A16LET imuilman lämpötilan ja ahtopaineen tunnistimen toimintaa.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

A16LET imuilman lämpötilan ja ahtopaineen tunnistimen toimintaa.

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

A16LET, 2009 Inkku
Oli tallentunut koodi P0097-02 ja not present eli ei tullut lahjana..
Kerran taisin ihmetellä auto sammuksissa livedataa, kun imuilma näytti jotain 50+ astetta. Tosin ulkona oli lähemmäs 30 astetta hellettä ja kuittasin sen sillä, että konepellin alla on varmaan aikas lämpöstä muutenkin..

En saa omaa TISsiä toimimaan, joten kysellääs taas hetki..
EPC näyttää sijainniksi kaasuläpän etupuolella siinä norsunkärsässä..

Millanen tilanne tekee tuon koodiin?
- Mulla oli jotain 20-30 sekuntia kone käynnissä kun oli ilmansuodattimen kotelo auki. Kuulu aika reipas suhina, jos se jotain on vaikuttanut.
- Liikkeelle lähtiessä toi kone tuntuu vähän laiskalta. ts, mää oon tottunut lähtemään pintakaasulla rauhassa. Silloin tuntuu selkeitä tehopiikkejä että menohaluja olisi, mutta aika vaihtaa isommalle.. Sellasta epäröintiä ykkösellä.
- Alavääntö tossa on hyvä. kolmosellakin jaksaa vetää jostain tonnista, mutta liikkeelle lähdössä on vähän epäröintä meniskö vai ei, jos ei kunnolla polkase ja lähetä.
- Tulpat on ajettu jo noin 100K km. Ainakin..
- Mun aikana en ole huomannut vikavaloa. Auto ollut mulla noin 4-5 viikkoa.
- Mitä ton anturin pitäisi näyttää lämpötiloja, jos on kunnossa / ulkoilmaan nähden?
prööt
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: A16LET imuilman lämpötilan ja ahtopaineen tunnistimen toimintaa.

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

ECM havaitsee, että imuilman lämpötila-anturi 2 on lämpimämpi kuin 140 °C (284 °F) yli 15 sekunnin ajan joutokäynnillä.

Piirin/järjestelmän tarkastus
Jos sytytysvirta on ollut katkaistuna 8 h tai kauemmin, B75B ilmamassamäärän anturin / imuilman lämpötila-anturin (IAT 1), B111 turboahtimen ahtoanturin (IAT 2) ja B34A moottorin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin 1 lämpötilojen tulee poiketa toisistaan enintään 9 °C (16 °F). Sytytysvirta PÄÄLLÄ, tarkkaile testerin parametreja IAT-tunnistin, IAT-tunnistin 2 ja ECT-tunnistin. Vertaile näiden anturien parametrejä keskenään ja määritä, toteutuuko ehto.
Moottori käy, tarkkaile testerin IAT-anturin 2 parametria. Lukeman tulisi olla -39 - +130 °C (-38 - +266 °F) ympäristön lämpötilan ja auton käyttöolosuhteiden mukaan.
Käytä autoa olosuhteissa joissa vikakoodi tallentui ja varmista, että vikakoodi ei tallennu uudelleen. Voit myös käyttää autoa pysäytyskuva/vikatieto-olosuhteissa.
Piirin/järjestelmän testaus
Tarkista, että roskat eivät tuki ahtoilmanjäähdyttimen läpi menevää ilmavirtaa.
Sytytysvirran ollessa katkaistuna 90 s:n ajan kytke irti B111 turboahtimen ahtoanturin johdinsarjaliitin.
Testaa, onko matalan vertailupiirin liittimen 1 ja maadoituksen välillä alle 5 ?.
? Jos arvo on määritettyä aluetta suurempi, testaa, onko matalassa vertailupiirissä katkos/korkea vastus. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda moottorinohjausyksikkö K20 uuteen.

Sytytysvirta PÄÄLLÄ, tarkista, että testerin parametrin IAT Sensor 2 arvo on alle -39 °C (-38 °F).
? Jos arvo on ohjealueen yläpuolella (kuumempi), tarkista, onko signaalipiirin navassa 2 oikosulku maadoitukseen. Jos piiri läpäisee testin normaalisti, vaihda moottorinohjausyksikkö K20 uuteen.

Asenna 3 A:n sulakkeella varustettu välijohdin signaalipiirin navan 2 ja maaton välille. Tarkista, että testerin parametrin IAT-tunnistin 2 arvo on yli 142 °C (288 °F).
? Jos se on pienempi kuin määritetty alue, testaa signaalipiirin oikosulku jännitteeseen tai avoin/korkea vastus. Jos testin mukaan virtapiiri on kunnossa, vaihda K20 moottorin ohjausyksikkö.

Jos kaikkien virtapiiritestien tulokset ovat oikein, vaihda B111 turboahtimen ahtopaineen anturi.
Vastaa Viestiin