Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18XE

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18XE

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Elikkäs ei ole vikakoodipohjaa mistä tutkia koska testeri näytti 0 vikakoodia. Mitattu kompuran releen pohjasta 30-tulee, 86-tulee, 85-mykkä. Mikä sitä napaa ohjaa? Hypytetty napa 30-87. kompura käynnistyy. Apua! Ja kyseessä yksi jäähd.puhaltiminen malli. Ja automaatti ilmastointi. Manuaalinen lämpötilansäätö

Ja lisänä painetunnistin näyttää 0-bar kokoajan. Mitattu virransyöttö painetunnistimelle. Samoin signaali. Ne ok.... Kokeiltu uudella painetunnistimella myös. Voiko ilm.ohjainlaite tehdä kytkemättömyyden? Kuitenkin valikosta ac pois/päälle välittyy myös testeriin on offina....

Ja vielä kun releen pohjasta hypyttää niin eikös kompuran kytkiessä myös flektin pitäisi lähteä puhaltamaan? Se ei kuitenkaan lähde pyörimään. Mutta taas moottorinlämmön ollessa tarpeeksi niin pyörii normaalisti
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Moottoriohjaus ohjaa ilmastoinnin kompressoria. Se tarjoaa maita kompressorin releen liitinnastaan 86. Tällöin rele vetää ja kompressorin magneettikytkin saa jännitteen.
Jos mittasit liitinnastasta 86 12 V jännitteen, ei rele saa ohjausta moottoriohjaukselta.

Kun painetunnistin näyttää 0 bar, ei ole riittävästi kylmäainetta järjestelmässä tai tieto ei välity moottoriohjaukselle asti.
Painetunnistimen tieto menee liittimen X51 kautta moottoriohjauksen liittimen XC 4 liitinnastaan 7 , vihreä johdin. Liitin X51 on moottorin vaihteiston puoleisessa päädyssä... siitä on varsin lyhyt matka moottoriohjauksen liittimeen.

Ei ole kovin todennäköistä, että johtuisi ilmastoinnin ohjainlaitteesta.

Flekti lähtee pyörimään vasta , kun kylmäaineen paine on kasvanut riittävästi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Joo niin tosiaan. 86 tulee se 12v. Ja kylmäaine huolto tehty ekana tätä vikaa etsittäessä. Eikä vajausta ollut kun 100g. Eli onkohan vika nyt vähän molemmissa. Releen ohjauksess sekä painetunnistimen johdoissa sit kuitenkin vaikka arvot ok pinetunn. Johdoista mitattuna. Eli relekkö ei siis saisi maita tällähetkellä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Painetunnistimen arvon pitää olla moottoriohjauksella jotain muuta kuin 0 bar. Moottoriohjaus ei anna releelle ohjausta , jos ei ole painetta. Eli rele ei saa maita.
Kannattaa mitata painetuunistimen vihreän signaalijohtimen johtavuus liittimelle X51 ja siitä vielä ecun liitimelle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Okei. Kiitos tästä. Mittaillaan kun keretään asuntoremonteilta. Juuri tuo oli epäselvää että kuka ohjaa ja ketä. :banghead:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä.
Niin, paineanturin pitää näyttää painetta moottoriohjaukselle, jotta kompressori voidaan käynnistää. Jos ei ole painetta, ei kompressori käynnisty.
Paine pitää olla n. 5 bar.

Tämä on poimittu toisesta topicista, H-Astran ilmastointi , kun ei ole päällä:

A/C Pressure Sensor Voltage Supply 4.86 V
A/C Pressure Sensor Signal Voltage 1.22 V
A/C Pressure Sensor Calculated Pressure 5.5 bar
Pressure Sensor Signal 26%
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Noniin. Mitattu 7navan signaalijohtoa suoraan moottoriohjauksen kammalta, eikä tule kuin 0.6v. Eli onko moottorinohjainlaite siis viallinen siltä osin? Ja signaalia mitattu auto käynnissä ja kompura kytkettynä. Ja siis signaali johtoa kammalta ja maita painetunn. Maajohdosta.

Ja signaalijohto siis uusittu kammalta painetunnistimelle ohittaen varmuuden vuoksi x51 liittimen
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oliko painetunnistimen syöttöjännite noin 5 Volttia , kun aiemmin mittasit ?
Kokeile vielä mitata sen uusimasi signaalijohtimen jännite , kun johdin on irrotettu moottoriohjauksen kammalta. Varo kuitenkin, ettei johtimen pää osu maihin.
Mittaa moottoriohjausboxin kiinnitysruuvin kantaa vasten (maa).

Noiden tekemiesi mittausten perusteella moottoriohjauksessa on tuossa mittauspiirissä lähes oikosulku maihin, eli hyvin pieni resistanssi , jolloin jännite putoaa.
En muista, että olisi moista vikaa foorumilaisilla aiemmin ollut. Yleensä noissa Z18XE - koneen moottoriohjausboxeissa irtoaa lankoja juotoksista, eli mittauspiiri katkeaa.
Tällöin signaalijohtimessa olisi yli 1 V jännite.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Ok. On syöttäjännite edelleen se 5volttia. Jatketaan ...
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Outoa. Näyttää 0-volttia. Ja siis tuossa mittaus vaiheessa signaali johto irti kammalta ja maita ecun ruuvilta. Sitten vielä mittasin signaalijohdon vastuksen 0.2ohm. Ja johtavuuden piipillä, ok.

Tuli muuten semmonen mieleen että aiemmin kun esitronicia käytin ja luin ilmastoinnin "kokoonpanolistaa" niin muissa oli ruksi mutta ilmastoinnin ohjainlaitteen kohalla ei ollut. Voikohan tommonen nyt aiheuttaa tätä ongelmaa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niin... odotin toisenlaista mittaustulosta. Pistää miettimään. Tosin en ole täysin varma, onko mittaustulos pätevä... eli toimiiko paine - jännite anturi ilman signaalijohtimen kytkemistä.
Hyvä, että testasit johtimen olevan kunnossa.
Tuossa C-Vectrassa ilmastointia ohjaa moottoriohjaus, eli erillistä ilmastoinnin ohjainlaitetta ei ole... toisin kuin esimerkiksi G-Astrassa. Tuskin sen rastin puuttuminen ongelmaa aiheuttaa.
Jos oletan kuitenkin väärin, se tarkoittaisi, ettei moottoriohjaukseen ole ohjelmoitu ilmastointia, eli boxi olisi vaihdettu sellaiseen , josta ilmastointi puuttuu.

Mahdollisesti paineanturin signaalijohtimen liitinnastaan moottoriohjauksen kammalla voisi syöttää jännitettä 1,5 V paristosta... pariston miinus ecun ruuviin ja plus siihen signaalijohtimen liitinnastaan.
Sen jälkeen testerillä katsoo, mitä näyttää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

joo ei nyt olisi ihan näin vaikee tarvinnut olla. Mutta tuleepahan sähkömittaukset tutuksi taas :) saakohan tuota anturin toiminta periaatetta mistään selville? vai kokeillaanko patterilla?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä.
Tuossa on J Astran ilmastoinnin paineanturin mittaukset. Toivottavasti englanti sujuu.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... _or_p0533/

Toki olet myös testannut jo uudella anturilla ja ei ole kovin todennäköistä, että molemmat anturit olisivat rikki.
Tuo mittausohje on lähinnä varmistusta varten.
Vaikuttaa vika kyllä kallistuvan moottoriohjausboxin vikaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
m_opel
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 03 Syys 2006, 08:51
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja m_opel »

Tarvii varmaan ajonestot ja kaikki uusia jos ecun vaihtaa? Ei muuten herännyt ns. Lisävirralla patterista annettuna..... Kiitos kuitenkin avusta tässä projektissa!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra c ilmastointi kompura ei kytke. Z18xe

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hankkimalla oikeanlaisen ecu kitin voi välttyä ohjelmointityöltä.
http://www.ebay.ie/sch/i.html?_sop=16&_ ... +c+ecu+kit

Jos vaihtaa pelkän ecun, pitää sen paritus olla purettu ja se pitää (tai ennemminkin siihen pitää parittaa muut ohjainlaitteet) parittaa asennuksen jälkeen.

Ok. Arvelen, että on lanka irti ecun sisällä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin