Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Hik
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2021, 16:50

Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Hik »

Olisiko kellään vinkkiä moiseen ongelmaan.. Lähtee nätisti käyntiin, heti kun käyttää kaasua kiertää hetken hyvin, sitten yskäisee kerran ja sen jälkeen sytyttää jakoavain valon (Ei siis moottorihäiriövalo) eikä enään ota kierroksia yli 2500 rpm. Kaasupoljin pohjassa kun laittaan koneen käyntiin ja pitää kierrokset hetken aikaa 3500 - 4000 rpm niin toimii sinne 4000 asti nätisti sitten tiputtaa sytytys ennakon 7 asteeseen ja sirittää...
Mitään vikakoodia ei anna. Länsiautossa tarjosivat korkeapainepumpun vaihtoa, mutta kun mittasin bensanpaineen niin näytti 4,7 baria joten ei kai pitäisi olla ainakaan liian alhaine paine.
Hik
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2021, 16:50

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Hik »

"Taatusti antaa koodin kun ei millään pilipali laitteella lue."...
Jaa.. no täytyykin käydä sitten sanomassa paikalliselle "merkkikorjaamolle" että hommaavat kunnon laitteet...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13466
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hik kirjoitti: 18 Elo 2021, 16:11 "Taatusti antaa koodin kun ei millään pilipali laitteella lue."...
Jaa.. no täytyykin käydä sitten sanomassa paikalliselle "merkkikorjaamolle" että hommaavat kunnon laitteet...
Mikäs on sun käsitys merkkikorjaamosta?
Gds 2, tech2, merkkiliikkeellä

Op com käy myös. Halvat obd lukijat lukee vain obd päästöpuoleen liittyviä vikoja. Ei siis koko järjestelmän vikamuistua
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Rak »

Hik kirjoitti: 18 Elo 2021, 15:33 .
Mitään vikakoodia ei anna. Länsiautossa tarjosivat korkeapainepumpun vaihtoa, mutta kun mittasin bensanpaineen niin näytti 4,7 baria joten ei kai pitäisi olla ainakaan liian alhaine paine.
Mittasit siirtopaineen, jonka tekee sähköpumppu tankissa.
Tuo paine ei riitä korkeapaineena mihinkään.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oikealla Opeliin sopivalla testerillä (esim OpCom) saa varmasti vikakoodin näkyviin kun sellainen siellä on, koska siitä kertova vikavalo eli jakari palaa.

Tankin siirtopumpun paine on tuo rapiat 4 bar. Testerillä näkee jakotukin paineen, joka on korkeapainepumpun jälkeen. Se pitää olla välillä n 50 ... 100 bar. Myös pyydetty paine näkyy. Itse myös veikkaan korkeapainepumpun vikaa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Itse pidän suhteellisen varmana tuota korkeapainepumppua, taikka sitten paineensäädintä. Niistä löytyy hakemalla monia hyviä ketjuja näiltäkin sivuilta, kuten myös jakopään epäillystä osuudesta pumpun hajoamiseen. Pumppuihin on myös tilattu mm. ebaysta vaihtokumeja, vaihtoon löytyy ohjevideoita youtubesta.

Näe siis vaivaa ja etsi viestiketjuja haulla vectra direct, ja löydät paljon asiaa. Sama haku antaa tuloksia youtubessa, lisäksi "high pressure pump". Järjestelmässä on tosiaa ensin siirtopumppu, joka tuo sopan korkeapainepumpulle, siellä paine nousee kymmeniin ja yli 3000 rpm sataan baariin.

Tuo yhtäkkinen tehon putoaminen sopii hyvin kuvauksiin korkeapainepumpun vioista. Halvalla siinä ei pääse, joten kannatta lukea ne jakopään onelmista kertovat viestiketjut, ettei heti hajoa kallis pumppu uudelleen.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pertti T kirjoitti: 02 Syys 2021, 13:16 ....myös jakopään epäillystä osuudesta pumpun hajoamiseen.
.... joten kannatta lukea ne jakopään onelmista kertovat viestiketjut, ettei heti hajoa kallis pumppu uudelleen.
Millä tavalla jakopään ongelma vaikuttaa korkeapainepumpun rikkoutumiseen?
Minusta molemmat ovat ihan oma juttunsa.

Jakopää pyörittää nokka-akselia, joka taas edelleen korkeapainepumppua, mutta miten näiden viat liittyvät toisiinsa :o
Jos ketju hyppää, niin jako on sekaisin, mutta pumppu jatkaa edelleen toimintaansa, kun nokka-akseli pyörii edelleen. Mikäli ketju katkeaa, niin silloin tietenkin pumppukin lakkaa pyörimästä nokka-akselin mukana. Nokka-akselinhan täytyy vääntyä kieroon tjmv, jolloin se rikkoisi pumpun akselin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 02 Syys 2021, 15:52 Ajetaanko tässä sitä takaa että jos korkeapainepumppu leikkaa kiinni nii hajoaako sieltä jotain muutakin vai pysähtyykö se nokkakin samalla?
Tuo onkin sitten ihan eri juttu. Siinä pumpun vika hajottaa nokka-akselin ja/tai nokkaketjun.

Ei tuon viestin mukaan kuitenkaan voi olla siitä kyse, kun "varoitetaan", että jakopään ongelma hajottaa kalliin pumpun uudelleen :roll:
Tähän tarvittaisiin nyt vähän selvitystä kuinka tuo tapahtuu, sillä vahvasti epäilen tätä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
hirvonen
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 16 Elo 2005, 18:48
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja hirvonen »

Löysä jakoketju hajottaa pumpun todella nopeasti.. pumpun kalvot eivät kestä ollenkaan ns. hakkaavaa liikettä, jonka löysä ketju aiheuttaa nokka-akselissa... ketjun aloittajan autosta on melko varmana pumppu rikki.
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Jakoketjun osuudesta korkeapainepumpun hajoamisessa on foorumilla paljon asiaa. Esimerkiksi asiantuntijaksi luokittelemani Robertx on kirjoittanut seuraavasti:
Robertx kirjoitti:Useimmiten jakoketju "varoittaa" etukäteen , eli kylmäkäynnistyksessä rääkäisee ja ketju rallattaa selkeästi sellaiset 20 sekuntia käynnistyksen jälkeen. Kopioin tuohon Opelin huolto-ohjelmistosta muutamia mahdollisia ongelma. Jakoketjun kiristin on yksi ongelma , toinen ongelma tuossa YH - koneessa on korkeapainebensapumppu ja bensanpaineensäädin. Yhden teorian mukaan venynyt ja kulunut / löysä jakoketju aiheuttaa värinöitä nokka-akselin toisessa päässä olevaan korkeapainebensapumppuun ja tällöin pumpussa olevat kumiset läpät kärsivät. Seurauksena on riittämätön bensanpaine.

viewtopic.php?f=4&t=224242&p=1984336&hi ... u#p1984336
Viimeksi muokannut Rookeri, 09 Syys 2021, 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus korjattu
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Löysinpä toisenkin ketjun, jossa pohditaan jakopään osuutta korkeapainepumpun hajoamiseen. Sivulla 3 alkaa pohdinta asiasta ja ketjun loppupää on kirjoitettu huhtikuussa 2021, eli siellä on tuoreita vinkkejä pumpun korjaamiseksi.

viewtopic.php?f=4&t=259575&hilit=z22yh+ ... u&start=30
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Turha tuota löysän jakoketjun vaikutusta kp.pumpun kalvojen kestoon on spekuloida, kun se voi aiheuttaa vielä isommankin vahingon :(
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ovc2z22yh kirjoitti: 09 Syys 2021, 13:41 Turha tuota löysän jakoketjun vaikutusta kp.pumpun kalvojen kestoon on spekuloida, kun se voi aiheuttaa vielä isommankin vahingon :(
Samaa mieltä.

Tuo korkeapainepumppu nyt on tunnetusti heikko kohta, kun ne kalvot hajoavat odotettua nopeammin. Löysä jakoketju tuskin on merkittävästi vaikuttamassa, kun ne hajoiaisivat ihan ilman tuotakin. Jos löysä jakoketju saa nopeasti uuden pumpun rikki niin siten on kyllä jo tosiaan suurempaakin huolta näköpiirissä, niin että ehtii hajota jo sitä ennen muutakin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Olen samaa mieltä löysän ketjun vahingollisuudesta, kummasti noissa aiemmissa ketjuissa vain sekä jakopää että pumppu ovat hajonneet samaan aikaan. Kun nyt asiallisesti kysyttiin apua ongelmaan, joka näyttää viittaavan korkeapainepumppuun, niin varoittelinpa vain että selvittää myös tuon jakopään. Kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä, että löysä ketju on suurempi riski kuin tuo pumppu. Pumppu kuitenkin katkaisee matkanteon lähes varoittamatta, jolloin sen saattaa hätäpäissään korjauttaa ja vakavampi ketjuongelma jää hoitamatta, kunnes se puolestaan katkaisee matkanteon vielä tehokkaammin.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra C Z22YH ei kierrä yli 2500 rpm...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No jos joillakin on esim. 300tkm aikana kerran vaihdettu löysä ketju ja samoihin aikoihin kp.pumppu, niin se voi olla täysin sattumaa. Foorumeilla raportoidaan pumppujen hajoavan huomattavasti useammin kuin ketjujen löystyvän, varsinkin kun on siirrytty käyttämään "turbon" kiristintä.

Omien havaintojen perusteella kp.pumpun kalvojen ennenaikaiset hajoamiset johtuu niiden keskimäärin huonosta laadusta (hajonta n.-30...100+ tkm). Joskus pumpun toimimattomuus johtuu vain sen hydrauliöljyn vähyydestä, kun se on vuotanut pikkuhiljaa stefan tai jotain muuta kautta.

Pumppu on helppo korjata, jos on varaosia.
Vastaa Viestiin