Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
grandlandx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 436
Liittynyt: 12 Kesä 2018, 15:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja grandlandx »

Oli tässä hiljattain havainto itsekseen jarruttavasta autosta, se jarrutti ilman syytä. Minulla on alkanut tulemaan vähitellen pelko ja epäilys autoja kohtaan, joissa on automaattiset hätäjarrutukset ja muita systeemejä, jotka puuttuvat autojen kulkuun. Minua ei haittaa että muut sellaisilla ajalee, mutta enpä kyllä sellaista haluaisi itselleni, koska haluan vastata itse autoni kulusta. Itse toimin tietotekniikan parissa, joten epäilen asioita joskus syystä, joskus syyttä.


Onkohan kenelläkään muilla epäluottamusta tällaisia asioita kohtaan? Näyttää olevan vaikeampi hankkia uutta autoa ilman näitä himmeleitä.
Omistamani Opelit: Omega 2.0 8V aut -98, Grandland 1.6D -18, Grandland PHEV Fwd -21, Jeep Compass -24
Ollut myös pari fordia, muutama fiat, pari nissania ja psa-kamppeita.
dohf
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Tammi 2021, 13:01

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja dohf »

Et ole ainoa - ja minä olen perhana automaatiokoulutettu insinööri :) Täydelliseen automaattiseen ajamiseen en näillä leveyksillä usko edes vähää alusta, kun jo yksinkertaisimmissa avukkeissa on ongelmia. Omassa Grandlandissa pelkkä kaistavaroitin ärsyttää, kun yritän ajaa useimmiten aikalailla oikeassa laidassa kuten laki määrää, lisäksi siellä on pois urista. Pimputus kuuluu vähän väliä, koska pitäisi ajaa keskempänä kaistaa.

Huollon sijaisautona oli muutaman päivän aktiivisella kaistavaroituksella varustettu auto, ja poistin sen käytöstä ensimmäisillä kilometerillä. Ei se erottanut tamppaantunutta lunta reunaviivasta, ja väänsi autoa itsestään liian lähelle keskiviivaa. Rasittava ominaisuus.

Sitten on lukkiutumattomat jarrut, vetoluistonesto ja ESP, joiden olemassaolo taas on käytännössä todettu hyväksi. Ei nekään kaikelta pelasta, mutta tekee perusajosta huomattavasti turvallisempaa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Näinhän se menee. Kouluja käynyt ja lisäksi itse oppinut on vasta koulutettu oppinut :D
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Tuon automaattijarrutuksen saa pois päältä jos toiminta epäilyttää. Insignian kohdalla ei ole suurempaa valittamista toiminnasta, mitä nyt joskus varoittelee vähän turhia. Edellisessä autossa (insignia b sekin) jarrutus aktivoitui kerran toden teolla ja se oli aiheellista. Pienemmän pään mersuissa avustimien toiminnassa on kai enemmänkin sanomista.
Avatar
4scon4
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 318
Liittynyt: 09 Maalis 2012, 20:02

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja 4scon4 »

Itsellä kokemuksia työn merkeissä todella monesta merkistä ihan Fiatista Teslaan asti ja nyt uutta autoa tilatessa jätin kaikki automaattiset avustimet pois lisävarusteita jotka vain pystyi. Otetaan automattiikkaacsitten vasta kun ne on hyvin sen 5 vuotta olleet täydellisinä olemassa. (ei minun elin aikana?)
Toki ainahan pitäisi jonkun ennakkoluulottoman ostaa ja käyttää niitä että ne yleistyisi ja kehittyisi ja muuttuisi riittävän hyviksi mutta minun ei tarvitse olla se henkilö.
Pysyn mahdollisimman manuaali käyttöisessä autossa niin kauan kuin mahdollista.
Opel Ascona C 2,0i 4D LS 1987, Opel Vectra A 2,0i 4D Merit 1993, Opel Insignia B Sport Tourer Executive 2,0 FWD 2021.
JPopeli
'Senator'
'Senator'
Viestit: 328
Liittynyt: 04 Loka 2017, 13:50

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja JPopeli »

Tämän vuoksi uudet autot ei enää juurikaan kiinnosta. Kiinnostaisi ilman ylimääräisiä ajoavustimia, mutta jos haluat muutoin hyvin varustellun auton, niin siihen tulee väkisinkin jo liikaa automatiikkaa. Itsellekin käynyt niin että auto hätäjarruttaa turhaan, kyllähän sitä säikähtää.
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7429
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Mää harrastan tietotekniikkaa, jonkinlaista koodausta Googlen avustamana eri kielillä tarvittaessa, automatisointia jonkin asteista. Elektroniikkaa, perinteistä ja Arduinolla leikittelyä. Mulla esimerkiksi "Kelloradio" yöpöydällä on rakennettu MAX7219 8X32 led matriisista, jota ohjaa raspi zero W. :lollis: Olohuoneessa on isompi kello samalla 7219 matriisilla toteutettuna, mutta 16X64 lediä ja siinä toimii sydämenä Mega2560 ja DS3231 RTC. Nyt kesäaikaan siirryttäessä piti ottaa RTC irti ja päivittää se käyttämällä Pro Microa, koska en halunnut kajota Megan koodiin...

Mutta tähän autojen automaatioon ainakin pikkuatoissa olen ajatellut, että siinä pitää kuljettajan itse tiedostaa se, että siinä autossa on jotain avustimia.
Mää lähtisin siitä, että semmosella autolla mentäisiin jonnekin suljetulle radalle (kerhon ratapäivät?) ja sielä voisi hallitussa ympäristössä kokeilla miten vaikkapa automaattinen jarrutus toimii? Käyttämällä vaikka jotain puhallettavaa barbaraa ihmisen mallina?

Eihän nää avustimet kovin vaikeita ole, mutta se että joku toiminto aktivoituu yllättäen päälle eikä sulla itselläs ole ennakolta mitään kokemusta siitä miltä se tuntuu ja mitä auto tekee, niin se voi olla aika hämmentävää.

Mun ekat kokemukset Signumin ESPistä oli aika hassua, kun oletin (ja yritin) pientä puskemista mutkaan, niin se yllättikin ja auto kääntyi nätisti. En odottanut sen kääntyvän sillä tavalla, joten auto teki jotain odottamatonta.

Eli, Kuljettajan pitää tiedostaa mitä avustimia autossa on ja jos mahdollista, niitä pitäisi päästä kokeilemaan jossain turvallisessa paikassa.
prööt
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3585
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Pelko ja epäilys automaatiota kohtaan

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Kuva
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Vastaa Viestiin