astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Mittasin tuon jännitteen tuolta kompuran liittimeltä myös ilman tuota releen hyppy maadoitusta niin se on se sama 7.7V ja 30sekunnin välein tulee piikkinä yli 14V auton käydessä. Mutta en ainakaan tunne releen naksahdusta silloin kun se antaa sen virtapiikin liittimelle.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kamala kirjoitti:Ongelmat senkun jatkuvat...
Tein tuohon K8 releeseen tuon "hyppy" maadoituksen ja rele ainakin naksahtaa kun sen laittaa paikoilleen (mitä se ei tee ilman tuota "hyppy" maadoitusta), mutta kompuran päässä ei tapahdu mitään. Eikä tapahdu silloinkaan mitään, kun rele on paikoillaan ja kapiinin puolella kytkee ilmastoinnin päälle ja pois asentoon lämpötilan ollessa low asennossa. Mittasin varmuuden vuoksi jännitteen tuolta kompressorin liittimeltä ja sinne tulee edelleen tuo 7.7V ja noin 30 sekunnin välein tulee piikkinä yli 14V auton käydessä. Eikös ton jännitteen pitäisi riittää naksauttamaan tuo magneettikytkimen/venttiilin päälle?? Vai täytyykö tuonne liittimelle tulla koko ajan tuo 14V tai 12V?
Mikäs toiminta ero on magneettikytkimellä ja magneettiventtiilillä vai onko se sama asia?
Jos kuvitellaan, että meidän vanha rikkinäinen kompura oli magneettikytkimellinen ja tämä uusi kompura on magneettiventtiilinen... niin voisiko se kiusata tätä minun ongelmaa? Mutta sit taas kun ajattelee niin tuo kompura (uusi) toimi viime syksynä sen viikon ajan...

Joten taas kaivataan neuvoja, Kiitos!!
Jos suinkin vain oikein ymmärrän, niin magneettikytkimellä varustettu kompressori ei ole sama kuin magneettiventtiilillä varustettu.
Silloin , kun kompressori vaihdettiin, niin tehtiinkö tuon dokumentin mukainen muutostyö ??
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... HpfaXczOWc

Täytyy yrittää tutkia, mistä vuosimallista alkaen on noita magneettiventtiilillä olevia... eli ymmärtääkseni ns. sisäisesti säädettyjä ja millainen on niiden ohjaus.
Ilmeisesti se rele K8 ei ole se ohjaava komponetti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tarkista , löytyykö autosta takasähkömoduuli. Pitäis olla tavaratilassa sivupaneelissa olevan luukun takana kuskinpuolella takapyörän takapuolella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Tarkista , löytyykö autosta takasähkömoduuli. Pitäis olla tavaratilassa sivupaneelissa olevan luukun takana kuskinpuolella takapyörän takapuolella.
Kyllä löytyy tuo takasähkömoduuli.

Ei tehty kompuran vaihdon yhteydessä noita muutostöitä.
Mitenkäs tuon saa selville onko tuo uusi kompura magneettiventtiilinen malli??
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Takasähkömoduuli saattaa jollain tavalla liittyä tuohon kompuraan. Yritän selvittää sitä.
Ymmärtääkseni magneettiventtiilillisessä mallissa se kompressorin hihnapyörän keskiosa pyörii kokoajan.
Magneettikytkimellisessä mallissa pyörii se hihnapyörän ulkoreuna silloin, kun kompressori ei ole päällä ja sen päälläollessa magneettikytkin kytkee kompressorin hihnapyörän keskiosan pyörimään mukana.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Ok. Takasähkömoduuli saattaa jollain tavalla liittyä tuohon kompuraan. Yritän selvittää sitä.
Ymmärtääkseni magneettiventtiilillisessä mallissa se kompressorin hihnapyörän keskiosa pyörii kokoajan.
Magneettikytkimellisessä mallissa pyörii se hihnapyörän ulkoreuna silloin, kun kompressori ei ole päällä ja sen päälläollessa magneettikytkin kytkee kompressorin hihnapyörän keskiosan pyörimään mukana.
Meillä tuo kompressorin hihnapyörän keskiosa pysyy paikoillaan eli ei ole pyörinyt koko aikana, kun olen tätä murhettani tutkaillut...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Sitten on mielestäni magneettikytkimellä varustettu malli.
Ihmetyttää todella tuo 7,7 V ja pulssimaisesti 14 V .
Silloin, kun mittasit sieltä ilmastointilaitteen paneelin takaa liittimestä jännitettä, niin oliko moottori käynnissä ja ilmastointilaite asetettu kylmimmälle ?

Rele on on/off komponetti , mutta tuo elektroniikka on sitten toista. Sen ilmastointilaitteen säätöpaneelin elektroniikan vikaantuminen voisi näkyä noin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Löytyikö sieltä ilmastointilaitteen paneelin takaa se kytkentäkaavion mukainen mustavalkoinen johdin siitä liittimen XC42 liitäntänastasta 31 ??
Entä löytyikö siitä samasta paikasta liitäntänastasta 16 ruskeapunainen johdin ??

Voit tarkistaa, ohjaako ilmastointilaitteen säätöpaneeli suoraan kompressoria ottamalla säätöpaneelin liittimen irti ja mittaamalla resistanssin noiden liitinnastojen 31 ja 16 väliltä. Auton pitää olla tällöin sammuksissa ja virrat pois päältä.
Resistanssin pitäisi olla 10-12 ohmia + johtimien ja liittimien resistanssi matkalla kompressorille... oletettavasti alle 30 ohmia yhteensä.
Sitten otat sen kompressorin liittimet irti ja toistat mittauksen. Pitäisi resistanssin olla ääretön (OL) .
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuossa tuon vikakoodin vaatima toimintaohje.

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Vedä johdinsarjaliitin irti seuraavasta liitännästä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
(Johdinsarjaliitin XC42)
ja
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V



Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V

Ohjearvo

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa A

Ohjearvo:pienempi kuin 5 Ohm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa B

Ohjearvo: pienempi kuin 5 Ohm
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Löytyikö sieltä ilmastointilaitteen paneelin takaa se kytkentäkaavion mukainen mustavalkoinen johdin siitä liittimen XC42 liitäntänastasta 31 ??
Entä löytyikö siitä samasta paikasta liitäntänastasta 16 ruskeapunainen johdin ??

Voit tarkistaa, ohjaako ilmastointilaitteen säätöpaneeli suoraan kompressoria ottamalla säätöpaneelin liittimen irti ja mittaamalla resistanssin noiden liitinnastojen 31 ja 16 väliltä. Auton pitää olla tällöin sammuksissa ja virrat pois päältä.
Resistanssin pitäisi olla 10-12 ohmia + johtimien ja liittimien resistanssi matkalla kompressorille... oletettavasti alle 30 ohmia yhteensä.
Sitten otat sen kompressorin liittimet irti ja toistat mittauksen. Pitäisi resistanssin olla ääretön (OL) .
Kyllä löytyi noi johtimet sieltä liittimestä XC42. Sain heti ensimmäisestä mittauksesta äärettömän (OL) ja sama tulos on kun ottaa liittimen irti kompuralta.
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

kadett90 kirjoitti:Tuossa tuon vikakoodin vaatima toimintaohje.

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Vedä johdinsarjaliitin irti seuraavasta liitännästä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
(Johdinsarjaliitin XC42)
ja
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V



Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V

Ohjearvo

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa A

Ohjearvo:pienempi kuin 5 Ohm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa B

Ohjearvo: pienempi kuin 5 Ohm
Ensimäinen toimintaohje 0.02V
Toinen kohta -0,01V
Kolmas kohta OL
Neljäs kohta OL
Viides kohta 0.3ohm
Kuudes kohta 0.4ohm

Toivottavasta olen nyt oikein mitannut ja selvästi vastannut noihin toimintaohjeisiin.
Täytyy kyllä myöntää että noi mittaustulokset eivät kerro minulle mitään... tämä sähköpuoli ei ole minun vahvuuksiani :no:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mittaustulos tarkoittaa, ettei ole yhteyttä sinne kompressorin magneettikytkimelle asti. Mittaa vielä resistanssi siitä kompuran puoleisesta liittimestä, eli mittaa sen magneettikytkimen kelan resistanssi. Kela on kunnossa, jos resistanssi on 10 ohmin luokkaa.
Voit tehdä myös nuo kadett90:n laittaman ohjeen mukaiset mittaukset.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kamala kirjoitti:
kadett90 kirjoitti:Tuossa tuon vikakoodin vaatima toimintaohje.

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Vedä johdinsarjaliitin irti seuraavasta liitännästä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
(Johdinsarjaliitin XC42)
ja
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Sytytysvirta PÄÄLLÄ
Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V



Mittaa jännite seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto


Ohjearvo: pienempi kuin 0,3 V

Ohjearvo

Sytytysvirta PÄÄLTÄ
Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
Maatto

Ohjearvo: suurempi kuin 500 kOhm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 16 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa A

Ohjearvo:pienempi kuin 5 Ohm


Mittaa vastus seuraavien liitinnapojen välillä:
A1_A14 Ohjainlaite - Ilmastointi
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa 31 (XC42)
&
L7 Kytkin - ilmastointilaitteen kompressori
Johdinsarjaliitin (johdinsarjan puoli) liitinnapa B

Ohjearvo: pienempi kuin 5 Ohm
Ensimäinen toimintaohje 0.02V
Toinen kohta -0,01V
Kolmas kohta OL
Neljäs kohta OL
Viides kohta 0.3ohm
Kuudes kohta 0.4ohm

Toivottavasta olen nyt oikein mitannut ja selvästi vastannut noihin toimintaohjeisiin.
Täytyy kyllä myöntää että noi mittaustulokset eivät kerro minulle mitään... tämä sähköpuoli ei ole minun vahvuuksiani :no:
Tuo mittaustulos kertoo, että ilmastoinnin säätöpaneelilta on yhteys kompuran magneettikytkimen liittimelle asti. Todennäköisesti se magneettikytkimen kela sitten rikki tai vika siinä kompuran puolen liittimessä. Se varmistuu, kun mittaat ensin siitä kompuran puoleisesta liittimestä resistanssin, jos on n. 10 ohmia, niin kela on ehjä, jos ei niin mittaa niistä kompuran puolen johtimista suoraan resistanssi painamalla yleismittarin mittakärki niiden johtimien muovieristeen läpi. Pitää olla terävä mittakärki.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Mittaustulos tarkoittaa, ettei ole yhteyttä sinne kompressorin magneettikytkimelle asti. Mittaa vielä resistanssi siitä kompuran puoleisesta liittimestä, eli mittaa sen magneettikytkimen kelan resistanssi. Kela on kunnossa, jos resistanssi on 10 ohmin luokkaa.
Voit tehdä myös nuo kadett90:n laittaman ohjeen mukaiset mittaukset.
Mitataanko tämä niin että magneettikytkimen liittimestä auton maadoituspisteeseen??
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Sieltä magneettikytkimeltä tulee 2 johtoa,niiden välinen resistanssi.
Vastaa Viestiin