Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Rak »

Jos auto toimii pääosan ajasta, niin ottaa silloin talteen tietolistan lukemat, ja sama homma sitten kun vika päällä ja vertaa ne.

Mitä tapahtuu toiminnalle ja lukemille jos toimivalla ja sitten ei toimivalla autolla ottaa maffin piuhan irti?

Vaikuttaa juuri siltä että ecm:n näkemä virheellinen maf-lukema sotkee homman.
Sellaisen tapauksen olen nähnyt kun vakioautossa puuttuva ilmanputsari sotki maffin toiminnan täysin. Ei kovin suoraan päde tähän kun ilmanotto taitaa pysyä kokoajan samana?

Edit: Maffin johdotus ja virransyöttö kannattaa tosiaan tarkistaa. Millaista signaalia lie antaa ulos?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Maf lukema muuttuu kun vika päällä niin ilmanotto ei pysy samana ainakaan tyhjiksellä maffin mukaan vaikka rpm pysyy samana. Fyysiset osat on kyllä pysyny samana sen kolme kesää ja 1,5 kesää toimi aluksi tuolla kokoonpanolla LET maffilla ja suuttimilla. Vois sitä kokeilla vakioputsaria tuon K&N paneelin tilalle mutta taas tullaan siihen että motti on tuolla K&N:lläkin toiminut. Jos en väärin muista niin kyllä maf voltit muuttuu samalla kun kg/h nousee tyhjiksellä vian ollessa päällä.

Maf piuhaa olen koittanut käydessä irti niin käy huonommin sillä tavalla, oli vika päällä tai ei.

Edit: tyhjiksellä esim maffin ollessa 1.41v on virtaus 20kg/h.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Rak »

Mitä fueltrimmit sanoo kun maffin piuha irti? Tässä voi tietty olla se että virisofta ei handlaa puuttuvaa maffia yhtä hyvin orkkis.

Jos Maffin signaali on vaan jännitetaso, niin sittenhän maa tai johtoviat voi helpostikkin vaikuttaa lukemiin.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Eilen vähän testailua. Vaihdoin LEH paineensäätimen LET säätimen tilalle, ei mainittavaa muutosta. Koitin nypätä maffin piuhan irti auton käydessä ja kyllä se kuitenkin ihan hyvin käy hetken päästä kun on johdon irroittanut. Sain vian päälle myös tolla LEH säätimellä, lyhyt fueltrimmi kipusi -20% lukemiin. Siinä kohtaa moottorin lämpöanturi pysyy tasaisena/muuttumattomana eli tuskin vika on lämpöanturissa.

Maf näytti 16kgh/1,31V lukemia siinä kohtaa kun trimmit meni -20%. Nyppäsin maffin irti siinä kohtaa ja hetken pyristelyn jälkeen motti kävi hyvin sekä trimmit meni melkein nolliin. Kaksi kertaa sain vian päälle ja maffin irroittamisen jälkeen trimmit tosiaan nolliin. Sen jälkeen käytin autoa noin vartin tyhjiksellä eikä vika palautunut ja lyhyt trimmi pysyi -2-+3% lukemissa. Maffin lukema muuttui myös hiukan, 13kgh/1,29V. Suihkein vähän WD40 liittimiin.

Kun maffin liitin on irti niin ecu menee kai varaohjelmalle koska auto+jakarivalo palaa. Trimmit elää silti vaikka liitin irti niin seossäätö toimii varmaan myös varaohjelmalla?

Täytyy nyt hetki ajaa noin ja kattoo miten pelaa. Kovin korkealla ei ole toiveet että noilla muutoksilla tulis kuntoon :-?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Bensapumppu ja tai suodatin?
Astra Z20LEH x2
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Rak »

Ströbä kirjoitti: 12 Elo 2021, 07:15 Bensapumppu ja tai suodatin?
MIllä tavalla mainitut voi aiheuttaa rikkaan seoksen?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Rak kirjoitti: 12 Elo 2021, 14:57
Ströbä kirjoitti: 12 Elo 2021, 07:15 Bensapumppu ja tai suodatin?
MIllä tavalla mainitut voi aiheuttaa rikkaan seoksen?
Suodattimen olen uusinut -18-19 talvella, pumppuun en ole koskenut. Tosiaan ymmärtäisin jos pumpun takia menis laihalle mut rikas soppa pumpun takia olis kyllä erikoinen?

Sit vielä tosta ahtopaineesta. Oon tapellu ahtovuotojen kanssa ja ne loppu vasta kun heitti noi t-pulttiklemmarit roskiin ja vaihto tavalliset tilalle. Paineistin ahtolinjan turbolta kaasuläpälle ja 1,5bar jälkeen alko bypassin kohdilta suhisee kun ilma menee väärään suuntaan. Muita vuotoja ei ole. Bypassin kalvon olen kattonut että on ehjä, koko ahdin on uutena ostettu ja sillä on ajettu noin 10tkm nyt. Jos koittaa kiihdyttää tasaisesti esim 1bar ahtopaineella isolla vaihteella alkaa motti nykiä ja paineet heitellä, ärsyttävä ajaa. Kaasu pohjassa toimii hyvin ja pitää paineen. Kaasun nostossa toi on herkkä ja jos vähänkin kevittää kaasua niin paineet putoo heti. Luulin että sen kuuluu olla tollanen mutta kun sain ton OPC Astran ajoon niin se pelaa paljon paremmin ahdoilla. Molemmissa autoissa on EDS softa.

Toi kyllä viittais ahtovuotoon mutta kun sitä ei ole. Ellei imusarjan tiiviste vuoda mutta silloin se mensi laihalle ja fueltrimmi pitäs olla plussalla? Jarrukliineriä oon koittanu ruiskia imarin juureen mutta mitään ei tunnu tapahtuvan :roll:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

kun painetestin tekee niin ei sieltä bypassin suunnilta pitäisi kuulua yhtään mitään edes kolmella baarilla. Eli sieltä suunnilta vuotaa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Jartsa kirjoitti: 12 Elo 2021, 23:02 kun painetestin tekee niin ei sieltä bypassin suunnilta pitäisi kuulua yhtään mitään edes kolmella baarilla. Eli sieltä suunnilta vuotaa.

Edit: eikös tossakin ole imusarjan alla se alipaine "säiliö" . letkut vuotaa tai se säiliö halki.
Tuuppasin paineen sisään siis siitä turbon imupuolesta johon tulee maffin letku kiinni. Siellä ei kuulu olla painetta niin siksi vuotaa koska ilma menee väärään suuntaan. Näin ainakin itse järkeilin. Kaikki alipaineletkut on käyty läpi, myös koneen takaa. Alipaineakkua en ole sen enempää tarkastellut mitä silmällä näkee auton alta. Mutta jos sieltä vuotaa tai yleensäkin on alipainevuoto niin fueltrimmin pitäs mun mielestä olla plussalla koska mottiin pääsee ilmaa maffin jälkeen ja menee laihalle.

Mutta alipaineakun voi koittaa ohittaa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

joo tuo edit oli ajatus häiriö siksi sen poistin.

mutta samoin olen sen aina itsekin tehnyt eikä ikinä bypassin suunnilta ole kuulunut mitään.

bypass kun ei ulospäin mitään päästä.

Kokeile tehdä sama paineistus tuohon OPC astraan .
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ok. Bypass kalvon takana on jousi. Tarpeeksi kun laittaa painetta kalvon toiselle puolelle antaa jousi periksi riittävästi jolloin vuotaa. Ja koska imusarjassa ei ole painetta painetestissä niin ei sitä ole myöskään kalvon toisella puolella niin aukee alemmassa paineessa. Näin sitä itse ajattelin.

Olen tarkastanut kalvon ja koko bypassin viime kesänä ja silloin ainakin se oli ehjä. Se on vaan veemäisessä paikassa ilmastoinnin putkien takana. Orkkisturbossa oli kalvo rikki mutta se ei oireillu ajossa mitenkää, ei paineen heittelynä eikä vikakoodeina.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Rak »

Mietin sitä bypassia, et kummin päin se itse venttiiliosa toimii. Painaako ahtopaine sitä kiinni vai auki normaalitilanteessa? Eli jos jousi otetaan pois, niin pysyykö kiinni vai aukaiseeko ahtopaine.

Jos on imuvuotoja, niin alipainealueella saa lisäilmaa ja käy laihalla, ahtojen puolella vuotaa ulos ja käy rikkaalla. Jos siis maffilla varustetusta moottorista puhutaan. Mapilla varustettu ei oo niin herkkis.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Rak kirjoitti: 13 Elo 2021, 10:06 Mietin sitä bypassia, et kummin päin se itse venttiiliosa toimii. Painaako ahtopaine sitä kiinni vai auki normaalitilanteessa? Eli jos jousi otetaan pois, niin pysyykö kiinni vai aukaiseeko ahtopaine.

Jos on imuvuotoja, niin alipainealueella saa lisäilmaa ja käy laihalla, ahtojen puolella vuotaa ulos ja käy rikkaalla. Jos siis maffilla varustetusta moottorista puhutaan. Mapilla varustettu ei oo niin herkkis.
Ahtopaine painaa venttiilin takaa sitä kiinni ohjausletkun kautta, jousi avittaa ja tuo lisäpainetta kiinni olemiseen. Eli kun kaasu nostetaan tulee ohjausletkuun imu jolloin vena aukee. Eli jos jousen ottais pois ahtopaine pitää sen kiinni kyllä tiettyyn pisteeseen. Ilman jousta taas aukee alipaineella. Näin mä olen sen ymmärtänyt.

Auto toimii ahdoilla hyvin. Tai siis seos on kunnossa mutta paine vaeltaa herkästi osakaasulla. Toi p0170 tuntuu tulevan vain alipaineella osakaasulla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Rak »

Tarkennan, ilman ohjausletkua ja jousta.

Mjoo, vähän googletin rakennetta, niin joo, jos kalvo on rikki, niin kiinnipitävä ahtopaine on vajaa ja pelkkä jousi ei riitä pitämään sitä kiinni kunnolla, jolloin vuotoa voi esiintyä.

Jos testipaineistustilanteessa paine on molemmin puolin venttiililautasta, ohjausletku on paineeton ja kuuluu suhinaa sieltä, niin sehän vaikuttaa vuodolta ulkoilmaan tai ohjausletkuun, jolloin kalvossa on hämminkiä.

Edit: jos kompurapesä on painesitettu, niin voisko vuotaa turbon akselilta jonkun verran?

Bypass kalvonvuotoahan testitilanteessa voi havainnoida irroittamalla siihen menevän letkun sieltä missä siihen pääsee helpoiten käsiksi.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Astra G Z20LET P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ajelin eilen vähän ja taas meinas muutamaan otteeseen sammua kun rpm laskee kierroksilta tyhjikselle risteykseen tultaessa. PLX näytti taas siinä kohtaa jotain 10afr soppaa. Hetken kaasun pumppaamisen jälkeen tokenee ja käy taas normiseoksella. Eilisen ajelun jälkeen ei kuitenkaan vielä jättänyt vikakoodia muistiin. Mutta se Z20LEH paineensäätimen vaihto ja afm liittimen rasvailu ei vaikuttanut mitään, niinkuin arvelinkin.

Vaihdoin eilen illalla Z20LET bensanpaineen säätimen takas ja samalla avasin sen bypassin. Ehjä oli joka puolelta niinkuin arvelinkin. Oon sen kerran ennenkin avannu ja hitto että on vmäinen paikka. Mutta on sekin nyt sitten tarkistettu.

On kyllä ideat vähissä ton kanssa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin