Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

Onkos tämä nyt ecu vika vai muu kertokaa fixummat? Eli Tigra twintop vm 2005 14XEP moottorilla. Varoittelematta sadekelien jäljiltä sammu pihaan käynnistäessa, kaasuläppäkotelosta kuuluu naksahtelua ja moottorivalot räppii välillä mittaristossa mutta ei pala niin pitkään että sais käyntiin, kerran pysy muutaman sekunnin ja heti starttas mutta sitten ecun yhteys katosi '(eli moottorivalot sammu taulusta) ja auto sammu. Vika koodi vehkeillä ei pääse kiinni moottorin ohjausyksikköön, muihin kyllä..liittimiä ja sulakkeita räplätty, hajonnutta en ole vielä löytänyt.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Pitäs ensin varmistaa, että eculla on kunnollinen syöttöjännite/maa vaikka hyppyjohtimella. Onko muilla ohjaimilla vikakoodeja?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Saattaisi olla kosteuteen liittyvä hapettumis tai oikosulkuongelma jossain moottoritilan elektroniikkaboxissa. Esimerkiksi H-Astroissa on ollut kosteuden aiheuttamia ongelmia moottoritilan elektroniikkaboxissa.
Kuten jo mainittu, voi olla myös maadoitusongelma. Lisäksi kannattaa liittimiä irrottaa ja puhdistaa... CRC:tä tai vastaavaa liittimiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuleeko sulakkeelle 33 jännite kun vika on päällä?
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

Pitää tuo sulake tsekata mutta manuaalit saksaks ni ettiny netistä parempaa kaaviota, akkukaapelilla koitin lisämaata ecuun akun - navasta ei vaikutusta, kosketusvikaa vois kuvitella ku räppii moottorivalot valot välistä, pitää käyttää tuota ecua Pirelex llä kokkolasta kun olen jos ei rupee onnaan..Ecun syöttö pitäs mitata mutta ku ei sähkärin taitoa ni vaikeaa jospa sais kaverilta jeesiä , onko kaaviota missään?
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Moro. Olenkohan miten mahdottoman haasteen edessä ECUn vaihdon kanssa. Lähtökohta: Vectra C1 Z20NET -04 johon vaihdettu jokunen vuosi sitten kone kokonaisuudessaan kai, saabista. Koneeseen vaihdettu pari vuotta sitten kertaalleen jo käytetty ECU. Nyt kone antaa op-comilla tutkittaessa virhekoodeja vähän joka sensorista ja päävirtareleestä sekä ECU ROMista... Eli epäilykset vahvasti viallisessa ECUssa.
Auto tuntui toimivan välillä ihan ok ja välillä sitten meni limb modeen ja tehot katosi jne sekä välillä päätti vaan kylmästi sammua eikä enää lähtenyt starttaamaan ennen kun käytti akunkenkää toviksi irti. Ja nyt pirssi toimi ihan normaalisti kun kaupoilla kävin ja tulin kotia, sammutin auton, muutaman minuutin päästä ajattelin siirtää sen talliin, mutta eipäs lähdekkään enää starttaamaan ollenkaan, releet naksuu kun virrat kääntää jne mutta ei starttaa. Samalla ilmestyi vikakoodi ECU ROMista...
Nyt tilanne olisi että saisin kätevästi toisen toimivan käytetyn ECUn, mutta taidan tarvita security koodeja molempiin jos meinaan op-comin kanssa saada vaihdon tehtyä? Epäilen vaan nyt vahvasti että jos oman vecun alkuperäisen koodin jostain satun löytämään niin lieneekö sekään edes toimivan kun ECU on saattanut jo vaihtua ensin moottorin vaihdon yhteydessä ja uudestaan vielä sen jälkeen. Saatikka tuon ECUn koodi josta ei varmaan ole kenelläkään mitään tietoa mikä on joskus jostain purkumotista napattu. Eli onkohan edessä mahdoton projekti?
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vaihdossa tarvitset tosiaan car passin koodin.
Kannattaa ainakin yrittää. Kysy Opelin merkkiliikkeestä ja Saabin merkkiliikkeestä.
On myös olemassa ohjelmia , jotka pystyvät lukemaan car passin koodin itse ecusta.
Nykyinen ecuhan on kuitenkin naitettu koodin avulla autoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Juu oman auton car pass ainakin löytyi, täytyy kokeilla että se koodi ainakin toimii. Ei tuota omaa ECUa vissii pysty mitenkään boottaamaan tms jos siellä on jotain sekaisin softassa? Vaihto lienee se ainoa mitä tässä voi tehdä
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Mikä se vikakoodi oli tuosta ROM:ista?
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

ECU:n pystyy todennäköisesti "boottaamaan" mutta uudelleen ohjelmointi saattaa vaatia turvapääsyn TIS:iltä.
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Eli jos menen tuon ECUn resetoimaan niin pelkät car pass koodit ei välttämättä riitä sen herättämiseen? Mietin tässä sellaistakin, että kun olen noita liittimiä näplännyt vähän joka paikasta ja akun kengät ollut irti ja välillä paikallaan, niin voikos pirssissä olla nyt ajonesto päällä kun jakarin kuvaa iskee tauluun heti kun virtoja tarjoaa päälle?
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Jos se vilkkuu niin silloin ajonesto päällä.
Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Ahaa, ok. En muista vilkkuiko se vai ei. Täytyy katsoa kun pääsee töistä ja samalla tarkastaa mitä ne vikakoodit oli kun en näköjään ottanut niistä kuvaa talteen. Kun pirssi lauantaina hyytyi pihaan muistan vaan että heti se oli jakaria tauluun tarjoamassa, vilkkumisesta ei muistikuvia... Joskus veccu on aikaisemmin sammunut ja tehnyt saman ettei lähde starttaamaan, mutta tuolloin ei ole jakaria näkynyt taulussa ja hetken odottelu tai akunkengän irtikäyttö auttoi tuolloin.
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Heikka
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Maalis 2010, 22:19

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Heikka »

Avatar
Dominator
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2379
Liittynyt: 11 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi / Säärijärvi

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Vihdoin pääsin vecun kimppuun. Eli nyt antaa vikakoodit:
P0601 ECU ROM error
P0651 5V Reference Circuit 2 Malfunction
P1682 main Relay Stuck in Open Position
Nämä eka ja toka koodi ilmestyi nyt kun kone lakkasi starttaamasta... Aikansa kun koittaa naksutella niin tuon tokan koodin välillä suostuu tyhjentämään ja tilalle tulee joidenkin sensoreiden virhekoodeja missä väittää alhaista jännitettä jne.
Uskaltaakohan tuota ECUa härkkiä ja resetoida OP-COMilla, turva koodia ainakin voisi kokeilla, että pelaako se
*Domi from Saarijärvi*
*Kesäkiesi* Manta B 77 Berlinetta
*käyttis* Vectra C1 2.0T farkku
"ei se vauhti vaan SE tyyli..."
Vastaa Viestiin