Laitetaanjotain kirjoitti: ↑03 Joulu 2021, 21:23
Astra läx autoklinikalle helmojen paikkaukseen ja läppien asennukseen ja sain sijaisautoksi C3 sitikan, kurkkailin sitä sen multimediajärjestelmää ja sieltähän löyty android auto - Nooh luuri piuhaan ja kokeilin aktivoida samalla piuhalla aa:ta mitä kokeilin Ooppeliinki ja eihän se lähteny tulille...
Kuinkahan kranttu toi Ooppelin järjestelmä on siitä piuhasta?
Pitää olla semmoinen jolla onnistuu muukin kuin lataus. Eli kokeileppas siirtää pihelimesta vaikka kuvia tietokoneelle. Jos onnistuu niin kaapeli käy.
Andoid autolle löytyy myös oma topikki
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Laitetaanjotain kirjoitti: ↑03 Joulu 2021, 21:23
Kuinkahan kranttu toi Ooppelin järjestelmä on siitä piuhasta?
Ainakin tuo facelifti on hyvin kranttu.
Kokeilin varmaan viittä piuhaa ja vasta Verkkokauppa.com:ista ostettu noin metrin pituinen tukeva kaapeli toimii luotettavasti.
Laitetaanjotain kirjoitti: ↑03 Joulu 2021, 21:23
Kuinkahan kranttu toi Ooppelin järjestelmä on siitä piuhasta?
Kyllä se aika nirso on. Lähtökohtaisesti laadukas datakaapeli käy, kiina-kaupan halpikset ei toimi tai yhteys katkeilee. Muutamilla eri kaapeleilla kokeillut ja parhaiten toimi Waltter brändin jykevä punottu kaapeli. Parilla halpiskaapelilla kokemus oli että ei yhdistä ollenkaan tai yhteys kuolee satunnaisesti käytön aikana.
Miten on muilla näin pakkasten alkaessa lämminny Astra? Oma on -21 1.4t automaatti, ja tuntuu että ei taho nostaa lämpöjä mittarin mukaan 90 asteeseen. Verrokkina samalla matkalla ja -20 pakkasella Corsa E 1.0t lämpeni kyllä 90 asteeseen. Nyt on kokeiltu -8 ja -12 asteen pakkasella Astraa ja ei lämpene.
Whuizzz kirjoitti: ↑04 Joulu 2021, 11:13
Miten on muilla näin pakkasten alkaessa lämminny Astra? Oma on -21 1.4t automaatti, ja tuntuu että ei taho nostaa lämpöjä mittarin mukaan 90 asteeseen. Verrokkina samalla matkalla ja -20 pakkasella Corsa E 1.0t lämpeni kyllä 90 asteeseen. Nyt on kokeiltu -8 ja -12 asteen pakkasella Astraa ja ei lämpene.
Lämpiää nopeasti ja lämpömittarin neula lukittuu tarkasti tuohon 90-lukemaan kovallakin pakkasella. Tosin itselläni vuoden 2017 malli, sen 1.4 t 150 hv on eri moottori kuin tuo sun.
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Oma työmatka on ensin 8 km sekalaista 40-50-80-60-40-50-60 ajoa, sitten 7 km 80 km/h vauhtia ja lopuksi 1 km 30 km/h. 10 asteen pakkasilla töihin päin mennessä moottori lämpenee 90 asteeseen, mutta kotiin tullessa ei lämpene. Alkumatka on enimmäkseen ylämäkeä ja nousua on useita kymmeniä metrejä. Kun vielä lopussa mennään lujempaa, niin moottori on käytännössä koko matkan vähän raskaammin kuormitettu. Kotiin päin tullessa moottori kyllä lämpenee alkumatkan isossa vauhdissa lähelle 90 astetta, mutta loppumatkan pienivauhtinen alamäkeen rullaus saa lämpötilan taas laskemaan.
Whuizzz kirjoitti: ↑04 Joulu 2021, 11:13
Miten on muilla näin pakkasten alkaessa lämminny Astra? Oma on -21 1.4t automaatti, ja tuntuu että ei taho nostaa lämpöjä mittarin mukaan 90 asteeseen. Verrokkina samalla matkalla ja -20 pakkasella Corsa E 1.0t lämpeni kyllä 90 asteeseen. Nyt on kokeiltu -8 ja -12 asteen pakkasella Astraa ja ei lämpene.
Lämpiää nopeasti ja lämpömittarin neula lukittuu tarkasti tuohon 90-lukemaan kovallakin pakkasella. Tosin itselläni vuoden 2017 malli, sen 1.4 t 150 hv on eri moottori kuin tuo sun.
OBD:n perusteella Astrassa (1.4T) se 90 tarkoitti 70-110 veden lämpötiloja.
Minulla vm. 2016 farkku 1.4T. Kun lähden kylmästä tallista, niin 3 min rauhallisen soratiellä ajon jälkeen kabiiniin alkaa tulla kädenlämpöistä ilmaa. Asia ei juurikaan muutu sen mukaan, että olenko pari tuntia pitänyt 300W säteilylämppäriä päällä vaiko en - samassa mutkassa sitä lämpöä alkaa aina tulla, eikä tähän hirveästi vaikuta ulkoilman lämpötilakaan. Minulle ei vielä ole selvinnyt, onko ilmakanavassa sähkövastus vaiko ei.
Noin 5 min ajon jälkeen pääsen pikitien risteykseen ja jo ennen tuota risteystä lämpömittarin neula jo kipuaa 50 C minimilukeman yläpuolelle.
Pikitiellä 70 km/h ajoviimassa sit riippuukin aika paljon pakkasesta, että miten nopeasti lämpömittari nousee tasan 90 C kohdalle. Mut kyllä se näillä -10 C pakkasilla taitaa noin 15 min ajon jälkeen jo siellä olla. Nollakeleillä ei tarvi kotipihasta ajaa kuin 7 min, eli melkein heti kun pääsen sinne pikitielle ja kiihdytän matkanopeuteen, on mittarissa jo 90 C. Joskus -30 C pakkasilla on käynyt niinkin, että lämpömittari kyllä nousi tunnin ajon jälkeen 90 C lukemaan, mutta kun matkustajat pyysivät lisää lämpöä kabiiniin, alkoi moottorin lämpö laskea 70 C tienoille. Eli kyllä se lämmityslaitteen käyttötottumuskin vaikuttaa moottorin lämpenemiseen. Itse väännän usein lähtiessä lämpötilapyynnön asentoon MAX ja siinä 3 min kohdalla kun alkaa kädenlämpöistä ilmaa tulla, nostan puhallinnopeuden 2 -> 5.
Oma Astra kyllä lämpiää melko nopeasti, vaikkei olisi mitään esilämmitystä käyttänyt. Omasta autosta löytyy se 300W:n vastus ja 1850W:n sisälämppäri, joita pystyy yleensä hyödyntämään. Vuosimallin 2018 myyntiesitteessä on maininta quick heat-vastuksesta, joka olisi vakiovaruste enjoy ja innovation -varustetasoissa. Mitään erityistä mainintaa moottoreista ei ole. Nopeasti sitä lämmintä ilmaa tulee tuulilasille, ja kyllä se veden lämpötilamittarikin aika nopeasti nousee siihen "90-asteeseen", toki riippuu vähän ajosuoritteesta. En ole kyllä yhtään Webastoa kaivannut, vaikka ihan kiva se olisikin. Ja kyseessä 150 heppanen versio.
Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
toukopouko kirjoitti: ↑05 Joulu 2021, 17:40
Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Katsoisin ekana coolerin sisään. Ei näitä ole tienpäälle jäänyt tuon takia mutta se on ylivoimaisesti yleisin paikka mistä jäätyy.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
toukopouko kirjoitti: ↑05 Joulu 2021, 17:40
Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Viime talvena sama toistui n.viisi kertaa, hoitona joko 1/2 tuntia tyhjäkäyntiä tai tunniksi talliin/parkkihalliin
Astra GTC 07
Astra Sports Tourer Sport 2,0 CDTI 160hvAT 2011
Astra K Sports Tourer Sport Innovation 150hv-17
Insignia B Grand Sport Executive A 1,6T 200 -20
toukopouko kirjoitti: ↑05 Joulu 2021, 17:40
Jaahas, Astrasta tuli taas vapaastihengittävä kun tuli pakkaset. Ei siis ahda lainkaan eikä siis kulje mihinkään. Kaasua kun pitää pohjassa niin tulee herjaa, että huolla auto. Viime talvena kävi samoin kovien pakkasten aikana ja huollossakin tutkittiin, mutta mitään ei löytynyt muuta kuin vikakoodit aliahtamisesta. Nyt siis sama homma. Mikä näissä jäätyy? 1.4T webastolla.
Katsoisin ekana coolerin sisään. Ei näitä ole tienpäälle jäänyt tuon takia mutta se on ylivoimaisesti yleisin paikka mistä jäätyy.
Jaa-a, pitäisiköhän sitä katsoa omasta autosta mistä kohtaa tuo täsmälleen ottaen ottaa ilmaa moottoriin. Jos vaikka yrittäisi suojata sen talvella s.e. kaikki edellä ajavan heittämä kosteus ei päädy suorinta tietä moottorin ilmanottoon ja sitä kautta välijäähdyttimeen. Tai sitten vaihtoehtoisesti ajaa pikkasen kauempana siitä edellä ajavasta tietyillä keleillä.
Muistelen lukeneeni joskus vuosia sitten Klonkswagen foorumilla siitä, että välijäähdyttimen tyhjentäminen oli (valveutuneiden käyttäjien keskuudessa) tietyissä malleissa ihan vuosittainen "huoltotoimenpide". Kosteus kuulemma jäätyi pakkasilla välijäähdyttimen pohjalla ja sitä kertyi ajonoloon aika lailla. Sitten jossain vaiheessa, kun auto oli muutaman tunnin lämpimässä ja käynnistyksen yhteydessä imaisi kaiken sen veden sylintereihin... neste kun ei tunnetusti pahemmin puristu kasaan niin lopputuloksen saattaa arvata.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Laitetaanjotain kirjoitti: ↑30 Marras 2021, 16:28
Onko sillon 2015/2016 pitäny erinseen maksaa webasto/eberistä kun on uuden K-mallin Astran tilannu itselle? Omassani ei tuota lisälämmitintä ole ja mietinkin että kuinka pihi on tämän auton eka omistaja ollut ku ei sitä ole autoon ottanu tai vartavasten sen pois autosta halunnu...
Tänään mittari laski -20 tietämille ja auto kerkesi olla roikassa pikkasen reilun tunnin ja ei meinannu millään lähteä käyntiin (1.6 cdti)
Taitaa olla lisäksi tuossa omassa biilissä säteilylämmitin...
Diisselistä en ole varma kun en niitä konfiguroinut silloin, mutta ainakin bensavehkeisiin se oli valinnainen lisävaruste.
Omassa bensaturbossakaan ei ole, eikä ollut 1,5 vuotiaana ostaessa säteilylämppäriäkään mutta sen asennutin jälkikäteen. Auttaa kyllä kummasti kylminä aamuina jos vaan antaa paahtaa vähän pidempään. Tosin lähtenyt tuo muutenkin käyntiin ainakin tähän saakka kovemmassakin pakkasessa. Jos kulunut akku niin kylmäkäynnistys on ensimmäisiä asioita josta yleensä tulee oireita…
Myös dieseliin webasto piti hankkia lisävarusteen.