ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
2004 1.6 farkku Astra tosiaan päätti aivan ykskaks pitää viheltävä ääntä ja tuprautti kohtuullisen massiivisen savupilven pakoputkesta. Huohotinventtiili on ehjä eli se kalvo siellä venttiilin sisällä on ehjä. Öljytikussa ja öljyntäyttökorkissa melkoinen imu eli alipaine koneen käydessä. Purin ilmanputsarin pois tieltä ja kohtuullisen pitkän kaasuläppäkotelon tuijotustuokion jälkeen tajusin, että konehan meinaa tukehtua, koska kaasuläppäkotelon läppä on täysin kiinni. Mistä kone silloin saa ilmaa jos läppä on kokonaan kiinni? No, huohotinputkesta tietenkin ja öljyä samalla. Kysymys on, että miten sen kaasuläppäkotelon saisi testattua, että onko kunnossa ja kaikki vinkit kelpaisi mistä tuo läpän kiinni-asento johtuisi jos itse kaasuläppävärkki ei oliskaan rikki eli voiko se johtua jostakin muusta syystä että ei suostu toimimaan oikein?
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimeksi
Lisäkysymys. Pitäisikö tässä Astra h:ssa olla erikseen tyhjäkäynnille jokin tuloilmaventtiili? Ainakin sellainen löytyy varaosana. Jos se onkin kaput, kun koneen käydessä tyhjäkäynti on vähän mitä sattuu? Toisin sanoen pitääkö kaasuläppäkotelon läpän ollakin kokonaan kiinni tyhjäkäynnillä ja sitten tämä tyhjäkäyntiventtiili hoitaisi tuloilmapuolen tyhjäkäynnillä? Mistäköhän tämä venttiili löytyy? Ajattelin purkaa koko imusarjan ja irrottaa kaasuläppäkotelon, koska imusarjassa näkyy olevan melkoisesti öljyä.
Itse asiassa autolle kävi edellisenä päivänä sellainen tapaus, että auto pääsi lähdössä sammumaan vähän huolimattoman kaasunkäytön jälkeen. Seuraavalla käynnistyksellä tyhjäkäynti jäi seilaamaan jotain 1000-1200 välille. Seuraavana päivänä tapahtui sitten tämä vihellysjuttu ja paksu öljysavu putkesta. Jotain siinä sammumisessa tapahtui, koska sellaista ei ole ennen oireilua ei ole aiemmin tapahtunut. Ei vaan viittis turhaan tilata uutta kaasuläppäkoteloa, jos se olekaan rikki?
Itse asiassa autolle kävi edellisenä päivänä sellainen tapaus, että auto pääsi lähdössä sammumaan vähän huolimattoman kaasunkäytön jälkeen. Seuraavalla käynnistyksellä tyhjäkäynti jäi seilaamaan jotain 1000-1200 välille. Seuraavana päivänä tapahtui sitten tämä vihellysjuttu ja paksu öljysavu putkesta. Jotain siinä sammumisessa tapahtui, koska sellaista ei ole ennen oireilua ei ole aiemmin tapahtunut. Ei vaan viittis turhaan tilata uutta kaasuläppäkoteloa, jos se olekaan rikki?
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Täällä teki aikoinaan 2009 H-Astra nykimistä, viheltämistä ja pölläyttelyä, koska venttiilikopan kumi oli valmis. Takana oli kunnon savupilvi useamman kerrran liikennevaloista lähtiessä, jos oli nykinyt sitä ennen. Kumi ei ollut rikki, mutta ei vaan toiminut, olisiko kovettunut tms.
Viheltämistä piti usein ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Vaihdoin ensin pelkän huohotinventtiilin kumeineen, mutta varaosa ei ollut sen parempi. Molemmat viat korjaantuivat vasta uudella alkuperäisellä GM venttiilikopalla. Tilasin briteistä ja jäi maksamaan vajaan parisataa. En edes tutkinut tuota kaasuläppää tuolloin tarkemmin tyhäkäynnillä, joten en tiedä miltä siellä näytti.
Viheltämistä piti usein ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Vaihdoin ensin pelkän huohotinventtiilin kumeineen, mutta varaosa ei ollut sen parempi. Molemmat viat korjaantuivat vasta uudella alkuperäisellä GM venttiilikopalla. Tilasin briteistä ja jäi maksamaan vajaan parisataa. En edes tutkinut tuota kaasuläppää tuolloin tarkemmin tyhäkäynnillä, joten en tiedä miltä siellä näytti.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13464
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA H 1,6 päätti alkaa öljypolttimoksi
Tuossa pitäisi olla sähköinen kaasuläppäkotelo jolloin erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei ole.
Oletko varma että se kalvo kopassa on ehjä eikä esim huohotin ole jäätynyt? Tietääkseni muuten tuonne ei alipainetta pitäisi tulla.
Z16xep twinport öljynkulutukselle on omatopikki tuolla.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... s#p2083213
Oletko varma että se kalvo kopassa on ehjä eikä esim huohotin ole jäätynyt? Tietääkseni muuten tuonne ei alipainetta pitäisi tulla.
Z16xep twinport öljynkulutukselle on omatopikki tuolla.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... s#p2083213
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Miksi tuollaista sitten myydään jos ei sellaista olisi koko autossa? https://m.autodoc.fi/search?keyword=Tyh ... C+tuloilma
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Kyllä tuommoinen johonkin toiseen autoon käy. Nuo tecdoc- ja nettikauppojen luettelot ei anna tarkkaa osasopivuutta vaan sopivuus kannattaa varmistaa aina jollakin muullakin tavalla.
Esim täältä
https://opel.7zap.com/en/car/
Esim täältä
https://opel.7zap.com/en/car/
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Mulla ainakin näkyy jotain Renault/Citroen osia...myopel kirjoitti: ↑15 Huhti 2021, 17:29 Miksi tuollaista sitten myydään jos ei sellaista olisi koko autossa? https://m.autodoc.fi/search?keyword=Tyh ... C+tuloilma
Niin jos kaasuläppä on kiinni niin eihän auto edes kävisi.
Kyllä siellä on nyt huohottimessa vikaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Kyllä kaasuläppä oli täysin kiinni auton käydessä. Siitä olen varma. Silloin ei moottori yksinkertaisesti voi toimia oikein. Sen vuoksi se imee tai yrittää ilmeä ilmaa huohotinjärjestelmän kautta. Miksi näin käy en niin en tiedä. Yhä kiinnostaisi tietää, että miten Astran tyhjäkäyntiprosessi toimii?
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Tyhjäköynnillä kaasuläppä on vain 1mm auki jos sitäkään. Jos kaasuläppä menee kiinni, auto sammuu. Ei se huohottimesta ilmaa saa
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
En kyllä tästä ala kinaamaan. Olen tasan varma, että läppä oli täysin kiinni, kun auto kävi tyhjäkäyntiä. Jos auto yrittää väkisin pysyä käynnissä niin se ei sitä ilmaa voi yrittää saada mistään muualta kuin huohottimen kautta. Sehän ei tietenkään toimi kuin hetken ennen kuin moottorin alipaine kasvaa niin suureksi, että öljyt alkavat imeytyä imusarjaan. Laittaisin kuvan kaasuläpästä moottorin käydessä tähän, mutta en ole ikinä saanut kuvan lisäystä onnistumaan. Aina herjaa liian suuresta tiedostokoosta.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13464
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Pienennä kuvaa muokkaamalla. Mutta kokeileppas savulla niin läppäkotelosta menee ilmaa läpi tyhjäkäynnillä.
Ja savukoneella voit testata sen huohottimenkin
Ja savukoneella voit testata sen huohottimenkin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: ASTRA H päätti alkaa öljypolttimoksi
Olihan se huohottimen kalvo sittenkin rikki. Kokonaan uusi venttiilikopan kansi ja tuli kuntoon. Kyllä se kaasuttimen imuläppä oli viallisella huohotinläpällä kiinni. Uuden, kun laittoi paikalleen ja auton käymään niin silloin se jäi selkeästi ja havaittavasti vähän auki.