1,2 puretec hihna ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Mr.J
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Huhti 2021, 09:15

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mr.J »

Kuuluu nykyään lähes kaikkiin joissa tuo 1,2 puretec. 100000km / 6v.
Viimeks eilen tuli yks tollanen saateltua takas tien päälle. Öljypumpun imusihti aivan tukossa mutta 5 muuta oli kuitenkin kunnossa.
Kovinta myrkkyä tuolle tuntuu olevan kylmä ilmasto ja pätkäajo. Tuo n.50000km tuntuu olevan se maaginen raja jolloin remmi menee ekaa kertaa vaihtoon.
phiidi
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Syys 2021, 10:02

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja phiidi »

Moi!

Halusin vain jakaa oman kokemukseni. Opel Grandland X 1.2 turbo.

Minulle tuli ks.herja myös viikko sitten. "Moottoriöljyn painejärjestelmässä häiriö, pysäytä auto. Hihna, ei mennyt poikki onneksi.

Auto hinattiin Länsiautoon josta soittivat aika pian mikä on vikana, että vaihtavat hihnan yms.takuuseen.
Auto 2019 vuoden ja ajettu 73.000km. Takuu muuten käsittääkseni jo loppunut mutta menee silti heidän piikkiin.
Autoa joutuu vielä viikko odottamaan tosin.

Uuden hihnan kanssa ei samaa ongelmaa kuulemma pitäisi tulla. :thumbsup:
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Combo 1,2 vm-19 oli eilen pysäköitynä jyrkähköön ylämäkeen ja auton käynnistettyäni herjasi "tarkista öljymäärä". Tänään sitten tuli uudestaan sama ilmoitus, vaikka auto oli melkein tasaiselle pysäköity.

Tarkistin öljyt tikusta ja oli ainakin 2/3 tallella. Voiko tuo herja kieliä siitä, että öljysihti olisi hihnan muruista tukossa? Vai onko kone noin tarkka öljyn määrästä? Muilla on ilmeisesti herjannut heti öljynpaineesta, eikä tasosta. Lisään kyllä tänään vielä öljyä koneeseen, sitten näkee loppuuko ilmoitukset siihen.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Huomasin öljy lisätessäni, että hihna näkyi täyttöaukosta. Mielestäni näytti ihan uudenveroiselta, yläpintakin oli aivan sileä. Jos vielä tulee ilmoitus öljyjen tarkistamisesta, niin sitten täytyy viedä huoltoon. Takuuta on onneksi vielä 2,5 v jäljellä :)
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Jallui11
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Syys 2021, 10:53

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jallui11 »

Siis on tosi tarkka öljymäärästä et emännän granladis sytty kerrasta paine valo ja hihna näytti hyvälle mut silti kumipurua sihti täynnä🤣et kyl tarkkana saa nois koneissa ollakkin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vanhempi karkeaselkäinen hihna näyttää päällepäin ihan ok ja tukkii sihdin siittä huolimatta.

Uudempi päältä sileä hihna halkeilee. Ei tuki sihtiä niin pahoin kuin vanhempi.

Kuvat näiden erottamiseksi on tässä topikissa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
mkooo
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Helmi 2022, 12:08

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja mkooo »

Tuleeko toi puretec kuntoon hihnanvaihdolla ja sihdin putsauksella ja mistä sen tietää onko jo tehty takuuna jos sattuu olemaan sähköinen huoltokirja. Katselen siis käytettyä autoa ja näitä pureteccejä on vaikea vältää kun niitä on viljelty vähän joka merkkiin.
Entä euro 6.2 moottorit, olin lukevinani että näissä ongelma olisi korjattu, mutta mistä renkaanpotkija myymälässä tietää että konepellin alla on euro 6.2 tai 6.1 moottori?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

mkooo kirjoitti: 23 Helmi 2022, 17:12 Tuleeko toi puretec kuntoon hihnanvaihdolla ja sihdin putsauksella ja mistä sen tietää onko jo tehty takuuna jos sattuu olemaan sähköinen huoltokirja. Katselen siis käytettyä autoa ja näitä pureteccejä on vaikea vältää kun niitä on viljelty vähän joka merkkiin.
Entä euro 6.2 moottorit, olin lukevinani että näissä ongelma olisi korjattu, mutta mistä renkaanpotkija myymälässä tietää että konepellin alla on euro 6.2 tai 6.1 moottori?
Trafintiedoista näkee päästöluokan.
Hammashihna vaihdetaan joko
A, huollossa havaittu leveneminen =hihnan vaihto
B, öljynpainevalo palaa =hihnan vaihto ja sihdit
C, jarrut häviää =hihna, sihdit ja alipainepumppu.

Eli jos huollossa havaittu leveneminen ja takuuna vaihdettu hihna niin sihtejä (öljypumppu, alipainepumppu, turbon öljylinja, öljynpaineventtiili ja nokkasolenoidit) ei ole putsattu.

Kuntoonhan se hihnan vaihdolla tulee joksikin aikaa.
Eli edellisestä hihnanvaihdosta seuraava on 6v/100tkm kuluttua ja kannattaa aina vaihtaessa se öljypohja käyttää auki.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ronttu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Maalis 2019, 10:20

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Ronttu »

Diizei_ kirjoitti: 28 Touko 2020, 12:51 Faijalla on 2,5v vanha noin 55tkm ajettu ajallaan merkkiliikkeessä huollettu crossland x. Alkoi tuossa tekemään sellaista että käynnistyksessä jätti öljynpainevalon palamaan ja moottorin vikavalo killitti. Koneen sammutus ja startti ja kaikki ok. Huollossa todettu jonkun öljysihdin olevan tukossa. Maahantuoja tulisi 50% vastaan mutta totesin faijalle että ei hyväksy sitä. 700€ jäisi maksettavaa. Kuitenkin ajallaan huollettu, ei huollettava osa, vähän kilsoja. Seurataan tilannetta miten maahantuoja suhtautuu reklamaatioon että kuuluu virhevastuuseen.
Opel Crossland

Tänään sain kirjallisen raportin paikasta, josta auto ostettu uutena. Seuraavaksi huoltoneuvojan raportti:

"Tässä vianmäärityksen lopputulos ja vikakoodit.

Jakohihna murentunut ja öljysihti tukkiintunut.

Vikakoodit: P15A1 Moottoriöljyn paine liian pieni

P15A8 Moottoriöljyn paine liian pieni."

Eli kyseessä siis 55 tkm ajettu ja ajallaan huollettu Opel Crossland.

Tämä liike huoltaa Opel merkkiä joka teki vianselvityksen, mutta ei ole enään Opel jälleenmyyjä (oli ennen), eivätkä hoida asiaa tuon enempää, siis takuuhommia tai vastaantuloa.

Kustannusarvio: 2447,94 euroa.

Lähetin spostia vanhempieni puolesta LänsiAutoon. Katsotaan mitä tapahtuu.
Ronttu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Maalis 2019, 10:20

Re: Crossland X

Viesti Kirjoittaja Ronttu »

Ronttu kirjoitti: 06 Syys 2022, 17:29
Diizei_ kirjoitti: 28 Touko 2020, 12:51 Faijalla on 2,5v vanha noin 55tkm ajettu ajallaan merkkiliikkeessä huollettu crossland x. Alkoi tuossa tekemään sellaista että käynnistyksessä jätti öljynpainevalon palamaan ja moottorin vikavalo killitti. Koneen sammutus ja startti ja kaikki ok. Huollossa todettu jonkun öljysihdin olevan tukossa. Maahantuoja tulisi 50% vastaan mutta totesin faijalle että ei hyväksy sitä. 700€ jäisi maksettavaa. Kuitenkin ajallaan huollettu, ei huollettava osa, vähän kilsoja. Seurataan tilannetta miten maahantuoja suhtautuu reklamaatioon että kuuluu virhevastuuseen.
Opel Crossland

Tänään sain kirjallisen raportin paikasta, josta auto ostettu uutena. Seuraavaksi huoltoneuvojan raportti:

"Tässä vianmäärityksen lopputulos ja vikakoodit.

Jakohihna murentunut ja öljysihti tukkiintunut.

Vikakoodit: P15A1 Moottoriöljyn paine liian pieni

P15A8 Moottoriöljyn paine liian pieni."

Eli kyseessä siis 55 tkm ajettu ja ajallaan huollettu Opel Crossland.

Tämä liike huoltaa Opel merkkiä joka teki vianselvityksen, mutta ei ole enään Opel jälleenmyyjä (oli ennen), eivätkä hoida asiaa tuon enempää, siis takuuhommia tai vastaantuloa.

Kustannusarvio: 2447,94 euroa.

Lähetin spostia vanhempieni puolesta LänsiAutoon. Katsotaan mitä tapahtuu.
LänsiAutosta eräs huoltohenkilö vastasi faijani puheiden mukaan, että auto pitäisi toimittaa sinne mistä auto ostettu tms.

Siellähän se just oli ja nostavat kädet pystyyn kun eivät ole enään Opel jälleenmyyjiä. Eivät hoida takuu tai virhevastuu asioita. Sinne kuitenkin maksettiin nyt vianselvityksestä.

Otin yhteyttä Opel asiakaspalveluun josta pian tuli viestiä, että saattaisi kuulostaa GoodWill-tapaukselta ja toimita auto pikimmiten Espoon LänsiAutoon. Siis sinne josta ohjattiin muualle huoltohenkilön toimesta.

Auto lähti nyt LänsiAutoon Opel asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti.

Mistä vanhemmat ihmiset tietää minne hinauttaa autonsa kun tielle jättää, kuin sinne mistä se on uutena ostettu.

Ihmetyttää myös tuo erään LänsiAuton huoltohenkilön vastaus. Hänkään ei kirjallisesti vastannut mitään vaan piti soittaa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Takuutöistä esimerkiksi mitä vittunaisimmasta hihnan vaihdosta saa merkkiliike huonosti rahaa.
Esim takuutyöveloitus 85e/h vs firman veloitus 120e/h ja työajat ohjeajan mukan eli jokin 6h päiväntyöstä.

Joten ehkä ymmärrettävää että asiakas suhteen ylläpitämiseksi ohjattaisiin siihen merkkiliikkeeseen josta auto on myyty. Opelilla vaan kun vaihtui varmaan yli puolet jälleen myyjistä sen jälkeen kun länsiautosta tuli maahantuoja jonka seurauksena jälleenmyyjä verkostossa tapahtui vaihdosta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Syys 2022, 19:17 työajat ohjeajan mukan eli jokin 6h päiväntyöstä.
Mistähän nuo ohjeajat nykyään tulee? C-Vectran aikoina mulla oli tietokoneella TIS missä oli senaikaiset työohjeet ohjeaikoineen. Aika paljon tuli tuolloin tehtyä hierojan vehkeillä ilman alan koulutusta tai nostureita, kirjallisia ohjeita noudattaen, enkä saanut juurikaan enempää aikaa kulumaan kuin oli ohjeajat.
Ronttu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Maalis 2019, 10:20

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ronttu »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Syys 2022, 19:17 Takuutöistä esimerkiksi mitä vittunaisimmasta hihnan vaihdosta saa merkkiliike huonosti rahaa.
Esim takuutyöveloitus 85e/h vs firman veloitus 120e/h ja työajat ohjeajan mukan eli jokin 6h päiväntyöstä.

Joten ehkä ymmärrettävää että asiakas suhteen ylläpitämiseksi ohjattaisiin siihen merkkiliikkeeseen josta auto on myyty. Opelilla vaan kun vaihtui varmaan yli puolet jälleen myyjistä sen jälkeen kun länsiautosta tuli maahantuoja jonka seurauksena jälleenmyyjä verkostossa tapahtui vaihdosta
Menee nyt jo ohi aiheen, mutta auto / mp huolloista niin paljon huonoja kokemuksia ja ihme puljaamista että luotto menny.

Ite ajan vanhoilla autoilla ja teen ite minkä pystyn ja mitä en pysty tekee luotettava entinen katsastusinsinööri kuitilla. Harmi että sekin kohta jää eläkkeelle.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jartsi kirjoitti: 07 Syys 2022, 22:19
1,2sorsa kirjoitti: 07 Syys 2022, 19:17 työajat ohjeajan mukan eli jokin 6h päiväntyöstä.
Mistähän nuo ohjeajat nykyään tulee? C-Vectran aikoina mulla oli tietokoneella TIS missä oli senaikaiset työohjeet ohjeaikoineen. Aika paljon tuli tuolloin tehtyä hierojan vehkeillä ilman alan koulutusta tai nostureita, kirjallisia ohjeita noudattaen, enkä saanut juurikaan enempää aikaa kulumaan kuin oli ohjeajat.
Tis2web löytyy vieläkin vanhempaan kalustoon.
Psa käyttää saqai nimistä järjestelmää.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Ronttu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 09 Maalis 2019, 10:20

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ronttu »

Auto on korjattu ja tässä raportti koko prosessista.

- Opel Crossland pysäytetty tien sivuun, kun vikavalot syttyivät palamaan ja hinaus paikkaan josta auto ostettu uutena. Entinen Opel jälleenmyyjä ja merkkikorjaamo.

- Ostopaikan vikaselvitys: jakohihna murenee, tukkinu moottoria ja huoltokustannus noin 2450e. Entisenä Opel merkkikorjaamona ei sanaakaan siitä että maahantuoja / valmistaja tulee näissä vastaan. Epäilen että tiesivät miten näissä tilanteissa toimitaan.

- Autoin iäkkäitä vanhempiani joiden auto on. Selvittelin ja täältä löysin tietoa että näissä on tultu vastaan.

- Paikka josta auto ostettu uutena, nosti kädet täysin pystyyn kun sanoin että kyseessä on asia jossa tiedän että on tultu vastaan.

- Otin yhteyttä Opel asiakaspalveluun, johon laitoin kattavan raportin asiasta. Heiltä todella nopeaa reagointia ja ohjeistusta asiaan.

- Auto LänsiAutoon. Korjaus. Vahemmilleni tuli maksamaan korjaus LänsiAutossa 45e.

- Paikassa josta auto ostettu ja siellä tehty vianselvitys (Entinen Opel jälleenmyyjä) veloitti vianselvityksestä n. 90 euroa.

- Opel asiakaspalvelusta kirjallisesti ihmeteltiin tämän entisen Opel jälleenmyyjän toimintaa, mikseivät heti ohjanneet asiaa oikeaan paikkaan.

Mitä taas opittiin. Asioista pitää ottaa, tai yrittää ottaa selvää ettei joudu ihan vietäväksi. Itse olen jo oppinut, että noin vaan ei pidä luottaa mihin ja kehen tahansa, joten otin tämän asian hoitaakseni. Maalaisjärjellä mietittynäkin ongelma 55 tkm ajetussa ja hyvin huolletussa autossa, kyseeseen tulee virhevastuu vaikka takuu jo loppunut pari vuotta sitten.

Mietin myös miten tämä homma olisi mennyt, jos en olisi näin toiminut, eli kattavasti raportoimalla kirjallisesti Opel asiakaspalveluun.
Vastaa Viestiin