Bursa kirjoitti: ↑22 Syys 2021, 07:42
ascona_c kirjoitti: ↑22 Syys 2021, 06:40
Bursa kirjoitti: ↑21 Syys 2021, 22:59
Kysymystä kysymyksen perään, no tätä varten kait nämä foorumit on. Alku vaikutti hyvältä mutta tuliko nyt kuitenkin ostettua pommi... Auton etuosasta kuuluu ulina, kun on veto päällä. Parhaiten ilmenee ylämäessä tasaisilla matalilla kierroksilla. Ei ole erityisen korkea ääni, ja mielestäni etuvasemmalta kuuluu. Mikä mahtaa olla kyseessä?
Automaattivaihteinen 2.0 diesel vm 2009. Juuri varta vasten vältin manuaalisen insignian ostamista jotta ei tulisi laatikkovikaista eteen, eikö nämä automaatit pitäny olla kestäviä
Toivottavasti siis ei olis laatikkovikaista kyse
Turbo vinkuu?
Etupyörän laakeri?
Kokeile mutkitella, muuttuuko ääni?
Kokeile laittaa nelonen päälle, ja aja sama mäki korkeammilla kierroksilla, muuttuuko ääni?
Yhtään vinkuvaa AF40-6:tta en ole vielä tavannut.
Minusta ei kuulosta turbon ääneltä. On sellanen laakerimainen ulina/jylinä. Meinaatko siis normaalia turbon ääntämistä vai jotain ahtopainevuotoa tms?
Mutkittelua täytyy vielä koittaa. Sen olen kyllä todennut että nimenomaan riippuu siitä mikä vaihde silmässä, korkeammilla kierroksilla ei nimittäin tuota kuulu mielestäni. Täytyy vielä koittaa myös käsin vaihtaen kikkailla tuota. Minun tietojen mukaan tähän laatikkoon on kertaalleen automaatin öljytkin vaihdettu.
Arvelin että liekö turbon normaalia ääntä?
Pyöränlaakerit kestää n.150-200tkm keskimäärin, ääntää yleensä 80km/t vauhdissa. Mutkittelu voi muuttaa äänen taajuutta.
Ahtoputkessa saattaa olla myös pieni halkeama, joka painetta läpipäästäessään saattaa tuottaa ylimääräistä ääntä 1500-2000 kierroksen kohdalla.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=255194
Jos halkeaa reilusti, antaa kyllä vikakoodin ilmamassamittarista.
Laatikko on Aisin Warnerin valmistama, ja laatikon valmistajan suositus öljynvaihtoväliksi on 6v/80tkm. Opel ei anna vaihtoväliä laatikkoöljylle, joten jos aktiivinen huoltomyyjä ei ole tuota lisätyötä myynyt, tai asiakas ei ole osannut tätä kysyä, ei laatikkoöljyjä tarvitse käytännössä vaihtaa koskaan. Laatikon valmistajan puolelta kuitenkin 200tkm ajettuun öljyt olisi pitänyt vaihtaa kolmesti. Mutta toisaalta, kuten sanottua, Opel ei tätä vaadi.
Laatikon öljyt voi vaihtaa joko laskemalla propusta pois sen mitä tulee (3L), ja täyttämällä uudella. Maksaa liikkeessä n.150€. Perusteellinen huuhteluvaihto jossa kierrätetään laatikon kaikki öljyt, on hinnaltaan noin tuplat.
Laatikko sinänsä hyvinkin luotettava, osalla ollut vikaa venttiilipöydässä. Suurimmalla osalla ei. Allekirjoituksen Astralla ajettu AF40-6:lla 403tkm, öljyt vaihdettu kolmesti, laatikon toiminnassa ei moitittavaa.