ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi »

Kun purkaa nuo niin sanotut pässinkivekset pois,niin mistä kohden öljyn kiertoa tukkoon ja muuttuuko paljon moottorin tasapainoitus poiston jälkeen ja kestääkö laakerit ilman kammen+rojujen uudelleen tasapainoitusta kiitos etukäteen :D
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mikähän ecotec moottori kyseessä?
Ja juu tasapainota kaikki rojut poiston yhteydessä, maksaa reilun satkun kun vp mukana
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi »

2.0 tai 2.2 kummassakin taitaa samanlaiset olla ja pitääkö tukkia joku öljykierto tms
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi »

Juho M-P kirjoitti:Paitti jos hommaat vanhemman X20XEV lohkon. Niissä ei oo vatkaimia.
Ei kait sitä hommaa vanhempaa jos on aloittanut "uudemmasta" tekemään
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi »

CaLis kirjoitti:Ei noiden poistaminen ole ihan yksinkertanen juttu. Pitää tosiaan tukkia nuo öljykanavat ja hommata sopiva öljyn imuputki tai sitten patentoida vanha sinne jotenkin.

http://rndmotorsport.co.uk/Technical/z2 ... aft-delete

Kampiakselin tasapainotukseenhan nuo eivät vaikuta mitenkään. Noiden tarkoitus on kumota kiertokankien mäntiin aiheuttamasta epäsymmetrisestä liikkeestä johtuva kampiakselin kierroksiin nähden toisella kertaluvulla tapahtuva värinä. Tuo värinähän on ylös-alas tapahtuvaa, eli tuntuu lähinnä matkustajien persiissä vaikutamatta mihinkään muuhun.

Kuva

Kuva
Nyt tuli asiallinen vastaus :D eli ns.pässinkivekset pois ja runkolaakeripukista(ala) 2kpl reikiä per pukki tukkoon vaikka pultit tulpiksi
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Juu ja huomaa että tuo öljyn imuputki tulee niihin kiveksiin kiinni alunperin. Sitten taas tasapainoakselittomassa moottorissa voi olla se imuputken öljypumppuun vastaava laippa erilainen (neliö vs. ovaali). Ilmeisesti tuohonkin kyllä löytyy suoraa sopiva osa, mutta en tiedä mistä moottorista.

Mut miks ne pitää poistaa? Tietty se vastaa vauhtipyörän keventämistä kun pyörivät osat vähenee, mutta eipä tuosta muuten kummempaa hyötyä ole. Noiden tasapainoakseleiden mukana sitten poistuu tuo alakertaa jossain määrin tukeva "korsetti" myös..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jättää ketjun pois nii siellähän ne enää vain retkottaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja CaLis »

No eipä siin ole ketjua vaan veto on hammasrattailla. Sikäli mikäli ymmärsin oikein, että kyse oli nyt x20xev z22xe ym. johdannaisista vanhoista rautalohkoista. Noihin uudempii alulohkolla ja ketjujakopäällä oleviin virityksiin en sitten osaakaan sanoa mtn.

Kuva
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
wartsi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja wartsi »

Niin kyseessä on 2.2 hihnakone 8mm pultille kierteet jo tehty lukkoliimalla kiinni ja kovaa ajoa
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ecotek moottorin vastapainoakselin purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Aa mielessä oli virheellinen muistikuva X20DTH moottorista jossa on ketjuveto. Muuten ihan vastaava ratkaisu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin