Insignia puhaltaa kylmää lämpimänä

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Tankkitassu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Loka 2020, 17:26

Insignia puhaltaa kylmää lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

Taas tuli syksy ja kaikenlaiset haasteet lämmityksen kanssa. Farkku Insignia -17 2.0 cdti 125kw on tehnyt tätä joskus aiemminkin, mutta nyt tarjoaa kylmää kyytiä jatkuvasti. Liikkeelle lähtiessä (kylmänä) eberi lähtee päälle ja sisätilaan tulee lämpöä heti kun sitä on tarjolla, aina siihen asti, kunnes moottori pääsee käyntilämpötilaan (lämpömittarin viisari keskellä asteikkoa, suoraan alas). Sen jälkeen lämpimän tulo lakkaa. Puhallin toimii, mutta vaikka säädät lämpötilan hi-asentoon, niin sisään tulee vain kylmää. Sisäkierto tms ei merkittävästi vaikuta. Jos puhaltimen laittaa käsikäytölle ja ihan minimiin, niin sisääntuleva pieni ilmavirta on ehkä hieman haaleaa, mutta kovemmassa vauhdissa sekin on kylmää.

"Bootti" ei auta, lämmintä tulee vasta kun seuraavan kerran lähtee liikkeelle niin, että moottori on jäähtynyt. Selvästi vaikuttaa siltä, että jokin anturi sekoilee tai ohjaus tulkitsee sitä väärin ja sulkee vesikierron lämmittäjän kennoon kun käyntilämpötila on saavutettu. Pieni lämpö siirtyy sitten johtumalla kennoon, joten pienellä ilmavirralla saa vähän lämpöä sisälle.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan tai onko ideoita, mistä vtai miten ikaa pitäisi etsiä?
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: Insignia puhaltaa kylmää lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

En tiedä ymmärsinkö eberin oikein, mutta käsitin sen polttoainetoimiseksi lisälämmittimeksi. Jos näin on, arvelisin auton oman lämmityslaitteen olevan epäkunnossa ja lisälämmitin kytkeytyy pois moottorin lämmettyä. Epäilen ettei lämmityslaitteen venttiili avaudu, tai ilmaa ei oteta kennon läpi.
Tankkitassu
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Loka 2020, 17:26

Re: Insignia puhaltaa kylmää lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Tankkitassu »

Vaikuttaa mystiseltä, mutta ongelma poistui kun uusin Eberin kiertovesipumpun (S-malli, eli erillinen). Se piti välillä rumaa ääntä, en tiedä toimiko ollenkaan, mutta joka tapauksessa pumpun uusiminen näytti auttavan. Eberi ei kuitenkaan ole koko ajan päällä, en tiedä sitten onko pumppu kuitenkin mukana veden kierrätyksessä lämmityskennon lävitse aina? Vaikuttaisi vähän oudolta, kun tuo kuitenkin on lisävaruste, jotenkin niiden ilman sitäkin olevien Insignioiden pitäisi kait lämmitä....

Pumppu löytyi eeperi.comista, ei tosin ihan samanlainen kuin aluperäinen. Ilmeisesti samanlaista saa vain marmoritiskiltä, hankittu oli Boschin pumppu, jossa tulo oli aksiaalinen ja lähtö tangentin suuntaan. Alkuperäisessä molemmat olivat tangentiaalisia, eli piti hankkia ylimääräinen mutkaletku avuksi. Sähköt onneksi sopivat mukana tulleen adapterin avulla heittämällä.
Vastaa Viestiin