Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Elikkä haaveissa olis jossain kohtaa tulevaisuudessa korvata tuo z22se z20let moottorilla. Netistä lueskellut pari viime päivää etsien kaikkea mahdollista tietoa.

Havaintoja:

-Ilmeisesti Vectran X20XEV koneen kannakkeet käy kun Lettiä istuttaa Vectraan?
-F23 laatikko olis jo valmiina, mutta se ei istu tuon letin perään kun kytkinkopan kiinnitys on erilainen tuossa z22se motissa. Myöskin Vectran F23 laatikossa on kiinnike laatikon takana ja etukulmassa, kun taas Astran omassa on takana(eri päin toki) ja laatikon päällä. Pystyykö noista kahesta eri laatikosa kasaamaan sellaisen kompinaation että olis sopiva kytkinkoppa letin perään ja loput laatikon kuorista sais sitten nykyisestä z22se laatikosta?
-Laatikon kannakkeet, jos ei pysty noista kahdesta laatikosta tekemään sopivaa. Astran takakannake ilmeisesti menee myös pienellä sovituksella Vectraan, mites tuo päälle tuleva kannake, onko se sitten omatuotantoa, vai löytyykö jostain sopivaa jo valmiiksi?
-Vetarit, meneekö nuo turbon orkkis vetarit heittämällä B Vectran napioihin, netistä vähän sain sellaisen käsityksen että menis?
-Astrassa on se "coolant control module" eli jäähdytyksen ohjausboksi. Mitähän kaikkea sellaisen istuttaminen vaatii että B Vectran puhaltimet sun muut edelleen toimii?
-Sähköt on muutenkin oma maailmansa. Helpoin olisi tietysti jos motin mukana tulis ECU, ajonesto purkki ja sirut avaimiin. Sellaista mietin myös että jos tulee pelkkä ECU moottorin kanssa, niin pystyykö B Vectran ajonestoon naittamaan tuon Z20LET Ecun?

Tollaisia tietoja olisin nyt aluksi vailla. Jos jostain vain löytyisi kattavat Z20LET sähkökaaviot moottorista, tuosta jäähdyksen boksista. Sitten joku jolla on tis2000 niin löytäisi sen astran X2 liittimen mitä se pitää sisällään ja mistä nastasta menee mitäkin tietoa.

Levanen on toki tehnyt tällaisen conversion, mutta muistaakseni f28 laatikolla, joten tuohon paketin istuttamiseen ei ole apuja sieltä suunnalta...
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Arvelen, että olis paras ostaa kone laatikon kanssa ja miettiä sitten laatikon kannakkeiden soveltamista.
Ecun lisäksi tarvitset moottorin johtosarjan... tuskin Vectran ecun liitin käy suoraan tuohon Bosch Motronic ME 1.5.5 - ecuun. Samoin kaiketi parempi olis olla ajoneston transponderi ja sirut.
Tuossa G-Astran kytkentäkaaviot:
http://www.skandiasauna.de/opel/astra/G/Astra_G_02.pdf
Sisältävät Z20LET - moottorin ja sen jäähdytysmoduulin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Paras asennuksen kannalta olisi Z20LET moottori ja B Vectran X20XEV moottorin jatkeena ollut F23. Se menee suoraan kannakkeisiin ja käy letin perään. Ainut ongelma on tuo perävälitys, taitaa olla se pitkävälitteinenkin XEV F23 laatikko turhan tiuha turbomoottorin perään :( Voi muuten olla että nuo uudempien ecujen kampaliittimet on samoja, täytyy tutkia sopiiko. Sopii toivoa että passaa, jos ei niin sitten pitää hommata se astran sisustaan menevä johtosarja ja ottaa siitä vain liitin ja siirtää nuo nykyisen johtosarjan johdot siihen uuteen liittimeen.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.opel-infos.de/getriebe/f23.html

Tuon mukaan yksi tyyppi F23SR - vaihteistosta on hyvin lähellä sitä F23SRT - laatikon perävälitystä.

Ainakin liitinpinnit ovat tyystin eri järjestyksessä ja letissä on enemmän antureita... eli hommaa on sähköjen osalta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Siis tietenkin moottorille tulisi oma johtosarjansa oikealla liittimellä jne, mutta tarkoitin sitä toista ecun kampaliitintä mistä menee piuhat abslle ja muille korin sähkövermeille. Jos siihen pystyisi hyödyntämään jo olemassa olevaa johtosarjaa ja muuttaisi vain pinnijärjestyksen motronicille sopivaksi tai sitten kokonaan motronicin oma liitin niihin johtoihin.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vectra B -01 Z22SE->Z20LET

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Niissä on aikalailla samat hilppeet molemmissa koneissa... ainakin Astrassa. Saattaa hyvinkin noin onnistua. Astrassa taitaa ABSin lisäksi olla esp. Lisäksi jäähdytysjärjestelmässä on vielä ylimääräinen sähköpumppu... toimii ilmeisesti silloin, kun ilmastointi on päällä. Todennäköisesti kannattaa hommata myös se jäähdytysmoduuli.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin