Yleensä lambdavikaa epäillessä tuli päästömittarilla selvitettyä kumpi näyttää oikein.
Kotikutoinen konsti olisi homma tuninkihommiin tarkoitettu laajakaistalambda ja tökätä se pakoputken persiiseen.
Oliko töpselissäkäyttöpaikassa päästömittaria?
Z22yh co korkealla kierroksilla.
Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.
Tässä koneessa 1. lambda on laajakaista ja sen signaali on juuri tuo 1,43 .... 1,45 V. Takimmainen on "normaali".tonipyörä kirjoitti: ↑11 Huhti 2021, 07:07 Tässä tapauksessa 1.lambda näytti 1,45v-1,43v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. 2 lambda 0,72v-0,12v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. (Saattaa olla myös toisin päin nuo luvut, koska otin kuvat puhelimella läppäriltä ja en muista nyt jälkeenpäin, kumpi oli kierroksilla ja kumpi tyhjäkäynnillä)
Ellen väärin muista, niin laajakaistalla signaalin keskiarvo on 2,35 V ihanteellisella seossuhteella, kun se voi vaihdella 0,1...4,5 V välillä. Nyt tuo viittaisi hiukan rikkaaseen seokseen. Sama ilmiö oli minullakin, kun mittasin Z22YH koneesta ajon aikana OBD-palikalla ja Torque ohjelmalla silloin aikanaan 1. lambdan jännitettä. Ohjelma näytti minullakin n. 1,5 V jännitettä. Ihmettelin itsekin tätä että eikö tuo käy hivenen rikkaalla
Tämän laajakaistan kanssa jännite ei ilmeisesti vaihtele edestakaisin noissa jännitteen ala- ja ylärajoissa vaan on stabiili.
Rikas seos olisi tietojeni mukaan vasta, kun jännite on alle 1,2 V ja laiha yli 3,1 V, joten siinä mielessä tietenkin ihan rajoissa.
Vastaavasti tuon 2. lambdan jännitteen keskiarvo on 0,42 V eli viittaisi taas laihaan seokseen, katalysaattorin huonoon hapetukseen tai pakoputkiston vuotoon. Tosin tuosta jännitteen vaihtelusta ei suoraan voi laskea keskiarvoa tietämättä ajanjaksoja. Eli pitäisi laskea ajan funktiona. Toisin sanoen kuinka kauan jännite on maksimissa ja vastaavasti minimissä. Mulla ainakin kaksi yleismallin testeriä antavat aina ulos keskiarvoistetun signaalin ja niinhän taisi tehdä myös Torque. Tuo kalliimpi teteri piirtää myös signaalin ajan fuktiona.
Sitten kaivoin pari viimeisintä Vectran Z22YH katsatusraporttia
Vuosi 2020
C0: 0,2
C02: 14,6
HC: 9
O2: 0,07
Lambda: 1
Vuosi 2019
C0: 0,1
CO2: 15,0
HC: 6
O2: 0,11
Lambda: 1
Valitettavasti en enää löytänyt sitä raporttia missä häkä eli CO oli yli sallitun. Sen täytyi olla vuosi 2018.
Sen mitä noista voi vetää päätelmää niin viimeksi häkä oli juuri sallitussa. Vaikka pari vuotta sitten häkä (CO) arvo oli parempi niin silti jäännöshappi (O2) oli korkeampi, ja vastaavasti hiilidioksidi (CO2) korkeampi. Kun katalysaattorin pitäisi hapettaa häkä hiilidioksidiksi niin pari vuotta sitten hiilidiksidi kasvoi, mutta happi kuitenkin lisääntyi vs viime vuoteen.
Joten ota näistä sitten selvää....varsinkin kun kaikki arvot ovat loppujen lopuksi äärimmäisen pieniä arvoja.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.
Mikäli on käytössä OpCom niin...
Sillähän voi ottaa tallennuksen lambdan signaaleista, kun käy ajamassa maantiellä. Tietokoneella vie tallennuksen exel- taulukkoon ja laskee sen avulla keskiarvon. OpCom tallentaa dataa 1/100 sekunnin tarkkuudella.
Sillähän voi ottaa tallennuksen lambdan signaaleista, kun käy ajamassa maantiellä. Tietokoneella vie tallennuksen exel- taulukkoon ja laskee sen avulla keskiarvon. OpCom tallentaa dataa 1/100 sekunnin tarkkuudella.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22yh co korkealla kierroksilla.
Niinpä, tuossa on tojotaan uusittu katti ja 9:40 lambda2 arvot ennen/jälkeen.tonipyörä kirjoitti: ↑11 Huhti 2021, 07:07 Tässä tapauksessa 1.lambda näytti 1,45v-1,43v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. 2 lambda 0,72v-0,12v kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. (Saattaa olla myös toisin päin nuo luvut, koska otin kuvat puhelimella läppäriltä ja en muista nyt jälkeenpäin, kumpi oli kierroksilla ja kumpi tyhjäkäynnillä)