Kirjekuori kirjoitti: ↑30 Kesä 2021, 11:13
K Astrat ovat selvästi halvempia käytettyinä kuin pahimmat kilpailjat, Golf ja Focus. Miten K Astra pärjää luotettavuuden suhteen näille?
15k€ hintaluokassa Astrat näistä ehdottomasti mielenkiintoisimpia. Kuitenkin arvostan luotettavuutta sen verran, että mielummin maksan vaikka Golfista ekstraa jos se nyt onnistuu tarjoamaan vähemmän päänvaivaa kaikenmaailman vikakoodien kanssa.
Tätä foorumia aktiivisesti vajaa 20-vuotta seuranneena, ja keskusteluita lukeneena voi sanoa että K-Astra on yksi onnistuneimpia malleja mitä on viimeisen 20-vuoden aikana tehty. Vilpittömästi voi sanoa että varsinaisia tyyppivikoja ei ole, ja aikaisemman J-mallin muutamat ikävät tyyppiviat on saatu karsittua K-malliin tehokkaasti. Joitain yksittäisiä keskinäytön jäätymisiä, tai umpion huurtumisia on ollut joissain yksilöissä, nekin enempi yksittäisten autoyksilöiden vaivoja.
Parkkitutkan tai Start-stopin logiikan osa on kokenut huonoksi, mutta tämä ei ole vika, vaan normaali mallille tyypillinen ominaisuus.
Joissain yksittäisissä moottoreissa on ollut LSPI -ongelmia, mutta tämä sama ongelma on nykyään kaikissa pienissä turbokoneissa, ei pelkästään Opeleissa.
https://www.opelclubfinland.fi/keskuste ... p?t=263116
Ketjujakopäät on osoittautuneet kestäväksi ainakin ensimmäisen 200tkm osalta. 1.0 -malleissa on ECT-automaatti (robottivaihteisto), joka on vaihdoltaan rauhallisempi kuin "perinteinen" automaatti. Jos olet tuollaista yhdistelmää etsimässä, kannattaa käydä koeajamassa ensin. Vaihteistot on osoittautuneet kestäviksi riippumatta siitä mikä tyyppi on kyseessä.
Jos haluaa hakea laajasta mallistosta sen sopivimman, niin oma henkilökohtainen valinta olisi 2017-2018 Innovation -varusteilla oleva 1.0, tai 1.4 bensa. Tuolla mainitsemallasi hinnalla saa hyvin vähän ajetun ja hyvin varustellun yksilön. Siksi nuo vuosimallit, sillä niissä varustelu oli parhaimmillaan. Myöhemmissä malleissa varustusta karsittiin kaikessa hiljaisuudessa, ja ulkomuistista taka-akselin Watt-linkki (ei vaikutusta normaaliajossa), konepellin äänieriste, takapenkin lämmittimet, ja joitain muita pikkunippeleitä poistuivat. Tämä on tosin makuasia kokeeko noita tarpeellisiksi. Täyssähköiset, nahkaiset, tuulettuvat, ja hierovat AGR-penkit on aina plussaa, samoin jos löydät LED-Matrix-ajovaloilla olevan yksilön. Ajovalot on olleet aikanaan hyvin kohtuuhintaiset ominaisuuksiin nähden, ja niitä on aika monessa yksilössä. Edellä mainittuja AGR-penkkejä noilla herkuilla hieman vähemmin, suppeammilla säädöillä ja kankaisena löytyy paremmin.
Focuksesta ei kokemusta, pärjännee Astralle varsin hyvin, mutta moottorin suhteen kannattaa olla hyvin tarkka. 1.0 Ecoboost rikkoo jakopään nopeasti, jos autossa ei käytetä tismalleen oikeaa öljyä. Käytettyä ostamassa olevan kannattaa katsoa tarkalleen huoltokirja läpi, ja että huollot on tehty merkkiliikkeessä. Tällöin ainakin väärän öljyn lisäämisen riski on ollut toivottavasti pienempi kuin "vapailla" korjaamoilla.
https://luiginpaja.fi/ecoboost/
Kannattaa käydä ajamassa nuo kaikki automallit, ja katsoa mikä niistä sopii omiin tarpeisiin parhaiten, ja missä kokee olonsa kotoisaksi. Astran luotettavuuden takia ostopäätöstä ei kannata jättää tekemättä jos auto muuten miellyttää.