r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

elikkäs tommonen ois tulosa. mut kysymys koskee kytkintä.

laatikko on b omegan nestekytkimellä r25-r28, laatikko edelleen paikallaan kakslitrasessa koneessa ku en oo kerenny purkaa.

oisko kenelläkään tietoo kuin paljo painelaakeria pitäs siirtää ku ois c20xe littana vauhtipyörä ei siis poteromalli.

ja sopiva kytkinlevy, nuin googletusten perusteella ilmeisesti td recordin levy ois passeli. asetelma on kans c20xe:stä
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Spikey »

iHenkkaZ kirjoitti:elikkäs tommonen ois tulosa. mut kysymys koskee kytkintä.

laatikko on b omegan nestekytkimellä r25-r28, laatikko edelleen paikallaan kakslitrasessa koneessa ku en oo kerenny purkaa.

oisko kenelläkään tietoo kuin paljo painelaakeria pitäs siirtää ku ois c20xe littana vauhtipyörä ei siis poteromalli.

ja sopiva kytkinlevy, nuin googletusten perusteella ilmeisesti td recordin levy ois passeli. asetelma on kans c20xe:stä
reksan kytkin on sopiva, mutta sen joutuu asentamaan väärinpäin...ei ole käytännön kokemusta toimiiko normaalisti vai ökötteleekö jotenkin, mutta eikös sinne kannattaisi laittaa LETin kytkin samantien?

ja palikka on varmaan jotain tämän suuntaista-->Kuva Kuva
Kuva
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja madi »

tai sitten joku v6 kovavp ja siihen sopivat kytkimet
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

tuo let kytkin vois olla ihan hyvä idea. pitää kattoo jos sais jonku välikappaleen tehtyä tuonne sylinterin alle ku tässähän ei sitä käpälääkään oo

vauhtipyörän saan vasta ensviikolla.
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Spikey »

osta b-vecun tai vastaavan kytkinakselin päälle tuleva painelaakeri/työsylinteri. sitten sille tekee sovitteen vauhtipyörä kytkin paketille...se olisi varmaan helpoin ja siistein keino.
Kuva
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

onko letin potero levy samalla halkaisijalla ja sopiiko vanhemman xe:n vauhtipyörän ja asetelmankans?
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Snowman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 940
Liittynyt: 28 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Seinäjoki City

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Snowman »

Eikö olisi ollut helpompi laittaa se V6 etuWD:n vauhtipyörä, ei tartte muokata mitään painelaakerin paikkaa? Keventää vaikka siitä sitten muutaman kilon, näytti olevan tilaa ottaa siivua pois... :roll:
BMW E46 318 Touring "2.8"
BMW E46 328i "3.0" limo projekti
BMW E46 330D Touring -03
BMW E30 Touring 320
BMW E30 Touring 318 "2.0"
BMW E30 Touring 325i 4x4
Saab 9-3 2.0 -01
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

Snowman kirjoitti:Eikö olisi ollut helpompi laittaa se V6 etuWD:n vauhtipyörä, ei tartte muokata mitään painelaakerin paikkaa? Keventää vaikka siitä sitten muutaman kilon, näytti olevan tilaa ottaa siivua pois... :roll:
mulla on pyörä jo tallissa. ei tarvi muokata siirrän vaa laipalla tuota sylinteriä. ei tässä helppoa haeta vaan budjetti ratkasua :D ja c20xe;n vauhtipyöriä on helposti saatavilla, samalla aattelin et tulee informaatio muillekki joita kiinnostaa.

kevyt vauhtipyörä valmiiks, ei tarvi tasapainotella/kevennellä. tai ainaki mulle riittää tuo. ei kumminkaa nii hipo vehje tulossa..
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja telwin »

Spikey kirjoitti:osta b-vecun tai vastaavan kytkinakselin päälle tuleva painelaakeri/työsylinteri. sitten sille tekee sovitteen vauhtipyörä kytkin paketille...se olisi varmaan helpoin ja siistein keino.
Tuossa B-Omegassa on jo tuollainen työsylinteri,eikä tuohon varmaankaan tarvitse tehdä muuta kuin koroke kopan ja sylinterin väliin.
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

telwin kirjoitti:
Spikey kirjoitti:osta b-vecun tai vastaavan kytkinakselin päälle tuleva painelaakeri/työsylinteri. sitten sille tekee sovitteen vauhtipyörä kytkin paketille...se olisi varmaan helpoin ja siistein keino.
Tuossa B-Omegassa on jo tuollainen työsylinteri,eikä tuohon varmaankaan tarvitse tehdä muuta kuin koroke kopan ja sylinterin väliin.
näinpä.

mites muuten tuo painelaakeri, toimiikohan tuolla 2.0 8v laakerilla, näytti äkkiseltään samankokoselta ku c20xe:n.
iHenkkaZ kirjoitti:onko letin potero levy samalla halkaisijalla ja sopiiko vanhemman xe:n vauhtipyörän ja asetelmankans?
oonko käsittäny oikeen et sopis, littanassa pyörässä vaan erimallinen asetelma?
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
-ASL-
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 29 Kesä 2008, 13:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja -ASL- »

Onkos tähän hommaan tullut mitään hyvää ratkaisua tuon korokepalan suhteen? Itsellä on myös tuo r25-r28 laatikko, xe:n litteä vauhtipyörä, siihen kireämpi asetelma ja jousitettu sintteri. Mietin vaan että miten tuo korokepala olis kaikista fiksuin toteuttaa tuohon työsylinteriin? Mittailin että 20mm pitäis saada painelaakeria eteenpäin.. Eli jos joku on tehnyt tollaisen korokepalan ja todennut toimivaksi, niin vinkit/kuvat olis erittäin tervetulleita. Kiitos jo etukäteen.
iHenkkaZ
OCF Member 2021
Viestit: 5260
Liittynyt: 12 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Merijärvi

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja iHenkkaZ »

-ASL- kirjoitti:Onkos tähän hommaan tullut mitään hyvää ratkaisua tuon korokepalan suhteen? Itsellä on myös tuo r25-r28 laatikko, xe:n litteä vauhtipyörä, siihen kireämpi asetelma ja jousitettu sintteri. Mietin vaan että miten tuo korokepala olis kaikista fiksuin toteuttaa tuohon työsylinteriin? Mittailin että 20mm pitäis saada painelaakeria eteenpäin.. Eli jos joku on tehnyt tollaisen korokepalan ja todennut toimivaksi, niin vinkit/kuvat olis erittäin tervetulleita. Kiitos jo etukäteen.
mulla on työsylinterin alle tehty korokepala, pitäs ensviikolla ruveta laittaa paikallee
Bmw e61 msport
Ascona B ”sport” m20 +600whp

Museoinnilta pelastetut :ruoska: Powered by BMW
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Nostan vanhaa ketjua vähän ylös.. Itsellä siis X30XE jonka aioin muuttaa manuaaliksi, tarkoituksena siis laitta Omegan 5-lovinen aski R25, mutta vauhtipyöräksi pohdin nyt kahta vaihtoehtoa, ja niihin liittyen heräsi muutama kyssäri :)

1)

C20XE vauhtipyörä vaatii ilmeisesti korokkeen kytkimentyösylinterin alle, käykö tuommonen tähänkin konversioon:

https://www.ebay.co.uk/itm/114607632324

Vai voisiko noita spacereita ostaa muualta valmiina? Entä mikä kytkin ja asetelma olisi tähän hyvä? Onko merkitysta käyttääkö potero vai litteetä vauhtista tuohon spacerin korkeuteen?

2)

Vectra b X25XE vauhtipyörä, asetelma vectrasta(??), kytkinlevyn mistä, spaceria tämä ilmeisesti ei tarvinnut, mitä tuolle toisessa ketjussa kyselin. Tämä konversio ei ole niin suosittu, mutta onko jokin syy ettei kannata vectran vauhtista laittaa?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kelpaisko x25xe Omegan manuaalivauhtipyörä?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 323
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: r25+v6/c20xe vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja @@po »

B-vectrassa on kutosen perässä oikein hyvin sopiva kovavauhtis. Syy miksei sellasta useesti kukaan laita lienee se että sekin on tosi painava. Kytkinlevykin pitäis sopii, kun siinä vectrassa pitäs olla sama hammastus ku omegan kytkinakselissa eli 14 hampainen. Jos pääset ennen ostamista käpäilemaan niin sillähän se selviää. 3 litrasessahan alunperin 240mm kytkin (vs 228mm) mutta ei luulis olevan mitään ongelmaa sen kanssa.


Omassa omegassa v6+c20xe littupyörä johon spaceri tehty erittäin alkukantasesti:
Kuva

Ei mitään muistikuvaa minkä paksunen limppu metallia, johon tehty keskelle reikä kytkinakselille, ja noille kiinnityspulteille. Kytkinakselin reikäkin itseasiassa tehty ihan vaan poraamalla reikä pylväsporakoneessa vieriviereen ja loput vingulla. Täydellisen pyöreä tai mittatarkka sen ei tarvi olla, kuhan vaan ei ota siihen akseliin kiinni.

Kuva

Sorvia ei tietenkään ollut, ja suorahan toi palikka ei voi olla kuten se tässätapauksessa oli. (kuvassa tummempi osa pitää olla siis eri tasossa kun toi kirkkaampi ulkokehä, tai se painuu auki ja laskee kytkinnesteet pellolle, sen takia noissa sorvatuissa se pieni koroke keskellä on) Joten tohon spacerin ja painelaakerin väliin on leikattu muovisen säilytyslaatikon kannesta leveä rengas joka korvaa sen korotetun osan. Näin toiminut kuitenkin parikyttuhatta kilometriä ja +50 paria takarenkaita.

Edit: jos teet spacerillä niin kannattaa tehdä uus putki siihen kytkimen ilmauksen puolelle, jää muuten aina lyhyeks.
Vectra A V6 1995
Omega b x 6 kpl
Volvo 740 1988 2.0 16v
"Ja joku viistoist muuta raatoo"
Vastaa Viestiin