EGR:n Poistaminen Käytöstä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
öpel2010
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja öpel2010 »

onkos tuosta egr venttilin letkusta lähtevän muovisen pienen pöreän pölöpyrän päästä tarkotus lähteä joku letku johonkin?? mulla ei oo ku se pallero vaan siinä, vähä niinku joku alipaine rasia -(z)-

niin ja pyöritin tuon ruuvin kiinni siitä venttiilin päältä niin siitä ruuvinpäältä kun kokeilee sormella niin käy selvä imu. oisko korkannu kierteet siitä et pääsee vuotamaan, pitää varmaan tukkia tuo letku mikä menee imusarjalle siitä niin loppuu kaikki imut sieltä
Vectra b 2.5 v6 -98
Volvo v40 T4 -01
Honda crx 1.6i dohc -89 -rojekti-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ei ole tarkoitus siitä lähteä letkua minnekään. Alipainelinja päättyy siihen.
Toinen vaihtoehto on pistää pikku täppä silikonia siihen ruuvinkantaan tukkimaan sen vuodon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
wiidzi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 11:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja wiidzi »

Robertx kirjoitti: En tiedä, pystykö sitä EGR - venttiiliä purkamaan niin, että sais korjattua ja kasaan vielä... hieman epäilen.
Pystyy sen purkaan. Purin viimekesänä ja on se potikka vielä jossain tallessa. Nätisti rälläkällä skalppeeraa siitä yläreunasta tölkin auki, nii saa sen muovikannen irti ja siinä on se potikka. En muista millä sen potikkakotelon avasin, mut saa senki auki. Kolvilla sitte sulatellaan kansi takas paikoilleen. Nii ja ne kelan piuhanpäät on siine kennessa molemmilla sivuilla. Sivareilla napsauttaa ne irti liitinkontaktista ennen purkamista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Okay... muistelin hämärästi, että joku olis purkanut, mutta en uskaltanut niin kirjoittaa, kun en varmasti muistanut :D
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Nortter
OCF Member 2020
Viestit: 1080
Liittynyt: 17 Loka 2006, 07:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nortter »

Iski tuossa reissun päällä moottorinvikavalon tauluun ja kävin lukemassa ruovedellä vikakoodit. Vikakoodit herjasi Egr;ää. (Tarkemmin en muista mikä koodi erityisesti oli.) Oireena huomasin matkalla nykimisen ja lähes olemattoman tyhjäkäynnin. Pysyy juuri ja juuri käynnissä kun kone on lämmin. Vikavalo sammuu välillä ja syttyy uudelleen sillon tällön.. :-?

Tänään otin tuon mötikän irti ja putsailin. Käynti tasaantui ja meno tuntu muutenki normaalilta, kunnes taas 10km jälkeen sama nykiminen alkoi ja vikavalo syttyi taas. Mitähän tulisi ottaa huomioon tuon egr:n poistossa tämän z22se:n kanssa? :bonk:
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02

Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tulppaat EGR:n laipan umpeen ja laitat liittimen päähän huijauspiirin ja viskaat EGR-venttiilin olan yli. Se on siinä.
Esim. forumilainen archetype on tehnyt moisen ratkaisun.
Huijauspiirin valmistusohjeet :
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 91&start=0
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
wiidzi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 237
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 11:07
Paikkakunta: Ylivieska

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja wiidzi »

Nortter kirjoitti:Iski tuossa reissun päällä moottorinvikavalon tauluun ja kävin lukemassa ruovedellä vikakoodit. Vikakoodit herjasi Egr;ää. (Tarkemmin en muista mikä koodi erityisesti oli.) Oireena huomasin matkalla nykimisen ja lähes olemattoman tyhjäkäynnin. Pysyy juuri ja juuri käynnissä kun kone on lämmin. Vikavalo sammuu välillä ja syttyy uudelleen sillon tällön.. :-?

Tänään otin tuon mötikän irti ja putsailin. Käynti tasaantui ja meno tuntu muutenki normaalilta, kunnes taas 10km jälkeen sama nykiminen alkoi ja vikavalo syttyi taas. Mitähän tulisi ottaa huomioon tuon egr:n poistossa tämän z22se:n kanssa? :bonk:
Testaa vielä seuraavaa.
Poraa siihen potikan kohdalle kanteen 1-1,5mm reijät vastakkaisille puolille kehää. Siihen keskelle venan kantta, missä on n.10mm rinkula, niin siihen kehälle. Toisesta reijästä painat jotain voitelevaa contactcleaneriä sisään. Tietenki ois hyvä jos vielä antas 12v siihen kelan liittimiin ja klipsuttelis muutaman kerran.
Toimenpiteellä olis tarkotus putsata hapettunutta potikkaa, mihin toden näköisesti myös kondensoitunut vettä.
Avatar
Nortter
OCF Member 2020
Viestit: 1080
Liittynyt: 17 Loka 2006, 07:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nortter »

Nyt tarvis apuja. Tein huijaus piirin ja mielestäni kaikki kolvailtu ihan oikeinkin vielä, mutta kun kytken johdot kiinni, palaa vikavalonlisäksi myös luistoneston valo :roll: Mitähän vttua. :D täytyy vielä kokeilla kerran uusiksi kunnon liittimillä josko se auttaisi.
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02

Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Onhan diodit ja zeneri varmasti oikein päin ?? Tarkista vielä mittaamalla ne komponetit, jos et jo tarkistanut.
Pistin Archetypelle viestiä, josko hänellä olisi käsitystä, mistä moinen johtuu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Nortter
OCF Member 2020
Viestit: 1080
Liittynyt: 17 Loka 2006, 07:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Nortter »

Robertx kirjoitti:Onhan diodit ja zeneri varmasti oikein päin ?? Tarkista vielä mittaamalla ne komponetit, jos et jo tarkistanut.
Pistin Archetypelle viestiä, josko hänellä olisi käsitystä, mistä moinen johtuu.
Pitäisi olla oikein. komponentit lähes samat kun britti ohjeessakin josta mallia otin. komponentitkin antoi mielestäni samoja arvoja. täytyypi paneutua tuohon vielä huomenna uudemman kerran!
Corsa B GSi 1.6 16v -95 & Astra G 1.6 16v -02

Menneitä opeleita: Opel Insignia 2.0t -09 || Opel Astra H Wagon 1.8 -05 II Opel Astra Coupé Bertone 2.2 -01 || Opel Calibra Dtm -95
Opel Kadett c 1.2N -76 || Opel Vectra 1.8i -95
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Okay. Mittasitko myös juottamisen jälkeen ??
Katsoin kytkentäkaavioista , ettei vaan ole jotain eroa Vectra ja Astran Z22SE - koneen EGR-venttiilin kytkennässä ja niiden perusteella ei ole.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Archetype
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 06 Helmi 2007, 12:14
Paikkakunta: Kaarina

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Archetype »

Osat ei siihen piiriin tosiaan maksa juurikaan mitään joten suosittelisin kokeilemaan uutta. Tuolla brittifoorumilla on ollu monella ongelmaa mm. flektin kanssa Vocky:n valmistaman piirin jälkeen, Vocky lähettäny uuden piirin ja sitte on auto taas toiminu.

Ite en omista mitään suurta tietämystä elektroniikasta mut tais käydä tuuri ton ohjeen kanssa tehtynä http://www.z22se.co.uk/forum/userpix/13 ... ater_1.jpg

Nappaan huomenna kuvan siitä piiristä niin näät siitä mitenpäin mikäkin on siellä

ps. Eikös Robertx käyttäny pelkkää sokeaa tiivistettä hyvällä menestyksellä? Jos ei piiriä millään saa toimimaan ni suosittelisin kokeilemaan sitä vaihtoehtoa.
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Avatar
Archetype
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 06 Helmi 2007, 12:14
Paikkakunta: Kaarina

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Archetype »

Robertx kirjoitti:Okay. Mittasitko myös juottamisen jälkeen ??
Katsoin kytkentäkaavioista , ettei vaan ole jotain eroa Vectra ja Astran Z22SE - koneen EGR-venttiilin kytkennässä ja niiden perusteella ei ole.
Ei oo eroa vectra/astra/speedster/zafira, ainakin samaa piiriä kaupitellaan kaikkiin noista
Astra J sport 1.7 Cdti '12
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Sen verran olen tuota foorumia lukenut, että olen myös huomannut, etteivät kaikki huijauspiirit toimi.
Kannattanee kokeilla toteuttaa vielä kerran uudestaan... uusilla komponenteilla ja käyttää sopivan pieniä pihtejä kolvin tuottaman lämmön johtamiseen itse komponentista pois. Voi olla turhaa löpinää, mutta tuli vaan mieleen, että joku komponentti on voinut lämmöstä kärsiä.

Pelkkää sokeaa tiivistettä ei voi käyttää, mutta puolitulppaavaa kyllä ja tällöin toimiva EGR-venttiili jää paikalleen.
Tässä tapauksessa Nortterin EGR-venttiili on jo viallinen, eli joko kara ei liiku kunnolla, tai asennonosoituspotikka on heikossa hapessa.
Tällöin vaihtoehtoina ovat EGR-venttiilin purkaminen ja puhdistaminen, myös sen potikan, uuden EGR-venttiilin osto tai huijauspiiri.
Kahdessa ensimmäisessä vaihtoehdossa puolitulppaus ja jälkimmäisessä täysin umpeen, eli sokea tiiviste.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
opelistiopelix
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Heinä 2011, 11:22

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja opelistiopelix »

Minulla on kanssa ollut tuota EGR ongelmaa tuossa zafirassa. Karstan poistaminen sen venttiilin tieltä ja venttiilin puhdistus auttoi. Olen harkinnut tuon EGR:n poistoa. Mistäköhän löytäisi huijauspiirin teko-ohjeen Z16XE moottorille vai onko huijauspiirin teko kyseiselle moottorille edes mahdollista? Tuo Z22SE - koneen huijauspiiri ei varmaan toimi Z16XE moottorissa.
Vastaa Viestiin