Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Päivää arvon Opelistit.

Emännän ooppeli päätti mennä kerrasta mykäksi ja nyt kaivattais jelppiä.

Autohan on 2003 vuoden Signumi, z22yh moottorilla, automaattilaatikko ja ajettu noin 235000. Pumppu continentalin (eli vaihdettu joskus?) ja ketjuremontti tehty joitain vuosia sitten. Näistä kumpikin edellisen/edellisten omistajien aikaan.

Juuri mitään oireita ei ole ollut ennen tätä tapahtumaa, kuin kolmisen viikkoa sitten käyntihäiriö/tärinä mikä oli opcomin mukaan sylinteri ykkösen sytytyskatkos. Uudestaan starttaamalla auto kuntoon.

No eilen sitten auto ei enään starttaa kaupan pihasta. Kone pyörii hyvin, mutta rohisee vaihdelaatikon kohdilta. No aina pelannut manuaali autojen kanssa niin en ole varma onko "rohina/kahina" normaalia automaattilaatikon kanssa kun starttaa pitkään, mutta auto ei käynnisty.

Mittaristossa palaa merkkivaloina öljy, akku, turvavyö/airbäg ja moottorin vikavalo. Välillä myös luistonesto ja jakoavaimen kuva mittaristoon. Sain myös ratin kuvan tulemaan mutta harvemmin.

Hinurilla auto kotia ja tutkimaan. Ensimmäisenä kannulla lisää bensaa varoiksi (ei ollut kyllä edes ihan loppu) ja akun kenkä yöksi irti. Ei auttanut.
Ei pienintäkään eloa vaikka kone pyörii hyvin, ehkä ihan pieni hörähdys kuulu mutta ei lähelläkään käynnistymistä. No opcomilla tutkimaan.

Moottorin ohjausyksikkö:
U2103-70 CAN-BUS node no communication
Not present, saa nollattua eikä tule heti takaisin. (paitsi jos käy vaikka toisessa ohjainlaitteessa ja tulee uudestaan katsomaan niin sama vika)
This ignition: Passed&Failed
Since clear: Passed&Failed

Vaihdelaatikko:
U2103-00 No communication with CAN-BUS (High speed)
Present, saa nollattua eikä tule heti takaisin.
Livedata näkyy, ja tiedot järkeenkäyviä.

ABS/TC/ESP
U2105-00 CAN-BUS No communication with ECM (Engine control module)
Present. Saa nollattua.
Livedata näkyy.

EHPS ei koodeja.

IMMOBILIZER:
B3700-0F Wiper interval circuit malfunction
Not present
Saa nollattua eikä tule heti takaisin jos päivittää.
Livedata järkevä PAITSI: REMOTE KEY FREQUENCY ja REMOTE KEY TRANSM. TYPE (TRANSMITTER) näyttää kolmea viivaa (---). Normaalia?
KEY PARTNUMBER näyttää kahdeksan numeroisen numerosarjan.

CIM
B3700-0F eli sama kuin ajoneston koodi.
Not present. Saa nollattua

BCM, UEC, SLM ja REC ei vikakoodeja.

No sulakkeet katsottu ja moottoritilan samanlaiset releet vaihdettu päikseen. Moottorin vikavalo ei vilkuta. Jos ajonesto olisi päällä niin auto käynnistyisi mutta sammuisi heti ja vikavalo vilkkuisi. Eikös.

Moottorin livedata näyttää Desired fuel pressure 7000. Ei muutu startatessa, eikä edes pitäisi muuttua?
Fuel pressure feedback 411->6000-8000. Muuttuu startatessa. ja myös jännite 0,6V->2,0V.

Bensa myös haisee reilusti ja bensaputken neulaventtiilistä tulee bensaa painaessa. Sytyskasetti käytetty pois ja tulpat irroitettu. Näytti kaikki ok ja ei öljyä tulpankoloissa. Paineensäätimen ja paineanturin sekä egr:n sähköjohto käytetty myös irti.

Ratin muoveja purkaessa käsiin tippui noin sytkärin kokoinen musta mötikkä, Delphin valmistama, mikä näimmä kuuluu CIMin pohjaan virtalukon lähelle ja sinne myös sen laitoin ja hyvin se siellä pysyi. Ihmetystä aiheutti miten se on irronnut. Osahan on ICM moduuli. (Ignition control module)

Olin varma että tässähän se vika oli mutta ei auto siitä parantunut, osahan on voinut tietty mennä rikki.
Ihmetystä aiheuttaa myös ajonesto boksin koodi mikä viittaa pyyhkijöihin vahvasti.

Kaikki vinkit tervetulleita. Paljon on luettu muiden topicceja sekä googlattu mutta heikolla menestyksellä.

Jos jaksoit lukea tänne asti niin Kiitos.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei tule multa älynväläyksiä.
Startti pyörii niin ajoneston voi sulkea pois koska se estää starttaamisen. Ja ilmeisesti koko moottori pyörii. Joten perusasiat
1, tuleeko kipinä (maadoita kasetti tulppineen kanttavasten ja starttaa)
2, mittaa puristukset
3, saako polttoainetta? Tästä varmaan luitkin että misfire koodi voi tulla laihan seoksen takia jo ennen korkeapainepumpun koodia. https://opelclubfinland.fi/keskustelu/v ... &p=2421262 toki yleensä pumpunnhajotessa jää ensin vikatilaan.
4 moottorin ajoitus.
5 se ääni? mistä se tulee tai saatko videolle? Perinteinen automaatti ei näissä mielestäni pidä ääntä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Voisko vaihteistossa olla "vaihde pykälässä" eli D tai R todellisuudessa päällä, vaikka vaihteenvalitsin olisi N tai P?
Muistaakseni Omegasta kuului jotain "kahinaa" vaihteistosta kun rullasi moottori sammuneena ja vaihde pykälässä.
Menee ihan arvauksena, mutta olisko vaikutusta jos vaihdekeppiä liikuttelisi eri asentoon ja koittaisi startata?
prööt
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

1,2sorsa kirjoitti: 22 Huhti 2021, 21:29 Ei tule multa älynväläyksiä.
Startti pyörii niin ajoneston voi sulkea pois koska se estää starttaamisen. Ja ilmeisesti koko moottori pyörii. Joten perusasiat
1, tuleeko kipinä (maadoita kasetti tulppineen kanttavasten ja starttaa)
2, mittaa puristukset
3, saako polttoainetta? Tästä varmaan luitkin että misfire koodi voi tulla laihan seoksen takia jo ennen korkeapainepumpun koodia. https://opelclubfinland.fi/keskustelu/v ... &p=2421262 toki yleensä pumpunnhajotessa jää ensin vikatilaan.
4 moottorin ajoitus.
5 se ääni? mistä se tulee tai saatko videolle? Perinteinen automaatti ei näissä mielestäni pidä ääntä.
Kiitos vastauksista.

1. Tehty, kipinä tulee. Ja kun venakoppa kasattu niin lisämaadoitus jätetty iskaritolppaan.
2. Vielä tekemättä mittarin puutteesta.
3. Ilman tulppia ainakin kunnon sumu tulpanreijistä kun starttaa. Männän päällä märkää. Bensa haisee.
4. Venttiilikoppa käytetty pois. Hihnäpyörän onnettoman surkee merkki sovitettu noin klo11 viivan päälle. Imunokka klo noin 13 ja pakonokka klo noin 11. Merkkien välissä 30 ketjun tappia. Ketjun kireys kohtalaisen kireä. Kiristimen päässä patti, eli "parempi" ?
5. Koitetaan videoida. Vahva veikkaus ettei videolle välity mutta kokeillaan.
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Lurttinen kirjoitti: 22 Huhti 2021, 22:17 Voisko vaihteistossa olla "vaihde pykälässä" eli D tai R todellisuudessa päällä, vaikka vaihteenvalitsin olisi N tai P?
Muistaakseni Omegasta kuului jotain "kahinaa" vaihteistosta kun rullasi moottori sammuneena ja vaihde pykälässä.
Menee ihan arvauksena, mutta olisko vaikutusta jos vaihdekeppiä liikuttelisi eri asentoon ja koittaisi startata?
D ja R kohdalla kun keppi niin ei starttaa. P ja N starttaa. Ja autoa työnnetty talliin N päällä eli on vapaalla.

"Vaihteenvalitsin" tai mikä onkaan liikkuu vaihdelaatikon päällä ja opcom näyttää vaihteen vaihtumisen kun keppiä siirtää.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

zuhari kirjoitti: 23 Huhti 2021, 13:11 4. Venttiilikoppa käytetty pois. Hihnäpyörän onnettoman surkee merkki sovitettu noin klo11 viivan päälle. Imunokka klo noin 13 ja pakonokka klo noin 11. Merkkien välissä 30 ketjun tappia. Ketjun kireys kohtalaisen kireä. Kiristimen päässä patti, eli "parempi" ?
Kampura merkissä (kiilaura ylös ja 4. työ), niin ketjupyörien merkit pako n.10 ja imu n. 14 pitäisi osoittaa ketjun uloimpien lenkkien keskelle.

Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

zuhari kirjoitti: 22 Huhti 2021, 19:23 Juuri mitään oireita ei ole ollut ennen tätä tapahtumaa, kuin kolmisen viikkoa sitten käyntihäiriö/tärinä mikä oli opcomin mukaan sylinteri ykkösen sytytyskatkos. Uudestaan starttaamalla auto kuntoon.
Mulla sattumoisin kolmosesta sama häiriö. Tuntui kuin olis kolmella käynyt, mutta kulki kuitennii.
Ajoin takas parkkipaikalle, luin koodit ja kolmosta herjasi. koodit pois, virrat pois ja uusi käynistys -> OK

Nyt tosin kylmänä auto nykii tai tavallaan tärisee pienillä kierroksilla.
Ennen se teki tota vain pakkasella, että nyki ja tärisi ennen lämpimistä.

Olettaisin, että puolapaketti hajoamassa, kun muut sytkävehkeet on vaihdettu normaalissa huollossa.

Olisko puolapaketti kuolemassa ja mullakin jäänee vielä tielle?
(Sama Z22Yh, vuosimallikin täsmää, mutta manuaali)
prööt
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Tätäkin kiinnosti taas tutkia. Jakopään kotelo käytetty pois ja jako tarkistettu uudestaan. Merkit täsmää ja kaikki ok. Ketju kireä.

No sitten puristusten kimppuun. Ja nehän oli ketuillaan, 6-8 joka sylinterissä. Nyt kun keksisi että miksi?

Imusarjan läpät ainakin rikki tai deaktivoitu.. Tai imusarjasta läpi tuleva akseli "rautalanka" ei ole ainakaan missään kiinni ja saa pyöriteltyä sormin vapaasti. Tuskin kumminkaan imusarjan läpät täyttä käynnistämättömyyttä tee tai puristukset häviä.

Ehkä se on vaan rikki.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Läpän tukkima imukanava vähentää kyllä puristusta mutta epätodennäköistä että vika olisi joka sylinterissä. Laita paineilmaa sylinteriin männän ollessa ylhäällä. Pohiseeko imusarjaan tai pakosarjaan tai öljytilaan?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Paineilmaa laitettu, venttiilikoppa irti ja rengaspainemittari rätillä tiivistettynä kanteen. Paine tuntuu pysyvän sylinterissä ja mittari nousee 7kilon tuntumaan.

Mutta puristukset senkuin laskee, hyvä että mittari heilahtaa kolmen kilon tuntumaan. Ja kaikissa sylintereissä...



Auto kaapeleilla toisessa autossa kiinni, mikä sammutettu videon ajaksi.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Seuratkaapa videolta 4:sen pako- ja imunokkaa, niin kulkeeko imunokka pakonokan edellä? Merkeissähän 4:sen pakonokan pitäs osoittaa n.14 ja imunokan n.10 eli työn jälkeen ensin poisto ja sitten imu. https://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori

Otapa kuva missä näkyy 4:sen nokat, kun ajoitus merkissä.
zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Otin pari kuvaa.

Imunokka
Kuva

Pako
Kuva

Ylhäältä
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Rookeri, 03 Touko 2021, 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kuvalinkit korjattu.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Imunokan ketjupyörän merkki ei täsmää nokkien asentoon. Oiskohan imunokan ketjupyörän kiila pettänyt??? Tsekkaa myös kp.pumpun akseli/laakeri.

zuhari
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 11 Syys 2018, 11:12

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja zuhari »

Kiitos avusta, sehän selvisi. Kuva näimmä taas kertoi enemmän kuin tuhat sanaa. :lollis:

Imunokan hammasrattaan pultti löysä ja kaksi haittaa mitkä tulevat nokka-akselin uriin niin kulunut siliäksi. Ryökäle.

Rattaseen hitsattu kokeeks pikku knöölit haitoiksi ja nokka pyöräytetty oikeeseen asentoon. Puristukset taas 12-14 joka sylinterissä. Voiko tämmöstä tuuria olla, että jäi kone ehjäks...

Joltain varmaan jäänyt ratas ylimääräiseksi. Ostetaan.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Opel Signum Z22YH 2003 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

zuhari kirjoitti: 03 Touko 2021, 14:46 Voiko tämmöstä tuuria olla, että jäi kone ehjäks...
Imunokalla on runsaasti tilaa kääntyä myöhäselle, mutta pakonokalla hyvin vähän. Tässä on sitten ilmeisesti lopuksi vaan imunokan ratas pyörähtänyt puristustahdilla loput puolikierrosta "tyhjää".
Vastaa Viestiin