Insignia 2.0 CDti viritys?

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2140
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

juzze kirjoitti: 31 Tammi 2022, 17:39 Vaikuttiko kulutukseen mitenkään?
Missä hinnoissa oli ohjelmointi, ku eiks tästä piä purkaa ecu pöyälle saakka ohjelmoidessa?
Ei mitään dramaattista eroa kulutuksessa.
Maksoi muistaakseni 399€. Ja kyllä ECU oli irroitettava ohjelmointiin.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Juhalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 20:20

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Juhalainen »

Moro!

Onko päivityksiä tähän threadiin? Oon nyt muutaman saturaisen upottanut mm. vaihteiston huuhteluun ym huoltoihin ja optimointi mielessä, pirssi on siis Insignia 2.0 cdti auto (af40).

Onks mennyt rikki autoja optimoinnin jälkeen?
Jotain mitä pitäisi erityisesti ottaa huomioon?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Diesel optimization is a process that aims to improve the performance and efficiency of diesel engines. There are several methods to achieve this:

1. **Engine Tuning**: Tuning your diesel engine can optimize its performance and fuel efficiency³.
2. **Optimize Engine Design**: Engine design plays a crucial role in fuel efficiency³.
3. **Efficient Engine Management**: Utilizing advanced engine management systems can improve fuel efficiency³.

One approach is to optimize the software of the engine control unit, as done by the PPC system¹. This method doesn't disturb the safety functions of the car by deceiving the system. It offers several advantages such as smooth torque increase, optimized boost pressure and air flow, and correct calculation of various parameters¹.

Another approach is using engine simulation software like DIESEL-RK, which is designed for simulating and optimizing working processes of two- and four-stroke internal combustion engines with all types of boosting². It can be used for modeling various types of engines and has features like fuel consumption prediction and optimization, combustion and emission analysis, valve timing optimization, EGR analysis and optimization, etc².

By implementing these techniques, you can enjoy the benefits of reduced fuel consumption and lower emissions while maximizing the performance of your vehicle³.

Lähde: Keskustelu Bingin kanssa, 21.10.2023
(1) Diesel Engine Fuel Economy Optimization: Boosting Efficiency for Better .... https://lambdageeks.com/diesel-engine-f ... imization/.
(2) Diesel optimization | BSR. https://www.bsr-tuning.fi/lue-lisaa/aut ... timization.
(3) DIESEL-RK is an engine simulation software. Simulation and optimization .... https://diesel-rk.com/Eng/.
Juhalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 20:20

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Juhalainen »

Onkos kenellekään tullut vastaan muutoskatsastus tarvetta?
Onko optimointia bongattu missään tilanteessa ja sitten sieltä tullut vaateita?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Miten se katsastuksessa huomattaisiin ? :o
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Juhalainen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Joulu 2018, 20:20

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Juhalainen »

Kiitokset vastauksista!

Menee ehkä vähän sinne "Se ei pelaa joka pelkää" osastolle, mut osaako joku sanoa että pitääkö paikkansa, jos sattuu jokin onnettomuus, voi vakuutusyhtiö kieltäytyä korvaamasta jos autossa on muutettu ohjelma?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 26 Loka 2023, 20:42
petrisa kirjoitti: 26 Loka 2023, 16:38 Miten se katsastuksessa huomattaisiin ? :o
Sillä että monesti ohjelmoinnin yhteydessä poistetaan samalla esim dpf ja adblue.
Tuo onkin sitten jo periaatteessa ihan eri juttu. Tähän voinee lisätä myös egr:n poistaminen.

Joten mikäli tehdään "optimointi", jossa ei kajota saastelaitteisiin ollenkaan, niin ei sitä katsastuksessa näe mitenkään. Ei edes OBD- portin kautta, koska sieltä ei näe onko auton ohjelman karttoja muokattu. Näiden saastelaitteiden olemassa olo ja aktiivinen toiminta näkyy millä tahansa testerillä, mikä kykenee näyttämään live- dataa moottorista.

Mulla on ollut useita softattuja autoja niin bensa kuin diesel käyttöisiä ja kaikissa on ollut saastelaitteet toiminnassa. Ei sitä softausta näe mistään muusta kuin siitä, että auto täyskaasulla esim. ahtaa enemmän kuin vakio. Toki sitä kautta myös ilmamassat ja polttoaine syötöt kasvaa.
Toki softaversio ja päivämäärä usein muuttuu uudelleen ohjelmoinnissa, mutta ei siitä katsastuksessa voida päätellä mistä siinä on ollut kyse.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Sanek
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 279
Liittynyt: 04 Touko 2003, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDti viritys?

Viesti Kirjoittaja Sanek »

Omasta on leimalla pari kertaa kysytty, että onko lastutettu. Ei tietääkseni olen vastannut ja se siitä. Päästötestissä ihmettelivät, kun ei ollut kierrosrajoitinta ollenkaan. Yksi inssi jopa vähän pelästyi 😂
Vastaa Viestiin