astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vuosimallissa 2006 kompressorin magneettikytkimen sulake on tunnuksella FE 17 , eli sulake numero 17 siellä moottoritilan elektronikkamoduulissa. Löytyykö tuota sulaketta ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Vuosimallissa 2006 kompressorin magneettikytkimen sulake on tunnuksella FE 17 , eli sulake numero 17 siellä moottoritilan elektronikkamoduulissa. Löytyykö tuota sulaketta ??
Kyllä löytyy tuo sulake! Aika hämäävä, kun ohjekirjassa lukee dieselmoottori polttoaineen lämmitin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Siinä tapauksessa:
Mittaa sulakkeen FE17 jännite sieltä moottoritilan elektroniikkamoduulista. Ota sulake ja rele K8 irti ja mittaa ensin kumpi puoli sulakekannasta on jännitteinen. Sen jälkeen mittaa yleismittarin ohmi tai jatkuvuusalueella jännitteettömästä sulakekannan puoliskosta resistanssi tai jatkuvuus releen K8 relekannan liitinnastaan 30.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Siinä tapauksessa:
Mittaa sulakkeen FE17 jännite sieltä moottoritilan elektroniikkamoduulista. Ota sulake ja rele K8 irti ja mittaa ensin kumpi puoli sulakekannasta on jännitteinen. Sen jälkeen mittaa yleismittarin ohmi tai jatkuvuusalueella jännitteettömästä sulakekannan puoliskosta resistanssi tai jatkuvuus releen K8 relekannan liitinnastaan 30.
Moi Robertx,

Mittasin tuon resistanssin ja se on 0,1 ohmia!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tällöin pitäis olla se sulake FE17 sen ilmastoinnin kompressorin magneettikytkimen sulake.
Mikä oli jännite sulakkeella ?? Mittasitko sen myös ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Kyllä mittasin silloin kun katsoin kumpi navoista on jännitteellinen ja jännite oli sulakkeella 12.65...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Jännite siis releen etupuolella ok.
Seuraavaksi varmista , että se rele vetää , kun ilmastointi kytketään päälle. Tähän tarvitset mahdollisesti apulaisen painamaan ilmastointia päälle / pois.
Lämpötila kylmimmälle mahdolliselle (LOW?) ja auto / off / eco - valintoja käyttäen kompressorin magneettikytkintä päälle pois samalla kuin itse pidät siitä releestä kädellä kiinni... pitäis pystyä kyllä tuntemaan terävä napsaus.
Kun olet varmistanut, että rele vetää, mittaa liittimestä X3 , liitinnastasta 48 jännite, kun kompressorin magneettikytkimen pitäisi olla vetäneenä. Eli mittaus ilmastointi päällä. Voi olla vaikea mitattava ja liittimen irrotuksesta voi mennä jotain muuta pimeäksi. Kytkentäkaavion mukaan siihen liitinnastaan tulee mustavalkoinen johdin.
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... UxxYmpnREU
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... mREcG9TM1E
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

kamala kirjoitti:Kyllä mittasin silloin kun katsoin kumpi navoista on jännitteellinen ja jännite oli sulakkeella 12.65...
Hei Robertx,

Tuli työtapaturma ja hoksasin juuri, että mittasin väärin tuon sulakkeelle tulevan jatkuvan virran. Kävin äsken mittaamassa sen oikein ja sinne tulee virtaa vain 0,5V eli ei juurikaan mitään. Mittasin samalla ne muut ilmastointilaitteen sulakepaikat missä ei ole edes ollut sulaketta, niin niihin tulee sama jännite 0,5V.
Onkos sinulla tähän mitään lääkettä??
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Moottoritilan sähkökeskuksessa jotain häikkää jos mittaus varmasti oikein.
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

kadett90 kirjoitti:Moottoritilan sähkökeskuksessa jotain häikkää jos mittaus varmasti oikein.
Kävin mittailemassa tuosta sähkökeskuksesta muitakin sulakepaikkoja.
Esim. sulakepaikat:
FE5 jäähdytyspuhallin 30amp
FE9 ajovalojen pesulaite 25amp
FE18 käynnistin 25amp
FE 21 moottorin ohjaus 20amp
niin näihin paikkoihin tulee virtaa kun auto ei käy 0,0V - 0,2V
eli sama kuin tuohon ilmastoinnin sulakkeelle.

Kaikkiin muihin noihin isompiin sulakepaikkoihin tulee jatkuvaa virtaa tuo akunjännite.

Onkohan tuossa sähkökeskuksessa joku maadoitusvika vai kuuluuko nuo sulakepaikat olla jännitteettömiä kun auto on paikoillaan??
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Laita auto käyntiin ja mittaa se sulake FE17 uudestaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Suoraan akulta nuo pitäis tulla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... tulee suoraan akulta... just tarkistin.
Kytkentäkaavion mukaan sulakkeisiin FE1,FE2,FE3,FE4,FE5,FE6,FE7,FE8,FE9,FE10,FE11,FE13,FE16,FE17,FE18,FE19,FE20,FE22,FE28, jne pitää tulla koko ajan jännite. Jännite tulee suoraan akulta.
Mitä vasten mittasit ?? Laita toinen mittapää auton korin maadoituspisteeseen. Se on sellainen piste, mihin tulee useampi ruskea johdin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jos et saa sitä sulaketta hyvin mitattua, niin ota se rele K8(R8) irti ja mittaa sen relekannan liittimestä numero 30 jännite. Toinen mittapää korin maadoituspisteeseen ja yleismittarin valitsin tasajännitealueelle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Jeps... tulee suoraan akulta... just tarkistin.
Kytkentäkaavion mukaan sulakkeisiin FE1,FE2,FE3,FE4,FE5,FE6,FE7,FE8,FE9,FE10,FE11,FE13,FE16,FE17,FE18,FE19,FE20,FE22,FE28, jne pitää tulla koko ajan jännite. Jännite tulee suoraan akulta.
Mitä vasten mittasit ?? Laita toinen mittapää auton korin maadoituspisteeseen. Se on sellainen piste, mihin tulee useampi ruskea johdin.
Noniin johan rupes näyttää paremmalta. Eli aluksi mittasin sulakkeiden kannaista + ja - osa näytti akun jännitteen ja noi mitä äsken ilmoitin oli nollaa.
Mutta nyt kun mittasin niin että jännitteellinen napa ja maadoituspiste, niin kaikki näytti akunjännitteen ja tuo FE17 näytti myös sen ja oli auton käydessä yli 14V.
Sinne tulee siis oikea jännite!?
Vastaa Viestiin