Vaihdelaatikon siirtäjässä ongelma? Opel Zafira 2007

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Valde91
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Kesä 2022, 22:51

Vaihdelaatikon siirtäjässä ongelma? Opel Zafira 2007

Viesti Kirjoittaja Valde91 »

Terve,
Kaipaisin apua teiltä viisaammilta.
Elikkä tilanne:
Vein auton huollettavaksi nyrkkipajalle, jossa vaihdatettiin
vetonivelen suojakumi + koiranluu.
Lisäksi pyysin, että vaihtavat vaihdelaatikon öljyt (ei oltu vaihdettu pitkään aikaan).

Sieltä sitten soitettiin, että vaihdelaatikko on menossa rikki.
Kuulemma mekaanikko kuullut rohinaa vaihteita vaihtaessa.
En ole ajaessani kuullut ylimääräisiä ääniä, vaihdelaatikko toiminut aivan normaalisti. Ei nyi ja rullaa mukavasti eteenpäin. Onhan vaihteisto jäykkä ikäisekseen. Ajettu 290tkm. 1,9cdti koneella.

Mutta sitten kun kävin hakemassa auton, niin ykköselle vaihtaminen ei enään onnistu helposti vaan lyö pakin päälle.
Pakki ei ole mennyt aikaisemmin sisään ellei nosta holkista.
Nyt liike on sitä mieltä, että ongelma oli jo silloin kun toin auton sinne :-?
Huomenna olisi tarkoitus viedä auto takas sinne. Onko öljynvaihdossa voinut hajota tuo holkki? Tai jos ollaan yritetty vääntää väkisin tuo pakki päälle kun ei olla tajuttu nostaa holkista?

Yritän vain miettiä, että miten ihmeessä ovat saaneet vaihteiston tuohon kuntoon. Jos vaihteensiirtäjä on rikki niin onko iso ja kallis operaatio?
Ja käytännön vinkkejä otetaan vastaan miten tälläisessä asiassa kannattaisi asiaa viedä eteenpäin. Tässä mekaanikot väittävät toista ja minä toista...
Valde91
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Kesä 2022, 22:51

Re: Vaihdelaatikon siirtäjässä ongelma? Opel Zafira 2007

Viesti Kirjoittaja Valde91 »

Tähän vielä lisäyksenä, että auto katsastettu 2 viikkoa sitten.
Ja tällöin vaihteistossa ei ollut/huomattu mitään ongelmaa.
Kun tuo vetonivelen suojakumi vaihdetaan (muistaakseni sisempi), joudutaanko silloin purkamaan autoa niin, että huonolla tuurilla voisi saada vaihteiston vaihteensiirtäjän ja tuon vaihteiston holkin rikki?
EPOPEL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Elo 2011, 14:17

Re: Vaihdelaatikon siirtäjässä ongelma? Opel Zafira 2007

Viesti Kirjoittaja EPOPEL »

Mulla on/oli Astrassa vastaavantyyppinen "yllätys" jokin aika sitten. Se vaihdekepin "pakkilukon" muovilirpake oli murtunut joten sait tosiaan pakin päälle ilman sen sen holkin nostamista. Otappa se vaihdekepin suojapussi irti siitä vaihdekepin alapuolelta niin näet sen lirpakkeen ja toimintaperiaatteen. Itse korjasin sen "patentilla" mutta romuttamolta (tai marmorilta) saa kestävämmän ratkaisun...' Itse vaihteistossa ei ole siis vikaa ainakaan itsellä.

Itsellä se muovi oli kyllä hajonnut vanhuuttaan.. vm. 2004 ja 340 tkm....
Vastaa Viestiin