LET koneiden viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Käy,pakonokka pitää myös vaihtaa jos alkuperäisellä ratkaisulla haluaa toteuttaa.
Monessa näkynyt omavalmiste nokka-anturi systeemejä.

Omaan jakajalliseen mottiin menossa nuo orggisroinat.Ei vaan ole kovinkaan kompakti paketti tuokaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
darukza
OCF Member 2020
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Loka 2010, 15:56
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja darukza »

Olisiko kenelläkään veikkausta mitä kaakkeja voisi olla LETissä kun ahdot ovat noin 1,4bar, 440cc suuttimet, EDS Stage 2, Isovälijäähdytin, 3" putkisto magnaflow katilla.
darukza
OCF Member 2020
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Loka 2010, 15:56
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja darukza »

Tämä pienenä johdatuksena seuraavaan kysymykseen... minkälainen kytkin ja asetelma olisi hyvä 4wd calibraan? Nykyisellä luultavasti vakio paketilla lähtee luistamaan kovassa kiihdytyksessä 2/3 vaihteella.
darukza
OCF Member 2020
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Loka 2010, 15:56
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja darukza »

Kuinkakohan paljon Letin vakia alakerta kestää lisää runtua? vai onko suotavaa vaihtaa jo 300konin jälkeen H-profiilin veivit ja ACL lakrut plus arpin pultit?
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Eikö tuo n300 ole alkanut olla raja millon viimeistään ois hyvä vaihella
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
darukza
OCF Member 2020
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Loka 2010, 15:56
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja darukza »

Männät ilmeisesti kestää aika pitkälle? Jos uskomista niin 400-500hp välillä menee vakio mäntien raja.

Onkohan acl duraglidet vakioita hirveästi paremmat vai pitäiskö suoraan olla acl race veivien laakerit?
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja export »

Perus glycot hyvät laakerit. Ja mäntien suhteen ei tarvi pelätä. Jos sulaa niin vika muualla. Taidettu ajaa vartillakin ysin aikaa vai onko jopa kasin puolelle menty vakiomännillä.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

darukza kirjoitti: 21 Touko 2020, 15:08 Kuinkakohan paljon Letin vakia alakerta kestää lisää runtua? vai onko suotavaa vaihtaa jo 300konin jälkeen H-profiilin veivit ja ACL lakrut plus arpin pultit?
Eipä se hukkaan mene jos veivit päivittää,se mitä ne vakiot kestää niin riippuu täysin kokoonpanosta.
Vakio ahtimella ovat varmasti kovilla 1.4bar paineella,järjetön pakopaine ja motti muutenkin täysin tukossa kierroksilla.

Jollain järkevän kokoisella ahtimella koko moottori joutuu vähemmälle rasituksella vaikka tehoa olisi 50-100hv enempi.
Onhan se kuitenkin vähintään hölmöä yrittää hakea sitä ehdotonta maksimia jota vakio veivit kestää,ohon sattuessa tulee paljon romurautaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
topeka
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 20 Marras 2011, 15:13
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja topeka »

Nyt menee järki tähän hommaan. Täällä eikös moni ollut asentanut C20LET:iin kdFi:n PnP v1.4 -moottorinohjauksen?

Itsellä on nyt tällainen purkki ja kaveriksi koitan saada toimimaan suorasytkää hukkakipinänä. Tämän eikös pitäisi onnistua koneen omilla antureilla (kampiakselin)? Puolina ovat jotkin Mercuryn tyhmät puolat (nämä todettu toimivaksi n. 650 heppaisessa rallisprint Evossa), joihin menee vain kaksi piuhaa per puola. Jokaisella pytyllä on oma puolansa ja nämä on vedetty kdFi:n pinneihin A1(1), A2(4), B1(3) ja B2(2), suluissa mille sylinterille piuhat menevät. Sytytysjärjestyshän näissä on 1-3-4-2.

Testimoodilla kun ajelee puolia, niin kipinää tulee kaikista vallan mainiosti, mutta käyntiin auto ei kuitenkaan halua lähteä.

Tulppia on vaihdeltu, puolat on kaikki uusittu kertaalleen, johdotukset tarkastettu useaan otteeseen. Mitä seuraavaksi?
Opel Calibra Turbo 4x4 1993
Trinity
OCF Member 2020
Viestit: 821
Liittynyt: 23 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Trinity »

Herätetään tätäkin topiccia, eli kysymystä tietäjille.
Astra pajalla letti pannu vielä auki ja uutta osaa menossa paikoilleen. Tutulla olisi tarjolla vielä xev nokat ja kysynkin onko tarpeellista vaihtaa ne orkkis nokkien tilalle lisähepojen toivossa? Onko jollain heittää faktaa?
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Taito tulla väärälle alueelle? Astrassa varmaan Z20LET joten oikea topic on toi Z20LEx viritys. C20LET motteihin on laiteltu XE nokkia eikä XEV nokkia.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Trinity
OCF Member 2020
Viestit: 821
Liittynyt: 23 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Trinity »

No katos. Pahoittelut.. meni väärälle sektorille
-TTT-
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 181
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 18:48
Paikkakunta: Timola

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja -TTT- »

Minkälaista ahdinta porukka suosittelee jos tavoitellaan 400hepan tehoja?
Koneessa xe;n nokat ja letin männät H profiililla.
Holsettia miettinyt hinnan takia. Pelaako esim. HY35W tai Hx35 erillisella hukkaportilla?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

-TTT- kirjoitti: 20 Joulu 2021, 15:49 Minkälaista ahdinta porukka suosittelee jos tavoitellaan 400hepan tehoja?
Koneessa xe;n nokat ja letin männät H profiililla.
Holsettia miettinyt hinnan takia. Pelaako esim. HY35W tai Hx35 erillisella hukkaportilla?
Omaan LET moottoriin valikoitui tuohon tehotavoitteeseen Garrett GTX3071R.

Hyvällä tuurilla tänä kesänä kerkiää ajella/viedä penkkiin.
Sitten näkee menikö pieleen.

Se,että mitenkä mikäkin pelaa on taas jokaisen oma mielipide.
Toisille hyvä toimivuus on ihan eri kuin toiselle.

Itsellä on perus HX35 #12 mietonokkaisessa 2.5 24v 6-syl moottorissa.Siinä herää/toimii mun mielestä ihan hyvin,minkäänlaista "rähinää" ei ilmeenny.
Bensalla 1bar ~340hv,1.2bar ~370hv ja 1.5bar ~400hv,etanolilla 1.5bar ~440hv.
Toki penkeissäkin on eroja.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin