Rookeri kirjoitti: ↑09 Maalis 2022, 09:55
Vklnuppi kirjoitti: ↑09 Maalis 2022, 09:18
Olen ymmärtänyt, että nykyään väri ja luokitus ei enää kulje käsi kädessä vaan eri valmistajat voi tehdä täysin erilaisia komboja
Jaa, mistä lähtien?
En löydä enää sitä taulukkoa googlella vaikka googlen kautta päädyin johonkin keskusteluun asiasta jossa taas kyseinen taulukko oli
Mutta ohjekirja tosiaan kertoo vain GME L 1301 nesteestä (luett.no 19 40 656 (90 297 545). Tuota googlettamalla päädyin
tälläiseen keskusteluun jossa tälläiset maininnat;
opel is best kirjoitti: ↑23 Marras 2016, 22:42
Otsikon neste on vihreän väristä nestettä, mutta se on jo vuosia sitten korvattu GM:n Dex-Cool nesteellä, joka on väriltään oranssia. Tämä neste vastaa VAG:n luokituksen G12+ nestettä, joka on sekoituskelpoinen vanhempien (myös vihreän) kanssa. Ihan merkkiliikkeessäkin käyttävät tuota vihreän kanssa sekaisin. Väri saattaa muuttua ruskehtavaksi, mutta mitään sakkautumista ei pitäisi tapahtua. Ennen Dex-Coolia oli GM:llä vihreä G11/G48? tyypin neste ja punainen G12 neste, joita kiellettiin ehdottomasti sekoittamasta keskenään.
lauantaijokeri kirjoitti: ↑15 Helmi 2017, 07:28
Alkuperäisen Opelin vihreän nesteen vaihtoväli on 2 vuotta. Opel korvasi vihreän nesteen punaisella joka on sekoituskelpoinen Opelin vihreän kanssa. Punaisen nesteen vaihtoväli on 4 vuotta joka sattuu sopivasti useimpien mallien jakohihnan ja vesipumpun vaihtorytmiin. Jos järjestelmää ei huuhdo niin ainoa haitta on "ruman" värinen neste.
Tämä selittäisi miksi Motonet tarjoaa rekkarilla G30 (joka ilmeisesti on sama kuin G12+ vaikka jälkimmäisestä G12+ maininta puuttuukin);
BASF® Glysantin® G30® VW-G12+
Glysantin "BASF" G30
Autotyypillä hakemalla saa vaihtoehdoiksi G12,G30 ja G48 nesteet;
GM DexCool pakkasneste 5l G12
Glysantin "BASF" G30
Glysantin "BASF" G48
Vihreää ei siis edes ole tarjolla.
Melkoinen viidakko ja kun en ole mitenkään autonkorjauksen ammattilainen vaikka ohjeilla sujuukin niin omat aivot menee kyllä solmuun noita pähkäillessä. Jos olisi tilat tehdä niin suorittaisin tyhjennyksen ja huuhtelun, mutta nyt pitäisi pärjätä lisäyksellä kesään astikun; termostaatti menee vaihtoon, lohkolämppäri pitäisi asentaa ja tarkistaa tuo lämppärikennon mahdollinen vuotaminen. Sen verta vähän ajanut vasta (about 400km) ettei osaa sanoa häviääkö sitä millaisella tahdilla ja mistä. Kansiongelmiakaan en ole sulkenut pois, mutta ainakaan nesteet ei sekoitu ja käynti on normaalia.