20ne mistä lujempi kansipahvi?

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Peoskari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Loka 2017, 08:47

20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Peoskari »

Olihan perjantai iltana hetken hauskaa, kun vakio kansipahvi päätti tulla sitten tiensä päähän. Mikä ois parempi vaihtoehto vakio pahvin tilalle?
Foorumia yritin kahlata ja vastaan tuli enimmäkseen z20let (muistaakseni) koneensta tiiviste. Yritin googlestaki hakia mistö löytyis vakion tilalle joku muu, mutta en löytäny/jaksanu hakia ennää.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vakio autoon ja hieman piristettyyn riittää laadukas uusi vakio kannentiiviste
1 victor reinz
2 gm
3elring
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Liekkö ihan vakio jos 20ne ja ahdetut osiolla? Vai onko kysymys sitten ihan väärässä paikkaa
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hyvä kysymys, kaippa tuolta jatkoa tulee.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Peoskari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Loka 2017, 08:47

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Peoskari »

DEAD kirjoitti: 17 Helmi 2018, 08:43 Liekkö ihan vakio jos 20ne ja ahdetut osiolla? Vai onko kysymys sitten ihan väärässä paikkaa
Joo ahdettu pirssi 0.5bar ahoilla. Unohtu kertoa
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja madi »

Ei siihen mitään parempaa pahvia tartte laittaa sulla on jotaki muuta vikaa nakuttaa kansikiero...
Ite ajellut 0.8bar paineilla ihan vakio pahvilla ongelmitta 60tkm säädettävä ruisku
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
pampero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 201
Liittynyt: 24 Elo 2010, 13:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja pampero »

Peoskari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Loka 2017, 08:47

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Peoskari »

Kansi käytetty irti. Pultit aukes omasta mielestä liian hepposasti. Räikällä ei tarttenu ees vääntää hirveen lujasti, verrattuna siihen kuinka lujaan ne laitettu kuiten. Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Kansi oli kunnossa ja venttiilit ei kanna. mut 2 ja 3 pytyllä ei puristuksia, 1 oli ihan normi ja 4 ei mitattu, Siis tietenki ennenku kansi otettiin irti.
Koneistaja ehotti et ois myös voinu jako hypätä. Ja kun pahvi ei ollu palanu, mut victor reinzin pahvissa oli reikien kohalla vähän heittoa, nii käski vaihtaa erin merkkiseen pahviin. Huomenna ois uuet osat postissa ja kasata pitäis taas laitos.
Elikkäpä pieni epäilys ois, että kansi löystyny jonka johdosta öljyä valunu konetta myöten ja puristukset katos myös sen takia. tai koska 1 oli kuiten puristuksia, nii että ois se jako ponpannu pieleen.
Onko iha hatusta vejettyä, vai voisko olla perääki tässä 😂 ja miten on se yli kiristäminen, ettei tapahtuis uuestaan sama homma
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja hukka »

Olikos niillä 2&3 pytyillä minkäänlaisia puristuksia ettei ois männissä
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Peoskari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Loka 2017, 08:47

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Peoskari »

hukka kirjoitti: 26 Helmi 2018, 07:06 Olikos niillä 2&3 pytyillä minkäänlaisia puristuksia ettei ois männissä
Joo siis tosiaan. 3bar löyty 2 ja 3pytystä ja männissä ei ees nakutuksesta jälkiä, eikä mitään 🤔
Avatar
Opve
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 913
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Opve »

Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Ilmeisesti on kahta ohjetta kiristykseen:

25nm
60 ast.
60 ast.
60 ast.
käyttö lämpimäksi
60 ast.

ja

25nm
90ast.
90ast.
90ast.

Itse oon käyttäny ensimmäistä. Ensimmäisessä ohjeessa on jälkikiristys.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Peoskari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Loka 2017, 08:47

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja Peoskari »

Opve kirjoitti: 27 Helmi 2018, 20:00
Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Ilmeisesti on kahta ohjetta kiristykseen:

25nm
60 ast.
60 ast.
60 ast.
käyttö lämpimäksi
60 ast.

ja

25nm
90ast.
90ast.
90ast.

Itse oon käyttäny ensimmäistä. Ensimmäisessä ohjeessa on jälkikiristys.
Ite kans ekalla kerralla menin ylemmän ohjeen mukaan. Ja pultit oli löystyny 🤔 nyt sit kokeilen tuolla 90ast taktiikkaa ja kuulin juttua että 45° kärsis viel ylikiristääkki vähäsen ajon jälkeen
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja ?! »

Kai pahviin jäljet jää jos puhaltaa pytystä toiseen?
Ettei vaan olis männät painunut ja renkaat jumissa?
Jos kansi/venat kunnossa niin pielessä oleva jakokin sotkis kaikkien pyttyjen rutut,kait?
Ja purkaessa merkit yleensä laitetaan kohdalleen?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Viesti Kirjoittaja TR81 »

C20NE:tä on 2 eri mäntäversiolla. Vanhemmissa on se pitkä öljyura, uudemmissa reijät kun tajuttu, että se on heikko lenkki. Esim 93vm A-Omegassa oli tuommoiset uudemmat männät. Mulla olis yks sarja tuommoisia kestävämpiä tuossa ylimääräisenä.
Ite vedin pikkulohkoista vastaavia pitkillä öljyuralla olevia mäntiä muistaaksen 4 sarjaa paskaksi. Pahvit piti yleensä, männät ei. Tosin paineet oli vähän eri luokkaa. Se saattaa linttaa sen männän niin vähän, ettei sitä edes silmällä huomaa. Saattaa olla, että männänrengas vähän ahistaa, mutta ku otat renkaan pois, niin siellä alla on halkeema. Halkeaa yleensä öljyurasta renkaan suuntaan, mutta kyllä noita tuntu halkeavan välillä miten sattuu.

Pitäisi riittää vakio pahvi, jos dekki ja kansi suora, eikä naulaile, mutta jos haluaa oikeasti pitävän pahvin, se on sama minkä halvimman vakiopahvin sinne tunkee, jos lohkoon tekee miggiurat. Itse ajanut 1.5 Bar paineilla nyt 3 kesää. Olisko tuossa tehoa joku yli 300 hp / 400 Nm?. Yhdessä koeponnistuksessa karkasi ahdot niin, että ahtopainemittari pyörähti ympäri. Koneesta meni kaikki muu paskaksi, mutta pahvi piti.
Miggiurien tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu ihan kotikonstein. Kaiken järjen mukaan ei koneistamonkaan pitäisi paljoa pyytää miggiurien tekemisestä.

Jos se kone on naulannu, niin kyllä siinä venyvät pultitkin alkaa antautumaan ja tuntuu löysältä, kun purkaa. Itellä ollut samaa vikaa noissa ensimmäisissä versioissa.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Vastaa Viestiin