Megasquirt

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Megasquirt

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Tuorein räpellys on Vectra 4x4 johon nakattiin 20XE keulalle ja nyt on kova MS:n säätö käynnissä perjantain leimaa varten. Ihmetyttää vain tuo Autogaugen Led-seosmittari, ymmärtääkö kukaan noiden sielunelämästä? :o

Mittari näyttää kokoajan lähes rikkainta mahdollista seosta, tästä kun vähän säätää VE:stä laihemmalle niin mittari lähtee seilaan LEAN-Optimal-RICH aluetta. Mikähän mättää? Niin ja vakio suuttimet. :o


PS. kansalla on täällä todennäköisesti MS:iä muillakin kuin meillä pirkkalassa. Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja omega16T »

-WW- kirjoitti:

Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:
tuo taitaa olla sama kuin kaverilta naista pyytäis lainaan...useinkin noita karttoja kysellään mutta koskaan en oo tainnut nähdä niitä kenenkään laittavan näytille :no: :roll:
laitan sulle privalla numeron josta voit kysyä onko saanut jo megan pelaamaan xe:ssä ja siltä varmaan vois karttojakin saada.kirjoittelee täälläkin mutten muista nimimerkkiä.
Todennäköisesti väärässä.
Astra Rf
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 17 Marras 2005, 12:32
Paikkakunta: Helessinki

Viesti Kirjoittaja Astra Rf »

Mulla xe siinä vaiheessa että käy nätisti tyhjäkäyntiä... Kunhan saan muut asiat siihen kuntoon että pääsee ajamaan niin sitten aloitetaan säätö jumppa...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ne AutoGaugen seosmittarit ei tiedä mistään mitään. Järkyttävän huonolaatusia...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja -WW- »

omega16T kirjoitti:
-WW- kirjoitti:

Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:
tuo taitaa olla sama kuin kaverilta naista pyytäis lainaan...useinkin noita karttoja kysellään mutta koskaan en oo tainnut nähdä niitä kenenkään laittavan näytille :no: :roll:
laitan sulle privalla numeron josta voit kysyä onko saanut jo megan pelaamaan xe:ssä ja siltä varmaan vois karttojakin saada.kirjoittelee täälläkin mutten muista nimimerkkiä.
Siis minä niitä nyt en tarvitse, mutta jos joku muu jupuaa MS:n kiinni niin täältä vaan kartat ja toimii. Itseltä tulee kohta varmaa pari kolme karttaa.. :-?
Astra Rf kirjoitti:Mulla xe siinä vaiheessa että käy nätisti tyhjäkäyntiä... Kunhan saan muut asiat siihen kuntoon että pääsee ajamaan niin sitten aloitetaan säätö jumppa...
Täällä on jo ajosäädöissä, tyhjäkäynti, lisärikastus,kylmästartti ja cranking kohillaan. Nyt pitää vaan ne kaasut saada laillisiin rajoihin.

Lähinnnä tämmöstä meinasin mutta karsitaan volvot, fiatit ja fordit pois.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
MrX3M
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 18:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MrX3M »

ja laajakaistahan on käytössä? Miksi et ihan megatunesta kato arvoja? mihin olet seosmittarin kytkeny? siis johtoihin megan ulostuloihin vai megan kanssa lambdan johtoihi?
**Savun hälvettyä tarkastetaan kytkennät**
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

MrX3M kirjoitti:ja laajakaistahan on käytössä? Miksi et ihan megatunesta kato arvoja? mihin olet seosmittarin kytkeny? siis johtoihin megan ulostuloihin vai megan kanssa lambdan johtoihi?
2kpl kapeakaistaista lambda, joissa toisessa MS ja toisessa Mittari, mittari ihan sitä varten että näkee seoksen ilman läppäriä ajossakin ettei karkaile laihalle. Ja aikaisemmin on kyllä kapeakaista+mittari ihan hyvin pelannu, tuo vaan ihmetyttää että miksi "sekoaa" kun VE:stä säätää pari prosenttia laihemmalle. Huomaa käynnissäkin kun rupeaa aaltoilemaan. Asconassa ja Tbo Vectrassa seos meni VE:n mukaan.. :-? Seosta ei saa mitenkään pysymään "Optimal" alueella. Joko Rich, tai Lean. Kaikki sytkä osat uusia, eikä ennakkokaan vaikuta. Mikäs muuten vois olla syypäänä siihen kun startatessa potkii välillä taakse päin :-? Jako kohdallaan ja sytkä ok :roll:

Tarvii nyt tota seoksen aaltoilua katsoa ajossa, ei oo viä päässyu ajossa säätelemään..
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
villeg
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 65
Liittynyt: 24 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja villeg »

-WW- kirjoitti:
2kpl kapeakaistaista lambda, joissa toisessa MS ja toisessa Mittari, mittari ihan sitä varten että näkee seoksen ilman läppäriä ajossakin ettei karkaile laihalle. Ja aikaisemmin on kyllä kapeakaista+mittari ihan hyvin pelannu, tuo vaan ihmetyttää että miksi "sekoaa" kun VE:stä säätää pari prosenttia laihemmalle. Huomaa käynnissäkin kun rupeaa aaltoilemaan. Asconassa ja Tbo Vectrassa seos meni VE:n mukaan.. :-? Seosta ei saa mitenkään pysymään "Optimal" alueella. Joko Rich, tai Lean. Kaikki sytkä osat uusia, eikä ennakkokaan vaikuta. Mikäs muuten vois olla syypäänä siihen kun startatessa potkii välillä taakse päin :-? Jako kohdallaan ja sytkä ok :roll:

Tarvii nyt tota seoksen aaltoilua katsoa ajossa, ei oo viä päässyu ajossa säätelemään..
Ootteko koittanut vaihtaa noita lambda antureita ristiin, jos niissä olis ulostulojännitteessä jotakin eroa. Tarkoitan että jos toinen näyttää että ollaan rikkaalla vaikka oikeasti alettais menemään jo laihalle.

Miten ootte tehnyt ton kierrosluvun tunnistuksen, onko se jakajalta vai vr-anturilla. Mulla oli meinaan omassa 20ne:ssä joskus tuolla spark settingssissä "cranking timing" "time based" ja se potki vastaan startatessa, kun tuon muutti "trigger return" niin lakkas potkimasta. Tämä oli siis toteutettu kärjellisellä jakajalla joka oli peräisin jostakin saabista, josta aiheutui kovaa nykimistä... :o

Nyt jakajana on 18E:stä peräisin oleva ja tuota saabin jakajaa vaivannut ärsyttävä nykiminen on loppunut. (Tosin koko moottori on 18E kun sille 20ne:lle tuli kilsat täyteen)

Pitäis tuosta omasta koittaa saada päästöjä kohdilleen kun se on nyt tyhjäkäynnillä liian laihalla eikä mennyt pääsöistä läpi.
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kapeakaistalambdalla näkee onko seos laihalla vai rikkaalla, laajakaistalambdalla näkee kuinka paljon.
Itse hankin pari vuotta sitten Innovaten wb-ohjaimen ja mittarin, ihan suht tyytyväinen ollut siihenkin.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
ZuGu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3260
Liittynyt: 19 Heinä 2005, 10:11

Viesti Kirjoittaja ZuGu »

Tämäkin kysymys löytyy varmaan searchilla mut minkäslainen homma on asentaa toi MS ku aattelin ahtaa koneen niin pitäis vissiin sit laittaa sääd. ruisku..
Vectra B2 2.0DTI -00
ex-Vectra B2 Z22SE Elegance Voyage -01 Irmscher-line http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=143788
ex-Ascona B -78 "busbil" http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=157614
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

-WW- kirjoitti:
motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:
höpö höpö, sun sulaneilla moottoreilla tms pelletouhuilla en rupeisi pätemään. Opiskele "alaa" esim 10v ja tule sitten sepittämään.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

motorsport kirjoitti:
-WW- kirjoitti:
motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:
höpö höpö, sun sulaneilla moottoreilla tms pelletouhuilla en rupeisi pätemään. Opiskele "alaa" esim 10v ja tule sitten sepittämään.
En nyt mielestäni ole pätenytkään :lollis:
Se on nättiä kun sulaneet männät yhdistetään joka asiaan, ja valaisisitko hieman pelletouhuista :no: :lol:

Mittarin seilaamista kysyin, kun aikaisemmissa on toiminut ihan normaalisti, mutta tuo sekoilee. Eli sen olen oppinut alle 10v. että tuommoinen autogauge ei sitä laajaksitalambdaa tarvitse. Eihän siinä asteikkoakaan riitä = tarkoitettu 0-1V. Jötta näin.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

jos nyt palataan v..ttuilemisesta asialinjalle :oops: niin todennäköisesti mittarissa ei ole seilailun syy. Oletko mennyt kytkemään ruiskun johonkin closed loopiin, silloinhan seos seilaa stoikiometrisen seoksen ympärillä tai mihin se targetti nyt on asetettu.

Mutta ihan oikeasti, kapeakaistalamban kanssa mittaileminen sisältää todella paljon epävarmuustekijöitä nimenomaan anturin ominaisuuksien takia. Kannattaa olla ainakin pakokaasunlämpömittari pelissä mukana jos tuollaisen kanssa vielä sinnittelee ja ehdottomasti nelikarvainen lämmitetty anturi. WB-paketteja kun saa mittareineen muutamalla satasella.. Ei ole paljon eroa siihen mitä "laadukkaat" kapeakaistamittari+anturipaketit ovat maksaneet aikoinaan, esim FMI.
Vastaa Viestiin