Vectra A turboksi?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Miten onnistuu A Vectra saada turbona muutoskatsastettua? Mikä on vertailumalli? Kartoitan tässä Vectra A, Astra F/G, turbottamista. kun sopiva auto on vielä etsinnässä niin olisi hyvä tietää mihin aihioihin olisi helpoin saada leima. Mitähän A Vectra vaatisi ja miten osia saatavilla? X20XEV tulisi koneaihioksi kun siihen hilppeitä löytyy..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No tässä alkua mihin saa muut jatkaa ja täydentää

Xev vaatii F16/18/20/ laatikon ja vetarit eli 1,6 vectraan tai astraan ei mene samalla lootalla

Vectra a 204hv x1,2=
Calibra samoin mutta pienempi ilmanvastus ja koreja löytyy kun saatanan rallimiehet niitä koneiden takia raiskanneet. Levyt edessä jtn 280mm ja takana levyt myöskin.

Jarrut eteen ja taakse sekä abs ainakin
Astra F 150hvx1,2=
Diiseli farkussa esiintyy paksumpaa vakaajaa

Astra G 2,0turbo

Corsa B 109x1,2 eli omavalmistetta vaatis xel kannella teetetyt vetarit ja kaikkee muutakin ja abs jarrut ja vakaajat jotka onneksi sa diiselistä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

1,2sorsa kirjoitti: Vectra a 204hv x1,2=
Calibra samoin mutta pienempi ilmanvastus ja koreja löytyy kun saatanan rallimiehet niitä koneiden takia raiskanneet. Levyt edessä jtn 280mm ja takana
Nelikossa vertailumalli on tuo c20let eli 204 heppaa ja etuvedossa V6 eli 170.
Etuveto Calibran saa aika pienillä muutoksilla vastaamaan V6 mallia. Eteen 284mm levyt ja niille käypöset satulat ja isompi jarru pääsylinteri. Omalla kohdalla ei tarvinnut alkaa napoja vaihtamaan jos nuo pitää vaihtaa niin sitten taakse myös uudet laikat
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

DEAD kirjoitti:
1,2sorsa kirjoitti: Vectra a 204hv x1,2=
Calibra samoin mutta pienempi ilmanvastus ja koreja löytyy kun saatanan rallimiehet niitä koneiden takia raiskanneet. Levyt edessä jtn 280mm ja takana
Nelikossa vertailumalli on tuo c20let eli 204 heppaa ja etuvedossa V6 eli 170.
Etuveto Calibran saa aika pienillä muutoksilla vastaamaan V6 mallia. Eteen 284mm levyt ja niille käypöset satulat ja isompi jarru pääsylinteri. Omalla kohdalla ei tarvinnut alkaa napoja vaihtamaan jos nuo pitää vaihtaa niin sitten taakse myös uudet laikat
Onkohan V6 mallissa nelipulttiset navat(onko A-Vectrassa missään viisipulttisia)?

Astra G olisi ehkä helpoin kun aihiona olisi X20xev malli. Vetoluistonesto(TC) ei liene pakollinen varuste vaikka sellainen on alun perin xev ja let astrojen varuste?
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja Enochian »

lauantaijokeri kirjoitti: Onkohan V6 mallissa nelipulttiset navat(onko A-Vectrassa missään viisipulttisia)?
V6 ja Turbo -malleissa on 5x110 navat.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Enochian kirjoitti:
lauantaijokeri kirjoitti: Onkohan V6 mallissa nelipulttiset navat(onko A-Vectrassa missään viisipulttisia)?
V6 ja Turbo -malleissa on 5x110 navat.
Eli jos helpolla haluaa päästä niin xev kone turbotettuna pitäisi saada 150hv papereilla muutoskatsastukseen. Itsellä on kyllä C20XE koneinen vectra a josta saisi tarvittavat osat muutokseen alustan ja jarrujen osalta mikäli ne poikkeavat xev Vectrasta. Meneeköhän omavalmistemoottorina läpi, verrataanko jotenkin alkuperäiseen moottoriin?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

lauantaijokeri kirjoitti:
Enochian kirjoitti:
lauantaijokeri kirjoitti: Onkohan V6 mallissa nelipulttiset navat(onko A-Vectrassa missään viisipulttisia)?
V6 ja Turbo -malleissa on 5x110 navat.
Eli jos helpolla haluaa päästä niin xev kone turbotettuna pitäisi saada 150hv papereilla muutoskatsastukseen. Itsellä on kyllä C20XE koneinen vectra a josta saisi tarvittavat osat muutokseen alustan ja jarrujen osalta mikäli ne poikkeavat xev Vectrasta. Meneeköhän omavalmistemoottorina läpi, verrataanko jotenkin alkuperäiseen moottoriin?
Omavalmisteena rinnastetaan moottorinvaihtoon ja tarvit tehonmittaustodistuksen sekä osoituksen osien alkuperästä. Eli penkität sen nippa vaijerissa tai lauta polkimen alla
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Täytyy vain katsella sopiva aihio mihin koneen värkkää.. A vekku x20xev:llä tiedossa lähinnä koneen takia, saa nähdä missä kunnossa kori on kun pääsen auton näkemään. Alun perin ajatuksena oli G-Astra.. riippuu millaisia aihioita on kohtuu hinnalla saatavilla.
Täytyy tällätä tiiliskivi kaasupolkimen alle tehon mittaukseen. Penkissä täytyisi käyttää joka tapauksessa kun ohjelmoitavan moottorinohjaimen säätää.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Tutkin tuossa Järviseltä saamia tietoja ja siitä kävi ilmi että jos Astra G vertailumallina jos käyttää X20xer(118kw) konetta, ei tarvitse jarruja muuttaa mitenkään, kaikki on näissä samat kuin x20xev malleissa. Oliko turbon asentamiselle jokin minimi laskennallinen tehonkasvun prosenttiluku vai kelpaako pelkkä penkitystodistus? Nythän teho kasvaisi 100kw->118kw, pitäisi olla uskottavan rajoissa? Vectra A;n kohdalla teho saisi nousta 100kw->110kw jotta ei tarvitsi etujarrusylintereitä, jarrulevyjä, jarrutehostinta, napoja, vanteita ym ruveta etsimään ja vaihtamaan.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Jarrutehostinta ei tarvitsisi vaihtaa Vectraan vaan pääsylinteri isommaksi..
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Pyydä eroavaisuuslappu gmltä niin näkee suoraan mitä tarvii vaihtaa tuo ei ainakaan 3v sitten maksanut mitään. Kippos valmistenumeron annat ja pyydät samaan lappuun v6sen ja punaraita eroavaisuudet nykyiseen.
Täällä ovat vaatineet 0.5barin ahtoja omavalmiste turbokoneeseen ja viimeksi kun kysyin niin ei osannut ahtojen määrää sanoa mutta piti kumminkin olla jonkun verran ja näkyvillä siinä penkkilapussa. Ja 2l alakerta ja kirjaa että 1.8kansi niin voi vapari tehot uskoa matalimmiksi kuin tuo 136.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Tätä ei kyllä oikein ymmärrä mitä ollaan hakemasa...? Turbo pitää saada ja tehoa lisää siten ettei tarvis jarruihin koskea? :roll:

Minusta vaan paljo tehoa + paskat jarrut on aika huono yhistelmä...
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

|777| kirjoitti:Tätä ei kyllä oikein ymmärrä mitä ollaan hakemasa...? Turbo pitää saada ja tehoa lisää siten ettei tarvis jarruihin koskea? :roll:

Minusta vaan paljo tehoa + paskat jarrut on aika huono yhistelmä...
Ei kait katukäytössä yleensä peräkkäisiä jarrutuksia kovasta vauhdista paljoa tule? Kyllä X20XEV mallin jarrut riittää katukäytössä eivätkä mitkään paskat ole vakiona jos ovat kunnossa. Autosta ei ole tulossa kilpa-autoa mihinkään sarjaan. Pikkupiristystä vain vakioon nähden, vakio turbo joka maksimissaan riittää 250hv asti! Osia tuli sopivasti käsille ja rakentamisen iloa lähinnä, ylinopeussakkoja olen yhden saanut ja sekin oli 92km/h alamäessä 80km/h alueella. Vanhoja autoja laitellessa tulee raja myös työmäärän ja hinnan kanssa mitä kannattaa tehdä.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja Keme »

lauantaijokeri kirjoitti:Vanhoja autoja laitellessa tulee raja myös työmäärän ja hinnan kanssa mitä kannattaa tehdä.
Missä kohdin?
JEEEEEEEEEEEEE!
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: Vectra A turboksi?

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Keme kirjoitti:
lauantaijokeri kirjoitti:Vanhoja autoja laitellessa tulee raja myös työmäärän ja hinnan kanssa mitä kannattaa tehdä.
Missä kohdin?
Siinä vaiheessa kun tehokkaamman, paremman ja uudemman saa halvemmalla(ilman oman työn kustannuksia), tämä koskee vain itseäni, jokainen tekee tietysti niin kuin itse haluaa.

X20XEV G-Astrassa on samat jarrut kuin X20XER(160hv) joten ei niitä tehdaskaan ole ihan paskoina pitänyt, siihen ajatukseni liittyi. Englannista saa kyllä isompia jarruosia mutta samalla on päivitettävä rengaskooksi 16" jotta jarrulaikat sopivat sisälle. Kohta homma menee siihen että halvemmalla saa valmiita turbo H-Astroja..
Vastaa Viestiin