Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Yhden numeron erolla voi olla vaikutusta. Kysymys on auton varusteista. Jotian voi jäädä puuttumaan tai antaa vikakoodia olemattomasta laitteesta. Kannattaa kysyä ecun myyjältä, millä varusteilla auto oli , josta ecu on poistettu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ronimus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2020, 21:05

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ronimus »

Jep, näin varmaan onkin.

No meillä projekti meni ihan hienosti maaliin. Boxi on koodattu, vaihdettu ja auto toimii normaalisti.

"insp"-valoa nyt vilkuttelee ja tämä varmasti sen vuoksi, kun ei ole "naitettu" luovuttaja-auton alustanumerolla nykyiseen. Auto käytettiin vielä Länsiautolla ja sieltä sanoivat, että alkup.alustanumerolla voisi saada koodattua. No, toi on vain pieni kosmeettinen asia, tärkeintä, että auto toimii niin kuin pitää :)
Ukko83
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 19 Syys 2020, 16:30

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ukko83 »

mulla kertaaka menny ecu autoista mitä ollu,ja niillä ajettu aina loppuun asti.
Ronimus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Touko 2020, 21:05

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ronimus »

Ukko83 kirjoitti: 14 Loka 2020, 21:51 mulla kertaaka menny ecu autoista mitä ollu,ja niillä ajettu aina loppuun asti.
Eipä se varmaan olisi Astrastakaan mennyt, mutta insinööri päättänyt sijoittaa ecun niin fiksuun paikkaan, jossa pääsee vesi osumaan siihen metalliseen suojakoteloon. Jokainen varmaan ymmärtää mitä tämä aiheuttaa. Velipojan auton boxissa oli iso reikä keskellä suojakoteloa :D
Ajn65
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Marras 2020, 15:38

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ajn65 »

Olisko rovaniemen seudulla 2007 h astran buutatun ecun uudelleen softaustaitoista..vanha ecu paikallaan.uusi ecuboksi on pin koodineen
erkkitur
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Loka 2020, 12:39

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja erkkitur »

Moi, käykö G Astran Z18XE, 5WK9 383 Ecu- X18XE1 5WK9 Ecu:n tilalle, autot on 1999 ja 2001 vuosimallia..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

erkkitur kirjoitti: 29 Marras 2020, 09:26 Moi, käykö G Astran Z18XE, 5WK9 383 Ecu- X18XE1 5WK9 Ecu:n tilalle, autot on 1999 ja 2001 vuosimallia..
Ei välttämättä käy. Z18XE:ssä on täysin sähköinen kaasu. X18XE1:ssä on vain sähköinen tyhjäkäynti.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Trinity
OCF Member 2020
Viestit: 821
Liittynyt: 23 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Trinity »

Jatketaan tätä topikkia. Hommasin hiljan halvalla ecu vikaisen -99 16V automatic Gastran vanhalta naiselävältä. Sillä oli vikakoodi P0201 päällä eli kävi huonosti ja kiihtyvyyttä pystyi mittaamaan kalenterilla. Ensin zekkasin että onko tosiaan suutinvika kuten ilmoitti, mutta kun kokeilin toisella suuttimella niin se ei auttanut. No, minulla on pihassa käyttis -00 16V manuaali Gastra josta irrotin ecun, ajoneston sekä sirun. Laitoin ne paikoilleen ja hämmästys oli suuri kun vikavalo hävis ja kävi nätisti ja otti kierroksia kuten kuuluukin. Nämä ecut olivat eri numeroilla, mutta varusteet (a/c) olivat samat molemmissa. Kaasuläppäkotelon puhdistus ja samalla uuden termostaatin vaihto ja nyt lämpöä piisaa kabiiniin. Nollasin vielä vikakoodin ja sitten koeajolle..

Kävin pidemmän lenkin ja kaikki toimi hienosti, joten nyt sitten ajelen tällä sen toisen sijaan.

Outoa ajella automaatilla kun ei ole tottunut vielä, mutta kaupungissa pirun kätevä :yes:

Nyt on tilaisuus purkaa se viallinen ecu ja kattoa josko sen saisi kunnostettua itse?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Avasin x16xel ecun ja totesin ettei sitä noin vaan korjata. Jossain hyytelössä oli niin pientä piirilevyä että luovutin jo siinä vaiheessa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
jarski100
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2021, 23:19

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja jarski100 »

Tarvitaanko auton security codea varusteiden ohjelmointiin (variant configuration)?

Astra G z16se
00ppeli
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Elo 2021, 18:50

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja 00ppeli »

Tämä voi olla jollekin tärkeätä tietoa, niin ajattelin jakaa tämän tiedon muillekin:

Zafiran ECU käy myös Astraan, itselläni siis pahamaineinen Z18XE GAstra.

Ainoa juttu vaan, että ilmastointi ja vakkari eivät ole enää pelittäneet. Ne saisi varmaan OP-COMilla aktivoitua?

Muuten tuo oli ihan plug & play -homma.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Iro »

00ppeli kirjoitti: 16 Syys 2021, 13:37 Tämä voi olla jollekin tärkeätä tietoa, niin ajattelin jakaa tämän tiedon muillekin:

Zafiran ECU käy myös Astraan, itselläni siis pahamaineinen Z18XE GAstra.

Ainoa juttu vaan, että ilmastointi ja vakkari eivät ole enää pelittäneet. Ne saisi varmaan OP-COMilla aktivoitua?

Muuten tuo oli ihan plug & play -homma.
Muistaakseni ainakin vakkarin kanssa ECU:n pitää olla vakkarilla varustetusta autosta jos haluaa että, se toimii.
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
koimark
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Elo 2010, 15:10

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja koimark »

Ilmeisesti kipponi Opel Corsa-C 2005 Z12XEP 1.2-litran tykkini kaipailisi ECUA. Vikavalo palaa ja rajoittaa kierroksia ja kiihtyy heikosti jos kiihtyy. Vikakoodi korjaamolla nokka-akselin asentotunnistin kuulemma antoi häiriöllistä ja pätkivää signaalia. Tunnistin vaihdettiin mutta mikään ei muuttanut. Tuomio oli vähän siihen suuntaan että ei kannata - leimaa kevääseen asti. Omat taitoni eivät kyllä riitä vaihtoon joten voi olla että ajan leiman loppuun ja sitten paaliin.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Rookeri kirjoitti: 15 Loka 2021, 07:10 Voihan se vika olla johdoissa tai liittimessä. Aniharvoin se loppuviimein ecussa se vika on.
Vika voi tosiaan olla johtosarjassa ja sen tutkiminen ei vaadi erityisesti osaamista... lähinnä aikaa ja kärsivällisyyttä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
otto14
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Loka 2005, 21:33
Paikkakunta: Tornio

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja otto14 »

Löytyykö apuja ecun kloonaamiseen? Uusi ecu löytyy ja carpass siihen, ecua ei ole tyhjennetty alkuperäisessä autossa. Oman auton carpass hukassa ja ecut ovat mallia Delphi Delco MT35E.
2.0 Dti 503 tkm Myyty ja nyt Vectra 2.5 B1
Vastaa Viestiin