Hälytysajoneuvot liikenteessä

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvot liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Enochian »

JaspaJami kirjoitti:
=Pasi= kirjoitti:Saako hälytysajoneuvon edellä hetkellisesti nostaa oman nopeuden yli nopeusrajoituksen?
Jos siis tilanne on sellainen ettei pysty väistämään mihinkään reunaan?
Joo ei varmaan saa mutta itse olen ainakin kerran nostanut reippaaseen ylinopeuteen. Tampere, Nokia välillä Nokian siltatyömaiden aikaan (läntinen ohitustie) oli tietyöalue moottoritiellä ja oikeasti pitkä matka oli tiestä tehty yhden kaistanlevyinen betoniporsailla. Ei siis mitään mahkuja päästä ohittamaan. Perään tuli kovalla vauhdilla poliisiauto vilkut päällä, varmistin vaan että ei punainen valo palanut ja nostin nopeuden reilu 100km/h (rajoitus oli 50km/h) kunnes betoniporsaat loppui ja pystyin päästään poliisin ohi. Josta ohituksen jälkeen nousi lapakin pystyyn kiitokseksi.
Itselleni on aikoinaan useampikin poliisi suositellut kyseistä toimintatapaa jos ei ole mitään mahdollisuutta väistää sivuun ja baana on vapaa. Viimeksi kun meinasin tuon tehdä niin joku sisäinen ääni käskin mun vetää liinat kiinni ja ajaa kanttarin yli jalkakäytävälle, ihan hyvä kun ne posliinit tulikin mua pysäyttämään niin ei mennyt takaa-ajoksi. 8)
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Re: Hälytysajoneuvot liikenteessä

Viesti Kirjoittaja veksu »

vähän kuivakka ja karu video esitys joka nojaa moneen lakiin tai asetukseen, osin jopa pelottaa normaalit tienkäyttäjät tekemästä järkeviä päätöksiä hälytysajoneuvon esteettömän kulun takaamiseksi.

toki jos kolauttaa väistäessä niin omaan piikkiinpä ne tahtoo mennä.
itse kohtuullisen useasti hälytysajoa ajavana ja vielä useemmin siitä kartturin puolelta sitä seuraavana niin yleensä tärkeimmät asiat olisivat
- ilmaista reilusti vilkulla huomanneensa hälytysajoneuvo
- väistää
- ja sitten vasta tarvittaessa jarruttaa.

yleensä se jarruttaminen kannattaa sijoittaa varsinkin maantiellä siihen kohtaan kun hälytysajoneuvo on rinnalla ja näkee että se pääsee ohitse. Toki hyvin liikennettä lukeva kuljettaja osaa käyttää molempia pedaaleita että hälytysajoneuvon kohtaaminen tapahtuu mahdollisimman hyvässä kohdassa eli osaa painaa tarvittaessa kaasua ja olla sivussa ajoissa tai jarrutella ja jäädä vaikka reunaan leveemmälle kohdalle odottamaan.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Vastaa Viestiin