Astra H -05 1.6, sytytyskatkoja

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Astra H -05 1.6, sytytyskatkoja

Viesti Kirjoittaja astr0 »

-05 Astra H 1.6 77kW, moottori Z16XEP, kilometrejä takana 104tkm. Alkoi reilu viikko sitten nykimään pintakaasulla ja pahentunut pikkuhiljaa. Kaasua enemmän painettaessa kiihtyy suht normaalisti, kulutuksen saa pysymään reilussa 7 litrassa jos varovaisesti ajaa. Moottoritiellä kaahatessa sitten nousee tuonne 8 tietämille. Tänään aamulla sytytti työmatkalla päästöjenhallintajärjestelmään viittaavan vikavalon ja kun käännän virrat päälle kaasu- ja jarrupolkimet pohjassa antaa seuraavat koodit (suluissa käsittääkseni vastaava lukijan koodi):

30000 (P0300 joissakin/monissa sylint)
30100 (P0301 sylint. 1 sytytyskatko)
30200 (P0302 sylint. 2 sytytyskatko)
30300 (P0303 sylint. 3 sytytyskatko)
30400 (P0304 sylint. 4 sytytyskatko)
31400 (P0314 Single sylint. sytytyskatko)

Auto on ollut mulla nyt muutaman kuukauden. Sytytyspuola vaihdatettu vuosi-pari sitten vanhan omistajan toimesta ja kuittikin tuosta löytyi. Vanhoja topiceja lukiessa vika viittaisi äkkiseltään EGR-kanavien tukkeutumiseen? Mitä muita mahdollisuuksia - uudehko puola uudestaan hajalla? Voiko vanha akku aiheuttaa tuollaista? Ainakin akun kunnosta kertova väritäplä näyttää vihreää. Kuuntelin äsken työpaikan parkkihallissa tuota ja moottorin käynti kuulostaa omaan korvaan normaalilta. Pakoputkea auton takaa kuunnellen kuuluu silloin tällöin lievää yskähtelyä.

Jos vika on tuosta EGR-kanavien tukkoisuudesta kiinni, niin mitä tuollainen homma maksaa korjaamolla, onko joku teettänyt? Voiko tässä koneessa testata ja paikallistaa vikaa esim. poistamalla tuon EGR-venttiilin käytöstä nyppäämällä joku sähköliitin tai letku irti? Jos kyllä, missä tämä venttiili sijaitsee? Moottorin vikavalo tietty jää palamaan ja päästöt ei ole kohdillaan, mutta pitäisikö toimia ilman tuota venttiiliä nykimättä? Korjatahan tuo pitää, ja ajattelin itse foorumilta löytyneiden ohjeiden avulla yrittää kanavien puhdistusta, jos tuo liikkeessä maksaa satasia. Tähänastinen kokemus autojen ropaamisesta on melko vähäistä, lähinnä moottoripyöriä joskus fiksaillut. Tarkoitukseen soveltuvia tiloja tai autonosturia en omista, joten toivottavasti homma luonnistuu omakotitalon pihalla tai katoksessa.

Näitä ohjeita ajattelin seurata, jotka Robertx on ansiokkaasti jakanut kanssamme:
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... 1Q3R1NJNEE
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... Et5VW9qM28

Toimintaohjeita ja -vinkkejä kaipaillaan. Onko satavarmaa, että kannattaa lähteä aukomaan tuota imusarjaa vai kannattaako ensin tutkia muita paikkoja tai vaihtaa jotain halpoja osia? Hommasta kokemusta omaavan kaverin kanssa voidaan myös sopia joku könttäkorvaus työstä, jos jotakuta rutiinin omaavaa kiinnostaa.
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Terve,

Minulla on tuossa pihalla kokolailla samanlainen mankeli ja siinä on esiintynyt kaikki mainitsemasi viat.

Sytytysvehkeisiinhän nuo koodit viittavat ja niitä vehkeitä ovat vain tulpat + puolakansi.
Minulla pamahti puolakansi, oireena oli erittäin huono tyhjäkäynii (kävi kolmella) ja moottorinkuva helotti hytissä, lisäksi vilkkui kun konetta kuormitti. Autolla ei voinut ajaa, sen sai juuri ja juuri siirrettyä kotiin. Vikakoodit olivat vain yhteen sylinteriin, oletan että yksi elementeistä löi läpi. Vika ilmaantui kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Puolakansi on Z16XEP:n tyyppivika, se on kuumassa paikassa ja tarvikeosa saattaa hyvinkin kypsyä parissa vuodessa. eebaystä saa halpikis 50,- mutta aidon Delphin 125,- kotiin tuotuna (ebay.uk)
Katso myös johtosarjan kunto puolakannen liittimen läheisyydessä.

Imulaipassa olevien EGR-jakokanavien tukkoisuus taitaa ensimmäisenä näkyä voimattomuutena liikkeelle lähdettäessä.
Oppelihan tuppaa ehjänäkin vähän nyykähtää kytkintä nostettaessa ja tämä tauti pahenee.
Vaikutusmekansimi liittyy laihaan seoksen: ECU avaa EGR:n ja olettaa että imusarjaan tulee pakokaasua, jolloin ilmaa mahtuu mukaan vähemmän--> polttoainettakin annostellaan vähemmän. Tukkoinen kanava--> pakokaasua ei tulekaa vaan sen korvaa raikas imuilma ja nyt bensaa onkin sitten liian vähän-->laiha seos.
Mielestäni pintakaasunykiminen ei liity EGR-kanavien tukkoisuuteen, mutta viisammat saattavat olla eri mieltä.

EGR-venttiili on pystyssä syl.kannen päässä akun läheisyydessä, liittimen saa kyllä irti ja kannattaa kokeilla.

Puhdistin imusarjan tai oikestaan erillisen imulaipan EGR-kanavat juurikin Robertx:n oivallisilla työohjeilla, hommasta on usealla henkilöllä kokemuksia toisaalla tällä palstalla.
Kannatti, koneeseen tuli raivoisa voima liikkeelle lähdettäessä.
Ooppelilla oli tuolloin ajettu 204 tkm, ja kanavat olivat n. 80% tukossa ja kone toimi vielä kohtalaisesti.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Sytytyskasetti kannattaa tarkastaa ja mitata.
Tuossa topicissa juttua ja foorumilaisen Akus topicissa , joka on linkitetty tuohon samaan topicciin:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... tyskasetti.

Pari vuotta vanha sytytyskasetti, varsinkin jos ei ole alkuperäisosa tai sitä vastaava, voi hyvinkin olla jo rikki. Eli alkajaisiksi kannattaa noudattaa Hopelin ohjetta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Tuhannet kiitokset vastauksista! Hienoa kuulla, etten paini ongelmieni kanssa yksin.

Töistä kotiin ajaessa tuo nykiminen alkoi olla jo tosi pahaa. Vähän enemmän kun painoi kaasua, niin auto kyllä kiihtyi, mutta pintakaasulla tuo on aivan kamala ajettava. Mielelläni en tuon kanssa ajelisi metriäkään, mutta tällä viikolla olisi pakkotarve käyttää autoa n. 100km verran, joten fingers crossed.

Tuo sytytyskasetti näyttäisi olevan simppeli vaihtaa kotikonstein (video). Miten tuon kasetin kunnon voi tarkastaa ja mitata? Yleismittarilla mitataan vastus, mutta käytännössä? Tulpanjohdoista olen joskus mitannut vastuksen laittamalla vaan molempiin päihin johtoja mittarin navat. Pystyykö tuostakin mittaamaan samalla tavalla vastuksen yksinkertaisesti laittamalla tuonne sytytystulppapäähän toisen navan ja toisen navan työntää siihen kyljen sähköliittimeen? Vai pitääkö tuo purkaa jotenkin osiin? Joku halpa tarvikekasetti sikäli olisi halpa keino kokeilla onko vika tuossa, kun vaihtamista varten ei tarvitsisi viedä autoa korjaamolle asti. Jos sitten kahden vuoden päästä taas oireilee niin voisi vaihtaa tuollaisen kunnollisen. Muistaakseni sen edellisen sytkäpuolan vaihto oli maksanut tuohon ~150e, joten varmaan halvempia tarvikeosia on käytetty.

Auto kyllä takeltelee ja joskus ravistaa tai niiaa kun lähtee liikkeelle. Olen laittanut tähän asti sen piikkiin, kun luin näissä olleen kytkimessä jotain materiaalivikaa, joka saisi kytkimen ravistamaan tai ottamaan kiinni huonosti. Voipi olla, että tuo EGR-kanavien putsaus piristäisi konetta alakierroksilla, helpottaisi liikkeelle lähtöä ja pienentäisi kulutusta, muttei ole välttämättä vastaus näihin tuoreisiin ongelmiin. Noista vanhoista EGR-kanavien putsaustopiceista vain sain sen kuvan, että lykkää näitä samoja vikakoodeja, kun kanavat on tukossa ja pintakaasulla on seokset vituillaan. Multa siis puuttuu vielä tuo laihan seoksen vikakoodi listasta. Ajattelin vain, että jos nuo kanavat on ihan tukossa -> ei saa kunnollista seosta poltettavaksi -> ei saa seosta syttymään -> sytytyskatkos. Vikakoodit kuitenkin löytyy jokaiselta sylinteriltä erikseen, ja elin siinä uskossa että sytkäpuolasta hajoaisi yleensä kerrallaan vain yhden sylinterin sytytys. Kokeilen huomenna jos löydän tuon EGR-venttiilin ja saan siitä nyppäistyä liittimen irti, että mitä se sanoo.

Tällä haavaa ja näillä vinkeillä seuraavat toimenpiteet:
-EGR-venttiilistä johto irti ja koeajo
-Sytytyskasetin irroitus ja mittaus, jos mittaus onnistuu
-Uusi halpa sytytyskasetti ebaystä
-EGR-kanavat, jollei edellä mainitut ole vielä auttaneet. Mielelläni keräisin vielä uskallusta tähän hommaan, vaikka se joskus oliskin tehtävä.

Viikonlopuksi lähden ulkomaille, ja olen muutenkin viikot vieraalla paikkakunnalla töissä ilman työkaluja jne. Sytytyskasetin irroittamiseen tarvittavat työkalut nyt varmaan voisin käydä ostamassa jostain. Pitikin alkaa oikuttelemaan, aloin olla jo turhan tyytyväinen tuohon autoon.
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Voimia, veli!

Sytytyskasetti on Opelin helpoiten vaihdettava osa: mosan päätä se ECOTEC-muovi pois, kasetin päätyliitin irti ja kasetin voi nostaa pois kuin 4xtulpanhattu. Työkaluja ei tarvita.

Yritin aikoinaan mittailla omaa rikkinäistäni, mutta pikakokeilulla en löytänyt puolan toisioresistanseja, oletan että kiinnikekorvat=maadoitus eikä kasetti ole ns 'wasted-spark' kahden tulpan tandemi.
(vrt esim Fiat ym kaksipuolaiset). Heitin sen sitten pois.

Jospa lähialueelta löytyisi toinen opel josta vois kokeilla lainakasettia, vaihto kun vie 2 min.
Jos ostoon päädyt, ehkä kannattaa maksaa se 125 original Delphistä. kattele ebay.uk, Vauxhall Astra . Kasetteja on paria tyyppiä, jotka ovat silmällä eroteltavissa. Talleta oma malli ensin näkömuistiin.

Turun Eurotuonti kannatta huomioida tavarantoimittajana, jos kerran sielläpäin asut.

Entäpä perusasiat, voisiko olla tulppavikaa?

Oma Ashtray pomppasi tänään katsastuksesta päästöjen takia: lambda rikkaalla ja CO2/HC korkealla....tulikohan puhdistettua EGR-kanavat liian hyvin :-)
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Hörölömpsis!

Nyt kun otit kerran puheeksi niin rupesin tuossa miettimään kenelläköhän tutulla olis samanlainen H-Astra 1.6 koneella...ja tajusin jotta emännällähän on -02 G-Astra samalla koneella. Ei tarvinnu lähteä merta kauemmas kalaan, joskus näinkin. Hyvä että otit puheeksi, kun en olis kuitenkaan itse tajunnut yhdistää että apu löytyy noinkin läheltä. Pitää tarkistaa, että onko vielä kaiken lisäksi sama moottorityyppi, että käy puola tuohon mun vehkeeseen. Sillähän sen saan koitettua ens viikolla kun tulen takaisin Suomeen, menee varmaan tiistaihin-keskiviikkoon. Asustelen viikot pääosin pääkaupunkiseudulla työkämpillä ja viikonloput ja vapaat Turussa. Tuo "varaosa"-auto seisoo tällä hetkellä parkissa Turussa ja en enää tällä viikolla ehdi tuota käydä testaamassa.

Tulppavikaa nyt varmaan voisi olla, mutta kaikki sylinterit samaan aikaan (antaa misfire-koodit kaikille sylintereille erikseen)? En oikein jaksa uskoa. Nyppäsin tänään EGR-piuhan irti ja ajelin pienen pätkän. Ensikäynnistyksellä ei halunnut pysyä käynnissä, mutta ruisku varmaan huomasi tuon ja korjasi tilanteen hetkessä. Käynti oli tuon jälkeenkin hiukan epätasaisen oloista ja auto tuntui alakierroksilla aika voimattomalta (kuuluuko näin ollakin EGR-venttiili pois käytöstä?). Nykimistä en ajossa liiemmin huomannut. Nyt tarjoaa luonnollisesti myös vikakoodin P1405, eli EGR-venttiilin vikakoodi, kun johto on irti. Käyn vielä illemmalla uudella lenkillä niin, että lähden liikkelle venttiili toiminnassa ja nyppään tuon kesken matkan pois, josko huomaan selvää eroa. Ainakin eiliseen (venttiili käytössä) verrattuna tuolla oli nyt parempi ajaa tasakaasulla.

Seuraavana toimenpiteenä siis kokeilu tuolla emännän auton sytkäkasetilla, jos se sopii. Joka tapauksessa jos tuo auto nyt on parempi ilman tuota EGR-venttiiliä, niin viittaisi ilmeisesti vahvasti EGR-kanavien tukkoisuuteen? Pieni epäilys on takaraivossa, että sytkäkasetti olisi rikki, mutta tukossa olevat EGR-kanavat korostaa tuota ongelmaa. Eiköhän tästä viimeistään tuolla toisen sytkän kokeilulla viisastuta entisestään, vaikkei se paljoa tässä tapauksessa vaadikaan.
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Nyt on ajeltu EGR-venttiilillä ja ilman. Kulutus tuolla testilenkillä alle 7 litraa sadalla, vauhtia 50-90km/h, 15km kehä ykköstä ilman venttiiliä ja samat takaisin johto kiinni.

Johto irti:
-Lähtee käyntiin heikommin, mutta lähtee kuitenkin
-Tehot tuntuu olevan hiukan kadoksissa matalilla kierroksilla ja kiihdytettäessä
-Pintakaasulla 60-80km/h ajettaessa kulkee suht tasaisesti

Johto kiinni:
-Lähtee käyntiin niin kuin pitääkin
-Vääntää paremmin alhaalta, lähtee jouhevammin liikkeelle
-Nykii ja pätkii pintakaasulla, tuo 60-80km/h matalan kulutuksen alue on se kaikkein pahin
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

No näyttäis siltä ettei siinä sytytyskasetissa mitään vikaa ole jos EGR:n passivointi auttaa.
Eikös se johdon irroitus= EGR kiinni = ei pakokaasua imusarjan= kuten tukkoiset kanavat?
Heikkous alakierroksilla ainakin sopii tukkoisen egr-kanavan laihaseos-syndroomaan.
Matalan kulutuksen alue on varmaan pahin koska on jo valmiiksi laihalla.

Ja puhuin osittain muunneltua totuutta: kyllähän se sytytyskasetti kahdella ulko-Torx:lla siinä
syl.kannessa on kiinni, tarvitset siis Exx -tyyppisen ulkoTorxin , oliskos E10?
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

Ihan samanlaisia vikoja omassakin Astrassa... -(z)- , samanlaista pientä nykimistä oli täälläkin mutta ajoin autolla ainakin puolivuotta ja 10 tuhatta km eikä se vika siitä pahentunut sinä aikana, siinä mielessä vian noin nopeasti pahentuessa epäilisin että puolapaketti on sökö...jos aiot Astralla vielä jatkossakin ajaa niin joudut sen kuitenkin jossain vaiheessa ostamaan joten ostaisin sen ensimmäisenä..tai voihan olla että se puolapaketin liitin on löysällä...mullakin kun tuli vikakoodia vain 1 sylinteriin... Itse tein EGR-kanavien puhdistuksen autokatoksessa... :), hankalinta oli oikeastaan niiden erilaisten johtoliittimien avaus niin että ne säilyivät ehjinä... 8) , auton/moottorin alle pitää päästä myös, siellä on sen imusarjan kiinnitysruuvi...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Juurikin niin. Tuskin on vikaa sytytyskasetissa.
Yksi vaihtoehto on, että egr venttiili ei sulkeudu kunnolla. Sylintereihin pääsee koko ajan liikaa pakokaasua ja egr - venttiili voi olla myös laiska. Noin uudessa autossa egr-venttiili säätyy ajotilanteen mukaan portaittain ja saattaa tehdä muutoksia myöhässä. Foorumilta löytyy topicci, jossa tuo hitaus on esitetty graafisesti... op-comia käyttäen on tehty käyrästö.
Toinen vaihtoehto on tuo Hopelin kirjoittama... venttiilin ollessa koko ajan kiinni, saa liikaa puhdasta ilmaa.
Pienillä kierroksilla( tyhjäkäynnillä) egr-venttiilin ollessa auki auto voi sammua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Juu kyllä se uusi puolapaketti jossain kohtaa ooppelille maistuu. Tarkka jätkä pitää varakasettia mukana, minulla ainakin tielle jäänti oli liikuttavan lähellä.

Ne sähkö- ja putkiliittimet ovat kirottuja, kirjoittelin niistä omia huomioita tuonne ww.opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=4&t=219812&start=45 -ketjun loppuun.

Onnistuin tekemään imulaippatyön käymättä auton alla. Avasin sen imusarjan tukiraudan yläpäästä, peili on kova sana tuossa remontissa.

Ja ne kasetin kiinnitysruuvit ei varmaan ole E10, varaudu kaikenlaisilla torx:lla.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

multa löytyisi tollanen 13 päivätty GM:n Delphin puolakasetti, vianhakuun käytetty ja kilometrejä puolalle kertynyt yläkanttiin 100km.

jos jotain kiinnostaa kyseinen osa niin 60+postikulut.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
astr0
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 22
Liittynyt: 30 Elo 2015, 22:49
Paikkakunta: Turku - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja astr0 »

Hopel kirjoitti:No näyttäis siltä ettei siinä sytytyskasetissa mitään vikaa ole jos EGR:n passivointi auttaa.
Eikös se johdon irroitus= EGR kiinni = ei pakokaasua imusarjan= kuten tukkoiset kanavat?
Heikkous alakierroksilla ainakin sopii tukkoisen egr-kanavan laihaseos-syndroomaan.
Toisaalta jos johto on irti = EGR kiinni = ei pakokaasua imusarjaan toimii tasakaasulla nykimättä, niin kyllä sieltä varmaan jotain tulee läpi EGR toiminnassa? Voi olla siitäkin kiinni, että sieltä ei tule normaalisti niin paljoa pakokaasua kuin pitäisi, mutta EGR passivoituna ruisku osaa osittain korjata tuon, kun se "tietää" venttiilin olevan jatkuvasti kiinni?
Robertx kirjoitti:Juurikin niin. Tuskin on vikaa sytytyskasetissa.
Yksi vaihtoehto on, että egr venttiili ei sulkeudu kunnolla. Sylintereihin pääsee koko ajan liikaa pakokaasua ja egr - venttiili voi olla myös laiska. Noin uudessa autossa egr-venttiili säätyy ajotilanteen mukaan portaittain ja saattaa tehdä muutoksia myöhässä. Foorumilta löytyy topicci, jossa tuo hitaus on esitetty graafisesti... op-comia käyttäen on tehty käyrästö.
Toinen vaihtoehto on tuo Hopelin kirjoittama... venttiilin ollessa koko ajan kiinni, saa liikaa puhdasta ilmaa.
Pienillä kierroksilla( tyhjäkäynnillä) egr-venttiilin ollessa auki auto voi sammua.
Jotenkin kokonaan jumittunut EGR-venttiili ei kuulosta uskottavalta, koska sen passivoimalla saa kuitenkin selvän eron tuohon käyntiin ja toimintaan. Laiska tai osittain epäkuntoinen venttiili kuulostaakin sitten uskottavammalta, karstoittumisen takia vajaaliikkeinen venttiili jopa hyvinkin mahdolliselta. Saako tuon itse venttiilin auki helposti vai pitääkö tuo putsata samaan aikaan imusarjan laipan kanssa? Jotenkin tässä tuntuu, että kaikki alkaisi viittaamaan vahvasti noihin kanaviin.

Ja venttiili pois käytöstä tuo nimenomaan haluaa sammua heti käynnistyksen jälkeen. Onko tuo silloin jumitettu auki vai kiinni? Liikennevaloihin pysähdyttäessä pysyy käynnissä, mutta liikkeelle lähdettäessä on laiska lähtemään. Lähtee kuitenkin ja pysyy käynnissä liitin kiinni ja irti.
Jartsa kirjoitti: jos jotain kiinnostaa kyseinen osa niin 60+postikulut.
Olen ehdottomasti kiinnostunut, jos tuo oma puola osoittautuu vialliseksi. Ensi viikon keskiviikkona varmaan selviää, jos saan tuosta vara-autosta puolan kokeiluun, niin kyselen silloin jos on vielä jäljellä.

Mukavaa viikonloppua!
Hopel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 08 Heinä 2015, 10:43

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Hopel »

Kyllä sen EGR:n saa aika helpolla pois, 4 pulttia, tasolaippa, yhdysputki alas imusarjaan lähtee siitä kiinteastä rungosta joten putkiliitosten kanssa ei tarvitse painia.
Tila siinä loppuu, akku pois? Ja pultit tiätty pirun tiukassa, ruosteessa , niitä ulkotorxeja.

Oma yksilöni ei ollut kovin tukkeesa, liuottelin ja raaputelin sitä aikani. Opel-yhteisössä yleisesti pahasti tukkoisen venttiilin tekohengitystä pidetään toivottomana.
Uusia saa n. satasella.

Jartsan kasettitarjous on liikuttavan edullinen, maksoin ebaystä Delphistä 125,-.
Älä kuvittele ettet tule tarvitsemaan vaihtokasettia!

Buen fin de semana!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra H -05 1.6, katkoo sytytystä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kuten Hopel kirjoittaa, egr-venttiilin voi puhdistaa. Välttämättä ei puhdistaminen poista sitä hitautta... venttiili voi olla niin kulunut.
Jos venttiili juuttuu hieman auki, on käynti tyhjäkäynnillä huonoa... venttiilin pitää olla tyhjäkäynnillä kiinni. Yksi vaihtoehto on, että venttiilin karan jousi on huonossa hapessa, eikä sulje karaa, kuten pitäisi.
Imusarjan kanavat kannattaa jokatapauksessa puhdistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin