z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Liemola
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 23:14

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja Liemola »

Kyllä op-comin pitää näyttää vähintään samaa kuin liittimeltä mitattu. Tuleeko paineenmittauspiiristä vikakoodia? Siis muuta kuin 1191.
Ei tule muuta vikakoodia kuin tuo liian alhaisen paineen koodi. Oikeastaan ainut muu vikakoodi jonka olen tuosta nyt saanut ulos, on silloin tällöin misfire (yleensä) 3. pytyssä. Mutta tuo siis tulee silloin kun kengittää konetta enemmän ja varmaankin tulee siitä kun pytylle ei tarpeeksi kovalla paineella bensaa mene.

Tosiaan näyttää op-comissa tuota samaa 380 kPa painetta sekä vanhemmalla että uudemmalla paineanturilla eikä paine muutu tuosta yhtään mihinkään, vaikka vaihtelee pumppuja keskenään tai yrittää antaa koneelle kierroksia tms.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Kun irrotat säätimen liittimen, niin säädin jää auki asentoon ja ainakin sitä kautta siirtopumpun paine pitää näkyä painemittauksessa. Tuo 380 kPa on ilmeisesti painemittauksen alaraja jota pienempää se ei näytäkään. Aivan turha tehdä mitään muuta ennen kuin saa sen mittauksen toimimaan.
Liemola
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 23:14

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja Liemola »

ovc2z22yh kirjoitti: 21 Heinä 2019, 07:37 Kun irrotat säätimen liittimen, niin säädin jää auki asentoon ja ainakin sitä kautta siirtopumpun paine pitää näkyä painemittauksessa. Tuo 380 kPa on ilmeisesti painemittauksen alaraja jota pienempää se ei näytäkään. Aivan turha tehdä mitään muuta ennen kuin saa sen mittauksen toimimaan.
Ei muuttunut tuo paine mihinkään liitin irrallaan, eli koko ajan tuota samaa 380 kPa näyttää. Ainut mikä tuossa muuttuu on että liitin irrallaan fuel pressure feedback pomppii 0,5V - 0,7V välillä kaasun painamisen mukaan ja liitin kiinni tuo on koko ajan 0,6V. Aiemmin liitin kiinni tuo paineen tavoitearvo on ollut 5000kPA, mutta nyt jostain syystä jäi liittimen takaisinlaitonkin jälkeen 7000kPA:n, jossa se oli liittimen ollessa irrallaan.

Alla vielä nuo kaikki mittausblokkien arvot kun liitin oli irrallaan ja kone rallatti tyhjäkäynnillä:

Battery Voltage,13.4 V
Ignition Status,On 12V
Main Relay,Active
Starter Relay,Inactive
Engine Speed,780 RPM
Fuel Pump Relay,Active
APP at Idle Position (Accelerator Pedal Position),Active
APP Sensor 1 (Accelerator Pedal Position),0.98 V
APP Sensor 2 (Accelerator Pedal Position),0.47 V
APP Sensor 1 Learned Lower Position (Accelerator Pedal Position),0.97 V
Calculated Throttle Position,4 %
Throttle Position,Idle
TP Sensor 1 (Throttle Position),0.61 V
TP Sensor 2 (Throttle Position),4.41 V
TP Sensor 1 Learned Lower Position (Throttle Position),0.34
Throttle Position PWM Servo Signal,93 %
Mass Air Flow Sensor,1.00 V
Mass Air Flow Sensor,15 kg/h
Intake Air Temperature,33 °C
Intake Air Temperature,1.46 V
Manifold Absolute Pressure,1.50 V
Knock Control,Inactive
Desired Fuel Pressure,7 000 kPa
Fuel Pressure Feedback,380 kPa
Fuel Pressure Feedback,0.6 V
EGR Valve (Exhaust-Gas Recirculation),Active
EGR Position Feedback (Exhaust Gas Recirculation),0.00 V
EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),0 %
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),40 %
Fuel Tank Ventilation Valve,Active
Fuel Tank Ventilation Valve,58 %
Swirl Level Control Solenoid Valve Pulse Ratio,14 %
B1S1 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 1),Active
B1S1 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 1),1 562 mV
B1S1 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 1),Rich
B1 O2 Sensor Loop (Bank 1),Closed
B1S2 O2 Sensor Heater (Bank 1 Sensor 2),Inactive
B1S2 O2 Sensor (Bank 1 Sensor 2),469 mV
B1S2 Air/Fuel Ratio (Bank 1 Sensor 2),Rich
B1 Short Term Fuel Trim (Bank 1),8 %
Catalyst Protection Enrichment (Bank 1),Inactive
Full Load Enrichment,Inactive
Desired Engine Idle Speed,775 RPM
Idle Speed Modified,No
Idle Speed Offset,Inactive
Vehicle Speed,0 km/h
Liemola
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 23:14

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja Liemola »

Vikakoodeista vielä, että ainut mitä antaa on tuo sama P1191-5A Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Low Input sekä tuota misfireä 3. pytyssä. Kaikki vikakoodit kun lukee läpi, niin ajoittain on tullut myös käynnistyksen yhteydessä U2103-00 No Communication with CAN-Bus (High Speed), mutta tuo ei siis ole jatkuvasti päällä, vaan jäänyt aina silloin tällöin merkintä tuosta.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Outoa on, liittimestä mittaus 4,2 bar = 420 kPa ja yleensä rikkinäinen k.p. pumppukin jonkin verran nostaa painetta. Kumpikaan anturi ei reagoi yli 380 kPa, mutta ei vaikuta olevan rikkikään ja ECU toimii normaalisti.

Oiskohan paineanturin kaapeloinnissa jokin heikko kohta.
JuhaT
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 184
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere, Finland

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja JuhaT »

Anturipiirin toimivuutta voisi haarukoida vielä ottamalla siirtopumpun sulakkeen pois ja päästämällä paineet ulos. Tämän jälkeen katsoo painelukeman, pitäisi olla lähellä nollaa.

Muuten oireet kyllä pumppuvialta haiskahtaa vahvasti.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Fuel Pressure Feedback,380 kPa
Fuel Pressure Feedback,0.6 V
Enemmän se pitää saada näyttämään esim. irrottamalla ja paineilmalla testaamalla.
Kun niitä nyt on 2, niin pistä liitin suoraan siihen vapaaseen.

Toisessa toimivassa autossa testattaessa, jos anturi
1. ei toimi => anturivika
2. toimii => johdinvika tai ECU:n sisäinen mittapiirivika.
Liemola
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 23:14

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja Liemola »

Ei ole oikein toista autoa missä noita testata, mutta testailin irtonaisella anturilla ja siinä fuel pressure feddbackin voltit laski 0,5V:iin, kun kiinni olevassa se on pyörinyt 0,6V - 0,7V välillä. Olisikohan niin että tuo 380 kPa on tuossa minimiarvo, jonka alle tuo ei mene, vaikka voltit laskisivat miten alas?

Toinen huomio minkä tein oli että kun vaihdoin taas vaihteeksi tuon uudemman pumpun kiinni ja pidin op-comia koko ajan kiinni autossa niin tuo feedback pressure nousi startatessa pikku hiljaa lähes 40 bariin, mutta laski taas hetken päästä tuohon 3,8:aan. Ei ehtinyt siis varsinaisesti käynnissä ollessa olla tuo paine noin korkealla kun sai startata hetken että pumppu ja letku täyttyivät bensasta.

Eli olisikohan kuitenkin niin, että molemmat pumput ovat vaan niin rikki etteivät enää painetta ollenkaan tuota? Vaikka siis molemmissa ovat kalvot ehjinä ja öljyt on sisällä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No reagoihan se paineanturi eli on kunnossa. Sen mitta-alue on 0,5 - 4,5V ja siirtopumpun aikaansaama paine on sitten 0,6V/380 kPa.
Paineanturivioista tulee kyllä vikakooditkin P0190 - P0194.

Kun pumppu on alle vuoden ja 5 tkm, niin sillähän on vielä takuu. Mutta onko se aukaisun/kasauksen jälkeen enää voimassa??? Parempi olla sitten hissukseen koko asiasta.

Koodi P1191 voi tulla satunnaisesti uusillakin osilla eikä sen kanssa tarvi heti hätäillä vaan alkaa tarkkailla tilannetta.

Olet jotenkin väärin kasannut nuo pumput, kun noin huonosti toimivat.
Liemola
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Heinä 2012, 23:14

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja Liemola »

Juu paineanturista vikakoodia antoi silloin kun siitä liitin irti oli. Tuo vaan vähän ihmetyttää että miten tuossa laskee pumpun jälkeen paine tuon 0,4 baria kun tuo siirtopumpun paine siitä pumpulta mitattuna oli kahdella eri painemittarittarilla mitattuna 4,2.

Ja vielä enemmän ihmetyttää se, että missä noissa pumpuissa se vika on, kun molemmissa tosiaan oli kalvot täysin ehjänä. Vanhemman pumpun ymmärrän kyllä kun sieltä oli tosiaan ne omat öljyt lähteneet pääosin kävelemään ja tilalle tullut moottoriöljyn ja bensan sekoitusta, mutta tuo uudempi pumppu oli aivan täynnä kirkasta öljyä. Ja siis molemmat pumput ennen aukaisua antoivat tuota samaa 380 kPA painetta ja tuo uudempi ilmeisesti nyt hetkeksi virkosi ja lakkasi taas toimimasta. Toki on mahdollista että on väärin nuo kasattu, mutta aika yksinkertaisia kikottimia nuo toimintaperiaatteeltaan olivat ja ei hirveämmin liikkuvia osia ollut. Plus että purin ja kokosin nuo niin että näin koko ajan toisesta pumpusta miten nuo osat tuolla olivat.

Mutta joo, pitää vaan toivoa että tuo uudempi pumppu oli joku maanantaikappale ja alkaisi toimimaan uudella. Sattuuko kenelläkään muuten olemaan kokemuksia ulkomailta tilattujen auton osien takuun hoitumisesta Suomessa? Elektroniikan osaltahan tuo käsittääkseni aika hyvin toimii. Tuo uudempi pumppu on siis ihan GM:n originaali osa, mutta tilattu briteistä. Laitoin jo pari viikkoa ebay-myyjälle viestiä että pumppu vaikuttaisi olevan rikki ja myyjä vastasi että tuon pystyisi hoitamaan Suomessakin ilman postivenkslauksia britteihin.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Käynnistettäessä ecu ohjaa säädintä kiinni, mutta jos paine ei nouse riittävästi, niin se luovuttaa ja jättää sen auki, jolloin mennään siirtopumpun paineella.

Yleinen vika pumpun kasauksessa ja öljyntäytössä on, että sinne jää ilmaa vääriin paikkoihin. Kalvojahan painellaan öljynpaineella eikä siellä saa olla kokoonpuristuvaa ilmaa.

Huolellisesti tehden noilla ohjeilla toimii

mlai1
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Syys 2019, 21:29

Re: Vectra C Z22YH bensanpaineongelma

Viesti Kirjoittaja mlai1 »

Onkohan tämä ongelma ratkennut ta edennyt jotenkin? Itselläni z22yh:ssa kolmatta kertaa "pumppu rikki" (2011, 2015 ja 2019), paitsi että tällä kerralla kaikki kalvot ehjät. Uudelleenkasaus taas tehtynä ja pumppu paikallaan, mutta oireet jatkuu. P1191, pelkkä siirtopumpun n. 4bar. Säädintä tai anturia en ole vaihtanut.
Eldinkroatia
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2018, 20:17

Opel zafira 2.2 direct

Viesti Kirjoittaja Eldinkroatia »

Hei missä voi olla vikaa autossa palaa mottorin valo ja vikakoodi on ECN030201 ja kun ajaa auto ei ole voimaa nyykii tosi paljon ? Potilas zafira 2.2 direct vuosimalli 2007 ajettu 257tkm? :banghead:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Opel zafira 2.2 direct

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Kakkospytyn syttykatkoahan tuo kertoilee.
Eldinkroatia
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Joulu 2018, 20:17

Re: Opel zafira 2.2 direct

Viesti Kirjoittaja Eldinkroatia »

Eli mitä voi olla?
Vastaa Viestiin