ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

2004 1.6 farkku Astra tosiaan päätti aivan ykskaks pitää viheltävä ääntä ja tuprautti kohtuullisen massiivisen savupilven pakoputkesta. Huohotinventtiili on ehjä eli se kalvo siellä venttiilin sisällä on ehjä. Öljytikussa ja öljyntäyttökorkissa melkoinen imu eli alipaine koneen käydessä. Purin ilmanputsarin pois tieltä ja kohtuullisen pitkän kaasuläppäkotelon tuijotustuokion jälkeen tajusin, että konehan meinaa tukehtua, koska kaasuläppäkotelon läppä on täysin kiinni. Mistä kone silloin saa ilmaa jos läppä on kokonaan kiinni? No, huohotinputkesta tietenkin ja öljyä samalla. Kysymys on, että miten sen kaasuläppäkotelon saisi testattua, että onko kunnossa ja kaikki vinkit kelpaisi mistä tuo läpän kiinni-asento johtuisi jos itse kaasuläppävärkki ei oliskaan rikki eli voiko se johtua jostakin muusta syystä että ei suostu toimimaan oikein?
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimeksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

Lisäkysymys. Pitäisikö tässä Astra h:ssa olla erikseen tyhjäkäynnille jokin tuloilmaventtiili? Ainakin sellainen löytyy varaosana. Jos se onkin kaput, kun koneen käydessä tyhjäkäynti on vähän mitä sattuu? Toisin sanoen pitääkö kaasuläppäkotelon läpän ollakin kokonaan kiinni tyhjäkäynnillä ja sitten tämä tyhjäkäyntiventtiili hoitaisi tuloilmapuolen tyhjäkäynnillä? Mistäköhän tämä venttiili löytyy? Ajattelin purkaa koko imusarjan ja irrottaa kaasuläppäkotelon, koska imusarjassa näkyy olevan melkoisesti öljyä.

Itse asiassa autolle kävi edellisenä päivänä sellainen tapaus, että auto pääsi lähdössä sammumaan vähän huolimattoman kaasunkäytön jälkeen. Seuraavalla käynnistyksellä tyhjäkäynti jäi seilaamaan jotain 1000-1200 välille. Seuraavana päivänä tapahtui sitten tämä vihellysjuttu ja paksu öljysavu putkesta. Jotain siinä sammumisessa tapahtui, koska sellaista ei ole ennen oireilua ei ole aiemmin tapahtunut. Ei vaan viittis turhaan tilata uutta kaasuläppäkoteloa, jos se olekaan rikki?
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Täällä teki aikoinaan 2009 H-Astra nykimistä, viheltämistä ja pölläyttelyä, koska venttiilikopan kumi oli valmis. Takana oli kunnon savupilvi useamman kerrran liikennevaloista lähtiessä, jos oli nykinyt sitä ennen. Kumi ei ollut rikki, mutta ei vaan toiminut, olisiko kovettunut tms.

Viheltämistä piti usein ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Vaihdoin ensin pelkän huohotinventtiilin kumeineen, mutta varaosa ei ollut sen parempi. Molemmat viat korjaantuivat vasta uudella alkuperäisellä GM venttiilikopalla. Tilasin briteistä ja jäi maksamaan vajaan parisataa. En edes tutkinut tuota kaasuläppää tuolloin tarkemmin tyhäkäynnillä, joten en tiedä miltä siellä näytti.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA H 1,6 päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tuossa pitäisi olla sähköinen kaasuläppäkotelo jolloin erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei ole.

Oletko varma että se kalvo kopassa on ehjä eikä esim huohotin ole jäätynyt? Tietääkseni muuten tuonne ei alipainetta pitäisi tulla.

Z16xep twinport öljynkulutukselle on omatopikki tuolla.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... s#p2083213
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

Miksi tuollaista sitten myydään jos ei sellaista olisi koko autossa? https://m.autodoc.fi/search?keyword=Tyh ... C+tuloilma
I-T-R
'Senator'
'Senator'
Viestit: 316
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 20:50
Paikkakunta: Susiraja

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Kyllä tuommoinen johonkin toiseen autoon käy. Nuo tecdoc- ja nettikauppojen luettelot ei anna tarkkaa osasopivuutta vaan sopivuus kannattaa varmistaa aina jollakin muullakin tavalla.
Esim täältä
https://opel.7zap.com/en/car/
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

myopel kirjoitti: 15 Huhti 2021, 17:29 Miksi tuollaista sitten myydään jos ei sellaista olisi koko autossa? https://m.autodoc.fi/search?keyword=Tyh ... C+tuloilma
Mulla ainakin näkyy jotain Renault/Citroen osia...

Niin jos kaasuläppä on kiinni niin eihän auto edes kävisi.
Kyllä siellä on nyt huohottimessa vikaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

Kyllä kaasuläppä oli täysin kiinni auton käydessä. Siitä olen varma. Silloin ei moottori yksinkertaisesti voi toimia oikein. Sen vuoksi se imee tai yrittää ilmeä ilmaa huohotinjärjestelmän kautta. Miksi näin käy en niin en tiedä. Yhä kiinnostaisi tietää, että miten Astran tyhjäkäyntiprosessi toimii?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tyhjäköynnillä kaasuläppä on vain 1mm auki jos sitäkään. Jos kaasuläppä menee kiinni, auto sammuu. Ei se huohottimesta ilmaa saa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

En kyllä tästä ala kinaamaan. Olen tasan varma, että läppä oli täysin kiinni, kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Jos auto yrittää väkisin pysyä käynnissä niin se ei sitä ilmaa voi yrittää saada mistään muualta kuin huohottimen kautta. Sehän ei tietenkään toimi kuin hetken ennen kuin moottorin alipaine kasvaa niin suureksi, että öljyt alkavat imeytyä imusarjaan. Laittaisin kuvan kaasuläpästä moottorin käydessä tähän, mutta en ole ikinä saanut kuvan lisäystä onnistumaan. Aina herjaa liian suuresta tiedostokoosta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Pienennä kuvaa muokkaamalla. Mutta kokeileppas savulla niin läppäkotelosta menee ilmaa läpi tyhjäkäynnillä.

Ja savukoneella voit testata sen huohottimenkin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
myopel
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2021, 02:31

Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi

Viesti Kirjoittaja myopel »

Olihan se huohottimen kalvo sittenkin rikki. Kokonaan uusi venttiilikopan kansi ja tuli kuntoon. Kyllä se kaasuttimen imuläppä oli viallisella huohotinläpällä kiinni. Uuden, kun laittoi paikalleen ja auton käymään niin silloin se jäi selkeästi ja havaittavasti vähän auki.
Vastaa Viestiin