Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Vuodesta 2016 asti olen omaani ajanut ja samalla tavoin se on aina käyttäytynyt:

Katuvalojen loppuessa kestää ehkä 3 - 5 sekuntia, ennenkuin pitkät syttyy. Jos edessä on mäen nyppylä ja sieltä tulee autojono vastaan, robotti voi luulla katuvalojen jatkuvan siellä mäen rinteessäkin.

En koe tätä kuitenkaan suurena ongelmana, eli en ole softapäivitystäkään kysellyt. Pakotan pitkät manuaalisesti päälle jo 50 - 100 m ennen katuvalojen loppumista (tai itseasiassa usein ajan kyl ne valaistutkin osuudet pitkät päällä jos vastaantulijoita ei ole), jotta näen sinne pimeyteen jo ennenkuin edes olen siellä. Sitten kun olen pimeässä ajanut sen 5 sek, nykäisen viiksestä pitkät lähivaloille ja painan A-painiketta, niin aina on sillä sekunnilla syttynyt automaattipitkät, eikä jää enää mitään arpomaan. Paitsi jos on kamera huurussa, mutta kyl mielestäni silloinkin se vihreä A palaa mittaristossa.
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja helo »

opelonparas kirjoitti: 20 Joulu 2021, 18:59
helo kirjoitti: 20 Joulu 2021, 09:55
helo kirjoitti: 10 Joulu 2021, 08:24 Kysyisin muilta 1.4t 150hv Astran omistajilta, että nouseeko teillä lämpömittarin neula tarkasti sen 90 asteen viivan päälle, vai jääkö hieman sen alle, kuten minulla? En muista miten tuo on kesällä käyttäytynyt, mutta nyt kunnon pakkasilla kun lämmöt nousevat muutenkin hitaammin, aloin kiinnittämään tuohon huomiota. Neula siis jää minulla ehkä sen 90 asteen merkin paksuuden verran sen alle.
Onko lämpömittarin näyttämään lisää kokemuksia muilla Astran omistajilla? Nouseeko siis tarkasti 90 asteen merkin päälle, vai jääkö hieman alle? Lisätietona vielä, että minulla on tehdasasenteinen Webasto, mutta yo. kokemukset on ilman ajonaikaisen Webaston käyttöä.

En ole vieläkään ehtinyt tutkimaan, mitä todellinen lämpö on OBD:n kautta luettuna. Termostaatin toimintaa alan pikkuhiljaa epäillä...
Omassa Astrassa lämpömittarin neula on lähes tismalleen pytysuorassa. Ehkä ihan millin vajaa.
Eilen tuli katsottua OBD-palikalla jäähdytysnesteen lämpötiloja, kun ulkona oli noin -15. Lämmöt nousi maksimissaan 88 asteeseen. Mittaristossa neula asettui sen millin-pari 90 asteen merkin alalapuolelle, kun todellinen lämpö saavutti 81 astetta. Siitä se ei sitten mihinkään liikkunut tuolla 81-88 välillä. Eiköhän tuo ihan kunnossa ole.

MatrixLEDeihin liittyen totean, että turha niihin ainakaan mitään päivityksiä on odotella. Ei varmasti enää tule korjauspäivityksiä näin vanhaan malliin. Siis tuollaisia "ominaisuuksiin" liittyviä. Itse ajan niin vähän pimeässä, että en muista tarkalleen miten käyttäytyy katuvalojen loppuessa, mutta sen olen huomannut, että katuvalojen alkaessa ajallaan aika pitkään vielä pitkät päällä. Ja omallakin valaistulla vakioreitillä on yksi sellainen loiva kaarre vasemmalle, jossa automatiikka sytyttää aina pitkät oikealle metsän puolelle. Ei tuosta siis mitään haittaa ole, mutta olen ihmetellyt sitä aina.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Joo, jos on himmeät katuvalot ja/tai kuusenoksien takana osittain piilossa, niin olen minäkin joskus päässyt satoja metrejä "valaistulla" osuudella automaattipitkät päällä. Usein ne kyl sammuvat viimeistään toisen tai kolmannen valopylvään kohdalla, jolloin sitten tökkään vanhan lain mukaisesti viikseä taaksepäin laittaakseni manuaalipitkät päälle.

Vanha tieliikennelaki oli parempi, kun se salli kaukovalojen käytön heikosti valaistuilla osuuksilla ja kielsi niiden käytön ainoastaan tyydyttävästi tai sitä paremmin valaistuilla osuuksilla.

Nykyinen laki kieltää kaukovalojen käytön AINA valaistuilla osuuksilla. Mutta, jos mä koen valoista olevan apua, niin kyllä mä niitä käytän, vaikka sitten lakia rikkoen. Vielä eivät ole vieneet linnaan tätä suurta rikollista.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Onkos karvalakkimallissakin nykyään jo LEDit? Näin liikenteessä Astran, jonka takavalot oli ne karvalakkiversiot, eli tasaisen punaista koko valaisin, eikä kahta raitaa. Sen auton keulalla oli kuitenkin mielestäni ledit, eikä halogenit.
Rizhto
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Huhti 2017, 21:29

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

En itsekään usko, että Opelilta enää tuohon valoasiaan enää mitään päivitystä tulee. Alkaa olla K-sarja jo valmistusikänsä ehtoolla. Mutta onko tässä välissä tullut? Tuohon autoon kun ei ole päivitystä tehty kertaakaan (vm 2017). Itseäni vähän ärsyttää, ettei tuosta ole voitu tehdä oikeasti toimivaa. Automatiikan idea on mielestäni se, ettei minun kuljettajana tarvi kuin kytkeä automatiikka päälle tarvittaessa ja sitten pois kun en enää tarvi. Siinä välissä automatiikan tehtävä on hoita KAIKKI. Jos näin ei ole, koko automatiikka on täysin turha. Käsittääkseni ledmatriisit kyllä toimii yleisesti muilla merkeillä (ainakaan ei tutut ole kitisseet). Tänään yritin taas hautausmaalla käydessä pistää automatiikkaa päälle. "A" kyllä syttyy kojetauluun, mutta pitkiä ei saanut millään päälle. Sitten mentiin taas loppumatka manuaaliohjauksella.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Mihinkäs kellonaikaan siellä hautausmaalla kävit? Tuohan vaatii, että on oikeasti kunnolla säkkipimeää, mitä on iltaisin vasta klo 17 jälkeen. Hämärän aikaan kaukovalot eivät syty. Vähänkin jos taivas vielä sinertää tai punertaa tunti auringonlaskun jälkeen, niin Astra kuvittelee olevan päivä, vaikka minä sytytin manuaalipitkät jo hieman ennen sitä auringonlaskua.

Tuollaisen konenäön rakentaminen on melko haastava tehtävä, enkä odotakaan että robotti toimisi kuin ajatus. Kyllä kaikkia robotteja joutuu ihminen paimentamaan, mutta eihän sitä tietysti kaikki kehtaa tutuille kitistä "lyöneensä kätensä paskaan" kun on isolla rahalla ja suurin odotuksin ostanut tämmöisen lisävarusteen.

Mun mielestä tuo robottinäkö toimii yllättävän hyvin. Ei turhaan sammuttele pitkiä, jos mutkan ulkokaarteessa jonkun talon pihalla on valoheitin tielle päin suunnattuna. Toisaalta, ei sitten aina sammuta niitä myöskään "yksisilmäisen" vastaantulijan kohdalla, joten joskus joutuu manuaalisesti paimentamaan.

Rekan katolla olevia äärivaloja ja/tai mainosvaloja robotti puolestaan joskus luulee katuvaloiksi ja pudottaa sitten lähivaloille muutamaksi sekunniksi. Algoritmi varmaan tulkitsee kaikki riittävän korkealla olevat valot katuvaloiksi. Joskus kun olen ajanut jyrkkää mäkeä alas ja notkon vastapuolella tulee autojono vastaan "tuulilasin yläreunassa", niin silloinkin on pitkät pudonneet kokonaan pois päältä, kun robotti luulee vastaantulevan jonon ajovaloja katuvaloiksi.

Kun edellä ajava menee jossain 300 - 400 metrin päässä, saattaa robotti räpsytellä hänelle pitkiä, kun ei oikein osaa päättää uskaltaisko ajaa pitkillä vai ei. Itse ratkaisen tilanteen usein pistämällä manuaalipitkät päälle, pudotan kympin pois nopeudesta, niin äkkiä välimatkaa onkin jo +500 metriä ja seuraavassa mutkassa voin salaa vaihtaa manuaalipitkiltä takaisin automaattipitkille.

Siitä olen samaa mieltä, että katuvalaistuksen loppuminen pitäis kyllä olla helppo havaita algoritmilläkin ja ne pitkät vois sytyttää 0,5 sek sen jälkeen, eikä vasta 3 sek sen jälkeen.

Mutta kokonaisuudessa olen ihan tyytyväinen, että jo v. 2015 on näinkin fiksut matriisivalot osattu suunnitella. Mutta kyllähän robottiälyn metkut pitää oppia tuntemaan, jotta osaa varautua erilaisissa tilanteissa ottamaan komennon itselleen, kun keinoäly rupee hölmöilemään.

Nyt kun tuo uusi Astra L on aika kirveellä veistetyn näköinen, niin mitähän automerkkiä ja -mallia kannattais seuraavaksi katsella samasta hintaluokasta, jos/kun haluan yhtä fiksusti toimivat ja yhtä hyvät kantamaltaan olevat matriisivalot?
ics
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Syys 2018, 18:49

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ics »

Jos pitkät ei syty, on tarpeeksi pimeää ja se ”A” palaa vihreänä kojetaulussa, on se kamera huurussa vaikka se ei mistään esteestä tai muusta herjaa. Se ei ole vielä niin paljoa että tulisi virhe ja aina ei tulekaan koska se pysyy sopivasti lämpimänä ja kylmänä mutta jos pysäytät auton ja katsot lampulla sitä ”kameraikkunaa” lasin ylälaidassa keskellä niin varmasti on valkeaa huntua siinä.

Joskus se vaan huurustuu. Voi toimia tunnin ja sitten tunnin päästä ei. Ei auta vaikka olisi puhallus täysillä.
Tai toisinpäin. Ensin ei toimi jonkun matkan ajon jälkeen ja ajat pari tuntia. Sammutat ja lähdet 30min päästä ajamaan -15c pakkasessa niin toimii puoltoista tuntia jonka ajat aivan normaalisti. Ei ole mitään logiiikkaa tuossa huurustumisessa. Mutta kun kosteus autossa on sopiva ja vaikka kuinka pitäisit lumet pois lattialta ja sisätilat ”lämpiminä” niin silti saattaa olla huurussa tuo kamera. Pahin ongelma on syksyisin kun alkaa olla kylmempää. Ei tarvi ajaa kyn 5min niin tulee jo esiin toisinaan.

Tätä asiaa olen aina tutkinut kun ei ole automaattipitkät toimineet ja aina on ollut syy sama, kamera huurussa, vähän alalaidasta tai enemmän ylös toista laitaa. Auto on 2019A malli, 3 vuotta ajoa tuli täyteen marraskuun lopussa. Muuten ollut tosi tyytyväinen, rekkojen takia käytän manuaalilla kun ei aina keskivallin takia tajua vaihtaa. Ei näy rekan valot ja koppi korkealla niin automatiikka ei ymmärrä.

Pitkien toimimattomuus huurun takia vituttaa suunnattomasti ja automatiikan takia jää myös pieni tumma kohta keskivasemmalle pitkissä. Jos ajaa manuaaleilla, sitä tummaa kohtaa ei ole koskaan. Jotain softapäivitystä kaipaisi mutta nämä on sitten tulevaisuuden autojen juttuja. Tähän tuskin tulee enää mitään.

Hyvä auto on ollut. Tyyppivikoja ei taida muita olla kuin tuo kamera ja jarrujen huono kunto usean vuoden jälkeen. Ensikatsastuksen suurin hylkysyy on nimittäin jarrut.
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja helo »

Matrix-LED keskustelu jäi mieleen ja nytpä löytyi maantien pätkä, jossa minullakin tuo ihan sama ongelma esiintyy. Eli automatiikka ei sytytä pitkiä ollenkaan, kun katuvalot loppuvat. Seuraaviin katuvaloihin on noin 2 km, eikä tuolla matkalla siis valot syttyneet. Voi olla, että kamerassa on huurua, mutta vaimo tuota pätkää useammin ajaa ja valitteli, että poikkeuksetta jää pitkät syttymättä. Onhan tuo vähän ärsyttävää.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Vaikka tuulilasi on muuten huuruton niin se kameran linssiosa on ihan huurunpeitossa, siksi automaattipitkät eivät toimi. Ongelma johtuu liian tiiviistä paketista jolloin ilma ei kameran kohdalla kierrä ja huurtuu. Tuokin olis aikoinaan helppo ollut ratkoa ja ihmettelen ettei siihen jälkimarkkinoinnissa ole parannusta tehty.
Nyt kun uutta mallia pukkaa niin epäilen, että k mallin pikkuvirheiden korjaukset ei tehdasta ja maahantuojaa kiinnosta.
JKAVS
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Heinä 2013, 13:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Rizhto kirjoitti: 26 Joulu 2021, 00:41 automatiikan tehtävä on hoita KAIKKI. Jos näin ei ole, koko automatiikka on täysin turha
Tätä en allekirjoita. Eihän sadetunnistin tai automaatti-ilmastointikaan toimi virheettömästi joka tilanteessa, vaan välillä niitäkin joutuu kaitsemaan. Kuitenkin vähintään 95% tilanteista ne hoitavat homman kotiin. Sekin helpottaa jo tosi paljon.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Enempi vituttais jos ei sitä manuaali toimintoa olisi käytettävissä.

Wag on lämmitys tuolle tuulilasille uudemmissa malleissa. Ei sekään ihan moitteeton mutta paljon parempi.

Kokeilkaas joku tehä siihen koteloon vähän ilmareikiä tai laittaa silica pusseja sisälle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
pashil
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Helmi 2021, 21:02

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja pashil »

Mites on, kun uudessa astrassa on saatavilla mukautuva vakionopeudensäädin niin onkohan innovation vanhaan malliin päivitettävissä sellainen toiminto? Jotenkin tuntuu tuo törmäysvaroitin olevan vain kesken jäänyt adabtiivinen säädin 😂
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

pashil kirjoitti: 31 Joulu 2021, 13:32 Mites on, kun uudessa astrassa on saatavilla mukautuva vakionopeudensäädin niin onkohan innovation vanhaan malliin päivitettävissä sellainen toiminto? Jotenkin tuntuu tuo törmäysvaroitin olevan vain kesken jäänyt adabtiivinen säädin 😂
Vanhempaan k astraan sai myös adaptiivista vakkaria. Silloin maskissa se tutka lisänä. Oletettavasti tarvii ostaa maski ja tutka sekä vetää johtoja ja ohjelmoida sps kautta autoa. Epäilen että tulee maksamaan muutamia tuhansia euroja.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Sami H
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 64
Liittynyt: 01 Maalis 2012, 08:01

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Sami H »

Facelift-Astra kävi ensimmäisessä vuosihuollossa.
Kilometrejä kertyi noin 18000 ja öljyn käyttöikää oli jäljellä 41%. Käyttöikää siis selvästi enemmän kuin edellisessä 1.4 bensaturbossa, joka tuossa vaiheessa alkoi jo huutelemaan vaihtoa.

Normihuollon lisäksi pyynnöstä päivitettiin LED-Matrixien softa, joka nyt toimiikin paremmin (pitkät sammuu heti tullessa katuvalojen alueelle ja myös uudestaan päälle nopeammin).
Myös moottorin softa päivitettiin, pientä nykimistä esiintyi kylmänä alakierroksilla tasakaasulla. Aika näyttää tuliko parempi.

Koko vuoden bensankulutus oli kulutusmittarin mukaan 5.0 ja todellinen tankkauksista 5.1. Sisältää ainakin 3tkm kuomukärryn vetoa. Alhainen kulutus on ollut positiivinen yllätys. Alimmillaan sopivassa kesäkelissä pääsin reilut 50km työmatkan 3,9l/100km. Silloin ei tosin ajettu satasen mukaan isolla tiellä, vaan pikemminkin max 85 jonon takia.
Itä-Suomen kierroksella nykymittapuulla pienehköä kuomukärryä vedettiin tasaista 90 vauhtia n. 6.5l kulutuksella. Hyvin jaksoi 1.2 vetää isonkin kuorman.

Summattuna muutama huomio vrt edelliseen 2018-malliseen:

+kosketusnäyttö toimii nyt myös hanskat kädessä.
+Nahkapenkeillä saan paremman ajoasennon kuin perus-AGR:llä.
+Moottorin alakierrostoiminta parempi (pl. kylmät aamut ensimmäisten kilometrien aikana).
+muokattava digimittaristo
+joillakin tienpinnoilla ärsyttävä nypytys on poistunut (rengastus voi toki vaikuttaa)
+pienempi kulutus
+Matrixien automaatti-pitkät toimii jo hämärässä, ei tarvitse "säkkipimeää"

-takaovien lukitusnappeja on ikävä
-12V pistokepaikka uupuu takakontista, kylmälaukun pistokkeen joutuu pujottamaan eteen asti
-1.4 turbo toki parempi täyskaasukiihdytyksissä
Insignia GS 2.0T AT9 MY22
Corsa-e MY23
Calibra 2.0i museorek. -91
Ex-Opelit: Astra ST 1.2 130 -20, Astra ST 1.0 -19, Astra ST 1.4 150 -18, Vectra C CDTI -08, Vectra C 1.8 -03, Omega B2 2.2 -01, Ascona B 1.9 -76, Manta A 1.9 -71
Avatar
jopp3
'Senator'
'Senator'
Viestit: 585
Liittynyt: 08 Maalis 2007, 21:02
Paikkakunta: Turku

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jopp3 »

Jokos tämä mystinen nykimis ongelma on ratkaistu? Täällä on 2017 vuodesta asti autoja joissa sama ongelma.
Itsellä nyt ilmenee varsinkin kun ilmat kylmeni.
K Astra 1.4t automaatti
Ex. Astra j 1.4t
Ex.Corsa Opc -08
Ex. Vectra B i500 2,5 24v -99
Ex. Vectra B i500 2,5 24v -98
Ex. Vectra B i500 look -98 R.i.p
Vastaa Viestiin