Astra F ja vikakoodien nollaus?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Pitää kysellä tyhmiä: miten nollataan vikakoodit, kun kyseessä on Astra F vm. 1993 ja moottorina on C18XE? Samaan hengenvetoon: mistä löytyy ko. kulkineen vikakoodien selitykset? Kiitos 8)

Vaihdoin lambdan uuteen tarvikkeeseen. Auto toimii ja kulkee kuten pitääkin, mutta se hemmetin oranssi moottorivalo jäi palamaan, vaikka akun kengät olivat irti yön yli.
Alkuperäinen vika oli seilaava tyhjäkäynti ja se tuntuu häipyneen (koputan puuta kolmasti tässä kohtaa). Tyhjäkäynti on muuten entisenlainen eli kuten WRC-autossa; aina yli 1000 r/min :lol:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vikakoodien selitykset löytyy tuosta tiedotteet-osiosta ylhäältä, kuten se koodien lukuohjekin. Ootko lukenut koodin? C18XE ohjeet löytyy tuosta "klemmari-tech"-puolelta.

Ja sitten se vastaus itse kysymykseen, se koodi nollautuu itsestään kun vika on korjattu. Eli sulla on se vika yhä päällä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

13=O2-TUNNISTIMEN AVOIN PIIRI
14=JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTUNNISTIMEN JÄNNITE ALHAINEN
15=JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTUNNISTIMEN JÄNNITE KORKEA
16=NAKUTUSTUNNISTINPIIRI
19=VÄÄRÄ KIERROSLUKUSIGNAALI
21=KAASULÄPPÄPOTENTIOMETRIN JÄNNITE KORKEA
22=KAASULÄPPÄPOTENTIOMETRIN JÄNNITE ALHAINEN
23=NAKUTUSMERKKI SÄÄTÖALUEEN ULKOPUOLELLA
24=EI NOPEUSSIGNAALIA
25=SUIHKUTUSVENTTIILIN 1 JÄNNITE KORKEA
26=SUIHKUTUSVENTTIILIN 2 JÄNNITE KORKEA
27=SUIHKUTUSVENTTIILIN 3 JÄNNITE KORKEA
28=SUIHKUTUSVENTTIILIN 4 JÄNNITE KORKEA
33=EGR VENTTIILI JÄNNITE ALHAINEN
34=EGR VENTTIILI JÄNNITE KORKEA
37=TARKASTA VALO JÄNNITE ALHAINEN
38=02-TUNNISTINPIIRI JÄNNITE ALHAINEN
39=02-TUNNISTINPIIRI JÄNNITE KORKEA
44=O2-TUNNISTIN LAIHA SEOS
45=O2-TUNNISTIN RIKAS SEOS
46=TOISIOILMAPUMPPU RELEJÄNNITE ALHAINEN
47=TOISIOILMAPUMPPU RELEJÄNNITE KORKEA
48=AKKUJÄNNITE ALHAINEN
49=AKKUJÄNNITE KORKEA
52=MERKKIVALO JÄNNITE KORKEA
53=PA-PUMPUNRELE JÄNNITE ALHAINEN
54=PA-PUMPUN RELE JÄNNITE KORKEA
55=VAIHDA OHJAUSLAITE
56=JOUTOKÄYNNIN TÄYTÖSSÄÄTÖ JÄNNITE KORKEA
57=JOUTOKÄYNNIN TÄYTÖSSÄÄTÖ JÄNNITE ALHAINEN
61=PA-SÄILIÖN TUULETUSVENTTIILIN JÄNNITE ALHAINEN
62=PA- SÄILIÖN TUULETUSVENTTIILIN JÄNNITE KORKEA
69=IMUILMAN LÄMPÖTILA-ANTURIN JÄNNITE ALHAINEN
73=ILMAMASSAMITTARI JÄNNITE ALHAINEN
74=ILMAMASSAMITTARI JÄNNITE KORKEA
75=VÄÄNTÖMOMENT IN TARKASTUSJÄNNITE ALHAINEN
76=JATKUVA VÄÄNTÖMOMENTIN TARKKAILU
81=SUIHKUTUSVENTTIILIN 1 JÄNNITE ALHAINEN
82=SUIHKUTUSVENTTIILIN 2 JÄNNITE ALHAINEN
83=SUIHKUTUSVENTTIILIN 3 JÄNNITE ALHAINEN
84=SUIHKUTUSVENTTIILIN 4 JÄNNITE ALHAINEN
87=ILMASTOINTILAITTEEN KATKAISURELE JÄNNITE ALHAINEN
88=ILMASTOINTILAITTEEN KATKAISURELE JÄNNITE KORKEA
91=O2-TUNNISTIMEN LÄMMITIN JÄNNITE KORKEA
92=NOKKA-AKSELITUNNISTIN VÄÄRÄ SIGNAALI
98=O2-TUNNISTIMEN LÄMMITIN JÄNNITE ALHAINEN
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Kiitos vastauksista. Täytyykin lukea vikakoodit pikimmiten.

Uuden lambdan hinta oli 50 euroa ja merkki Ridex (Autodoc). Olisiko sitten pitänyt valita Bosch, jonka hinta on 171 euroa (jotta vikavalo ei palaisi)? Jaa-a. Sama OEM-numerot kummallakin.
Jos vikakoodina on joku lambdaan liittyvä, niin taidan kokeilla vanhaa lambdaa uudelleen ja lukea taas vikakoodit (tuleeko mitään vai samat? Vai jotain muuta?).
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Vikakoodit ovat:
39=02-TUNNISTINPIIRI JÄNNITE KORKEA
91=O2-TUNNISTIMEN LÄMMITIN JÄNNITE KORKEA

Johtuvatko nämä nyt sitten uudesta lambdasta itsestään vai jostain muusta?
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Voisko olla johtosarjavikaa? En enää muista koodeja kun se oli viime vuosituhannella, silloin mulla oli uudehko Astra C18XEL-koneella. Se herjasi kanssa lambdaa, koodien selitykset kuulostaa tutuilta mutta siinä oli kyllä käynti täysin sekaisin muutenkin. Siihen vaihdettiin ensin tarvikelambdaa, sitten orkkista eikä edes LänsiAuto osannut tehdä enempää. Ecua lopulta epäiltiin, hintaa sille oli tuolloin 9500 mk mutta löysin AVK:lta 100000 vähemmän ajetun koneen ecuineen kymppitonnilla. Joten selvittämättä jäi mistä tuo vika johtui. Vuosia myöhemmin LänsiAuto oli mulla asiakkaana toisella alalla, ja tuli sattumalta poikien kanssa juttua tuosta. Sanoivat silloin että, joo tietävät kyllä ... oli kuulemma tyyppivika. Mun auto oli silloin vaan vielä niin uusi, etteivät tienneet tuota silloin. Eivät vaan silloinkaan kertoneet mikä se oli, eikä muakaan enää kiinnostanut kun auto oli jo aikaa sitten hävitetty.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Vaihdoin aiemman lambdan takaisin: oranssi moottorivalo sammui hetken käytön jälkeen. Tyhjäkäynti oli noin 700 r/min. Sammutus ja vikakoodien luku: ei vikakoodeja 8)

Uuden ja vanhan lambdan välinen tarkastelu: uusi on pidempi, myös kierreosaltaan - meneekö liian pitkälle pakoputkeen ja siksi nuo vikakoodit?
Vanha lambda on mallia Made in Japan. Merkistä ei saanut selvää.

Tyhjäkäynnin seilaus / tasaisuus paljastunee lähipäivinä. Pitäisin sitä tämän kokemuksen myötä kyllä kuluneesta lambdasta johtuvana - vaan mistä saisi juuri samanlaisen mitoiltaan kuin tämä vanha? Ei liene missään varaosapuljussa enää hyllyssä F Astran lambdoja :lol: Pitänee kait tilata taas jostain ja toivoa parasta ja... niinpä.

Saa nähdä miten uuden lambdan palauttamisen kanssa Autodociin käy...
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Nyt pitäisi jostain löytää OEM-numero Astran alkuperäiselle lambdalle, jotta autossani yhteensopimattoman Ridex-lambdan palautusprosessi etenisi em. saksalaiseen autonvaraosafirmaan.
Mistä tietokannasta tai nettisivulta voisi löytää juuri oman autonsa oem-numerot (haku alustanumeron perusteellako?)???

Nimim. Ihmettelen vaan... :roll:
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Eipä se siitä OEM-numerosta ole kiinni, vaan huonosta laadusta. OEM-numero voi hyvinkin olla sama, mutta kyllä tuo Ridex edustaa just sitä huonointa ja halvinta kuraa mitä voi saada. Sille hinnalle kun on syykin.

Joskus pikkukoneinen Astra alkoi kanssa herjata lambdaa. Hain Motonetista siihen hätään tarvikkeen, vamaankin joku Topran. Valo kyllä hävisi tuosta, mutta auton käynti huononi huomattavasti. Sitten käännyin pihan raatojen puoleen, ja nappasin purkuautosta orkkislambdan. Kappas kun lähti toimimaan.

Tosiasiassa nää molemmat edellä mainitut merkit tuskin valmistaa itse yhtään mitään. Ostavat bulkkia sieltä mistä halvalla saavat, ja laittavat omaan laatikkoon. Eli toisella kerralla voit saada samassa paketissa ihan eri valmistajan osan.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Topran joo: tein netin kautta noutotilauksen Motonettiin lambdasta. Kun kävin sitä noutamassa, ilmeni ensin merkki (joka oli siis Topran mutta sehän ei lue Motonetin sivulla). Toisekseen Topran oli saman mittainen kuin em. Ridex eli pidempi kuin em. Made in Japan-lambda.
Motonetin myyjän vastaus lambdan takuusta oli tyly: - Kun sitä on kerran sovitettu paikoilleen ja autoa käytetty, niin osaa ei voi palauttaa, koska se on käytetty.
Tervemenoa siis 120 euroa :cry: Otinko riskin? En ottanut. Topran jäi tiskille.

Made in Japan-lambda on paljastunut ahkeran kiillotuksen (löytyi merkintä: OTA7L3C3) ja kooklailun kautta NGK.n valmistamaksi. Kai se on juuri tätä alettava metsästämään ja unohdettava kaikki muut tekeleet, vaikka OEM-numero olisi sama.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Noissahan tuo ECU on Siemensin Simtec. Lambdan oon joutunut hankkimaan viimeks viime vuosituhannella tuollaiseen, en millään muistaa enää kenen valmistama se oli. Mutta muiden sähköosien kohdalla Siemens / VDO on osoittaunut varmaksi. Esim kampuran anturin sai Saksasta VDO:n paketissa, alkuperäinen Siemens, alle sen mitä tarvikeanturi maksoi Motonetissa.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

10-15v sitten kun näitä vielä harrstettiin, todettiin että yksikään halpa lamda ei toiminut edes niin hyvin mitä risa orkkis. Oli pakko ostaa 150-300€ Bosch/NGK orkkilaadun antureita
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Piruperkele kirjoitti: 07 Loka 2021, 18:46 Topran joo: tein netin kautta noutotilauksen Motonettiin lambdasta. Kun kävin sitä noutamassa, ilmeni ensin merkki (joka oli siis Topran mutta sehän ei lue Motonetin sivulla). Toisekseen Topran oli saman mittainen kuin em. Ridex eli pidempi kuin em. Made in Japan-lambda.
Motonetin myyjän vastaus lambdan takuusta oli tyly: - Kun sitä on kerran sovitettu paikoilleen ja autoa käytetty, niin osaa ei voi palauttaa, koska se on käytetty.
Tervemenoa siis 120 euroa :cry: Otinko riskin? En ottanut. Topran jäi tiskille.

Made in Japan-lambda on paljastunut ahkeran kiillotuksen (löytyi merkintä: OTA7L3C3) ja kooklailun kautta NGK.n valmistamaksi. Kai se on juuri tätä alettava metsästämään ja unohdettava kaikki muut tekeleet, vaikka OEM-numero olisi sama.
Laitoin yv:tä lambdasta.
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Juho M-P kirjoitti: 10 Loka 2021, 23:37 10-15v sitten kun näitä vielä harrstettiin
Vastahan mie tämän F Astran kanssa aloitin harrastamisen :lol:
Piruperkele
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Elo 2020, 09:28

Re: Astra F ja vikakoodien nollaus?

Viesti Kirjoittaja Piruperkele »

Tuli kokeiltua Ridex vielä lambdaholkin kanssa = sama lopputulos. Vikavalo palaa.
Heti perään vanha NGK paikoilleen ja kokeilu; kyllä vain käy karkeammin, mutta vikavalo ei pala.
Vaihdoin myös imuilman lämpötila-anturin (Facet). Tuleva viikko näyttänee miten se vaikuttaa auton käyntiin.
Vastaa Viestiin