vectra b vaihteet ei pelaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
zz-top1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 14:32

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja zz-top1 »

Mulle vaihtui eilen se sokka tappi siihe haarukkaa toista, ei vaihtanut, ja tein tänää itse vaihteiston säädön, eli lukitsin kepin vasempaan reunaan ruuvilla. Sitten otin sen kepiltä tulevan vivun konehuoneen kohdalta irti oli 13mm pultti, sitten käänsi sitä tankoa hieman, että sain sen lukitus sokan painumaan laatikossa sisään. Melkein pohjaan meni ,sitte se pultti kiinni ja pakille, ja se sokka pompsahti ylös. miun autossa se ,oli keltainen sokka tappi ,ja ei meinannut löytää ,kun oli paskaa päällä aikas lailla. No auttoi se vähän mut kyl siin ykkönen takertelee vielä. Voi olla ,että pitää siihen haarukkaan varmaan vaihattaa se toinrnkin sokka vielä. vai oisko ehdotuksia?????Ja miten niin kannattaa se lukitus pinni tutkia ,,onx siin sit millaista vikaa, ja onko vaikee vaihtaa :roll: :roll: :roll: -(z)- -(z)-
zz-top1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 14:32

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja zz-top1 »

huhuu apuva????
zz-top1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 14:32

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja zz-top1 »

ajattelin että säätäis kytkin vaijeria oisko isohomma säätää ite ja onnistuuko tos autossa ku jos se vaihje homma ois siellä jos vaijeri vaik on paskana tai väärin säädettyä neuvokaa
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

B Vectrassa on nestetoiminen kytkin. Säätötyö on jarrujen ilmauksen tyylinen toimitus, aloita tuosta ylhäältä etsi nappulan kautta.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Ilmaa pienellä paineella säiliön suunnalta. Ilmauskannen saat rakennettua kun haet romikelta vanhan ooppelin jarrunestesäiliön kannen, siis malli jossa pelkkä sileä kansi. Tähän porat reiän ja asennat ihan tavallisen auton ilmaventtiilin . Liimasin kiinni super epoksi liimalla ja hyvin on kestänyt. Bilteman paineruiskusta 45-562 saat tehtyä ilmauspöntön poraamalla reiän vähän kahvaosan yläpuolelle ja asentamalla messinkisen traktori- / kuorma-auto venttiilin, siis purettavaa mallia niin että saat kiristettyä pönttöön kiinni. Kun asennat sopivasti kahvan yläpuolelle ja sopivaan paikkaan niin kahva estää sen että unohduksissa avaa paineisen pöntön, venttiiliosa pitää purkaa niin että pöntön saa auki. Sitten vain läpinäkyvää letkua ja muutama klemmari. Käytin tavallista muoviletkua joka kovettuu ajan mittaan mutta saa kyllä kiinni kun samalla pyörittele pönttöä kiinnityksen yhteydessä. Pönttöön saa mahtumaan noin 0,5l jarrunestettä ja joskus pumppasin jopa yli 3bar painetta ja hyvin kesti. Kannatta tietty varoa vähän mikäli muovi haurastuu vuosien varrella. Painetta noin 1,5-2bar ja ilmaa jarrut ja jo 1bar riittää hyvin kytimelle. Tai sitten hankit tehdasvalmisteisen ilmauspöntön. Mitään "kaveri pumppaa polkimesta" tyyliä ei kannata käyttää kytkimen ilmaukseen. Tai minulla ei ainakaan ilmannu kunnolla tällä tavalla kokeiltaessa. Mikäli vielä tämän jälkeen ei tunnu toimivan niin kannattaa ehkä tarkistaa pääsylinterin tiivisteet, työsylinteri on piilossa laatikon ja moottorin välissä ja vaatii jo laatikon iroittamisen että saa vaihdettua.
zz-top1
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 14:32

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja zz-top1 »

taytyy kysyä paljo se kustantais se säätö jossain vaik länsiautossa
muurari
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Loka 2021, 16:40

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja muurari »

Mulla on opel vectra B Caravan 1,8 vm. 2001. Kesken matkan 5:os vaihde ei menny enää päälle, eikä mee vieläkään. Ehdotuksiaa on tullu mm. siirtotangon niveltappi, putkisokkaa ja syngron jousi. Opel on mulle sen verran outo oon omistanut vasta 1,5 vuotta. Voisko joku valaista mulle mikä mahtas olla vika.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: vectra b vaihteet ei pelaa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

muurari kirjoitti: 14 Loka 2021, 16:41 Mulla on opel vectra B Caravan 1,8 vm. 2001. Kesken matkan 5:os vaihde ei menny enää päälle, eikä mee vieläkään. Ehdotuksiaa on tullu mm. siirtotangon niveltappi, putkisokkaa ja syngron jousi. Opel on mulle sen verran outo oon omistanut vasta 1,5 vuotta. Voisko joku valaista mulle mikä mahtas olla vika.
Tuossa on F17 manuaali laatikko ja mekaaninen siirtäjä vivusto. Miltä se keppi tuntuu?

Vaihteiston päästä ekana katsoa se sokkatappi jolla haarukkaan tulee ensimmäinen nivel kiinni. Tilalle käy vaikka normipultti. Esim ebaystä ja ulkimaisista nettikaupoista saa irtona siirtäjiin joitakin osia. Merkkiliikke myy parinsadan euron osakokonaisuuden jos edes opel enään toimittaa.

Ja kurkkaa kepin pussukan alle että siellä on ehjää.

Vaihteistovika olisi näissä erittäin harvinaista ellei sitten ole ilman öljyjä ajeltu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin