1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Tässä kun on ollut näitä virityskyselyitä, niin ite en enään näkisi järkeä lähteä pikku kikkailulla alkaa muutamaa hevosta lisäämään.
Paras kombinaatio on se F-Astran C16SE kone joita löytyy vielä vähän sieltä täältä. Lähtöteho 100 hp 9,8:1
Siihen kun nakkaa X16XEL männät, niin voisi lonkalta sanoa, että tulee melkeen 10 heppaa lisää. En muista enään mihin puristus nousee, mutta olisko jotain 10,5:1 luokkaa. Samalla koneen mekaaninen kestävyyskin paranee.
Ja jos sattuu löytämään C14SE kannen, niin olisko 10 heppaa lisää. Nousisko puristus johonkin 11:1 luokkaan. Näitä kansia ei enään tahdo löytyä helpolla.
Kansitöillä se 10 heppaa ja ohjelmoitavalla ruiskulla 5-10 heppaa, kun saa rajottimen päälle 8000 rpm.
Jos kukkaroa riittää, niin kunnon nokkaa alle ja alkaa muuttumaan moottorin luonne.
Lisäksi noista moottoreista saa kevyitä.

Tuommonen alkaa jossain Corsan kopassa olemaan jo sen verran kireä kone, että saa olla aika kova vakio bemari, että menee eelle.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Valko-bandiitti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Valko-bandiitti »

MIten nuo pikkulohkojen starttimoottorit menevät keskenään ristiin. Nykyinen 1.3 startti tuntuu kovin laiskalle pyörittämään c16se-moottoria, huhun mukaan jonkin dieselin startti kävisi?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Huono startti vain. Hyvin mulla jakso vaikka oli kantta laskettu 1mm ja ruttua aika kivasti
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Valko-bandiitti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Valko-bandiitti »

Miten pikkulohkon nokka-akselit suhtauvat toisiinsa? Saako etuvedon nokkaan lisättyä virranjakajan käyttöpyörän? Helpointa tietysti olisi käyttää 1.3s takavetoasconan nokka mutta eipä sellaista ole tullut vastaan.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei saa tehtyä. Tai no saa jos sorvaa nokan pään sileäksi mutta silloinkin tarvit 1.3 nokkakehdon ja jakajan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Valko-bandiitti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Heinä 2019, 10:24

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Valko-bandiitti »

Minulla on jo moottori koossa, mutta haluaisin 1.3n-nokan tilalle vähän terävemmän. Etuvetoxiritysnokia on joka puolella ja siksi heräsi ajatus nokka-akselin muokkaamisesta.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

imotec saksassa toimittaa viritys takavetonokkia
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuli nostettua vanha "sotaratsu" tallin nurkasta corsan keulille ja tänään penkkiin ajelemaan muutoskatsastukseen teholappua.
Eli c16se johon porattu x18xe1 sisuskalut.
Portattu kansi vakioventtiilein.
Dbilas 280 nokka.
13,2 puristukset ja olikohan 0,8mm quench.
Olikohan saabin suuttimet ja XEV läppärunko.
Modifioitu XE pakosarja ja oli 2,5" putkenpätkiä jemmassa joista väsäilin loppuputken bilteman vaimentimella.
C16se moottorinohjaus ja säädettävä pa-paineensäädin.
Kampiakselin hihnapyörää viilattu pikkasen myöhäselle ja laajakaistan kanssa paineita säädelty.
Nokka syö aika reilusti alipainetta tyhjäkäynnillä, mut ruisku jaksaa vielä säätää seokset järkeväks. Muuten toimii oikein hyvin, mut kaupunkiajossa vähän nykyttelee.
Penkissä ensin vähän testiä ja eka vedon jälkeen olin huuli pyöreenä, jotain 172hv :o
Pikku säätöä, että sai leimalle 142hv lapun ja uus veto.
170,1hv/6000rpm ja 216nm/5000rpm.
2600rpm meni 200nm rikki :thumbsup:
Ilmanko ei oikein kakkosella oo pitoa...juu ja re85 tankissa.
Näköjään pikkulohkostaki saa jotain voimaa ulos :D
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ja edullisesti. Lähes 100hv/litra
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis »

On tuo edullisuus vähän suhteellinen käsite :lol:
Tekniikkaan ilmasutista pakoputken päähän on tainnu palaa rahuskia jotain 1500e lähettyvillä. Alustasarja 500, vakaajat, jarrukamat sun muut tykötarpeet päälle ni alkaa vanhalla kauhtuneella corsalla olla hulppeasti hintaa :evil:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Silti, ei läppärunkoja tai säädettävää ohjausta. Nokka ja laajakaista ostettava uutena
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Prinz_4
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Marras 2021, 14:56

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Prinz_4 »

Moi. Olen täysi noviisi näissä opelin laahain koneissa. Tekeillä ns "kyläkisa" moottori jokkis fiatin perään. Eli x16xel lohko ja hommannut pari c14se kantta sen päälle. Löysin hiotun/nitratun nokan joka on tarkoitettu käytettävän ihan hydraulinostimilla. Kysymys siis voikos noiden hydnostimien alapuolelle kylmästi laittaa shimmiprikkaa, jos esim tyhjäis ne ensin öljystä ja lisäisi niin paljon alapuolelle että "tyhjänä öljystä" välys olisi sen 3-4 kymppiä. Tämä siksi jos nostin ei jaksaisi pitää niin maksimivälys olisi noin pieni.

Toinen kysymys. Onko nuo x16xe kangen pultit tosiaan niin akilleen kantapäitä mitä lukenut. Onko ihan ehdotonta hommata Arp:in pultit jos hetkellisesti haluaisi sen kiertävän 8k nurkille?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

En tiedä kangen pulteista mutta itse käyttäsin ARP pultteja kisakoneessa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13463
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1,6 16v kangen pultit on pienet. Yleensä kisakangissa tulee paremmat pultit mukana. Halvat kannattaa käyttää koneistamon kautta että ovat mitoissaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ehkä vähän turha ostaa takokankia ja ARP pultteja moottoriin jolla ajetaan vain yksi kisa. Vaikkakin moottorispeksi kuulostaa hieman pullasahalta ja auton hinta nousee ensi kesäksi, niin kyl noi fiiut tuppaa silti menemään kaupaksi melko herkästi.
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin