Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
markotoi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Syys 2011, 17:21
Paikkakunta: Vantaa

Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja markotoi »

Pitäisi vaihtaa moottorin ilmansuodatin enkä ole sitä itse aiemmin vaihtanut, se on vaihdettu viimeksi huollossa useita vuosia sitten. Nyt meinasin yrittää itse.

Uuden suodattimen ostin jo ja Haynesin oppaassa kirjoitetaan että MAF-anturin liitin pitäisi irroittaa. Liittimessä on alapuolella harmaa muovi, tulisiko sitä vetää ulospäin ensin vai mikä on oikea tapa avata liitin rikkomatta sitä?

Ja kun autoissa on erilaisia liittimiä vaikka kuinka, löytyisikö mistään opasta yleisimmille liitinmalleille miten ne avataan oikeaoppisesti? Olisi kiva tietää nämä etukäteen ettei tarvitsisi aina arvailla miten joku liitin irroitetaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Siinä taitaa olla tuo painamisen esto.
Tuota harmaata suojaa pitää muistaakseni ensin vetää pois tieltä tai jotain sille piti tehdä. :o
Noissa saa välillä oikeesti raapia päätä että kuinka lähtee auki.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Rak »

En kyllä näe imuilman lämpöanturin johdon irroitukselle tarvetta. Irrottaa putken putsarikotemon kannesta ja voila.
Kyllä, tuo on pelkkä imulämpö, ei maf.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Joo, ei tuossa mitään piuhoja tarvitse irroittaa..
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Rak kirjoitti: 17 Syys 2021, 13:52 En kyllä näe imuilman lämpöanturin johdon irroitukselle tarvetta. Irrottaa putken putsarikotemon kannesta ja voila.
Kyllä, tuo on pelkkä imulämpö, ei maf.
Näin. Yksi klemmari löysälle vain. Korjausoppaat yms vaatii luetun sisäistämistä ja käytännön järjen sovittamista. Nuo kirjat on kirjoitettu liian teknisestä näkökulmasta tai valmistajan korjausoppaista soveltaen. Niissä on paljon turhia ohjeita.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1524
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Jos noista korjausoppaista kaiken uskoo, niin joskus melkein pyyhkijän sulan vaihtamisen takiakin pitää irroittaa akku, ja laittaa pyöräkiilat. Osa noista ohjeista on tuupattu vaan jokaiseen mahdolliseen paikkaan, ja siks toisaalta, ikävä kyllä, ne menettää merkityksensä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
markotoi
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Syys 2011, 17:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H ilmansuodattimen MAF-anturin liittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja markotoi »

Otin koko hommasta kuvia siltä varalta jos joku toinen ihmettelee joskus samaa ja samalla pysyy tiedot tallessa itsellänikin miten tuo homma hoidetaan jos joskus toiste vielä tulee tarve siihen. En ole ihan varma oliko liittimen irrottaminen tarpeellista, mutta irrotin sen kuitenkin kun johto ei ole kovin pitkä ja jouduin kääntelemään putkia.

1) Ylhäältä otetussa kuvassa mustan liittimen alapuolella on harmaa osa. Tuo harmaa lukitusosa pitää kammeta ulospäin ensin (kuvassa se on jo kammettu esiin). Harmaassa lukitusosassa on pieni kynnys ja siitä sen kammettua ulos talttapäisellä ruuvimeisselillä.

Kuva


2) Seuraavassa näkyy kuva kun liitin on jo irrotettu. Kuva on otettu liittimen alapuolelta ja siinä näkyy sen rakenne.

Kuva


3) Liitin edestä päin kuvattuna. Violetin muovin alla näkyy se pieni kynsi mikä pitää liittimen kiinni. Tuo kynnen pitäisi varmaankin avautua siten että liitintä painaa toiselta puolelta sisäänpäin kun lukitusosa on ensin irti, mutta koin helpoimmaksi avustaa sitä vääntämällä talttapäisellä ruuvimeisselillä kynttä samaan aikaan alaspäin kun vedin liitintä irti.

Kuva


4) Avattu liitin vielä ylhäältäpäin.

Kuva

5) Liitin sivusta kuvattuna.

Kuva

6) Vanha ilmansuodatin näkyvissä. Toiselta puolelta ei ollut ihan niin likainen kuin oletin vaikka tätä ei ole vaihdettu vuosikausiin.

Kuva

7) Vanha ilmansuodatin alhaaltapäin, siltä puolelta josta ilma tulee ulkoa sisään. Tähän lika kertyy.

Kuva

8) Merkkihuollossa Vantaalla missä olivat aiemmin vaihtaneet moottorin ilmansuodattimen, oli MAF-putken moottoriin menevä osa laitettu huonosti kiinni. Muovissa on pieni lovi jolla osat kohdistetaan toisiinsa kiinni. Lisäksi metallipanta jolla putken osat kiristetään toisiinsa kiinni oli lähes irti!

Kuva

9) MAF-putki toisesta suunnasta kuvattuna.

Kuva
Vastaa Viestiin