EGR:n Poistaminen Käytöstä
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Oma kulkuneuvo Astra H 2005 ja kone on Z16XEP. Luin jostakin, että erg venttiilin pystyy poistamaan käytöstä mutta miten käy sitten tuon vikavalon kanssa ja mitä siitä taas sanoo katsastushenkilö.. Pystyykö jotenkin ohittamaan ohjelmallisesti tai toimiiko tuolla edellä olleella huijauspiirillä. En ole oikein löytänyt suoraa vastausta tuolle koneelle joten tiedosta olisin kovasti kiitollinen.
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Omaan Z16XE moottoriin laitoin peltilätkän egr:n paikalle, ja egr:n käänsin sijansa verran sijaa ilman päälle, eli mäntä sielä heiluu ilmassa eikä vaikuta mihinkään, muttei ainakaan vielä (koputtaa puuta) vikavaloa polttanu, poiston toki tein vasta viikko sitten. Uskoisin että lätkä kannattee tehä min.3millisestä pellistä, mielellään ruostumattomasta. Itse tein 1.5-2millisestä enkä oikeen luota siihen että se painaa tasaisesti tiivistettä.opelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Itellä oli 1,5mm rosteria ensimmäinen lätkä ja kauan pähkäilin missä on vuoto.. no olin koko egr:n tulpan unohtanu mut siellähän se oli, ihan mutkalla koko tulppa. Vauxhall saattaa myydä valmiita tulppia, ainaki z22se:lle löytyy ja maksaa briteissä muistaakseni 3 puntaa.. Se on jo 4mm maalattua rautaajuzze kirjoitti:Omaan Z16XE moottoriin laitoin peltilätkän egr:n paikalle, ja egr:n käänsin sijansa verran sijaa ilman päälle, eli mäntä sielä heiluu ilmassa eikä vaikuta mihinkään, muttei ainakaan vielä (koputtaa puuta) vikavaloa polttanu, poiston toki tein vasta viikko sitten. Uskoisin että lätkä kannattee tehä min.3millisestä pellistä, mielellään ruostumattomasta. Itse tein 1.5-2millisestä enkä oikeen luota siihen että se painaa tasaisesti tiivistettä.opelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Ite en ainakaan tuon koneisesta vectrasta saanu ohjelmoitua pois egr:ää kuten monilla foorumeilla väitetään. Myöskään en oo kuullu että löytyis huijauspiiriä tohon vaan ihan suoraan vaan tulppaat sen ja käännät egr:n niin että sen mäntä hakkaa ilmaaopelistiopelix kirjoitti:Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Z16XE:hen saa ihan marmoritiskiltä umpinaisen tiivisteen, ei sinne kannata itse lähteä mitään askartelemaan.
Tuoreempiin yksilöihin saa myös Opelilta ohjelman jolla se EGR disabloidaan myös eculta. Vanhemmissa EGR:n tukkiminen sytyttää vikavalon, ennemmin tai myöhemmin.
Tuoreempiin yksilöihin saa myös Opelilta ohjelman jolla se EGR disabloidaan myös eculta. Vanhemmissa EGR:n tukkiminen sytyttää vikavalon, ennemmin tai myöhemmin.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Juurikin noin kuten Tuomas kirjoittaa. Tais olla jossain vuosimallissa 2003 tai 2004 tuo raja , minkä jälkeen saa ohjelmallisesti poistettua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Oman Z16XE:n (Astra 2001) käytin liikkeessä ja ajoivat uuden ohjelman jolla ECU ei enää käytä EGR venttiiliä. Jos EGR-venttiili ei ole ehjä tai piuhaa ei kytketty kiinni, niin vikavalo syttyy, eli ECU:n on nähtävä EGR:ltä signaali joka kertoo että venttiili on ehjä ja kiinni vaikka koneessa onkin tämä uudempi ohjelma.
Tässä tapauksessa EGR:n potentiometri oli hajallaan ja antoi siksi vääriä lukemia. Uusi EGR yksikkö maksaa mansikoita, joten halvempi on huijata ECU:a yksinkertaisella kahden vastuksen jännitteenjakopiirillä http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider.
HUOM! En ota vastuuta jos rakennat kytkennän väärin ja käräytät ECU:n. Kytkentä ei ole vaativa, mutta huolellisuus on silti hyväksi.
EGR:n pistokkeessa on 5 pinniä E, D, C, B, A.
Uloimmat (E, A) ovat solenoidille (8 Ohm, 12 V).
Keskimmäiset kolme antavat signaalin karan asennosta potentiometrin välityksellä.
Potikan yli pinnien D ja B väliltä tulisi löytyä noin 4 kOhm vastusta.
B on maadoitus.
D:hen tulee +5 V.
Jos potikka on siinä asennossa, että jännitteenjaon jälkeen pinnissä C <= 1 V, niin venttiili on kiinni. Jos taas C >= 3 V niin venttiili on täysin auki.
Minun tapauksessa haluan ECU:lle pysyvän tiedon että EGR on ja pysyy kiinni, eli että C = 1 V. Koska V_in=5V, R_1+R_2= 4 kOhm ja V_out=1 V jännitteenjaon kahden vastuksen resistansseiksi saadaan noin: R_1=3.3kOhm ja R_2=820 Ohm eli standardikokoisia vastuksia. Suosittelen laskemaan
vielä yhtälöt läpi, mutta vanhojen piirustusten mukaan näin tämä toimi minulle.
Näin ECU on tyytyväinen kun saa nauttia täysin korrektista signaalista, joka kertoo EGR:n olevan ehjä ja suljetussa asennossa.
Tässä tapauksessa EGR:n potentiometri oli hajallaan ja antoi siksi vääriä lukemia. Uusi EGR yksikkö maksaa mansikoita, joten halvempi on huijata ECU:a yksinkertaisella kahden vastuksen jännitteenjakopiirillä http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider.
HUOM! En ota vastuuta jos rakennat kytkennän väärin ja käräytät ECU:n. Kytkentä ei ole vaativa, mutta huolellisuus on silti hyväksi.
EGR:n pistokkeessa on 5 pinniä E, D, C, B, A.
Uloimmat (E, A) ovat solenoidille (8 Ohm, 12 V).
Keskimmäiset kolme antavat signaalin karan asennosta potentiometrin välityksellä.
Potikan yli pinnien D ja B väliltä tulisi löytyä noin 4 kOhm vastusta.
B on maadoitus.
D:hen tulee +5 V.
Jos potikka on siinä asennossa, että jännitteenjaon jälkeen pinnissä C <= 1 V, niin venttiili on kiinni. Jos taas C >= 3 V niin venttiili on täysin auki.
Minun tapauksessa haluan ECU:lle pysyvän tiedon että EGR on ja pysyy kiinni, eli että C = 1 V. Koska V_in=5V, R_1+R_2= 4 kOhm ja V_out=1 V jännitteenjaon kahden vastuksen resistansseiksi saadaan noin: R_1=3.3kOhm ja R_2=820 Ohm eli standardikokoisia vastuksia. Suosittelen laskemaan
vielä yhtälöt läpi, mutta vanhojen piirustusten mukaan näin tämä toimi minulle.
Näin ECU on tyytyväinen kun saa nauttia täysin korrektista signaalista, joka kertoo EGR:n olevan ehjä ja suljetussa asennossa.
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Juurikin noin kuten Tuomas kirjoittaa. Tais olla jossain vuosimallissa 2003 tai 2004 tuo raja , minkä jälkeen saa ohjelmallisesti poistettua.
Vielä tuosta 2005 Z16XEP astrasta. Olen kolmesta merkkihuollosta kysynyt tuota ohjelmallista poistoa ja aina on vastattu ettei voi tehdä muuta kuin vaihtaa koko venttiilin. Vanhemmista pystyy kuulemma poistamaan. Onko nyt niin, että mieluummin myydään aina uusi osa kun lähdetään ohittamaan.. kyllä artisti maksaa.
Vielä tuosta 2005 Z16XEP astrasta. Olen kolmesta merkkihuollosta kysynyt tuota ohjelmallista poistoa ja aina on vastattu ettei voi tehdä muuta kuin vaihtaa koko venttiilin. Vanhemmista pystyy kuulemma poistamaan. Onko nyt niin, että mieluummin myydään aina uusi osa kun lähdetään ohittamaan.. kyllä artisti maksaa.
-
- 'Agila'
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20 Heinä 2011, 11:22
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Kävin poistattamassa tuon EGR:n käytöstä ja laitoin nuo vastukset, naamioin ne siihen johtoon ettei katsastuksessakaan huomata. Lisäksi tukkisin sen imureiän ja hyvin toimii Tuntuu että moottoriin palasi tehotkin. Tuo EGR vissiin vuotaan ihan kierroksillakin jonninverran pakokaasua imusarjaan alentaen tehoja?astra1.6 kirjoitti:Oman Z16XE:n (Astra 2001) käytin liikkeessä ja ajoivat uuden ohjelman jolla ECU ei enää käytä EGR venttiiliä. Jos EGR-venttiili ei ole ehjä tai piuhaa ei kytketty kiinni, niin vikavalo syttyy, eli ECU:n on nähtävä EGR:ltä signaali joka kertoo että venttiili on ehjä ja kiinni vaikka koneessa onkin tämä uudempi ohjelma.
Tässä tapauksessa EGR:n potentiometri oli hajallaan ja antoi siksi vääriä lukemia. Uusi EGR yksikkö maksaa mansikoita, joten halvempi on huijata ECU:a yksinkertaisella kahden vastuksen jännitteenjakopiirillä http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider.
HUOM! En ota vastuuta jos rakennat kytkennän väärin ja käräytät ECU:n. Kytkentä ei ole vaativa, mutta huolellisuus on silti hyväksi.
EGR:n pistokkeessa on 5 pinniä E, D, C, B, A.
Uloimmat (E, A) ovat solenoidille (8 Ohm, 12 V).
Keskimmäiset kolme antavat signaalin karan asennosta potentiometrin välityksellä.
Potikan yli pinnien D ja B väliltä tulisi löytyä noin 4 kOhm vastusta.
B on maadoitus.
D:hen tulee +5 V.
Jos potikka on siinä asennossa, että jännitteenjaon jälkeen pinnissä C <= 1 V, niin venttiili on kiinni. Jos taas C >= 3 V niin venttiili on täysin auki.
Minun tapauksessa haluan ECU:lle pysyvän tiedon että EGR on ja pysyy kiinni, eli että C = 1 V. Koska V_in=5V, R_1+R_2= 4 kOhm ja V_out=1 V jännitteenjaon kahden vastuksen resistansseiksi saadaan noin: R_1=3.3kOhm ja R_2=820 Ohm eli standardikokoisia vastuksia. Suosittelen laskemaan
vielä yhtälöt läpi, mutta vanhojen piirustusten mukaan näin tämä toimi minulle.
Näin ECU on tyytyväinen kun saa nauttia täysin korrektista signaalista, joka kertoo EGR:n olevan ehjä ja suljetussa asennossa.
Pitänee vielä putsata tuo kaasuläppäkotelo ja imusarja kunnolla kunhan ehtii, senverran öljystä nokea kertyny.
Koneeseen tehtiin just kansiremontti kun söi öljyä venttiliohjurin kummeista ja samalla vaihdettiin uudet pakoventiilit.
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
moi vaan kaikille tein tuon egr "tulppauksen" aikaisemmin auto röpötteli ja 4500rpm ku ilmestyi tauluun ni rupes jannaamaa takaisin kierroksia tein tuon sokean laipan 3mm alumiinista ja heti kun auton laitoin käymään vikavalo lähti ehtisin 30min ajamaan ja sama ah aina niin ihana keltainen ilmestys(vikavalo) tuli takaisin kuin myös käyntiviat oliskohan kellään heittää suuntaaantavaa tietoa onkohan tossa rouskussa muuta vikaa kuin egr, autosta on vaihdettu nokka akselin asennon tunnistaja 2000km sitten että sen voi sulkea pois ja aivan
auto on opel vectra A cdx 95vm 2.0 16v (S)ecotech koneella....
auto on opel vectra A cdx 95vm 2.0 16v (S)ecotech koneella....
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
p0wder kirjoitti:moi vaan kaikille tein tuon egr "tulppauksen" aikaisemmin auto röpötteli ja 4500rpm ku ilmestyi tauluun ni rupes jannaamaa takaisin kierroksia tein tuon sokean laipan 3mm alumiinista ja heti kun auton laitoin käymään vikavalo lähti ehtisin 30min ajamaan ja sama ah aina niin ihana keltainen ilmestys(vikavalo) tuli takaisin kuin myös käyntiviat oliskohan kellään heittää suuntaaantavaa tietoa onkohan tossa rouskussa muuta vikaa kuin egr, autosta on vaihdettu nokka akselin asennon tunnistaja 2000km sitten että sen voi sulkea pois ja aivan
auto on opel vectra A cdx 95vm 2.0 16v (S)ecotech koneella....
ei mitenkää kannattais lukea vikakoodit helpottaa kummasti vian etsintää ja kyllä, ohjeet löytyy foorumilta pienellä vaivannäöllä kotikonstein lukemiseksi..
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
no ensinnäkin en omista kyseistä laitetta toisekseen oon tumpelo sähköasioissa ja en oo viemässä korjaamolle 400000km ajettua autoa.
-
- 'Senator'
- Viestit: 458
- Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
Vikakoodit voi lukea paperiliittimen eli klemmarin avulla joten et tarvitse vikakoodin lukijaa.
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
ja tässä vielä ohjeet kotikonstein lukemiseen. ei tarvitse olla ydinfyysikko onnistumiseen.
ja tässä vielä ohjeet kotikonstein lukemiseen. ei tarvitse olla ydinfyysikko onnistumiseen.
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä
noniin kiitoksia apua pätemisen sijaan