Sivu 58/58

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 15 Elo 2021, 14:06
Kirjoittaja Samppza
peksinen kirjoitti: 10 Loka 2020, 14:05 Noin.. Mystinen kylmäkäynnistysongelma ratkesi. Syynä oli EVAPin venttiililtä imusarjaan menevä takaiskuventtiili. Päästi ilmeisesti ihan vähän läpi ja sotki adaptaation RE85lla ajettaessa.

Kun letkun pätkä oli irti ja pelkän venttiilin vaihto aika työläs, jos haluaa säilyttää alkuperäiset putket, niin en viittinyt laittaa 2€ muovista takaiskua vaan laitoin metallisen dieseliin tarkoitetun takaiskun. Saabi foorumilla saabistit ovat näitä venttiilejä vaihtaneet heikon alaväännön takia.
MItenkäs sulla tää ongelma ilmeni? Itse vaihdoin juuri ajelemaan RE85:lla ja ei ollut aluksi mitään ongelmia kun oli hiukan bensaa tankissa re85 lisäksi, mutta nyt kun on tankki aikalailla täysi RE85 niin ekan kerran koittaa starttaa kylmänä niin ei millään meinaa starttaa ja joutuu sahaamaan mutta kun toisen kerran yrittää niin starttaa heti ilman mitään ongelmia. Onkohan adaptaatiossa vikaa vai voisko olla tuo kyseinen EVAP venttiili syypää :-? ?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 16 Elo 2021, 11:07
Kirjoittaja peksinen
Vaihdoin ne muoviset takaiskut uusiin niin parani. Nyt taas joutuu kolmasti starttaamaan ennen kuin lähtee. Kylmä ja kosteus näemmä vaikuttaa, mutta talvella ei mitään ongelmaa startissa. Ajattelin lambdan vaihtaa, josko se vaikuttaisi. Lambdan Arvot vähä perseellään kun katsoin tommosella testerillä, mutta päästöt ok... 🙄. Lambda pn kuitenkin alkuperäinen ja 163tkm ajettu...

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 29 Elo 2021, 09:51
Kirjoittaja Nade
Hei.
olen tutkinut tuota biofuel päivitystä ja autoni on vuodelta -03. Tuohon pitää siis vaihtaa sytkäyksikkö ja mahdollisesti isommat suuttimet yms. Mutta mites menee moottorinohjauksen päivittäminen vastaamaan 07 vuosimallista versiota? Riittääkö tuo BIN. tiedosto mistä lähden muokkaamaan autoon sopivaksi vai miten se tapahtuu? Kaikkiin muihin kysymyksiin olen haulla löytänyt vastauksen, paitsi tuohon. Ai niin, Oletteko ihan vakio lambdalla säädelleet vai laittaneet laajakaistan kiinni säädön ajaksi? Mitään huipputehoja en ole hakemassa, vaan pientä piristystä ja tuota etanolin käyttömahdollisuutta.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 03 Syys 2021, 23:08
Kirjoittaja Jartsa
Nade kirjoitti: 29 Elo 2021, 09:51 Hei.
olen tutkinut tuota biofuel päivitystä ja autoni on vuodelta -03. Tuohon pitää siis vaihtaa sytkäyksikkö ja mahdollisesti isommat suuttimet yms. Mutta mites menee moottorinohjauksen päivittäminen vastaamaan 07 vuosimallista versiota? Riittääkö tuo BIN. tiedosto mistä lähden muokkaamaan autoon sopivaksi vai miten se tapahtuu? Kaikkiin muihin kysymyksiin olen haulla löytänyt vastauksen, paitsi tuohon. Ai niin, Oletteko ihan vakio lambdalla säädelleet vai laittaneet laajakaistan kiinni säädön ajaksi? Mitään huipputehoja en ole hakemassa, vaan pientä piristystä ja tuota etanolin käyttömahdollisuutta.
Kun PKS seudulla olet niin vaikka saab foorumin kautta yhteys Nappe nimimerkkiin niin lykkää sulle softan sisään. Ihan vakio lambdalla homma toimii.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 13 Syys 2021, 08:33
Kirjoittaja peksinen
peksinen kirjoitti: 16 Elo 2021, 11:07 Vaihdoin ne muoviset takaiskut uusiin niin parani. Nyt taas joutuu kolmasti starttaamaan ennen kuin lähtee. Kylmä ja kosteus näemmä vaikuttaa, mutta talvella ei mitään ongelmaa startissa. Ajattelin lambdan vaihtaa, josko se vaikuttaisi. Lambdan Arvot vähä perseellään kun katsoin tommosella testerillä, mutta päästöt ok... 🙄. Lambda pn kuitenkin alkuperäinen ja 163tkm ajettu...
Lambda vaihdettu Boschin alkuperäiseen ja edelleen näillä ns. välikeleillä saa sahata muutaman kerran... Mikähän voisi olla vialla. Saabi foorumilla oli T5 laite jossa samaa ongelmaa, siinä ongelma oli virheelliset suutin parametrit. Ne tuskin on mulla pielessä, kun Nappe on softat laittanu ja Aeron suuttimet, niin ei pitäs olla niissä vikaa?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 13 Syys 2021, 15:34
Kirjoittaja petrisa
peksinen kirjoitti: 13 Syys 2021, 08:33 Lambda vaihdettu Boschin alkuperäiseen ja edelleen näillä ns. välikeleillä saa sahata muutaman kerran... Mikähän voisi olla vialla. Saabi foorumilla oli T5 laite jossa samaa ongelmaa, siinä ongelma oli virheelliset suutin parametrit. Ne tuskin on mulla pielessä, kun Nappe on softat laittanu ja Aeron suuttimet, niin ei pitäs olla niissä vikaa?
Joko olit vaihtanut polttoaineen paineensäätimen siitä polttoaine jakotukin päästä?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 13 Syys 2021, 20:33
Kirjoittaja peksinen
petrisa kirjoitti: 13 Syys 2021, 15:34
peksinen kirjoitti: 13 Syys 2021, 08:33 Lambda vaihdettu Boschin alkuperäiseen ja edelleen näillä ns. välikeleillä saa sahata muutaman kerran... Mikähän voisi olla vialla. Saabi foorumilla oli T5 laite jossa samaa ongelmaa, siinä ongelma oli virheelliset suutin parametrit. Ne tuskin on mulla pielessä, kun Nappe on softat laittanu ja Aeron suuttimet, niin ei pitäs olla niissä vikaa?
Joko olit vaihtanut polttoaineen paineensäätimen siitä polttoaine jakotukin päästä?
Vaihdettu papumppu, paineensäädin, pa-suodatin , imusarjan tiiviste ja takaiskuja. Ja nyt lambda ja tulpatkin. Vedot on tallella ja käy hyvin, ainoastaan syssyllä ja keväällä ongelmia startissa.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 16 Marras 2021, 20:52
Kirjoittaja masa_
Mites toi suutin homma nyt meni? Kun mulla on vm-05 ja ne siniset suuttimet. Oon nyt yrittäny etsiä niitä aeron vihreitä suuttimia mutta ei tunnu löytyvän ja ihan uusia ei raaskis ostaa. Tähän ei vissiin käyny suoraan ne finjectorin suuttimet kun eri liitin. Onnistuiko johto sarja vaihtaa niihin käyviin? Ja faceliftissä ilmeisesti oli ne harmaat parempi tuottoset mutta siinäkin oli johtosarja vaihtunut?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 16 Marras 2021, 20:56
Kirjoittaja masa_
masa_ kirjoitti: 16 Marras 2021, 20:52 Mites toi suutin homma nyt meni? Kun mulla on vm-05 ja ne siniset suuttimet. Oon nyt yrittäny etsiä niitä aeron vihreitä suuttimia mutta ei tunnu löytyvän ja ihan uusia ei raaskis ostaa. Tähän ei vissiin käyny suoraan ne finjectorin suuttimet kun eri liitin. Onnistuiko johto sarja vaihtaa niihin käyviin? Ja faceliftissä ilmeisesti oli ne harmaat parempi tuottoset mutta siinäkin oli johtosarja vaihtunut?
Ja siis nyt on Napen ns. Stage 1/e85 softa. Tankkasin nyt ekaa kertaa kasivitosta ja tuntuu että sillä vetää vielä paremmin kun bensalla vaikka tämänhän ei pitäisi olla mahdollista noilla sinisillä suuttimilla? Joten nälkä kun kasvaa syödessä niin seuraavana ois ajatus päivittää tota suutin puolta lisäteho mielessä.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 17 Marras 2021, 07:28
Kirjoittaja petrisa
https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 03-06.html
Hintaa on jonkin verran.

Täältä käytetyt (itse myös täältä nämä aikoinaan hankin)
https://www.neobrothers.co.uk/saab-9-3- ... 1158/15342

Muista: Softa pitää sitten uusia uudelleen kun suuttimet vaihtaa.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 17 Marras 2021, 11:01
Kirjoittaja masa_
petrisa kirjoitti: 17 Marras 2021, 07:28 https://www.maptunparts.fi/polttoaineja ... 03-06.html
Hintaa on jonkin verran.

Täältä käytetyt (itse myös täältä nämä aikoinaan hankin)
https://www.neobrothers.co.uk/saab-9-3- ... 1158/15342

Muista: Softa pitää sitten uusia uudelleen kun suuttimet vaihtaa.
Suuttimet löytykin jo suokolta. Täytyy alkaa kyselee softaa joltain.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 17 Marras 2021, 21:54
Kirjoittaja masa_
Ihan noin mielenkiinnosta osaako joku kertoa miten tuo trionic 8 laskee tai miten se mittaa tuon polttoaineen etanoli pitoisuuden? Eli miten tuo adaptointi toimii? Ei oo nyt vielä itselle auennu :hammer:

Sinänsä sillä ei oo väliä mutta kiinnostaa vain tietää :food:

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 18 Marras 2021, 07:19
Kirjoittaja petrisa
Trionic 8 laskee sen lambda arvon kautta.
Kun polttoaine-ilma seos on oikea, niin lambda on 1. Tällöin trionic 8 adaptoi polttoainesyöttömäärän suhteessa mitattuun ilmamassaan.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 03 Helmi 2022, 22:07
Kirjoittaja peksinen
Saab foorumilla oli linkki mistä sai jonkun kehitysraportin tohon koneeseen ja siinä on myös T8n sielunelämää avattu. En nyt tähän hätään sitä löytänyt.