Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
AL3
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Tammi 2020, 20:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja AL3 »

opelonparas kirjoitti: 24 Kesä 2021, 07:16
kjans kirjoitti: 23 Kesä 2021, 23:05 Tänään kävi oma 2016 vuoden 1.4T automaatti pikkuisen vaille 77tkm mittarissaan vaihteistoöljynvaihdossa. Huoltoukon mukaan todella mustaa tavaraa tuli ulos kun huuhtelivat vaihteistoa. Muutaman kymmenen kilometrin perstuntumalla työn jälkeen laatikko vaihtaa huomattavasti pehmeämmin kuin aiemmin.

250 euroa otti öljypiste työstä, mielestäni ihan kohtuullinen hinta ja vaikuttaa tulleen tarpeeseen.
Oliko vaihteistossa jotain erityisempää ongelman alkua vai veitkö ihan vaan fiksusti ennakoiden, ongelmilta välttyäksesi?
Oma '17 1.4T kävi kanssa laatikkoöljynvaihdossa 130 tkm ajettuna. Kylmällä vaihteistolla rauhassa moottorijarruttaessa laatikko nykäisi vaihdossa 3->2.

Öljy oli aivan pikimustaa ja huoltomies ei ollut kuulemma nähnyt koskaan niin mustaa tavaraa. Marmoritiskillä kerrottiin öljyn kestävän laatikon käyttöiän :bonk: Uskoisin että vaihdolla sitä saa pidennettyä oleellisesti.
3# -(z)- Insignia 1,5A Sports Tourer 2018 Dressman edition
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kirjekuori kirjoitti: 30 Kesä 2021, 11:13 K Astrat ovat selvästi halvempia käytettyinä kuin pahimmat kilpailjat, Golf ja Focus. Miten K Astra pärjää luotettavuuden suhteen näille?

15k€ hintaluokassa Astrat näistä ehdottomasti mielenkiintoisimpia. Kuitenkin arvostan luotettavuutta sen verran, että mielummin maksan vaikka Golfista ekstraa jos se nyt onnistuu tarjoamaan vähemmän päänvaivaa kaikenmaailman vikakoodien kanssa.
Tätä foorumia aktiivisesti vajaa 20-vuotta seuranneena, ja keskusteluita lukeneena voi sanoa että K-Astra on yksi onnistuneimpia malleja mitä on viimeisen 20-vuoden aikana tehty. Vilpittömästi voi sanoa että varsinaisia tyyppivikoja ei ole, ja aikaisemman J-mallin muutamat ikävät tyyppiviat on saatu karsittua K-malliin tehokkaasti. Joitain yksittäisiä keskinäytön jäätymisiä, tai umpion huurtumisia on ollut joissain yksilöissä, nekin enempi yksittäisten autoyksilöiden vaivoja.

Parkkitutkan tai Start-stopin logiikan osa on kokenut huonoksi, mutta tämä ei ole vika, vaan normaali mallille tyypillinen ominaisuus.

Joissain yksittäisissä moottoreissa on ollut LSPI -ongelmia, mutta tämä sama ongelma on nykyään kaikissa pienissä turbokoneissa, ei pelkästään Opeleissa.

https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=263116

Ketjujakopäät on osoittautuneet kestäväksi ainakin ensimmäisen 200tkm osalta. 1.0 -malleissa on ECT-automaatti (robottivaihteisto), joka on vaihdoltaan rauhallisempi kuin "perinteinen" automaatti. Jos olet tuollaista yhdistelmää etsimässä, kannattaa käydä koeajamassa ensin. Vaihteistot on osoittautuneet kestäviksi riippumatta siitä mikä tyyppi on kyseessä.

Jos haluaa hakea laajasta mallistosta sen sopivimman, niin oma henkilökohtainen valinta olisi 2017-2018 Innovation -varusteilla oleva 1.0, tai 1.4 bensa. Tuolla mainitsemallasi hinnalla saa hyvin vähän ajetun ja hyvin varustellun yksilön. Siksi nuo vuosimallit, sillä niissä varustelu oli parhaimmillaan. Myöhemmissä malleissa varustusta karsittiin kaikessa hiljaisuudessa, ja ulkomuistista taka-akselin Watt-linkki (ei vaikutusta normaaliajossa), konepellin äänieriste, takapenkin lämmittimet, ja joitain muita pikkunippeleitä poistuivat. Tämä on tosin makuasia kokeeko noita tarpeellisiksi. Täyssähköiset, nahkaiset, tuulettuvat, ja hierovat AGR-penkit on aina plussaa, samoin jos löydät LED-Matrix-ajovaloilla olevan yksilön. Ajovalot on olleet aikanaan hyvin kohtuuhintaiset ominaisuuksiin nähden, ja niitä on aika monessa yksilössä. Edellä mainittuja AGR-penkkejä noilla herkuilla hieman vähemmin, suppeammilla säädöillä ja kankaisena löytyy paremmin.

Focuksesta ei kokemusta, pärjännee Astralle varsin hyvin, mutta moottorin suhteen kannattaa olla hyvin tarkka. 1.0 Ecoboost rikkoo jakopään nopeasti, jos autossa ei käytetä tismalleen oikeaa öljyä. Käytettyä ostamassa olevan kannattaa katsoa tarkalleen huoltokirja läpi, ja että huollot on tehty merkkiliikkeessä. Tällöin ainakin väärän öljyn lisäämisen riski on ollut toivottavasti pienempi kuin "vapailla" korjaamoilla.

https://luiginpaja.fi/ecoboost/

Kannattaa käydä ajamassa nuo kaikki automallit, ja katsoa mikä niistä sopii omiin tarpeisiin parhaiten, ja missä kokee olonsa kotoisaksi. Astran luotettavuuden takia ostopäätöstä ei kannata jättää tekemättä jos auto muuten miellyttää.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 218
Liittynyt: 14 Loka 2016, 17:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Reilu 200 tkm tuli tuupattua 1.0T:llä ja ainoat vikakoodit tuli hajonneista osista. Nokka-akselin solenoidit hajos molemmat melko lyhyen ajan sisään (joku satasen osa, eka meni takuuaikana, toinen jälkeen ja vaihtoon menee minuutti maks kaks riippuen, onko työkalut vieres vai pitääkö ettiä) ja sitte takapuskurin "sisään" kerääntyvä jäämoska repi parkkianturien johtoja poikki. Niistä selvis kolvaamalla aina kesän yli ja yks taidettiin vaihtaa takuuseen, kun vedet meni sisään.

Se robotti on joo monen mielestä hidas, mutta jos sitä vertaa manuaaliin, mitä se lopulta siis on, niin aika rallikuski saa olla joka kiskoo nopeampaa vaihteita. Eniten siitä on porattu, kun ei osata ajaa ja sitä omaa osaamattomuutta ei tiedosteta. Eli käytetään kick downia jossain risteyksis, jolloin vaihto tulee just kriittiselle kohdalle. Mutta ei se sinänsä vaihteiston vika ole.

S&S logiikka oli helppo ymmärtää, kun selkäytimestä tuli liike, jossa starttinapin jälkeen käsi valui suoraan S&S-off -napille. Ei paljoa vaivannu sen jälkeen, kun ihan ajattelematta vaan tiputti sen pois käytöstä.

Muutenhan ainaki tuo 1.0T on selvästi Saabille sukua, GM:n tuoteperheeseen kun kuului, sillä öljyä ei tarvinnu lisätä kuin vaihdon yhteydessä (pysy maksimis koko vaihtovälin) ja 30 asteen pakkasellaki lämmöt nousi 90 asteen tienoille ilman mitään maskipeitevirityksiä. Toki siä keulalla oli kaihtimet ihan omasta takaa.

Paljon mä olen K Astran omituisuuksia haukkunu, mutta sellanen todella iso plussa on jäänyt mieleen, että ratti lämpeni koko kehän mitalta. Ei ole sekään itsestään selvää ja jos käsien asento ei ole juuri jämptisti kymmentä vaille kaksi, niin tuollanenki pieni yksityiskohta voi olla aika tärkeä :lollis:
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Täällä on muuten ennenkin ollut juttua, että ilmeisesti tuossa sammutusautomatiikassa on Astroissa eroja eli kokemukset eivät ole välttämättä puhtaasti vertailukelpoisia.

Omassa Astrassa automatiikka toimii todella hyvin. Moottori sammuu vasta, kun auto on ollut hetken kokonaan pysähdyksissä, ei koskaan ikinä vahingossa esim. parkkiin tai risteykseen ryömiessä. Ja käynnistys on todella nopea ja huomaamaton. Näin siis 17-mallisessa automaattivaihteisessa bensa-Astrassa (1.4 150 hp).
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
kjans
'Senator'
'Senator'
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Loka 2010, 16:06

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja kjans »

opelonparas kirjoitti: 02 Heinä 2021, 12:31 Täällä on muuten ennenkin ollut juttua, että ilmeisesti tuossa sammutusautomatiikassa on Astroissa eroja eli kokemukset eivät ole välttämättä puhtaasti vertailukelpoisia.

Omassa Astrassa automatiikka toimii todella hyvin. Moottori sammuu vasta, kun auto on ollut hetken kokonaan pysähdyksissä, ei koskaan ikinä vahingossa esim. parkkiin tai risteykseen ryömiessä. Ja käynnistys on todella nopea ja huomaamaton. Näin siis 17-mallisessa automaattivaihteisessa bensa-Astrassa (1.4 150 hp).
Joo, näin lienee asian laita.
Mun 2016 automaatti sammuttaa moottorin sillä sekunnin kymmenyksellä kun renkaissa liike lakkaa, toisin sanoen auto stoppailee miten sattuu risteyksissä ja parkkipaikoilla ym kun kyttää vuoroa mennä, tai vaikka haluaa vaihtaa pakille peruuttaakseen ruutuun, kotona pysäköidessä ennen kuin kerkeää sammuttamaan autoa jne…

Eli otan siis s&s:n pois päältä aina kun lähden ajamaan.

Toinenkin ärsyttävä omituisuus on, nimittäin paska (tai paskasti kalibroitu) valoanturi joka määrittää ajo/päivävalojen käytön lisäksi mittariston ja näytön kirkkauden.

Tuo ei tajua pätkääkään matalassa kulmassa paistavaa aurinkoa, vaan ajeluttaa mua näytöt pimeänä ja ajovalot päällä kohti aurinkoa kun on mukamas niin pirun pimeä, vaikka joudun käyttämään aurinkolaseja etten sokaistu. Samaten jos auton starttaa varjoisasta paikasta niin yhtään hämärämmällä kelillä (aamulla tai illemmalla) se jättää ajovalot päälle eikä vaihda päivämoodiin vaikka on edelleen ihan valoisaa. Turun ja uuden pääkaupungin väliä kun ajelee niin monesti tuppaa käymään niin, että jonkun tunnelin jälkeen auto päättääkin että nyt on yö eikä laita päivämoodia enää takaisin kun valo ei oletettavasti tule oikeasta kulmasta tunnistimeen.

Turha valojen polttelu ratkesi laittamalla corsan valokatkaisija autoon, mutta valitettavasti näyttöjen ja mittareiden kirkkaus menee aina valoisuustunnistimen mukaan. Aika rassaavaa etenkin kun android auton kautta karttojen päivä/yömoodikin menee tuon tunnistimen mukaan, joten monesti ajan aurinkolasit päässä aurinkoisella kelillä näytöt himmeänä ja kartat yömoodissa kun auto on eri mieltä vuorokaudenjasta…
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT
opelonparas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 13 Touko 2014, 19:13

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja opelonparas »

Samat kokemukset tosta valoanturista 😎
Astra K Sports Tourer 1.4 T (110 kW) AT
Ex: Vectra C Wagon 1.8 (103 kW) AT | Vectra B Wagon 1.6 (74 kW) MT
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja Askoik »

juhap88 kirjoitti: 08 Touko 2021, 21:31 Eivät länsiautossa saaneet kahdella yrityksellä autoa kulkemaan suoraan. Ratti suorassa menee oikealle. Tietääkö joku hyvää firmaa Turun alueelta, joka pystyisi laittamaan homman kuntoon? Raportti: https://photos.app.goo.gl/dVdGF7UhVQ1gFNp87
Mulla on ratti ihan oikeassa asennossa, mutta keväällä kun heitin kesärenkaat alle, niin huomasin että Astra puoltaa lievästi vasemmalle. Eipä tuo hirveästi häiritse (taajamassa sitä ei edes huomaa), mut kuluttaa varmaan renkaita. Just mietin itsekin, että uskallanko viedä Espoon Länsiautoon korjattavaksi, vai puoltaakohan sen jälkeen sit toiseen suuntaan vielä voimakkaammin..? :D

Tulppien vaihto oli 150 tkm huollossa ja silloin raportoivat, että nelospytyn tulppa oli muita nokisempi. Mitään syytä tälle ei silloin arvailtu. Nyt on mittarissa jo reilu 160 tkm ja mielestäni tehot on vähän heikentyneet, varsinkin alaväännön osalta. Tehon vähentyminen on kyl niin pientä, että voi olla omaa mielikuvitustakin. Käyntiääni ei mielestäni ole muuttunut. Uskaltaiskohan tulpat avata ja tarkistaa amatöörin silmin ilman momenttiavainta? Mikähän niistä on se nelostulppa (1.4T 110 kW)? Kiinnostais kyl tietää, oliko se edellinen nelospytyn tulppa vaan jo finaalissa, vai onkohan pytyssä jotain isompaakin vikaa. Jos pytty olisi viallinen, niin kai sen pitäisi aika selvänä tehon puutteena huomata, vai voiko ensioireet olla lähes huomaamaton alaväännön katoaminen?

Vai turboko multa on sulamassa, kun alavääntö heikkenee?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Askoik kirjoitti: 02 Heinä 2021, 22:22
juhap88 kirjoitti: 08 Touko 2021, 21:31 Eivät länsiautossa saaneet kahdella yrityksellä autoa kulkemaan suoraan. Ratti suorassa menee oikealle. Tietääkö joku hyvää firmaa Turun alueelta, joka pystyisi laittamaan homman kuntoon? Raportti: https://photos.app.goo.gl/dVdGF7UhVQ1gFNp87
Mulla on ratti ihan oikeassa asennossa, mutta keväällä kun heitin kesärenkaat alle, niin huomasin että Astra puoltaa lievästi vasemmalle. Eipä tuo hirveästi häiritse (taajamassa sitä ei edes huomaa), mut kuluttaa varmaan renkaita. Just mietin itsekin, että uskallanko viedä Espoon Länsiautoon korjattavaksi, vai puoltaakohan sen jälkeen sit toiseen suuntaan vielä voimakkaammin..? :D

Tulppien vaihto oli 150 tkm huollossa ja silloin raportoivat, että nelospytyn tulppa oli muita nokisempi. Mitään syytä tälle ei silloin arvailtu. Nyt on mittarissa jo reilu 160 tkm ja mielestäni tehot on vähän heikentyneet, varsinkin alaväännön osalta. Tehon vähentyminen on kyl niin pientä, että voi olla omaa mielikuvitustakin. Käyntiääni ei mielestäni ole muuttunut. Uskaltaiskohan tulpat avata ja tarkistaa amatöörin silmin ilman momenttiavainta? Mikähän niistä on se nelostulppa (1.4T 110 kW)? Kiinnostais kyl tietää, oliko se edellinen nelospytyn tulppa vaan jo finaalissa, vai onkohan pytyssä jotain isompaakin vikaa. Jos pytty olisi viallinen, niin kai sen pitäisi aika selvänä tehon puutteena huomata, vai voiko ensioireet olla lähes huomaamaton alaväännön katoaminen?

Vai turboko multa on sulamassa, kun alavääntö heikkenee?

Jakopäästä laskien 4sylinteri siellä on tulppa jossa ei ole erillistä tiivistettä. Kiristysarvo muistaakseni 17-23nm. Lukee huoltolapussa.

puola/sytytysvika ilmenee usein nykimisenä.

Nämä ei ole öljyä syöneet joten sekään ei tulppaa karstoita.

Ei kannata olla huolissaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Breach
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Syys 2018, 11:25

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Breach »

Kirjekuori kirjoitti: 30 Kesä 2021, 11:13 K Astrat ovat selvästi halvempia käytettyinä kuin pahimmat kilpailjat, Golf ja Focus. Miten K Astra pärjää luotettavuuden suhteen näille?

15k€ hintaluokassa Astrat näistä ehdottomasti mielenkiintoisimpia. Kuitenkin arvostan luotettavuutta sen verran, että mielummin maksan vaikka Golfista ekstraa jos se nyt onnistuu tarjoamaan vähemmän päänvaivaa kaikenmaailman vikakoodien kanssa.
VW on kyllä viimenen auto johon haluat sekaantua, ei vissiin oo tuttuja vagin ongelmat? Täysin sudet dsg laatikot ja öljykrematorio moottorit, jopa näistä uudemmista hihnamallisissa 1.2tsi moottoreista on raportoitu huolestuttavan paljon öljynkulutus ongelmia, 150tkm kohdalla alkaa syömään nämäkin öljyä niin paljon että koneremontti on edessä. Itsellä kans vag konsernin auto ja seuraava on taas opeli, riitti yksi kokeilu.
JarnoF
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Heinä 2021, 09:57

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja JarnoF »

kjans kirjoitti: 07 Kesä 2021, 16:35
koha kirjoitti: 07 Kesä 2021, 08:12 Tietäisikö joku jotain "pienestä" ongelmasta? Eli Astra K 2018 1,4T ja automaatti. Tehot katosi eilen kun aloitti ohitusta, löytyi takaisin myöhemmin. Paikallaan vapaalla ottaa 3400 kierrosta.

Onneksi on jatkotakuu hommattuna.
Jos on ainutkertainen tapahtuma niin voi olla mitä vaan tietokoneen mielenhäiriöstä sytytysongelman kautta vialliseen ilma-anturiin…

Jos sulla on jatkotakuu niin kai se kannattais käyttää liikkeessä niin voivat katsoa onko jäänyt vikakoodia tapahtumasta muistiin.
Joskus kerran/kaksi 4v aikana on 2017 1.4T automaatin kanssa ollut kylmähköllä koneella kuvailemasi mukainen tapahtuma. Sama tunne, kun koittaisi synttärikakun kynttilää puhaltaa sammuksiin tyhjillä keuhkoilla. Pedaali ylös ja uusi polkaisu niin hevoset heräsivät. 8)
Beat
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Huhti 2016, 21:04

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Beat »

Astra K 2016 syö näköjään takajarrupaloja ku leipää
2 vuotta sitten kävin katsastuskonttorilta leimaa hakemassa ja inssi anto huomautuksen vasemmasta takajarrusta että palat lopussa ja levykin jo urilla
Tuli sillon laitettu uudet levyt ja palat taka akselille.

Nyt kävin uudelleen katsastamassa ni anto hylsyn ku sama vasen takajarrupala ihan loppu. Varmaan levyn takapuolelta loppu ku kesärenkaita vaihtaessa kattelin että olis vielä pintaa jäljellä
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13544
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Beat kirjoitti: 06 Heinä 2021, 15:34 Astra K 2016 syö näköjään takajarrupaloja ku leipää
2 vuotta sitten kävin katsastuskonttorilta leimaa hakemassa ja inssi anto huomautuksen vasemmasta takajarrusta että palat lopussa ja levykin jo urilla
Tuli sillon laitettu uudet levyt ja palat taka akselille.

Nyt kävin uudelleen katsastamassa ni anto hylsyn ku sama vasen takajarrupala ihan loppu. Varmaan levyn takapuolelta loppu ku kesärenkaita vaihtaessa kattelin että olis vielä pintaa jäljellä
Liukupeltien alla ruostetta ja pala jää jumiin ja loppuu. Hiekkapuhallus ja kuparitahnat väliin. tätä tullut tehtyä jo j astrasta lähtien. Uutena ei ole liukupeltien ja olkaimen välissä mitään....
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
juhap88
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 13 Heinä 2020, 08:59

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja juhap88 »

Vein auton Länsiautoon, koska radio käynnisteli itseään uudelleen välillä. Asensivat päivityksen ja nyt autossa näyttää olevan Wi-Fi.

Päivityksen hinta oli mielestäni aika suolainen, 250€. LänsiAuto safen omavastuun jälkeen 150€.
Kimotsevits
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Heinä 2021, 17:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Kimotsevits »

Viimeinkin sain käyttäjän luotua tänne. Vuoden verran olen omistanut Astra k hatchback cdti 1.6 biturbon ja olen suorastaan hämilläni, että miksi näitä ei tule missään vastaan!!!???
Onko joku erikoiserä vai joku EU pakotteiden lopettama moottori?

Muutaman farmarimallin olen nähnyt myynnissä mutta hatchback-malleja en yhtään ainutta omani lisäksi.

Kyseessä joku showroom auto lähes kaikilla varusteilla : Webasto, kattoluukku, nahat, agr, sähköinen hajustin, navi... yms...

Lähinnä olisi kiva tietää, että onko auto jotenkin erityinen joko hyvässä tai pahassa. Pelkästään öljynsuodattimen vaihdattaminen oli oma juttunsa, koska ei meinannut sopivaa suodatinta löytyä. Tässä autossa myös optimointi suoritettu ja n.200hv ja 420nm
Kimotsevits
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Heinä 2021, 17:57

Re: Astra K

Viesti Kirjoittaja Kimotsevits »

En tiedä sen paremmin. Semmonen pieni musta n. 10cm leveä ja 2cm korkea vekotin joka asennettu sulaketaulun lisälaitepaikkaan... siinö on nappi josta saa hajustimen/raikastimen päälle ja sisällä on joku hajustetyyny...
Vastaa Viestiin