Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
ZeusMass69
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Helmi 2020, 19:29

H7 valojen parannus

Viesti Kirjoittaja ZeusMass69 »

Onko palstalla kukaan parantanut valoja, ledpaneeli tai polttimoiden vaihto? Valokuva paneelin sijoituksesta, ja valon merkki/malli olisi oikein mukava nähdä, kiitos!
Opel Astra Sports Tourer 1,4 AT -18
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ZeusMass69 kirjoitti: 05 Tammi 2022, 16:18 Onko palstalla kukaan parantanut valoja, ledpaneeli tai polttimoiden vaihto? Valokuva paneelin sijoituksesta, ja valon merkki/malli olisi oikein mukava nähdä, kiitos!
Tähän löytyy oma topikkinsa
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... t#p2470815
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
TBO
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 118
Liittynyt: 17 Maalis 2002, 02:00

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja TBO »

Mitäs tollasen 2016 1.4 Turbo farkun 120 tuhannen huoltoon kuuluu?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

TBO kirjoitti: 05 Tammi 2022, 19:02 Mitäs tollasen 2016 1.4 Turbo farkun 120 tuhannen huoltoon kuuluu?
Tuossa topikki

https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... tra+huolto
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jakten
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Heinä 2021, 11:55

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja jakten »

jarkkis kirjoitti: 28 Joulu 2021, 10:40 Vaikka tuulilasi on muuten huuruton niin se kameran linssiosa on ihan huurunpeitossa, siksi automaattipitkät eivät toimi. Ongelma johtuu liian tiiviistä paketista jolloin ilma ei kameran kohdalla kierrä ja huurtuu. Tuokin olis aikoinaan helppo ollut ratkoa ja ihmettelen ettei siihen jälkimarkkinoinnissa ole parannusta tehty.
Nyt kun uutta mallia pukkaa niin epäilen, että k mallin pikkuvirheiden korjaukset ei tehdasta ja maahantuojaa kiinnosta.
https://www.astrakforums.co.uk/threads/ ... mera.8631/
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

181 tkm tuo Astra K (1.4T farkku vm. 2016) kuljetti ilman suurempia murheita, mutta tänään jätti tielle.

Lievää tehojen katoilua ylämäessä 3000 rpm kiihdyttäessä 50 -> 80 raportoin tänne jokin aika sitten, mutta tuota samaa se on tehnyt joskus ennenkin, niin en ole sitä osannut kovin vakavana pitää. Moottorihäiriövalo ei ole edes vilahdellut, kunnes vasta tänään.

Ajelin Lahden moottoritietä etelään cruisella 30 - 60 km matkan, niin pari kertaa vähän "nykäisi" niinkuin joskus tasamaalla taajamassakin tekee, kun ei oikein tiedä että tarvisko olla veto päällä vai mennäkö sittenkin moottorijarrutuksella. Tuollaista nykimistä ei ole ikinä moottoritiellä tapahtunut, joten itse kiinnitin siihen huomiota, mutta apukuski ei ainakaan ääneen kommentoinut tuota nykimistä. Muuten matka sujui cruisella ihan hyvin.

Sitten kun tultiin Kehä III ramppiin, joka viettää jyrkästi alamäkeen ja oikealle, kohti Tikkurilaa, niin taisi heti vakkarin pois pudottaessani syttyä moottorihäiriövalo ja näyttöön tuli ilmoitus "tehoja rajoitettu". Kun oltiin alamäki lasketeltu alas ja ois tarvinut liittyä sinne Kehä kolmoselle, niin siinähän alkaa saman tien jo loiva ylämäki. Vauhtia ei meinannut millään saada edes 50 km/h, joten jäin suosiolla siihen kolmannelle (bussi?)kaistalle. Automaatti D-asennossa, koitin kaasupoljinta puoliväliin, koitin pohjaan asti, niin vaihteet kyllä vaihtui pienemmälle ja kierrosluvut hyppäsi kickdownin vuoksi 3000 rpm, mutta ei lähtenyt nousemaan vaan laskemaan.

Hätävilkut päälle ja nilkutin bussikaistaa ylämäkeen ehkä 30 - 40 km/h, yhä kokeillen kaasupolkimen eri asentoja. Liittymäramppien jälkeen turvallisessa paikassa pysäytin ja sammutin. Auto käyntiin uudelleen, niin moottorihäiriövalo syttyi heti, mutta vielä ei herjannut tehojen rajoittamisesta. Nyt päästiinkin jo melkein normaalisti pientareelta vauhtiin ja uskaltauduin ihan hätävilkut sammuttamaan ja siihen kehän varsinaiselle kaistallekin liittyä, kun vauhtia jo 50 - 70 km/h. Ylämäen huipulla kuitenkin herjasi taas jo tehojen leikkautumisesta. Jyrkkä alamäki ennen Tikkurilaa päästiin laskettelemaan n. 70 km/h, mutta tasamaalla vauhti hyytyi taas 30 - 40 km/h ja heitin hätävilkut päälle.

Seuraava bussipysäkki löytyi Tikkurilan liittymästä. Siihen auto kunnolla turvalliseen paikkaan parkkiin, taas sammuksiin, kuskin ovi auki, ovi kiinni ja ovet kaukosäätimellä lukkoon. Odottelin puolisen minuuttia, josko nollautuisi tehokkaammin.

Auto käyntiin, niin ei ottanut tyhjäkäynnilläkään kierroksia kuin 3500 rpm. Oltiin nyt niin turvallisessa paikassa parkissa, etten uskaltanut enää lähteä kehälle kokeilemaan ajamista, vaan soitin Opel Assistanceen.

Reilu tunti saatiin odotella ja auto kävi tyhjäkäynnillä, kun pakkastakin oli n. -5 C. Aika tasan tunnin jälkeen koitin, että oiskohan jo itsekseen parantunut, mutta ei vieläkään ottanut tyhjäkäynnillä kuin 3500 rpm. Sen jälkeen alkoi moottori täristää ja vibrata niin rajusti, että matkustajat valittelivat jo, että kusihätähän tässä kohta tulee. Kun poljin kaasua 1500 rpm, niin kävi tasaisemmin, mutta en jaksanut koko ajan nojata polkimeen, niin sai sitten ravistella vielä 15 min, kunnes hinausauto saapui sijaisauton kera.

Ens viikolla toivottavasti saan Länsiautosta vikadiagnoosin ja kustannusarvion, mutta oiskohan arvon raadilla heittää omia arvailuja kehiin jo tämän oirekuvauksen perusteella?

PS. Juu ei varmaan ollut fiksua rääkätä rikkinäistä moottoria tunnin tyhjäkäytöllä ja kaasun polkemisella, joten sitä ei tarvi mainita, jos ei muuta kommentoitavaa ole. Ensimmäisen tunnin se kuitenkin kävi ihan tasaista tyhjäkäyntiä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei ole opeleissa vastaantullut mutta olisiko välijäähdytin jäässä ja tunnin käyttö sulattanut ja sitten hörppunyt vettä koneeseen tehden käyntihäiriötä tai jopa vaurioita johonkin Oireet sopisi tähän
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Auto seisoo 8 h päivässä lämpimässä hallissa ja sillä ajetaan 2 x 60 km päivässä, joten luulis sen hörppineen vedet jo pikkuhiljaa koneen läpi? Vai voiko sitä vettä/jäätä kertyä tämmöiselläkin käytöllä jonnekin väärään paikkaan seisomaan? Nythän oli kyl jo loka-marraskuussa poikkeuksellisen kylmät kelit täällä uudellamaallakin.

Auto oli perjantaina pesussa, voisiko siitä olla aiheutunut kosteutta väärään paikkaan? Sen jälkeen sillä ajettiin perjantai-iltana 60 km ja jätettiin kylmään talliin yöksi pakkaseen.

Lauantaina sillä ajettiin ensin 50 km, shoppailtiin muutama tunti (auto kylmässä ulkona) ja ajettiin taas 40 km täysin ongelmitta mummolaan. Sieltä mummolastakin päästiin kotiinpäin tuo 30 - 60 km Lahdenväylää lähes ongelmitta. Luulis näillä ajoilla jo pesusta mahdollisesti jäänyt kosteuskin poistuneen?
helo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Tammi 2018, 14:45

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja helo »

Yksi veikkaus voisi olla, että vikaa on yhden sylinterin puolassa. Vai onko näissä ns. puolapaketti, johon kuuluu kaikkien sylinterien puolat? Itsellä meni aikanaan Octaviasta puola ja moottorin käynti meni silloin todella epätasaiseksi. Nuo voi oireilla myös lievemmin (satunnaisia sytytyskatkoja), ennen kuin vikaantuvat lopullisesti ja yksi pytty putoaa käytännössä kokonaan pois pelistä.

Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa tai kallista remonttia tulossa. Kerro Askoik ihmeessä myös täällä, mitä korjaamolla selviää.
Astra K ST Innovation, 1.4T MT6, MY18.5
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Edellisestä Astra Jiistäkin meni aikoinaan puola(t). Se teki silloin sellaista äkkinäistä pätkimistä/ravistelua aina kiihdyttäessä, ihan kuin olis ollut joka toisella käyntikierroksella normaalikäynti ja jokatoisella kierroksella tulpp(i)a pimeenä. Vika alkoi ensin silloin tällöin lievänä, sitten parin viikon päästä jo pätki ja ravisti niin paljon, että vilautti hetkellisesti moottorihäiriön valoakin. Siitä enää muutama päivä eteenpäin, niin taisi jo moottorihäiriövalo palaa jatkuvasti. Ajamalla sen sain kuitenkin pajalle tutkittavaksi.

Tämä Asta K tehojen katoaminen on sellaista, että ihan tasaisesti koko kierrosalueella tehot täysin kateissa. Eikä se mitään pätkinyt tai ravistellut kun yritin kiihdyttää. Voihan toki kyseessä olla täsmälleen sama vika, mutta josko Astra Kssa on vaan sivistyneempi "safe mode", eli rajoittaa niitä tehoja sit sen verran rajusti, ettei pääse kuin seuraavalle bussipysäkille nilkuttamaan.

Juu, pidän kyllä teidät ajantasalla, että:
A) Vieläkö tästä tulee luotettava käyttöpeli.
B) Jääkö mysteeriksi ja luottamus jatkon kannalta epävarmaa.
C) Lähteekö paaliin jo ens viikolla. Johan tämä tosiaan yli 5 vuotta ja 181 tkm kestikin moitteettomasti.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

helo kirjoitti: 09 Tammi 2022, 12:07 Yksi veikkaus voisi olla, että vikaa on yhden sylinterin puolassa. Vai onko näissä ns. puolapaketti, johon kuuluu kaikkien sylinterien puolat? Itsellä meni aikanaan Octaviasta puola ja moottorin käynti meni silloin todella epätasaiseksi. Nuo voi oireilla myös lievemmin (satunnaisia sytytyskatkoja), ennen kuin vikaantuvat lopullisesti ja yksi pytty putoaa käytännössä kokonaan pois pelistä.

Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa tai kallista remonttia tulossa. Kerro Askoik ihmeessä myös täällä, mitä korjaamolla selviää.
K astrassa 1,4T 150hv on oma puola joka sylinterille.
J astrassa 1,4T 140hv on puolapaketti.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
MIR
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 19:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja MIR »

Alla Astra K 2016 1.4 Turbo Sports Tourer. Infotainment näyttö meni sököksi... näyttö vilkkuu, kunnes vilkkuminen loppuu itsekseen jonkin ajan kuluttua. Keskelle ilmestyi viiva ja värit eivät toistu oikein. "Muuten" toimii moitteettomasti :banghead:
Autoa ostettaessa autolle myönettiin kahden vuoden takuu, joten takuuseen ei mene. Merkkiliikkeestä kysyttäessä uuden hinta olisi parin tonnin luokkaa :banghead: Selvittelin sitten purkaamoilta näytön ohjainlaitteita (ilmeisesti vika ei ole näytössä), mutta haasteena lienee ohjelmiston uudelleen asentaminen. Onko kokemuksia tai vinkkejä? Kiitos.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13551
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

MIR kirjoitti: 09 Tammi 2022, 15:07 Alla Astra K 2016 1.4 Turbo Sports Tourer. Infotainment näyttö meni sököksi... näyttö vilkkuu, kunnes vilkkuminen loppuu itsekseen jonkin ajan kuluttua. Keskelle ilmestyi viiva ja värit eivät toistu oikein. "Muuten" toimii moitteettomasti :banghead:
Autoa ostettaessa autolle myönettiin kahden vuoden takuu, joten takuuseen ei mene. Merkkiliikkeestä kysyttäessä uuden hinta olisi parin tonnin luokkaa :banghead: Selvittelin sitten purkaamoilta näytön ohjainlaitteita (ilmeisesti vika ei ole näytössä), mutta haasteena lienee ohjelmiston uudelleen asentaminen. Onko kokemuksia tai vinkkejä? Kiitos.
Kokeileppa vaihtaa se pelkkä näyttö ja katso mitä tapahtuu. Noissa alkupään k astroissa oli näyttökampanjoita joissa tarkistettiin ja tarvittaessa uusittiin näyttö.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
MIR
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 19:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja MIR »

1,2sorsa kirjoitti:Kokeileppa vaihtaa se pelkkä näyttö ja katso mitä tapahtuu. Noissa alkupään k astroissa oli näyttökampanjoita joissa tarkistettiin ja tarvittaessa uusittiin näyttö.
Kiitos. Jospa se uudella näytöllä asettuisi.
Viimeksi muokannut Rookeri, 09 Tammi 2022, 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus korjattu
ZeusMass69
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 19 Helmi 2020, 19:29

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ZeusMass69 »

2018 malliin ehdittiin vaihtamaan näyttö 2 kertaa, takuun puitteissa onneksi.
Opel Astra Sports Tourer 1,4 AT -18
Vastaa Viestiin