Astra H -05 z16xep laturi ja jäähdyttimen vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
J0NE
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 01 Maalis 2006, 07:08
Paikkakunta: Espoo

Astra H -05 z16xep laturi ja jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja J0NE »

Laiska taas kysyy, kun ei löydä...

Kuuluuko otsikon auton laturiin vapaakytkin?
Lämpösenä käydessä hihna läpsähtelee ja samaan tahtiin hihnankiristin nykii.
Pyörittelin romuja ilman hihnaa, mutta en huomannut sanottavaa.
Autossa edellisen toimesta vaihdettu Elstock 28-5530, joten sen oikeellisuudesta ei tietoa. Tilasin Docin kuormaan nyt kiristimen varuiksi kuitenkin.

Lisäksi jäähdytin taitaa tihkua.
Mimmonen purkuoperaatio?
Pitääkö ilmastoinnin kenno ottaa myös tai muuten päästää kaasut esim. putkien takia, vai sujahtaako välistä?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13552
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra H -05 z16xep laturi ja jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei välttämättä ole.
7zap/opel saat varosakuvastosta katsottua onko.

Jos hihna räpättää niin vapaakytkin on yleensä se syyllinen kun sen liike takertelee.


Jäähdyttimen saa lähes aina vaihdettua irroittamatta lauhdutinta tai sen putkia. Voi toki vaatia tällöin koko keulan purkamisen auki. Ac järjestelmä tulee aina tyhjätä ja täyttää liikkeessä. Kaasu on erittäin vaarallista ilmastolle eikä ole hyväksi terveydellekkään.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
J0NE
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 73
Liittynyt: 01 Maalis 2006, 07:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Astra H -05 z16xep laturi ja jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja J0NE »

No eipä näytä tuon mukaan vaparia olevan.
Saatavilla toki kuitenkin on, mikä tekee hommasta hieman sekavaa, varsinkin jos eri vaihtoehtoja on vähän siitä riippuen, mihin markkina-alueelle salamalaatikko on tehtaalta lähtenyt.
Elstocin hihnapyörän sisus on kyllä mutteria vaille tyhjä.
Kokeillaan tutkia rissoja vielä.
Isommassa kalustossa vastaavien automaattikiristimien runkojen väsyminen on joskus vastaavaa aiheuttanut, kun kiskoo vinoon.

Jäähdyttimeen liittyvä ilmastoinnin mahdollinen tyhjäyskysymys oli täysin suoritettavaan työmäärään korreloiva.
Luvat ja laitteet löytyy itseltäkin kyseiseen operaatioon, mutta ei vaan pätkääkään kiinnosta, kun sen puolen romut on melko uudet ja toimivat.
Kaasuihin liittyvät ympäristövaikutukset ovat tässä kohtaa siis ihan toissijainen asia, jotka voi jättää Gretan kaltaisille, joiden elämä on siitä kiinni.
Hyvä huomio silti yleisesti.
Vastaa Viestiin