1 sylinterin imuventtiilin lautasen lukitus petti. Venttiili ei päässyt putoamaan ja venojen silmämääräisen tarkistuksen jälkeen lyötiin toisilla venttiilihilppeillä kansi kasaan ja taas tulille. Kävi hetken nätisti mutta yhtäkkiä taas kauhea nakutus/kolina. Kone purettiin pois, kaikista sylintereistä löytyi metallin paloja ja osumajälkiä männistä sekä kannesta, mutta venttiilit olivat ehjiä, sylinterien seinämissä ei ollut naarmuja eikä männissä ollut muita vaurioita mainittujen osumajälkien lisäksi. Tilalle asennettiin vaihtokone, tuntemattomilla kilometreillä. Samalla vanha kone purettiin täysin osiksi. Kampura, veivit, laakerit ehjiä ja välyksettömiä, yläkerran koneisto myös ehjä, ei puuttuvia paloja. Uuteen koneeseen jouduttiin vanhasta koneesta hyödyntämään imusarja kaikkineen sekä jakopää vesipumppuineen, sillä uusi moottori oli uudemmalla kiristäjä mallilla ja ilman oikeaa imusarjaa laturi ja siten apulaitehihna, rullat yms eivät olisi sopineet. Uusi kone saatiin paikalleen ja kaikki kytkettyä, järjestelmä ilmattiin ja uudet öljyt suodattimen kanssa. Hihna otettiin vanhasta koneesta sillä se oli vielä tuore vuosien ja kilometrien puolesta. Konetta pyöritettiin ensin käsin, jako oikein ja öljyä kiertämään kun kone seissyt pidemmän aikaa. Seuraavaksi pyöritettiin startilla ilman kipinää että kuullaan onko vääriä sivuääniä tms huolestuttavaa.
Sen jälkeen kone lyötiin käyntiin, perus tyhjien hydrojen kova ääni hetken ennenkuin öljy pääsi riittäviin paikkoihin. Sen jälkeen kone kävi pidemmän aikaa, vastasi kaasuun oikein, vaikutti kaikin puolin toimivalta mutta ilo loppui lyhyeen hihnan katkettua. Oli asennetu liian kireälle ja siksi katkesi.
Uusi hihna paikalleen ja kone taas käyntiin. Nyt jälleen hetken aikaa käytyä alkoi vastaava kova nakutus/kolina mikä edellisen koneen kanssa ilmeni. Venakoppa auki, yläkerrassa kaikki paikallaan/ehjänä, puristus hyvä kaikissa sylintereissä, jako kohdillaan. Onko nyt mahdollista, että imusarjassa/ruiskussa jotain vikaa, mikä sitten tuhoaa näitä koneita? Tarkoitus vielä tarkistaa sylinterit tulpan reikien kautta endoskoopilla mahdollisten vaurioiden takia. Tankissa 98, oktaanipulikka ruskea 98 puolella, ei vikavaloja tai muuta anturitemppuilua. Neuvoja/kokemuksia ennenkuin mietitään kopan paalaamista ja bussikortin lataamista?
Sen jälkeen kone lyötiin käyntiin, perus tyhjien hydrojen kova ääni hetken ennenkuin öljy pääsi riittäviin paikkoihin. Sen jälkeen kone kävi pidemmän aikaa, vastasi kaasuun oikein, vaikutti kaikin puolin toimivalta mutta ilo loppui lyhyeen hihnan katkettua. Oli asennetu liian kireälle ja siksi katkesi.
Uusi hihna paikalleen ja kone taas käyntiin. Nyt jälleen hetken aikaa käytyä alkoi vastaava kova nakutus/kolina mikä edellisen koneen kanssa ilmeni. Venakoppa auki, yläkerrassa kaikki paikallaan/ehjänä, puristus hyvä kaikissa sylintereissä, jako kohdillaan. Onko nyt mahdollista, että imusarjassa/ruiskussa jotain vikaa, mikä sitten tuhoaa näitä koneita? Tarkoitus vielä tarkistaa sylinterit tulpan reikien kautta endoskoopilla mahdollisten vaurioiden takia. Tankissa 98, oktaanipulikka ruskea 98 puolella, ei vikavaloja tai muuta anturitemppuilua. Neuvoja/kokemuksia ennenkuin mietitään kopan paalaamista ja bussikortin lataamista?
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Mahtaisko imarista tai jostain muualta kulkeutua jtn ylimääräistä palotiloihin?
Vakio männillä/kannella/venttiileillä/nokalla ei osumaa saa aikaiseksi.Virinokallakin yleensä keinut pärähtää poikki osuessaan.
En kyllä ymmärrä kuinka saakelin kireälle se hihna pitää olla jotta menee poikki nopeasti,ymmärtäisin sen menevän kireyden takia esim.5-10tkm matkalla huonoksi.Johan jakohihna pitää melko pahaa ääntä jo hiukankin ylikireällä ollessaan.
Vakio männillä/kannella/venttiileillä/nokalla ei osumaa saa aikaiseksi.Virinokallakin yleensä keinut pärähtää poikki osuessaan.
En kyllä ymmärrä kuinka saakelin kireälle se hihna pitää olla jotta menee poikki nopeasti,ymmärtäisin sen menevän kireyden takia esim.5-10tkm matkalla huonoksi.Johan jakohihna pitää melko pahaa ääntä jo hiukankin ylikireällä ollessaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13466
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Jakohihna naukuu jos se on liian kireällä. Kuulostaa remmiahtimelta.
Onko kampiakselinhihnapyörän kiilaehjä.
Onko kampiakselinhihnapyörän kiilaehjä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Kestääköhän 20SE moottori jakohihnan pettämistä? Ettei siellä olisi sellaista nyt paikallaan?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Joo imusarjaa epäilen itsekin mutta kanavat, kaasuläppä ainakin fikkarilla katsoen ehjät. Myös tyhjäkäynnin luistissa kaikki tallessa. Hihnan tarkkoja kilometrejä tai vuosia ei ollut tiedossa ja vesipumppu säädettiin suht tiukkaan. Hihna poikkesi suoraan yhdestä kohdasta, hampaita ei lähtenyt kävelemään eikä missään hihnapyörässä ollut jälkiä mikä söisi hihnaa. Lisäksi kaikki hihnapyörät vastaavat hammastukseltaan hihnaa. Ehkä jos ruiskut toimivat miten sattuu tai kampiakselin asentotunnistin käskee hassuja niin voi olla että sytkä mennyt pieleen ja nakuttanut sen verran hanttiin että hihna ei kestä.?! kirjoitti: ↑02 Elo 2021, 20:50 Mahtaisko imarista tai jostain muualta kulkeutua jtn ylimääräistä palotiloihin?
Vakio männillä/kannella/venttiileillä/nokalla ei osumaa saa aikaiseksi.Virinokallakin yleensä keinut pärähtää poikki osuessaan.
En kyllä ymmärrä kuinka saakelin kireälle se hihna pitää olla jotta menee poikki nopeasti,ymmärtäisin sen menevän kireyden takia esim.5-10tkm matkalla huonoksi.Johan jakohihna pitää melko pahaa ääntä jo hiukankin ylikireällä ollessaan.
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Ei, vaihto moottori tuli A vectrasta C20NE ja omegassa oli myös alkujaan C20NE. Käsittääkseni SE/SEH ovat myös vapaasti pyöriviä malleja ettei niin pahaa vahinkoa pääsisi syntymään.
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Kiila on ehjä, tosin hammaspyörän lovi oli hieman laajentunut mutta meni silti tiukasti paikalleen eikä pyöri akselin ympärillä ilman pulttia kokeiltuna. Tänään/huomenna endoskoopilla pyttyjen kurkkiminen ja riippuen näystä ainakin imusarja ruiskuineen vaihtoon ensimmäisenä kokeiluna
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Pytyt/kanavat kurkattu kameralla, ei jälkiä tai mitään muuta hälyttävää. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin huvikseen, silti käy kovaäänisesti. Myös suuttimien liittimet käytettiin irti yksi kerrallaan, ääni ei muuttunut. Kuulostaa siltä kuin olisi jokin irti? Startti jumittaa ja se aiheuttaa tuon äänen? Kova kolina/kalkatus koneesta imusarjan puolelta. Ei uskoisi että vaihtokone olisi kilkannut kun öljytkin vaihdettiin ennen käynnistystä, pyöritettiin sitten käsin, sen jälkeen startilla ilman kipinää ja ja lopuksi käynnistys. Voikos silti olla että joku hydro pettänyt ja siksi ääni? Ei kuitenkaan mitään näkyvää venakopassa mikä viittaisi siellä olevaan vaurioon.
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Eihän kannen öljynpaineen rajoitin ole jäänyt auki
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Käytä ilman venakoppaa jos sieltä näkyisi jtn..
Jos starttaa normaalin kuuloisesti ei sytkän pitäisi ihan metsässä olla ja tuommoinen mataruttuinen maamoottori sietää jonkin verran pielessä olevan sytkän ihan varmasti ennen ylimääräisiä ääniä.
Jos starttaa normaalin kuuloisesti ei sytkän pitäisi ihan metsässä olla ja tuommoinen mataruttuinen maamoottori sietää jonkin verran pielessä olevan sytkän ihan varmasti ennen ylimääräisiä ääniä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Vaikea sanoa, koneeseen ei ole kummemmin koskettu ennen asentamista, Ö-pumppu on ollut lohkossa kiinni eikä siihen ole muuta tehty kuin suodatin vaihdettu. Kannessa olevaan jouseenkaan ei ole kajottu, moottori lyötiin paikoilleen suhteellisen koskemattomana tarkastuksia lukuun ottamatta jotta ei vahingossakaan kajottaisi mihinkään mikä voisi aiheuttaa ongelmia.
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Käytetty ja käsikopelolla kokeiltu kaikki keinut, venajouset ja niiden hilppeet, hydrot mitä yletti välyksien kannalta mutta mitään ei näy eikä kuulu
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Nonni nyt kun imusarja käytetty irti niin löytyihän sieltä jotain irti eli edellisen kannen venttiilin irtoaminen oli pistänyt palasen kävelemään kanavan puoleisesta ohjurista. Tämä palanen sitten oli harrastanut maailman matkailua ja käynyt pyttyjen puolella. Kun kone sitten purettiin, sen myötä loput ohjurista päätyi imusarjan sisälle jemmaan ja lähti liikkeelle kun uusi kone lyötiin kasaan vanhalla imusarjalla. Palanen löytyi, imusarja tyhjättiin ja kanavat katsottiin läpi ettei mitään uutta vahinkoa ole sattunut. Kohta puolin kone taas kasassa ja kokeillaan josko nyt ääni on hävinnyt
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
Hyvä jotta syy löytyi.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: C20NE Omega A1 käyntiongelmia/ moottorin vaihdon jälkeen sama vika
No syy kolinaan ainakin mutta se oli se että nyt on Nelosen imuventtiili ottanut todennäköisesti sen verran kipeää, ei näytä nousevan ylälautanen samalla tasolle kuin muissa pytyissä, pakko se on tästäkin nyt ottaa tuo kansi ylös ja katsoa mitä se on syönyt
Se alkaa pienestä. Ensiautoksi hommaat Astran ja eräänä päivänä tajuat että ei saatana...