Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

Morjensta,

pari viikkoa ollut Zafiran ajoneston(?) kanssa ongelmaa. Selailin aiemmat avaukset läpi, mutta täysin vastaavaa viankuvausta en löytänyt. Ajattelin siis avata uuden aiheen, josko täältä löytyisi apua kyseiseen ongelmaan.

Autona siis Zafira B -07 1.8 l bensa. Ajoittain käynnistettäessä ajonesto hyppää päälle (Auto ja jakoavain -vikavalo vilkkuu). Auto ei anna startata. Koitettu molemmilla avaimilla, mutta ei vaikutusta. Tähän mennessä olen onnistunut kiertämään ongelman irrottamalla akun kengän hetkeksi. Tämän jälkeen auto käynnistyy normaalisti, kunnes vika ilmenee taas jossain vaiheessa. Tyypillisesti vika ilmenee emännän yrittäessä lähteä autolla kotiin harkasta, tällöin auto on seissyt ajon jälkeen 5-6 h. Autoon on nyt vaihdettu starttimoottori, mutta vika ilmeni jälleen. Laitan tähän alle vielä tarkemman kronologisen järjestyksen tehdyistä toimenpiteistä:

1. Vika ilmeni ensimmäisen kerran pari viikkoa sitten olleiden pakkasten aikaan, lämpötila oli laskenut -6 asteeseen kun yritin lähteä liikenteeseen. Akunkenkä irti ja liikkeelle.
2. Vika ilmenee pariin otteeseen. Akunkengän irroitus toimii edelleen. Autoon ostetaan varulta uusi akku.
3. Vika ilmenee edelleen. Ja akunkengän irroitus toimii edelleen.
4. Lauantaina yritän lähteä viemään autoa korjaamolle. Laitettaessa virrat päälle vikavalo ei vilku, startatessa kuuluu poikkeuksellisesti "naks" (joku rele??) eikä auto käynnisty. Yrittäessäni saada autoa käyntiin menee uusi akku tyhjäksi. Laitan vanhan akun paikalleen, ja auto lähtee käyntiin! Tarkistan ajotietokoneelta akun jännitteen, ja käyttöjännite on noin 14 V. Ajan korjaamolle, ja jätän auton sinne. Korjaaja sanoo vanhan akun olevan ihan kuollut, lataa uuden akun täyteen ja vaihtaa starttimoottorin.
5. Haen auton korjaamolta, mutta ajonesto hyppää taas päälle motonetin pihassa lyhyen ajon jälkeen. Tällä kertaa poikkeuksellisesti ajonesto lähtee pois kolmannella virta-avaimen väännöllä, eikä akunkenkää tarvitse irroittaa. Tässä vaiheessa ajan takaisin korjaamolle jossa katsotaan vikakoodit. Vikakoodeja onkin tukku, joista osa luultavasti vanhoja. Valittaa kuitenkin esim ajonestoa ja CAN-väylää. Vikakoodit nollataan. Nollauksen jälkeen ajonesto ei korjaamolla enää mene päälle, ja ainoa vikakoodi korjaamolla on CAN-väylä puutteellinen. Tässä vaiheessa päätetään seurata, josko vika ilmenee vielä uudelleen..
6. Ajonesto hyppää taas tänään päälle. Akunkenkä irti ja liikkeelle.

Onko kenelläkään heittää valistunutta arviota viasta? Akku on kunnossa. Ilmeisesti opeleissa on tuo transponderi yleensä pysynyt ehjänä..? ECU?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pitäisi saada vähän tarkemmin nuo vikakoodit tietoon. Itse epäilisin cim yksikön vikaa. Lisäksi kurkkaa konetiöan sähkökeskukseen ettei siellä ole kosteutta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Itsellä C-vectran kanssa samantyyppisiä ongelmia. Jo ostaessani autoa se ei suostunut starttaamaan. Myyjä kaiveli toisen avaimen ja lähtihän se. Ajoittain oli noita ajonesto päällä -ongelmia joista selvittiin kunnes auto päätti jäädä kaupan parkkikselle. Mietittyäni vaihtoehdot, soitin hinurin. Kotiin päästyäni kokeilin startata ja opeliski hyrähti viattomasti, kuin ei olisi temppuillutkaan. Päätin teettää uuden anvaimen, joka vaati CarPass-koodin jota minulla ei ollut. Ajelin vanhoilla avaimilla kunnes koodi saapui saksasta. Kaikkineen avain maksoi 330 €, kallis avaimeksi, mutta sama meni yhteen hinaukseen. Tuosta on vuosi ja noin 20 000 km, eikä ongelmia ole esiintynyt uudella avaimella. Kaikilla kolmella avaimella voi ajaa, mutta alkuperäiset ovat kumpikin epäluotettavia.

Ehkä kannaattaa kokeilla uutta avainta, jos sellaisen saa järkihintaan. Mainitsit kaksi avainta, niin oli minullakin, mutta kolmas avain toden sanoi. Toivottavasti ongelma selviää.
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

1,2sorsa kirjoitti: 19 Marras 2021, 21:06 Pitäisi saada vähän tarkemmin nuo vikakoodit tietoon. Itse epäilisin cim yksikön vikaa. Lisäksi kurkkaa konetiöan sähkökeskukseen ettei siellä ole kosteutta.
Jos sulakerasiaa tarkoitit niin kyllä siellä hivenen kosteutta oli. En kiskonut releitä irti. Meneekö se niin että kun releelle tulee jännite se vetää kytkimen kiinni -> virta kulkee? Ja tämä kosteus aiheuttaisi jatkuvan virran kulun?

Vikakoodit katottiin ja seuraavat löytyi:
- P1613 Ajonesto, signaali puuttuu tai on virheellinen, satunnainen
- P0650 CAN-väylän virhe - ei CAN-viestiä, satunnainen

Viikonloppuna auto seisoi kaksi päivää ja akku oli tyhjentynyt. Yleismittarilla mitattuna akkua syö jatkuva n 1,7 A vuotovirta! Ongelma paikallistui mahdollisesti ECU:n maadoitusjohtoon/samassa johtosarjassa kulkeviin johtoihin. Maadoitusjohto on kärsineen näköinen ja sitä ränkkäämällä vuotovirran määrä vaihteli ja välillä myös tippui nollaan (katosiko kontakti kokonaan, kuuluuko akussa olla jonkinlainen "vuotovirta" kokoajan vai pitäisikö sen ollakin nolla?). Ilmeisesti jossain johtosarjassa aiheutuu välillä oikosulku, ja tämä aiheuttanee myös nuo vikakoodit (transponderi ei saa ECU:un yhteyttä)? Jääköhän tuo ajonesto sitten päälle jos näin käy ja sen takia akunkengän irroitus on auttanut..
Pertti T kirjoitti: 21 Marras 2021, 16:40 ..
Ehkä kannaattaa kokeilla uutta avainta, jos sellaisen saa järkihintaan. Mainitsit kaksi avainta, niin oli minullakin, mutta kolmas avain toden sanoi. Toivottavasti ongelma selviää.
Vaikea uskoa, että molemmat avaimet alkaisivat oikkuilla täysin samaan aikaan..

Täytyy tänään yrittää käydä läpi jos saisi vikakohdan paikallistettua.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Väylävehkeet on mysteerejä, varsinkin jos sulla liittyy jotain kontaktiongelmaa joka on kytköksissä tuohon ajonestoon. Tuossa omassa sukulaismerkissä, eli Saabissa erinäinen määrä toimintoja on vielä aktiivisina tietyn aikaa siitä kun avaimen ottaa pois. Nyt jos sulla on sopivasti häikkää tuossa piirissä, saattaapi olla jotain noita toimintoja pysyy yhä päällä, tai käynnistyy ajoittain uudelleen.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Ilmastointilaite ainakin ajelee läppiään ääriasentoihin virtojen kytkeytyessä päälle ja ääntelee sammuttaessakin. Täälläkin on ketju jossa keskustellaan läpästä, joka murtuu akselistaan irti. Läppä ei koskaan kuittaannu tulleensa haluttuun asentoon ja servo jatkaa yrittämistään. Tuskin se kuitenkaan noin isoa virtaa ottaa.
Tuo yli ampeerin vuotovirta ei kyllä kuulosta terveeltä, 1,6x24 h = 38,4 Ah/vrk. Isokin akku tyhjenee nopeasti. Yksi konsti olisi irroittaa sulakkeita ja katsoa josko virrankulutus loppuisi. Näin löytyisi virtaa ottava laite. Olen huomannut että jännitteiden pudottua vikakoodeja ainakin vectrassani tulee tukuittain.
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

Tänään mittailin vuotovirtoja ja täytyy todeta että tuo 1,7 A jonka aiemmassa viestissä sanoin ei pidä paikkaansa. Lyhyen odottelun jälkeen vuotovirta tippuu 0,1 Ampeeriin. Tämä ei kyllä saa akkua tyhjäksi. Jokin rele tms siellä ajoittain surahti jolloin virrankulutus nousi hetkeksi tuonne 1,7 Ampeeriin. En osaa sanoa että olisiko tämä toiminta loppunut auton "käynnistymistoimenpiteiden" jälkeen (mittarin sulake ei kestänyt pidempiaikaista mittailua) vai onko tuo rele juuri kyseinen virtasyöppö. Kävin sulakerasian releet läpi, mutta mikään niistä ei näyttänyt mitenkään erikoiselta eikä kosteuttakaan juuri ollut.

Mitään muita toimenpiteitä ei siis tässä vaiheessa ole tehty muuta kuin tuota ECU:n maadoitusjohtoa suojailtu. Täytynee huomenna testata laskeeko akun jännite päivän aikana, olen nyt pitänyt akunkenkää irti parkissa. Ajonesto pomppaa välillä edelleen päälle. Jotain kontaktiongelmaa epäilen (oikosulun takia transponderi ei saa ECU:un yhteyttä ja ajonesto jää päälle). Toisaalta välillä ajonesto lähtee useamman avaimenkäännöksen jälkeen pois (kuitenkin avain??).

Ilmastointi lakkasi kesällä toimimasta, ja silloin tätä ongelmaa ei vielä esiintynyt, joten se ei vaikuttane tähän.

Omat keinot alkaa aikalailla loppua joten jos akku vielä tyhjenee täytyy ottaa luuri kouraan ja soitella autosähkökorjaamoon.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

"mittarin sulake ei kestänyt pidempiaikaista mittailua" Yleensä halvatkin mittarit sietää 10A asti virtamittauksia. Jos sulla ei sulake kestä mittarissa (vai onko oikeasti niin pienille virroille mitoitettu?) niin olisko siellä kuitenkin jotain piikkejä, joita mittari ei ehdi edes näyttää?
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

shamrock kirjoitti: 24 Marras 2021, 18:15 "mittarin sulake ei kestänyt pidempiaikaista mittailua" Yleensä halvatkin mittarit sietää 10A asti virtamittauksia. Jos sulla ei sulake kestä mittarissa (vai onko oikeasti niin pienille virroille mitoitettu?) niin olisko siellä kuitenkin jotain piikkejä, joita mittari ei ehdi edes näyttää?
Nyt kun sanoit niin räpläsin samalla tuota ecun maadoitusjohtoa nähdäkseni muuttuuko vuotovirta. Jos siellä on oikosulku aiheutunut niin virtapiikki on hyvinkin voinut sulakkeen hajottaa.

Viittasin tuolla pidempiaikaisella mittailulla siihen, että mittarissa lukee 10 A proben alla "max 30 seconds every 15 min". Tätä ohjetta en noudattanut :D , ja mittasin virtoja parikin minuuttia putkeen.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

No juu ... mutta tuo lähinnä tarkoittaa sitä, että sitä 10A se kestää tuon ohjeen mukaan. Jos virrat pysyy alle tuon 2A oikeasti, niin sitä pitäis kestää aika loputtomiin. Sen sijaan jos oikeasti se sulake mittarista paloi, niin silloin on tapahtunut jotain muutakin.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

shamrock kirjoitti: 24 Marras 2021, 19:58 No juu ... mutta tuo lähinnä tarkoittaa sitä, että sitä 10A se kestää tuon ohjeen mukaan. Jos virrat pysyy alle tuon 2A oikeasti, niin sitä pitäis kestää aika loputtomiin. Sen sijaan jos oikeasti se sulake mittarista paloi, niin silloin on tapahtunut jotain muutakin.
Aivan, mittasin yleismittarilla sulakkeen johtavuuden ja ei johtanut, eli juuri niin kuin sanoit jokin virtapiikki oli sulakkeen hajottanut.

Mutta updatea tähän juttuun: auto kävi huollossa. Ecu ja ecun liittimet tarkistettiin, ei vaurioita. Johtosarjan toisesta päästä löytyi kuitenkin ongelma; jokin oli sulattanut sulakerasiaa aika pahasti. Autoon on kesällä vaihdettu käytetty sulakerasia, koska oikea etuvilkku ei toiminut.. taitaa olla niin että sulakerasia itsessään ei ole syyllinen vaan pikemminkin oire. Uusi sulakerasia maksaa maahantuojalta 1600 e joten se ei ole vaihtoehto, jotain muuta täytyy siis keksiä.

Tehtävää:
1. etsi uusi (käytetty) sulakerasia
2. löydä alkuperäisen vian aiheuttaja.

Nyt hyvät foorumilaiset, onko heittää valistuneita arvauksia mikä laite voi kiskoa virtaa (vai syöttää, laturiko?) niin paljon että johto/sulakerasia sulaa? En taida osata laittaa kuvia sulakerasiasta tähän ketjuun, mutta tarkennan kun olen katsonut minkä sulakkeen/releen alla vahinkoa oli tapahtunut.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1526
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Uskoisin että kun sen sulakerasian ottaa käteen sieltä, niin pystyy seurailemaan kyllä mikä piiri on kyseessä, ja mikä sitä on sulattanut. Toki saman sulakkeen takana on useampia laitteita yleensä, mutta saa sillä vikaa ainakin rajattua. Tietysti jos sulakkeita on jo palanut, niin niistä piireistä toki vikaa etsitään ekana. Mutta aina vika ei ole ollenkaan niissä itse laitteissa, vaan huonossa kontaktissa. Ei se isoakaan virtaa tarvitse, että alkaa lämpöä tuottaa ja pikkuhiljaa sulaa. Vaikkei sulake palakaan ... miksi palaisikaan, kun se virta ei ylipäänsä kulje kunnolla.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Eskeetti
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2021, 16:25

Re: Zafira B ajonesto ajoittain päällä

Viesti Kirjoittaja Eskeetti »

Päivitystä tähän:

Zafiraan vaihdettiin purkuautosta sulakerasia, samoten sulakerasialle tuleva osittain sulanut liitin vaihdettiin. Ongelmat katosivat, eikä akku enää purkaudu.

Tutkailin vanhaa sulakerasiaa, ja näyttää siltä että viat (ajoneston päälle hyppiminen, flekti ei sammu, akku purkautuu) on aiheuttanut oikosulku sulakerasiassa.

Ei muuta kuin uusien vikojen kimppuun, kiitos kaikille vinkkejä antaneille.
Vastaa Viestiin