X18XE1, kolmonen mykkänä, ratkaistu
X18XE1, kolmonen mykkänä, ratkaistu
Vectra B 1.8 vm. 2000 kyseessä, jossa kilometrejä jonkin verran yli 200t.
Vika ilmaantui yhtäkkisesti kesän kovimmilla helteillä. Kylmänä käynnistettäessä näyttäisi toimivan (ainakin jonkin aikaa (ei ole testattu kuinka kauan)) mutta, lämpimänä käynnistettynä vikatilanne aina päällä.
Antaa vikakoodin P0353 Ignition Coil “C” Primary/Secondary Circuit → Malfunction.
Testauksen mukaan ei anna kipinää kolmoselle joten kokeeksi vaihdettu uusi puolapaketti (tarvikeose) ja puhdistettu sen liitin sekä ECUn isot liittimet ... ei vaikutusta.
Viittaisko tuo moottorin lämpötilan vaikutus vikatilan ilmenemiseen ECUn piirilevyn komponenttiin (jokin lämpölaajenemis juttu) tai liitosjohdin/-johto ongelmaan?
Kuulostaako tutulta vialta? Miten edetä ongelman aiheuttajan etsimisessä / eliminoinnissa?
Vika ilmaantui yhtäkkisesti kesän kovimmilla helteillä. Kylmänä käynnistettäessä näyttäisi toimivan (ainakin jonkin aikaa (ei ole testattu kuinka kauan)) mutta, lämpimänä käynnistettynä vikatilanne aina päällä.
Antaa vikakoodin P0353 Ignition Coil “C” Primary/Secondary Circuit → Malfunction.
Testauksen mukaan ei anna kipinää kolmoselle joten kokeeksi vaihdettu uusi puolapaketti (tarvikeose) ja puhdistettu sen liitin sekä ECUn isot liittimet ... ei vaikutusta.
Viittaisko tuo moottorin lämpötilan vaikutus vikatilan ilmenemiseen ECUn piirilevyn komponenttiin (jokin lämpölaajenemis juttu) tai liitosjohdin/-johto ongelmaan?
Kuulostaako tutulta vialta? Miten edetä ongelman aiheuttajan etsimisessä / eliminoinnissa?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13543
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
P0303 olisi 3 sylinterin sytytyskatko.
Mittaa puristukset ja vaihda tulppa.
Jos ei ole puristuksia niin kyseessä todennäköisesti palanut venttiili.
Jos puristukset on ok ja tulppakin uusi niin seuraavaksi tulisi mitata johtosarjaa.
Mittaa puristukset ja vaihda tulppa.
Jos ei ole puristuksia niin kyseessä todennäköisesti palanut venttiili.
Jos puristukset on ok ja tulppakin uusi niin seuraavaksi tulisi mitata johtosarjaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Hmm... P0303 koodia ei ole kyllä näkynyt (vain P0353) joten, meinaatko että, jos esim. pytyn #3 venttiili palanut kiinni niin siitä seuraa että ei sytytä sille pytylle (on kyllä kokeiltu tulpan vaihtokin...)?
Tarkoitatko ECU:lta puolamoduulin päähän tulevaa johtosarjaa jossa (5 johtoa) (värit näkyy liitekuvan oik. alaosa)?
Mitä jännitteitä pitäisi noissa johdoissa liikkua (sytytyttäessä ilmeisesti 12V?) ?
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Tuossa linkissä on kytkentäkaavio G-Astran X18XE1- moottorin ecusta. Zafirassa on sama ecu.
Sytytyskasetti on T1. Mittaa tuleeko +12V sytytyskasetin liittimiin 3,4,5 ja 6. Yleismittarilla voi olla vaikea mitata... jännite on vain hetken näkyvillä.
Noista X18XE1- koneista on useista mennyt ecuja... ecun sisäiset langat irtoavat. Vika ilmenee ecun lämmettyä. Ecun voi korjauttaa tai hankkia korjatun käytetyn. Foorumilta löytyy useampi topicci aiheesta.
Kuten jo mainittu... puristupaineet kannattaa mitata.
Venttiilin(pakoventtiilin) palaminen tarkoittaa, että venttiililautasen reunasta sulaa osa pois, ja venttiili ei ole sen jälkeen sulkeutuessaan enää tiivis.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Onkin B-Vectra, joten tuossa sen ecun kytkis.
L2 on sytytyskasetti. Liittimet samat kuin aiemmin mainittu.
L2 on sytytyskasetti. Liittimet samat kuin aiemmin mainittu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Noille neljälle (3-6) puolapakettiin menevälle johdolle kyllä tulee koko ajan 12V jännite kun virta päällä (n. 14V kun moottori käynnissä).
Pitänee vielä testata uusi puolamoduuli josko edelleen puuttuu kipinä kolmoselta vaiko joltakin toiselta tulpalta.
Olisiko mahdollista että jokin toinen syy (ruiskuohjaus, tms.) aiheuttaisi sellaisen tilanteen joka estää sytyttämisen (ei kyllä ole vikakoodinlukijan listassa näkynyt muita vikakoodeja kuin em.)?
Pitänee vielä testata uusi puolamoduuli josko edelleen puuttuu kipinä kolmoselta vaiko joltakin toiselta tulpalta.
Olisiko mahdollista että jokin toinen syy (ruiskuohjaus, tms.) aiheuttaisi sellaisen tilanteen joka estää sytyttämisen (ei kyllä ole vikakoodinlukijan listassa näkynyt muita vikakoodeja kuin em.)?
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
B- Vectrassa sytytyskasetti saa jatkuvan jännitteen, kun sytytysvirta on päällä. Ecu antaa 0V sytytyshetkellä. Sytytyskasetin liittimissä pitäisi näkyä auton runkoon tai akun miinusnapaan verrattuna välillä 0V, välillä noin 14V (kun ei sytytetä)auton käydessä. Yleismittari ei välttämättä ehdi näyttämään jännitteen vaihtelua. 12 V ledi on ehkä paras indikoimaan. Jos ecu ei yhdistä 0V potentiaaliin, on liittimessä koko ajan 14V ja esimerkiksi ledi palaa yhtäjaksoisesti.
Suosittelen tutkimaan uudestaan.
Suosittelen tutkimaan uudestaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Jos oikein tulkitsin niin keltaisen johtimen kohdalla valo ei välähdellyt kuten muiden kohdalla teki ... .
Viittaisiko siten ECU:n puolelle?
Viittaisiko siten ECU:n puolelle?
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Jos näit oikein, niin viittaa siihen, että ecu ei yhdistä 0V potentiaaliin. Vika on silloin ecun sisällä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Mittasin ECU:n pinnien (1,2), (4,5), (17,18) ja (20, 21) maayhteydet. Pinnien (20,21) kohdalla en saanut lukemaa ja muiden kohdalla oli parin-kolmen megaohmin vastus. Pinnit (20,21) tuntuivat olevan tukevasti kiinni (kuulin GM:n ketjun ex. huoltomieheltä että nuo pinnit saattavat irtoillakin jostakin syystä).
Tämä tulos lienee kuitenkin varmistaa ongelman syynä olevan ECU:n sisäinen vika joten, pitäisi aluksi yrittää korjauttaa ECU.
Luin täältä foorumilta Vekatronics Oy:n tekevän ko. korjauksia (ei ollut ihan tuore viestiketju). Nettisivut yrityksen nimellä näyttäisi löytyvän joten, ilmeisesti vielä aktiivinen. Onko ehdotuksia muista yrityksistä korjauksen suorittajaksi?
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Kyllä tuon perusteella vaikuttaa, että lanka tai langat ecun sisällä ovat irronneet.
Syy on yleensä lämpö ja tärinä. Ecu ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa kiinni. Jotkut ovat noita lämpö- ja tärinäeristäneet. Toki siitä kiinni, kauanko autoa aikoo pitää.
Vekatronics korjaa ja samoin Sercap. Jälkimmäisessä ovat useimmat foorumilaiset korjauttaneet. Toki kannattaa ensin soittamalla varmistaa onnistuuko ja kauanko kestää korjaus ja tietty myös hinta.
Syy on yleensä lämpö ja tärinä. Ecu ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa kiinni. Jotkut ovat noita lämpö- ja tärinäeristäneet. Toki siitä kiinni, kauanko autoa aikoo pitää.
Vekatronics korjaa ja samoin Sercap. Jälkimmäisessä ovat useimmat foorumilaiset korjauttaneet. Toki kannattaa ensin soittamalla varmistaa onnistuuko ja kauanko kestää korjaus ja tietty myös hinta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: X18XE1, kolmonen mykkänä
Noniin, vika oli tuo jo mainittu, yleinen, johdinten irtoaminen ECU:n sisällä... . Korjauksen suoritti Voltit Autoelektroniikka Rovaniemeltä.
Kasauksen jälkeen ei sitten kuitenkaan käynnistynyt vaan antoi kaksi uutta vikakoodia:
P1612 Immobiliser No Or Wrong Signal Immobiliser
P1613 Immobiliser No Or Wrong Signal Immobiliser
Arveltiin, että nämä koodit varmaan liittyi ECU:n viikon mittaiseen reissuun joten, nollasin virhe koodit ja kokeiltiin sitten käynnistystä uudestaan n. tunnin kuluttua, jolloin se onnistuikin ongelmitta.
Kasauksen jälkeen ei sitten kuitenkaan käynnistynyt vaan antoi kaksi uutta vikakoodia:
P1612 Immobiliser No Or Wrong Signal Immobiliser
P1613 Immobiliser No Or Wrong Signal Immobiliser
Arveltiin, että nämä koodit varmaan liittyi ECU:n viikon mittaiseen reissuun joten, nollasin virhe koodit ja kokeiltiin sitten käynnistystä uudestaan n. tunnin kuluttua, jolloin se onnistuikin ongelmitta.